Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Angelo Amato vorbește despre recentele decrete aprobate de Benedict al XVI-lea

Dacă preotul deranjează cultura mafiotă anticreștină

De Nicola Gori

Violența, ura, samavolnicia pot ucide trupul dar nu sufletul. Martiriul părintelui Giuseppe Puglisi, preot din Palermo, ucis în 1993, dar și cel al atâtor preoți, călugări, călugărițe, laici și laice din toate epocile și din toate naționalitățile și culturile, sunt exemplul cel mai elocvent că până la urmă Cristos are ultimul cuvânt. Părintele Puglisi a fost ucis pentru că exercita misiunea de preot în mod serios: predica valorile evanghelice fără a le dilua și cuvintele sale găseau în tineri interlocutori atenți și fascinați. Pentru aceasta deranja mafia, a cărei cultură este "intrinsec anticreștină". Între cele 16 decrete pe care Papa, la 28 iunie, le-a autorizat să fie promulgate, cel care se referă la martiriul părintelui Puglisi are desigur o valență deosebit de exemplară. Am vorbit despre asta cu cardinalul Angelo Amato, prefect al Congregației Cauzelor Sfinților, în acest interviu acordat ziarului nostru.

La 28 iunie, Benedict al XVI-lea a autorizat promulgarea a 16 decrete. Ne puteți vorbi despre asta?

Aceste decrete îmbrățișează toată Biserica. Sunt slujitori ai lui Dumnezeu sau venerabili din Europa - respectiv din Italia, din Spania, din Olanda - dar și din Asia și din America Latină și din America de Nord. Asta pentru a arăta că sfințenia este prezentă în mod capilar la toate latitudinile și în toate situațiile culturale. Ca demonstrație că Evanghelia poate fi trăită în diferitele culturi, pentru că face bună viața omenirii, răspunzând la dorințele sale de adevăr și de bunătate. Există și categorii de persoane: o laică braziliană, ca Francesca de Paula de Jesús, numită Nhá Chica; cardinalul italian, Sisto Riario Sforza; arhiepiscopul din SUA, Fulton Sheen; episcopul spaniol, Álvaro del Portillo y Diez de Sollano. Există martiri, mărturisitori, martori eroici ai Evangheliei, care, cu sfințenia lor fac luminoasă Biserica.

Multe din aceste figuri de sfințenie sunt destul de recente, ca de exemplu martirii. Există un fir comun între ei?

Înainte de toate există un grup consistent de martiri ai războiului civil spaniol, morți între anii 1936-1937. Acel război a marcat profund viața Bisericii din Spania. A fost un conflict foarte sângeros. Doisprezece episcopi au fost uciși, uneori în manieră crudă. Nici sub împărații romani nu s-a ajuns la așa de mult! Numeroși preoți, călugări și călugărițe, numai datorită faptului că erau consacrați, erau uciși adesea fără vreun fel de proces. Însă figura cu siguranță cea mai cunoscută din Italia este aceea a părintelui Giuseppe Puglisi, asasinat de mafie la Palermo în 1993. Este vorba de o cauză de martiriu, pentru că a fost ucis in odium fidei. Desigur, aici trebuie clarificat ce înseamnă in odium fidei, din moment ce mafia este descrisă adesea ca o realitate "religioasă", o realitate ai cărei membri par aparent foarte evlavioși. De fapt, noi am aprofundat acest aspect și am văzut că, pe de o parte, avem o organizație care, mai mult decât "religioasă", este în mod esențial "idolatră". Și păgânismul antic era "religios", însă religiozitatea sa era îndreptată spre idoli. În mafie, idolii sunt puterea, banii și samavolnicia. Deci este o societate care, cu un înveliș pseudo-religios, vehiculează o etică antievanghelică, ce merge împotriva celor zece porunci și a Evangheliei. Scriptura spune: să nu ucizi, să nu dai mărturie falsă. În schimb, în ideologia mafiotă se face exact opusul. Isus a spus să-i iertăm pe dușmani și aici găsim contrariul: răzbunarea. Mafia este în mod intrinsec anticreștină. Mai mult, ura față de părintele Puglisi era determinată pur și simplu de faptul că era vorba de un preot care-i educa pe tineri la viața bună din Evanghelie. Așadar, sustrăgea noile generații de la influența nefastă a depravării.

Este primul preot ucis de mafie ale cărui virtuți sunt recunoscute. Se deschide drumul și pentru alții?

Deși într-un context nou, și în părintele Puglisi se constată conceptul tradițional de martiriu, adică un botezat ucis din ură față de credință. Părintele Puglisi a fost ucis ca preot, nu pentru că era implicat în activități socio-politice deosebite. Ucis pentru că predica învățătura creștină și-i educa pe tineri să trăiască botezul lor cu coerență. Nu pentru altceva. Nu mergea împotriva nimănui. Cât privește alte cazuri, episcopii în diferitele dieceze sunt cei care fac discernământul oportun. Pentru părintele Puglisi s-a făcut promotoare arhidieceza de Palermo.

Printre martiri nu sunt numai părintele Puglisi și spaniolii, ci și un indian.

Aș vrea să subliniez tocmai decretul despre martiriul care se referă la slujitorul lui Dumnezeu Devasahayam Pillai, un laic, care a fost ucis în 1752 în India. Istoria acestui martir este într-adevăr extraordinară: era un hindus dintr-o castă înaltă, cea a războinicilor. Când s-a convertit la creștinism a primit critici și persecuții din partea conaționalilor săi hinduși, și nu numai. A fost închis și torturat cu tot felul de suplicii, dar a rezistat eroic până la sfârșit pentru a nu renunța niciodată la credința sa baptismală. Deci este o figură foarte frumoasă și mare de martor pentru India de astăzi, pentru că și în acest timp, Biserica indiană este supusă la persecuție, dar menține ridicată credința în Cristos.

Aceste decrete se referă la oameni din toate categoriile sociale, ca braziliana Nhá Chica, o femeie din popor.

Era o laică foarte simplă, o botezată care a renunțat la averile sale și la o familie proprie pentru a edifica poporul și pe ceilalți botezați cu rugăciunea și caritatea. Toți o considerau sfântă deja când era în viață și această faimă a continuat să se răspândească, așa încât anul trecut a fost aprobat decretul despre virtuțile sale eroice și imediat după aceea a fost recunoscută minunea. Astfel Domnul s-a îngrijit cu un sigiliu de sus ca să se decreteze sfințenia acestei laice.

De la o femeie umilă la un cardinal al Sfintei Biserici Romane. Cine era Sisto Riario Sforza?

Este o figură renumită foarte importantă din secolul al XIX-lea italian și napolitan, care a combătut mai ales anumite devieri ideologice socio-politice. A promovat o pastorație capilară indicând clerului coordonatele unui apostolat eficace, din punctul de vedere al catehezei și al predicării. Era de origine nobilă, dar a trăit în mare sărăcie, dând în caritate săracilor tot ceea ce avea.

O altă figură foarte cunoscută este arhiepiscopul Fulton Sheen.

Era un personaj vestit în întreaga Biserică datorită transmisiunilor sale pe rețelele din SUA, unde avea emisiuni religioase foarte urmărite nu numai de către catolici, ci de toți americanii. Era un predicator strălucit și în vestirea Evangheliei a fost una din cele mai semnificative figuri din comunicarea pastorală. Cred că este un semn al timpurilor că această cauză s-a făcut chiar în apropierea Anului Credinței și a Sinodului despre noua evanghelizare. Sheen a pus talentele sale în slujba comunicării, făcând Evanghelia plăcută și accesibilă tuturor. A obținut multe convertiri cu predica sa, și pentru că trăia în armonie între ceea ce vestea și ceea ce trăia personal. Fulton Sheen va face mult bine astăzi Bisericii nord-americane.

Foarte cunoscut este și episcopul Álvaro del Portillo, primul succesor al sfântului José Maria Escrivà de Balaguer la conducerea lui Opus Dei.

Este recunoscut de toți că del Portillo a fost o persoană de mare simplitate, umilință, inteligență, dar mai ales sfințenie. Să nu uităm că printre preoți există și un paroh olandez: Ludovic Tijssen. Și Olanda are nevoie ca niciodată de exemple pozitive sacerdotale. Desigur este vorba încă despre decretul referitor la venerabilitate, însă este important de subliniat virtuțile sale eroice. Între altele, există și o minune atribuită mijlocirii părintelui Luca Passi, preot diecezan, întemeietor al congregației surorilor maestre ale sfintei Dorotea. Voiam să citez și virtuțile eroice ale Mariei Giuseppa a Preasfintei Inimi, o soră canadiană întemeietoare a slujitoarelor Inimii Neprihănite a Mariei. Decretele se referă și la alte călugărițe. Între acestea, Maria Angelina Teresa, înainte de profesiunea călugărească Brigida Teresa McCrory, întemeietoare a surorilor carmelitane pentru bătrâni și bolnavi.

Cum se explică diferența dintre timpurile de formare a diferitelor cauze?

Explicația tehnică poate fi multiplă. Multe cauze încep târziu din diferite motive. Astăzi, de exemplu, o cauză poate să fie începută și la cinci ani după moartea slujitorului lui Dumnezeu. Alteori depinde, există întârzieri de natură diferită.

La 21 octombrie, în timpul Sinodului episcopilor și chiar la începutul Anului Credinței, Papa va canoniza șapte noi sfinți. Ce semnificație va avea celebrarea aceea?

În această privință, voiam să semnalez mai ales două figuri de tineri care vor fi canonizați în acea împrejurare. Una născută în America, de 24 de ani, Caterina Tekakwhita, fiica unui șef de trib păgân, care a trăit între anii 1656-1680. Mama sa era creștină și ea, în pofida suferințelor și persecuțiilor, a menținut integră identitatea sa baptismală, devenind exemplu nu numai pentru catolici, ci pentru toți nativii americani. Același lucru se poate spune despre un tânăr catehet filipinez, Petru Calungsod, care a trăit și el în 16000 și a murit martir la 18 ani. Două mărturii care arată că tinerii - atât bărbați cât și femei - sunt exponenți cu titlu deplin ai sfințeniei creștine, de orice cultură ar aparține. Sunt capabili să trăiască Evanghelia în mod integral până la dăruirea propriei vieți. Însă în luna octombrie va fi și o altă celebrare importantă.

Despre ce este vorba?

La 7 octombrie, la deschiderea Sinodului, în bazilica "Sfântul Petru" vor fi proclamați doi noi învățători ai Bisericii: sfântul Ioan de Ávila, un mare formator de preoți cunoscut mai ales în America Latină, și Hildegard de Bingen, o abatesă benedictină, mare mistică și personaj cu o cultură enciclopedică. Foarte cunoscută în Germania, mai ales datorită aspectelor cele mai comprehensibile culturii laice, cum ar fi muzica sau cunoașterea plantelor. Pentru Biserică este important caracterul său exemplar de viață și învățătura sa spirituală și teologică. Într-adevăr o figură frumoasă. Cererea de a fi declarată învățătoare a fost înaintată de episcopatul german la sfârșitul anilor Șaizeci. Am găsit în arhivă și o scriere semnată de toți episcopii germani: a treia semnătură este cea a cardinalului de atunci Joseph Ratzinger. Papa, la 10 mai, a promulgat decretul canonizării echivalente a lui Hildegard. Adică al extinderii cultului său la toată Biserica.

(După L'Osservatore romano, 3 iulie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat