Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XIV-a de peste an - B

Refuzați de oameni împreună cu Isus, vom fi primiți de Tatăl lângă Isus.

Cele trei lecturi de la sfânta Liturghie de astăzi au ca punct comun ceea ce putem numi "proba insuccesului și al refuzului".

O frumoasă istorioară creștină ne spune că Isus, înainte de a se întrupa și veni pe pământ, a trimis înaintea sa niște îngeri pentru a observa trebuințele oamenilor și apoi să vină și să raporteze. Iată ce au raportat rând pe rând îngerii trimiși în misiune și iată care a fost răspunsul lui Isus pentru fiecare trebuință a oamenilor:

"Oamenii au nevoie de pâine. Eu voi fi pâinea lor.

Oamenii au nevoie de lumină. Eu voi fi lumina lor.

Oamenii au nevoie de pace. Eu voi fi pacea lor.

Oamenii au nevoie iertare. Eu voi fi iertarea lor.

Oamenii au nevoie de viață. Eu voi fi viața lor.

Oamenii au nevoie de mântuire. Eu voi fi mântuirea lor".

Iar când oamenilor li s-a comunicat că o să le vină Mesia din cer pentru a le împlini dorințele inimii lor, ei au început să strige și să se roage cu bucurie: "Dorit Mesie, vino! O dacă ai deschide cerurile și te-ai coborî!" (Is 64,1)

Dar după un timp, ceva cu totul inexplicabil s-a întâmplat. Diavolul, după ce i-a înșelat odată pe oameni în paradis, a reușit să-i înșele iar, spunându-le că nu mai au nevoie de Mesia promis de Dumnezeu, ci de un alt Mesia după dorințele lor. De aceea, atunci când Dumnezeu și-a trimis profeții pentru a vesti și pregăti venirea lui Mesia după care au suspinat la început, ei i-au refuzat, i-au respins și ucis. Ba mai mult, l-a plinirea timpului, când Isus, când Mesia însuși a venit pe pământ, pentru a le aduce mântuirea, ei l-au respins și pe El și chiar l-au ucis. Iată câteva ilustrații în acest sens:

- Să ne gândim la contemporanii lui Noe, pe care acesta i-a chemat la convertire timp de mai bine de 100 de ani, dar ei și-au bătut joc de chemările și avertismentele trimise de Dumnezeu prin el. Iar, pentru nu au ascultat, au pierit cu toții în apele potopului.

- Să ne gândim la evreii pe care Dumnezeu i-a scos din Egipt cu braț puternic și minuni răsunătoare. Pe acești evrei, Dumnezeu, timp de 40 de ani i-a chemat la convertire prin Moise. Iar ei în loc să se convertească s-au răzvrătit împotriva lui Moise, pe care de multe ori l-au mâhnit și l-au amenințat și cu moartea. Pentru neascultarea lor, nici unul din cei șase sute de mii, ieșiți din Egipt, n-au intrat în Țara Caananului, în afară de Iozue și Caleb.

- Să ne gândim la evreii la care a fost trimis profetul Ezecheiel, despre care vorbește prima lectură de astăzi, care și ei au refuzat chemarea la convertire, insultându-l și persecutându-l pe profet. Toți acești răzvrătiți au ajuns robi în Babilon.

- Să ne gândim la toți profeții prin care a vorbit Dumnezeu și la refuzul și persecuția pe care le-au îndurat-o din cauza Cuvântului lui Dumnezeu. Ieremia a fost pălmuit și aruncat într-o fântână. Zaharia a fost tăiat cu fierăstrăul. Ioan Botezătorul a fost decapitat în temniță. Dar nici un persecutor nu a sfârșit-o bine.

- Să ne gândim la Isus, Fiul lui Dumnezeu cel viu, care a fost refuzat și persecutat încă de la nașterea sa, începând chiar cu familia și concetățenii săi și culminând cu cei cărora le-a făcut bine și cu cei împărțeau dreptatea. Iar ca semn suprem al respingerii, l-au răstignit pe o cruce alături de niște tâlhari. Pentru aceasta li s-a distrus templul și țara, iar ei au fost risipiți prin lume.

- Să ne gândim la Paul și la toți apostolii lui Isus, care au fost insultați, persecutați și uciși pentru numele lui Isus. Dar despre soarta prigonitorilor, ne vorbește istoria.

- să ne gândim apoi și la toți martirii și mărturisitorii din toate timpurile și locurile, la toți cei care au ales să trăiască în credință și mărturie creștină, cât de mult au avut de suferit și cum au fost persecutați pe ne drept și chiar uciși. Ei acum se bucură cu Isus, iar prigonitori plâng și se tânguiesc veșnic.

Și de ce toate acestea? Pentru că există invidia diavolului (cf. Înț 2,24). Pentru că acesta este puterea întunericului (cf. Mt 26,55; Lc 22,53). Pentru că oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina, căci faptele lor erau rele (cf. In 3,19).

Dar cu toată împotrivirea forțelor întunericului, toți trimișii lui Dumnezeu au rămas fideli misiunii încredințată, de a fi sarea pământului și lumina lumii (cf. Mt 5, 13-16), de a fi buni semănători ai Cuvântului, dar și sămânță bună.

Cât de mult valorează chiar și o mică mărturie, cât de mult valorează o mică lumină, cât de mult valorează o mică faptă bună, ne-o spune părintele Keller, din Germania. Acesta a fost invitat într-un oraș din America pentru a le vorbi locuitorilor de acolo despre datoria creștinului de a fi lumina a lumii, așa cum a cerut Cristos. Acceptând invitația, a mers și a fost primit călduros de o mulțime mare de credincioși, care l-au condus pe un stadion unde îl mai așteptau un număr impresionant de persoane. La un moment dat, a cerut ca toate luminile de pe stadion să fie stinse, deoarece întâlnirea avea loc în nocturnă. S-a făcut deci întuneric beznă, iar părintele a întrebat: "Mă vedeți unde mă aflu?" Lumea a răspuns că nu. Părintele a continuat: "Acum voi aprinde un pai de chibrit. Vedeți cu toții luminița?" Cu toții au răspuns da. Părintele a continuat: "Așa cum fiecare dintre voi vede această luminiță, tot astfel orice faptă bună și orice mărturie, oricât de mici ar fi ele, sunt văzute de toți cei din jur". Părintele a mai întrebat: "Aveți chibrituri la voi? Da, au răspuns ei. Dacă da, atunci aprindeți fiecare câte un pai". Cu toții au urmat sfatul și s-a făcut o așa de mare lumină pe stadion, că întunericul a dispărut. Părintele a adăugat: "Cu cât mai mulți vor da mărturie despre Cristos și vor săvârși fapte bune, oricât de mici ar fi ele, cu atât lumea se va fi mai luminoasă, cu atât lumea se va schimba în bine".

Astăzi fiecare creștin este chemat să spună împreună cu Isus: "Duhul Domnului este asupra mea; el m-a trimis să vestesc săracilor Evanghelia" (cf. Lc 4,18), pentru că noi toți care credem în Cristos, am fost trimiși ca mesageri ai Cuvântului lui Dumnezeu, într-o lume ostilă lui Dumnezeu, într-o lume care l-a uitat pe Dumnezeu, într-o lume care merge spre pierzare; dar lume care trebuie schimbată și adusă la mântuirea lui Cristos prin noi.

Poate mulți ne vor refuza și pe noi așa cum au refuzat odinioară pe Isus, pe profeți și pe apostoli, și totuși lumea se va sensibiliza cu privire la Dumnezeu și Legile lui, prin mărturia și jertfa noastră. Isus a spus clar: "Dacă bobul căzut în pământ nu moare rămâne singur, iar dacă moare aduce mult rod." (In 12,24). Iar preotul Tertulian, din secolul II, spunea: "Sângele martirilor, sămânța creștinilor".

Dar refuzul de astăzi poate însemna deschiderea de mâine, așa cum ne-o arată Biblia:

Isus trecea odată prin Samaria, dar samaritenii nu l-au primit pentru că se îndrepta spre Ierusalim (cf. Lc 9,53). Dar Cuvântul semănat atunci n-a rămas fără rod, căci altă dată trecând Isus prin Samaria, după ce a vindecat sufletul femeii păcătoase de la "fântâna lui Iacob", samaritenii l-au primit și au crezut în El (cf. In 4,39-42).

Apostolul Paul a fost împroșcat cu pietre la Listra (cf. Fap 14,19). Apoi s-a întors înapoi la Listra pentru a predica și pentru a face noi ucenici (cf. Fap 14,22).

În multe țări de misiune, păgânii, după ce mai întâi îi ucideau pe misionari, sfârșeau apoi prin a primi credința. Aici avem cazul clasic al sfântului apostol Toma, care după ce a fost ucis de cei din Malabar, India, pentru Evanghelie, cei din Malabar au sfârșit prin a primi credința, iar astăzi există în India o comunitate creștină străveche, numită "Creștinii Sfântului Toma".

Sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) venea să-și ia în primire Parohia Ars. Avea un geamantan în mână, era îmbrăcat civil și venea pe jos. Din urmă îl ajunge o căruță care mergea la Ars, iar căruțașul îl invită să urce. Întrebat de căruțaș cine este, el îi spune că este noul preot. Și ce vrei să faci la Ars, că ultimul preot tocmai a murit atacat? Vreau să-i convertesc pe toți și să-i aduc la credință! Auzind asta, căruțașul a oprit și i-a spus răstit: "Dă-te tu jos din căruța mea, dacă vii cu astfel de gânduri!" Părintele a coborât din căruță, dar s-a ținut de cuvânt, căci în final i-a adus pe toți la biserică, la sacramente și la o viață frumoasă de creștin. Mai întâi respins și apoi primit.

Să nu uităm că noi toți creștinii suntem trimișii împuterniciți ai lui Cristos și că prin noi trebuie să vorbească însuși Dumnezeu (cf. 2Cor 5,20) Să nu uităm că dacă noi nu vom fi lumina lumii și sarea pământului (cf. Mt 5,13-16), așa cum ne-a rânduit Isus pe fiecare, la botezul nostru, mulți oameni se vor pierde din cauza indolenței noastre. Să nu uităm că e vai de noi dacă nu vestim Evanghelia (cf. 1Cor 9,16). Să nu uităm că am fost făcuți străjeri pentru frații noștri și că vom fi trași la răspundere pentru fiecare om care se pierde lângă noi, din cauza neglijenței noastre (cf. Ez 33,7-8).

Însă, dacă noi le vom spune Cuvântul lui Dumnezeu, iar ei vor refuza acest Cuvânt sau ne vor prigoni, este treaba lor, este pierzarea lor; noi nu vom mai fi trași la răspundere de către Dumnezeu pentru soarta lor (cf. Ez 33,9).

Cei care nu primesc mărturia noastră și ne persecută, să nu uite că la judecata lui Dumnezeu vor avea o soartă mai rea decât cea a Sodomei și Gomorei, mai rea decât cea a Tirului și Sidonului (cf. Mt 11,20-24); să nu uite că le-ar fi fost mai bine dacă nu s-ar fi născut (cf. Mt 26,24).

Isus, prin exemplul său lăsat în Evanghelia de astăzi, care atunci când a fost refuzat într-un loc, a plecat în altul (cf. Mc 6,6), ne spune și nouă prin sfântul Matei: "Când vă vor persecuta într-o cetate, fugiți în alta; și dacă vă persecută și în aceasta, fugiți într-o alta; căci adevăr vă spun, nu veți termina de străbătut cetățile lui Israel până când va veni Fiul Omului" (Mt 10,23).

Isus ne-a înștiințat dinainte în privința prigoanelor: "Nu este discipolul mai presus decât învățătorul, nici servitorul mai presus decât stăpânul său. Este de ajuns discipolului să devină ca învățătorul său, și servitorului ca stăpânul său. Dacă pe stăpânul casei l-au numit Beelzebul, cu atât mai mult pe cei din casa lui!" ( Mt 10,25); "Dacă m-au prigonit pe mine, vă vor prigoni și pe voi" (In 15,20).

Dar tot Isus a spus că toți aceia care de dragul lui, de dragul Evangheliei, de dragul răspândirii împărăției lui Dumnezeu, vor vesti evanghelia, chiar și la oamenii care-i vor persecuta și ucide, el a pregătit deja pentru ei o împărăție de fericire, așa cum Tatăl a pregătit pentru el o împărăție de fericire, ca să mănânce și să bea la masa lui și să șadă pe tronuri de domnie, și să judece cele douăsprezece triburi ale lui Israel (cf. Lc 22,29-30).

Să nu uităm că pentru această împărăție veșnic fericită Isus însuși a vestit, a suferit și a murit (cf. Evr 12,2). Să nu uităm că pentru această împărăție veșnic fericită, toți profeții, toți apostolii, toți martirii, toți creștinii, au mărturisit, au suferit și au murit. Noi trebuie să spunem astăzi împreună cu sfântul Paul: "Eu consider că suferințele timpului prezent nu se pot compara cu gloria viitoare care ni se va revela" (Rom 8,18). Să fim convinși de aceasta!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat