Schimbarea la Față a Domnului în tradiția bizantină
Astăzi natura umană recapătă vechea sa frumusețe
De Manuel Nin
Sărbătoarea Schimbării la Față este una dintre cele douăsprezece mari sărbători din calendarul bizantin, cu o pre-sărbătoare la 5 august și o octavă care se încheie pe data de 13. Deja începând de la mozaicul foarte frumos din secolul al VI-lea din mănăstirea "Sfânta Ecaterina" de pe muntele Sinai, iconografia preia relatarea evanghelică avându-l pe Domnul în centru, învăluit în lumină, pe Moise și Ilie într-o parte și cealaltă și dedesubt pe cei trei discipoli Petru, Iacob și Ioan care aproape că nu îndrăznesc să privească lumina orbitoare.
Într-un tropar, cântarea face aproape o parafrazare a icoanei, ca și cum imnograful ar citi-o: "Misterul ascuns din veșnicie a fost manifestat în ultimele timpuri lui Petru, Iacob și Ioan de cutremurătoarea sa schimbare la față. Ei, nesuportând lumina puternică a feței sale și strălucirea hainelor sale, oprimați stăteau ghemuiți cu fața la pământ; în extazul lor se uimeau văzându-l pe Moise și pe Ilie care vorbeau cu tine despre ceea ce trebuia să ți se întâmple. Un glas din partea Tatălui dădea mărturie spunând: Acesta este Fiul meu preaiubit, în care îmi aflu bucuria: de el să ascultați, el va dărui lumii marea milostivire".
Liturgia leagă strâns misterul Schimbării la Față a lui Cristos de pătimirea sa: urcarea pe Tabor și cea pe Calvar, unde prezența discipolilor uimită în ceasul schimbării la față este pierdută în cel al pătimirii: "Înainte ca tu să urci pe cruce, Doamne, un munte a reprezentat cerul și un nor stătea deasupra ca un cort. În timp ce tu te schimbai la față și primeai mărturia Tatălui, erau cu tine Petru, Iacob și Ioan, pentru că, trebuind să fie cu tine și în ceasul trădării, grație contemplării minunățiilor tale să nu se teamă în fața pătimirilor tale. Înainte de crucea ta, o, Doamne, luându-i cu tine pe discipoli pe un munte înalt, în fața lor te-ai schimbat la față, luminându-i cu străluciri de putere, voind să le arăți lor strălucirea învierii".
Unul din troparele de la vecernie alătură pătimirea și învierea, punând în paralel lumina orbitoare, pe îngeri, cutremurarea pământului în fața Domnului schimbat la față și înviat: "Prefigurând învierea ta, o, Cristoase Dumnezeule, i-ai luat cu tine pe cei trei discipoli ai tăi, pe Petru, pe Iacob și pe Ioan pentru a urca pe Tabor. Și în timp ce tu te schimbai la față, o, Mântuitorule, muntele Tabor se acoperea de lumină. Discipolii tăi, o, Cuvântule, s-au aruncat cu fața la pământ, nesuportând vederea formei care nu este dată să se contemple. Îngerii aduceau slujirea lor cu teamă și cutremur; au fremătat cerurile și pământul s-a cutremurat, pentru că pe pământ îl vedeau pe Domnul gloriei".
Prezența lui Moise și Ilie exprimă legătura cu teofania de pe Sinai: "Cel care odinioară, prin simboluri, vorbise cu Moise pe muntele Sinai, spunând: Eu sunt Cel care este, schimbându-se la față astăzi pe muntele Tabor în prezența discipolilor, a arătat cum în el natura umană a recăpătat frumusețea arhetipă a imaginii. Luându-i ca martori al unui atare har pe Moise și pe Ilie, îi făcea părtași de bucuria sa, în timp ce ei prevesteau exodul său prin cruce și prin învierea mântuitoare".
Trei texte veterotestamentare sunt prezent ca fir conducător. Primul este legat de Moise: "Cel care odinioară a vorbit cu Moise pe muntele Sinai, schimbându-se la față astăzi pe muntele Tabor". Al doilea (2Re 2) de Ilie: "Moise vizionarul și Ilie, vizitiul de foc, care fără a arde a străbătut cerurile, văzându-te în nor în momentul schimbării tale la față, au atestat că tu ești, o, Cristoase, autorul Legii și al Profeților și cel care le duce la împlinire". Al treilea (Ps 88,12-13) la David: "Prevăzând în Duh venirea ta printre oameni, în trup, o, Fiule Unicul Născut, deja de mult David convoca creația la sărbătoare, exclamând în mod profetic: Taborul și Hermonul vor tresălta de bucurie în numele tău".
Frumusețea și gloria lui Cristos schimbat la față manifestă și frumusețea și gloria naturii umane reînnoite: "Astăzi Domnul pe muntele Tabor în prezența discipolilor a arătat cum în el natura umană recapătă frumusețea arhetipă a imaginii. De fapt, urcând pe acest munte, o, Mântuitorule, împreună cu discipolii tăi, schimbându-te la față ai făcut din nou radioasă natura întunecată odinioară în Adam, făcând-o să treacă la gloria și la strălucirea dumnezeirii tale". În sfârșit, canonul de dimineață, operă a sfântului Ioan Damaschinul, apropie teofania de pe Sinai de cea de pe Tabor: "Gloria care odinioară umbrea cortul și vorbea cu Moise slujitorul tău era figura schimbării tale la față. Tu care ești Dumnezeu Cuvântul, ai devenit pe deplin om, unind în persoana ta omenitatea cu plinătatea dumnezeirii".
(După L'Osservatore romano, 5 august 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 11.