|
Reflecție la duminica a IV-a din Advent - C "Coborâți, ceruri, roua de sus și nori să-l reverse în ploaie pe Cel Drept" (Is 45,8). Se spune că Afonso de Albuquerque (1453-1515), un navigator portughez, atunci când a fost surprins de furtună în largul oceanului Indian și era în pericol de moarte împreună cu tot echipajul corăbiei și găsind pe corabie o femeie cu un copilaș în brațe, a luat acel copilaș din brațele mamei sale și l-a ridicat spre cer și l-a rugat pe Dumnezeu pentru ca prin nevinovăția acelui copilaș să-i cruțe pe ei păcătoșii de o moarte crudă și nepregătită. Iar Dumnezeu i-a ascultat rugăciunea, căci imediat după rugăciune furtuna s-a potolit, iar ei au fost scăpați. Și noi navigăm pe marea învolburată a vieții acesteia. Și noi suntem adesea în pericol de naufragiu și de o moarte nepregătită. De aceea, și nouă Dumnezeu ne trimite de Crăciun o mamă cu un copilaș nevinovat în brațe, ne-o trimite pe Maria Neprihănit Zămislită cu Pruncul divin, cu însuși Fiul lui Dumnezeu în brațe, pentru ca prin nașterea, moartea și învierea sa, să putem potoli furtunile pe care diavolul și toți dușmanii le ridică împotriva noastră și ca să fim mântuiți de toate relele de acum și de osânda veșnică. Din această cauză și această duminica a IV-a din Advent are tot un mesaj de iubire din partea lui Dumnezeu și de aceea și un mesaj ca noi să privim cu mare credință și speranță spre viitor. Evanghelia de astăzi ne vorbește de Maria, numită de noi aurora mântuirii și Maica Domnului; apoi Evanghelia ne mai vorbește și despre Ioan Botezătorul, numit înainte mergătorul lui Isus și prietenul Mirelui. Dacă a apărut aurora, asta înseamnă că imediat va apare și Soarele dreptății. Dacă a apărut mama însărcinată, asta înseamnă că imediat va apare și Copilul nou născut. Dacă a apărut înainte mergătorul, asta înseamnă că imediat va apare și Așteptatul popoarelor. Dacă a apărut prietenul Mirelui, înseamnă că va apărea și Mirele Cristos. Nașterea Domnului Isus, alături de patima, moartea sa pe cruce și de învierea sa, alături de înălțarea sa și de revenirea sa glorioasă, pe care acum le luminează, reprezintă cel mai mare eveniment din istoria mântuirii, căci Crăciunul înseamnă Întruparea Fiului lui Dumnezeu, înseamnă coborârea lui Dumnezeu însuși în această lume, pentru a o izbăviți de toate relele, pentru a o mântui. Evanghelia de astăzi face o paralelă voalată între Chivotul Legământului și Fecioara Maria. Astfel: așa cum Chivotul a fost conceput cu totul curat și frumos (cf. Ex 25,10-21), la fel și Maria a fost și ea concepută neprihănit zămislită și toată frumoasă; așa cum Chivotul Legământului a călătorit spre Munții Iudeii (cf. 2Sam 6,1-23), la fel și Maria a călătorit și ea în casa lui Zaharia din Munții Iudeii; așa cum Chivotului Legământului ajuns în Munții Iudeii a fost primit cu bucurie (cf. 2Sam 6,15), la fel și Mariei i s-a făcut o primire frumoasă în casa lui Zaharia și a Elisabetei; așa cum casa lui Obed-Edom și casa lui David, în care a intrat Chivotul a fost umplute de haruri (cf. 2Sam 6,12.19), la fel și casa lui Zaharia, și orice casă unde a intrat Maria, au fost și ele umplute de haruri (cf. Lc 1,26-56); cuvintele pronunțate de David la intrarea Arcei Domnului în casa sa, "cum poate să vină la mine arca Domnului?" (2Sam 6,9), sunt și cuvintele Elisabetei de la intrarea Mariei în casa sa: "Și de unde mie fericirea aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu" (cf. Lc 1,43)? Așa cum Maria a fost o Arca vie a alianței, mereu plină de prezența lui Dumnezeu, care unde a intrat a adus numai bucurii, căci ea îl purta mereu în ea și cu ea pe Isus, tot astfel și noi, la botezul nostru, am fost constituiți o Arcă vie a alianței, căci din acel moment întreaga Sfântă Treime și-a făcut locaș în noi, pentru ca și noi oriunde vom merge, oriunde vom intra și pe oricine îl vom întâlni, să-i oferim bucuria lui Dumnezeu și a mântuirii lui. Apoi în altă ordine de idei, așa cum David a plecat în grabă să ridice arca alianței și s-o aducă la Ierusalim; așa cum Maria a plecat în grabă să-l poarte pe Isus și vestea lui cea bună a mântuirii în ținutul înghețat și greu accesibil din munții Iudeii; așa cum Elisabeta și Zaharia s-au grăbit să-l laude pe Dumnezeu înaintea concetățenilor lor pentru darul primit; așa cum Isus a plecat în grabă ca să împlinească, prin jertfa de sine, voința lui Dumnezeu de mântuire a lumii. La fel și noi "cei mici", aleși de Domnul ca, Betleemul lui Iuda, ca David păstorașul, ca Maria, ca Elisabeta și Zaharia, dar mai cu seamă ca Isus, trebuie să pornim și noi în grabă, mai întâi spre a-l primi pe Isus adus de Maria, iar apoi să pornim și noi, tot în grabă, spre oamenii înghețați la suflet și care trăiesc pe creste de păcat și în văi de lipsuri, și să li-l ducem și noi pe Isus cu vestea lui cea bună, dar și ajutorul nostru de care ei au nevoie. În sfânta Scriptură ne mai sunt indicate și alte câteva lucruri care s-au făcut în grabă și care au corespondente a multor realități sufletești ce trebuie făcute în grabă. Iată câteva exemple: Din Egipt s-a ieșit în grabă și tot în grabă a fost mâncat și Mielul pascal (cf. Ex 12,11); și noi trebuie să ieșim în grabă din Egiptul păcatului printr-o spovadă bună și tot în grabă să ne împărtășim cu Isus, mielul nostru de Paști care a fost jertfit (cf. 1Cor 5,7). Rezidirea templului s-a făcută în grabă din cauza răutății dușmanilor (cf. 3Ezd 6,9-10); și rezidirea templului nostru sufletesc distrus de dușmanii mântuirii noastre, trebuie reclădit în grabă. Vestirea bucuriei mântuirii s-a făcut în grabă de către Maria (cf. Lc 1,39-40); la fel și noi trebuie să pornim îndată spre frații noștri "de departe" sufletește, pentru a le duce bucuria mântuirii. În căutarea lui Isus pierdut s-a făcut în grabă de către Iosif și Maria (cf. Lc 2,16; Lc 2,45); și noi când îl pierdem pe Isus prin păcat, trebuie să pornim în grabă spre sfânta Spovadă și spre regăsirea lui în Euharistie. Spre împlinirea jertfei sale mântuitoare, în favoarea noastră, a pornit Domnul Isus în grabă, coborând din cer, luând asupra sa păcatele și moartea noastre (cf. Evr 10,5-10); și noi să pornim în grabă spre împlinirea îndatoririlor noastre față de Dumnezeu și față de aproapele, chiar dacă cer jertfe din partea noastră. Spre mormântul gol al lui Isus s-a mers în grabă (cf. Mt 28,9-10); și noi ca Maria și celelalte femei, trebuie să pornim tot în grabă pentru a purta celor întristați vestea cea bună a lui Isus (cf. Mt 28,9-10). Și strângerea de ajutoare s-a făcut în grabă de către sfântul Paul (2Cor 9,1s); și noi să purtăm în grabă ajutoare fraților noștri aflați în dificultate, chiar dacă trebuie să facem drumuri lungi ca Maria (cf. Lc 1,39); chiar dacă trebuie să ducem ajutoare cu spatele ca sfântul Venceslau (907-929); chiar dacă trebuie să-i purtăm pe bolnavi în spate, ca sfântul Eduard, rege (975-978); chiar dacă pentru a face bine trebuie să suferi ocări pentru asta ca sfânta Elisabeta de Turingia (1207-1231); chiar dacă pentru a ajuta pe semeni trebuie să fim dezmoșteniți ca sfântul Francisc din Assisi (1181-1226). Domnul spune: "Fericit este cel care poartă grijă de cel sărman, căci Domnul îl va ajuta pe patul durerii lui" (Ps 40,1-3). Toate lucrurile sufletești bune, trebuie făcute cu grabă, pentru că diavolul și dușmanii noștri lucrează cu graba mare (cf. Dan 6,7-8; Ap 12,12); pentru că și timpul nostru de a face bine este scurt, și pentru că Dumnezeu tot cu grabă pedepsește pe cei răi, ca pe Moab (Ier 48,15-16). Apoi, toate lecturile de astăzi ne vorbesc la unison despre faptul că, Dumnezeu îi iubește și are preferință pentru toți cei slabi și mici, așa cum a avut preferință față de mica cetate Betleem (cf. Mih 5,2), așa cum a avut preferință față de Isus care s-a făcut Prunc (cf. Lc 2,6; Mt 11,29; Evr 10,9), așa cum a avut preferință față de Maria care s-a făcut slujitoare umilă (cf. Lc 1,38), așa cum a avut preferință față de Elisabeta care s-a smerit în fața Mariei (cf. Lc 1,43); dar și așa cum a avut preferință în trecut față de Abel, Iacob, Iosif, David, Ana, Estera, Apostoli; cu un cuvânt așa cum are preferință și astăzi de toți cei mici aleși de Isus (cf. 1Cor 1,26). Și de ce această preferință a lui Dumnezeu pentru cei mici? Pentru că numai aceștia au capacitatea de a-l lăsa pe Dumnezeu să-și arate prin ei măreția și bogăția, care întrece cu mult măreția și bogăția celor mari ai pământului; pentru că numai aceștia au capacitate de a împlini voința sa până la moarte, asemenea lui Isus (cf. Evr 10,5), care acum la Crăciun s-a făcut mic și smerit (cf. Lc 2,7; Mt 11,29). Oare care oraș din Iudeea se mai poate asemăna astăzi în măreție și strălucire cu micul Betleem? Care rege al lui Israel se mai poate asemăna astăzi cu micul păstoraș David ales de Dumnezeu ca rege? Care femeie este mai strălucită astăzi ca Maria "roaba Domnului", pe care Dumnezeu a ales-o ca mamă a Fiului ei? Care om este mai fericit astăzi, decât cel mic și slab, pe care Dumnezeu l-a ales dintre toți ceilalți oameni(cf. 1Cor 1,26), ca să poarte chipul de glorie al Fiului său? (cf. Rom 8,30). Deci să ne placă și nouă umilința lui Cristos care vine. În Biblie, munții sunt deopotrivă o icoană a stărilor sufletești înalte, cât și o icoană a munților mândriei. Iar Iuda este o expresie atât pentru "Dumnezeu să fie lăudat", cât și o expresie a trădării. Astăzi suntem chemați pentru a-l lăuda pe Dumnezeu pentru darul Crăciunului. Iar Maria ne spune astăzi că pentru a-l lăuda pe Dumnezeu cum se cuvine pentru darul Fiului său, trebuie să ne ridicăm și noi din locurile joase pământești, și să pornim spre munții lui Iuda, spre cele duhovnicești înalte. Și asta o putem face, în primul rând, prin părăsirea păcatului la spovadă și apoi prin primirea sfintei Împărtășanii, când Isus se naște în sufletul și viața noastră, și în al doilea rând prin pornirea în misiune apostolică și caritabilă, asemenea Mariei. Pentru că primul care ne dăruiește mereu este Dumnezeu, și noi de Crăciun, după ce asemenea Mariei l-am primit pe Isus ca dar ceresc în inimile noastre, trebuie să ne ridicăm și să pornim la drumul misionar și pe cel caritabil, purtând acest "dar" și semenilor noștri. Astfel: Neprihănita fecioară Maria s-a dus să-l predice pe Isus prin case, așa cum a predicat Elisabetei, pentru că Isus este singurul care poate să-l facă pe cineva să tresalte de bucurie (cf. Lc 1,39). Ioan Botezătorul s-a dus să predice lângă Iordan, acolo unde se adunau mulți oameni pentru curățire, pentru ca mulți să se întoarcă la Domnul (cf. Lc 3,3). Sfântul Paul a folosit închisoarea din Filipi, pentru a predica și a converti pe temnicerul de acolo care aștepta mântuire (cf. Fap 16,22-40). Sfântul Francisc de Assisi (1181-1226) umbla pe străzi și prin casele oamenilor pentru a predica oamenilor și a le spune tuturor: "Să-l iubim pe Pruncul ceresc care vine!" și mulți se converteau. Să facem și noi la fel, ca Maria și Iosif, ca Ioan și apostolii, ca Francisc și ca toți creștinii cei buni, să le predicăm și să-i ajutăm în necazurile lor, să le vorbim frumos despre Isus, și despre împărăția sa, și atunci toți vom avea aici un Crăciun fericit, iar în paradis o fericire veșnică. Pr. Ioan Lungu lecturi: 28.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |