|
Reflecție la duminica a XXIX-a de peste an - B Pofta de putere strică închinarea datorată lui Dumnezeu și fură din atributele sale. Suntem în "Anul Credinței"! De aceea, sub auspiciile credinței, trebuie să ascultăm și să medităm și noi lecturile biblice de la sfânta Liturghie, unde Biserica ne vorbește prin Isus, prin apostoli și prin profeți. Isus în drumul său spre Ierusalim și spre cruce le descoperă ucenicilor săi mulți dintre idolii și multe dintre capcanele pe care satana le va întinde pe drumul credinței și mântuirii ucenicilor săi, spre a le zădărnici mântuirea personală și apoi exercitarea misiunii de apostoli ai mântuirii realizate de el. Iar una din aceste multe capcane este și cea a "puterii". Să nu uităm că diavolul l-a ispitit chiar pe Isus cu această capcană a puterii și a măreției lumești, când, pe Muntele Ispitirii, i-a arătat toate împărățiile lumii cu strălucirea lor, zicându-i: "Toate acestea ți le voi da ție, dacă te vei arunca cu fața la pământ și te vei închina mie" (Mt 4,8-9). Isus, care știa că cerul este un loc și o stare de iubire și slujire, a respins categoric această capcană. De aceea, Isus ne spune în evanghelia de astăzi: "Fiul Omului n-a venit să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru cei mulți" (Mc 10,45). Puterea este o capcană. Prin această capcană, satana a prins deja multe suflete și continuă să prindă altele și astăzi. Isus ne spune că puterea este o capcană, pentru că ea strică închinarea datorată lui Dumnezeu (cf. Lc 4,8). Iar în Biblie, Dumnezeu însuși ne spune că puterea, domnia și slava i se cuvin numai lui (cf. 1Cr 29,11; Mt 6,13; 1Tim 1,17; Ap 5,13) și că el nu le împarte cu nimeni (cf. Is 42,8; Is 48,11). Iar cine a atentat sau caută să atenteze la puterea care-i aparține numai lui și pe care Domnul nu o împarte cu nimeni, acela nu a rămas și nu va rămâne nepedepsit. Iar aici trebuie să ne gândim numai la pedepsele pe care le-au primit: Lucifer, Adam și Eva, faraonul, locuitorii din Babel, regii Babilonului, regii evrei, mulți regi creștini și mulți creștini. Evanghelia de astăzi ne spune că chiar doi dintre primii săi ucenici ai lui Isus, Iacob și Ioan, chiar întregul grup al apostolilor, au căzut în această capcană a puterii (cf. Mc 10,35-41). Apoi, încă de la începutul creștinismului, văduvele dintre evrei și văduvele dintre păgâni își disputau întâietatea și puterea (cf. Fap 6,1). Unii creștini aduși la credință de către Petru, Paul și Apolo, își disputau și ei întâietatea și puterea în Biserică (cf. 1Cor 1,12). Căderea în capcana puterii este un lucru rău pentru orice ucenic al împărăției, căci în împărăția lui Dumnezeu nu se intră dominând peste alții, ci slujind și jertfindu-te pentru alții. Și așa cum Dumnezeu i-a pedepsit pe cei din vechime, care primind puterea de la el, au abuzat de ea pentru a face rău, tot astfel Dumnezeu îi va pedepsi și pe toți cei care au făcut și fac ca ei. Este demn de remarcat din cuvintele lui Isus că a accepta ispita puterii și a măririi - putere și mărire care, așa cum arătat deja, i se cuvine numai lui Dumnezeu - înseamnă răzvrătire împotriva lui Dumnezeu și slujire satanei. Iar dacă slujești satanei, chiar dacă te numești ucenic al lui Isus, tot în iad ajungi. De aceea, Isus însuși, deși Dumnezeu fiind, a refuzat această ispită și s-a împotrivit cu fermitate diavolului care l-a ispitit cu puterea (Mt 4,9-10); apoi s-a împotrivit și oamenilor care voiau să-l facă rege (cf. In 6,15); apoi s-a împotrivit și ucenicilor lui care căutau puterea (cf. Mc 10,38); apoi ne-a învățat pe toți că, în Biserică și împărăția sa, este o singură formă de putere, puterea slujirii până la jertfa de sine (cf. Mc 10,42-44; Mt 20,25-28). De aceea, Isus, caută acum să-i scoată din această capcană, atât pe ucenicii de atunci, dar și pe cei de astăzi care ar fi căzut în ea. De aceea, Isus însuși "a suferit împreună cu noi slăbiciunile noastre, și a fost încercat în toate, asemenea nouă, afară de păcat" (Evr 4,15) Pe când slujeam undeva, a venit la biroul parohial o doamnă în vârstă, ca să ni se plângă de ultima ei durere. Avea mai mulți băieți și toți erau cuprinși de patima beției și a violenței. Fiind bețivi și violenți, nu au reușit întemeierea unei familii și să aibă casa lor, de aceea locuiau cu mama lor, într-o casă cu două camere. Când veneau acasă băuți, pentru că mama lor nu avea de unde să le dea băutură și mâncare, căci era foarte săracă, ei o luau la bătaie. Iar ultima dată o bătuseră foarte rău, că a necesitat îngrijiri medicale. În această situație, s-a dus și s-a plâns la unica ei fiică. Aceasta, după ce a ascultat-o, i-a spus cinic: "Și ce dacă te omoară, mamă, căci noi vom vinde casa și vom împărți banii!" Cam tot la fel de cinici au fost și cei doi ucenici ai Domnului, Iacob și Ioan, dar și ceilalți, care după ce Isus le-a vorbit despre pătimirile și moartea sa, ei i-au cerut putere și mărire. Prin această cerere cinică, ei par să-i fi spus lui Isus: "Și ce dacă ai să suferi și ai să mori, nouă dă-ne să stăm unul la dreapta și altul la stânga ta" (cf. Mc 10,37). Deși ucenicii au fost cinici, Isus le-a vorbit cu dragoste și le-a spus mai întâi că nu știu ce cer, iar apoi le-a spus că, pentru a intra în împărăția cerurilor, nu trebuie să umbli după putere, ci trebuie să bei un pahar amar și să slujești ca un rob, asemenea lui. Cereau la dreapta și la stânga sa, dar la dreapta și la stânga lui, în mărirea sa, însemna crucea; însemna a accepta soarta tâlharilor fără de lege răstigniți cu el (cf. Is 53,12). Paharul, în Scripturi, înseamnă "cupa amărăciunii aducătoare de moarte", care trebuie băută (cf. Ps 75,9). Botezul în Scripturi înseamnă "cufundarea în valurile morții" (cf. Ps 42,9). Chiar că nu știau ce cer! Luminați de Cristos, Iacob a băut cupa amărăciunii aducătoare de moarte și a fost și cufundat în valurile morții, căci Iacob, pentru Isus, pentru evanghelie și pentru împărăția cerurilor, s-a lăsat ucis de sabia lui Irod (cf. Fap 12,3), iar Ioan, din pricina cuvântului și din pricina mărturiei lui Isus Cristos, s-a lăsat exilat în Insula Patmos (cf. Ap 1,9). Pe cât este de periculos pentru mântuire, a dori puterea și mărirea care se cuvin numai lui Dumnezeu (cf. 1Cr 29,11; Mt 6,13; 1Tim 1,17; Ap 5,13), tot pe atât de mare a fost și este tentația puterii, pentru mulți din creștinii de ieri și de astăzi. Dom Pedro I, regele Braziliei și al patrulea rege al Portugaliei (1798-1834), voind să construiască un spital pentru săraci, nici un bogat nu a oferit nimic. Dar când le-a propus titluri nobiliare în schimbul donațiilor, în câteva zile s-au strâns banii necesari. Dar de ce să mergem atât de departe, la primii ucenici ai Domnului și la creștinii din vechime? Să venim la creștinii de astăzi, unde în multe locuri: creștinii băștinași vor să fie înaintea celor veniți, dar fără să fie înaintea lor prin credință; unde mulți creștini, pentru a se face remarcați prin biserici, vin cu mii de pretenții absurde, fără ca ei să participe cu ceva la viața comunității; unde mulți creștini se cred deosebiți, dar fără să se achite de minimele datorii creștinești; unde mulți creștini numai cu numele cârcotesc pe alții, dar fără să fie mai buni etc. Isus ne spune astăzi că, pentru a ajunge la locuri de frunte în împărăția sa, este exclus modelul de putere exercitat în lume. Pentru a intra în împărăția cerurilor, trebuie să te faci slujitorul tuturor, chiar și al celor mai neînsemnați; trebuie să renunți la orice tendință de dominare, pentru că în cer nu se intră decât prin smerenie, jertfă și slujire (cf. Mc 10,42-45). O frumoasă istorioară creștină ne spune că un rege vestit avea în grădina sa un bambus foarte frumos, la care ținea foarte mult. Într-o zi a venit la bambus și i-a spus: "Am nevoie de fructele, ramurile și frunzele tale, pentru a face din ele leacuri pentru slujitorii mei". Bambusul s-a bucurat că regele are nevoie de el și i-a răspuns "da". Într-o altă zi, regele a venit din nou la bambus și i-a spus: "Am nevoie de coaja ta, pentru a face din ea haine călduroase slujitorilor mei". Bambusul s-a bucurat iar și a răspuns "da". Dar, într-o altă zi, regele a venit din nou la bambus și i-a spus: "Grădina mi se usucă de arșiță. Am nevoie de tulpina ta, din care să fac jgheaburi pentru a aduce apă la plantele din grădină". Bambusul s-a bucurat și mai mult că regele i-a cerut jertfa de sine și i-a răspuns iarăși cu "da". Acest bambus a fost în primul rând Isus, care i-a răspuns mereu cu "da" Tatălui ceresc, în realizarea planului său de mântuire, mergând până la dăruirea vieții. Apoi acest bambus mărinimos a fost preacurata Fecioară Maria, care a spus lui Dumnezeu: "Iată roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău" (cf. Lc 1,38). Apoi acest bambus au fost toți apostolii și ucenicii Domnului, din toate timpurile și locurile, care toți au slujit cauzei evangheliei și chiar au murit martiri. Dar acest bambus trebuie să fie și fiecare dintre noi, care credem în Isus. Și noi trebuie să spunem "da" la orice solicitarea a marelui Rege. Închei cu o altă istorioară: Se spune că într-un oraș era o frumoasă statuie poleită cu aur și bătută cu diamante. Într-o toamnă rece, statuia i-a vorbit unei rândunele, întârziată și grăbită spre țările calde: "Ia rubinul din ochiul meu stâng și du-l la cutare femeie săracă". Apoi i-a zis să îl ia pe cel din ochiul drept și să-l ducă unui tânăr aflat în dificultate. Rândunica a făcut aceste servicii, dar i-a spus statuii că e grăbită spre țările cale. Dar statuia i-a vorbit din nou și i-a zis să ia și tot aurul de pe ea și să-l ducă la toți săracii din oraș. Până când rândunica a cărat tot aurul la toți săracii din oraș, a venit gerul și rândunica a murit de frig. Primarul, găsind statuia urâtă, a dat-o la topit. Iar inima i-a aruncat-o la gunoi. În aceeași zi, Dumnezeu a și trimis pe unul dintre îngerii săi, ca să-i aducă două dintre cele mai prețioase lucruri din acel oraș. Și i-a adus rândunica moartă și inima acelei statui. Așa va fi și la sfârșitul lumii, Dumnezeu își va trimite îngerii, care să-i aducă în paradis, pe toți cei care au slujit și s-au jertfit pentru alții (cf. Mt 24,31). Tuturor vizitatorilor sitului www.ercis.ro, în Anul credinței, le doresc o duminică frumoasă și mult curaj în a sluji și a se jertfi pentru alții, pentru ca astfel să ajungă în împărăția iubirii. Pr. Ioan Lungu lecturi: 20.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |