|
Congregația pentru Cler Scrisoare pentru preoți Scrisoarea Congregației pentru Cler Dragi preoți, În solemnitatea Preasfintei Inimi a lui Isus (15 iunie 2012) vom celebra, ca de obicei, Ziua Mondială de Rugăciune pentru Sfințirea Preoților. Fraza din Sfânta Scriptură, "Aceasta este voința lui Dumnezeu: ca voi să fiți sfinți!" (1Tes 4,3), chiar dacă este adresată tuturor creștinilor, ne privește în mod special pe noi, preoții, care am primit nu numai invitația de a ne "sfinți", ci și pe aceea de a deveni "slujitori ai sfințeniei" pentru frații noștri. Această "voință a lui Dumnezeu" putem spune că s-a dublat și s-a multiplicat la infinit, astfel încât putem și trebuie să ascultăm de ea în orice acțiune ministerială pe care noi o împlinim. Acesta este minunatul nostru destin: nu putem să ne sfințim fără a lucra pentru sfințirea fraților noștri și nu putem lucra pentru sfințirea fraților noștri fără să fi lucrat mai întâi la sfințirea noastră. Introducând Biserica în noul mileniu, fericitul Ioan Paul al II-lea ne amintea normalitatea acestui "ideal de perfecțiune", care trebuie oferit imediat tuturor: "A întreba un catehumen: «Vrei să primești Botezul?» înseamnă în același timp a-l întreba: «Vrei să devii sfânt?»"1. Cu siguranță că, în ziua hirotonirii noastre, aceeași întrebare baptismală a răsunat din nou în inima noastră, cerând încă o dată răspunsul nostru personal; dar această întrebare ne-a și fost încredințată, pentru a ști să o punem la rândul nostru credincioșilor, păstrându-i frumusețea și importanța. Această convingere nu este contrazisă de conștiința necorespunderilor noastre și nici de delictele unora care, câteodată, au umilit preoția în ochii lumii. La 10 ani de la acel moment - considerând ulterioarele agravări ale situației potrivit știrilor din mass-media - trebuie să facem să răsune în inima noastră, cu mai multă putere și cu mai multă urgență, cuvintele pe care Ioan Paul al II-lea ni le-a adresat în Joia Sfântă a anului 2002: "În acest moment, printre altele, ca preoți, personal suntem tulburați în interiorul nostru de păcatele unor frați ai noștri care au trădat harul primit prin hirotonire, cedând celor mai rele dintre manifestările acelui mysterium iniquitatis care acționează în lume. Astfel ies la iveală scandaluri grave, a căror consecință gravă este aruncarea unei umbre grele de suspiciune asupra tuturor celorlalți preoți merituoși, care își desfășoară slujirea cu onestitate și coerență, și câteodată cu o caritate eroică. În timp ce Biserica își exprimă propria sa grijă pentru victime și se străduiește să răspundă conform adevărului și dreptății la orice situație dureroasă, noi toți - conștienți de slăbiciunea omenească, dar încrezători în puterea tămăduitoare a harului divin - suntem chemați să îmbrățișăm acel «mysterium crucis» și să ne angajăm apoi în căutarea sfințeniei. Trebuie să ne rugăm ca Dumnezeu, în bunătatea sa, să trezească în inimi o relansare generoasă a acelor idealuri de totală dăruire lui Cristos, care stau la baza slujirii preoțești"2. Ca miniștri ai milostivirii lui Dumnezeu, noi știm, așadar, că acea căutare a sfințeniei poate reîncepe mereu pornind de la căință și de la iertare. Dar simțim și nevoia de a cere aceste lucruri, ca preoți, în numele tuturor preoților și pentru toți preoții3. Încrederea noastră este apoi întărită de invitația pe care Biserica însăși ne-o adresează, de a trece din nou prin Porta fidei, însoțindu-i pe toți credincioșii noștri. Știm că acesta este titlul scrisorii apostolice prin care Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea a dispus Anul Credinței care va începe la 11 octombrie 2012. O reflecție cu privire la circumstanțele unei astfel de invitații ne poate ajuta. Ea se plasează în contextul celei de-a 50 aniversări a deschiderii Conciliului Ecumenic Vatican II (11 octombrie 1962) și a celei de-a 20 aniversări a publicării Catehismului Bisericii Catolice (11 octombrie 1992). Între altele, în luna octombrie 2012, a fost convocată Adunarea Generală a Sinodului Episcopilor cu tema Noua evanghelizare pentru a transmite credința creștină. Ni se va cere, așadar, să lucrăm în profunzime asupra fiecăruia dintre aceste "capitole": - Cu privire la Conciliul Vatican II, pentru a fi primit din nou ca "marele har de care Biserica a beneficiat în secolul al XX-lea": "o busolă sigură pentru a ne orienta pe drumul secolului care se deschide", "o mare putere în vederea acelei reînnoiri permanente și necesare a Bisericii"4; - Cu privire la Catehismul Bisericii Catolice, pentru ca el să fie primit și folosit "ca un instrument valid și legitim în slujba comuniunii ecleziale și ca o normă sigură pentru învățarea credinței"5; - Cu privire la pregătirea următorului Sinod al Episcopilor, pentru ca el să fie într-adevăr "o ocazie potrivită pentru introducerea întregului sistem eclezial într-un timp special de reflecție și de descoperire a credinței"6. Pentru moment - ca introducere a întregii lucrări - putem să medităm pe scurt la această indicație a suveranului pontif, către care se îndreaptă orice lucrare: "Iubirea lui Cristos este cea care ne umple inimile și ne îndeamnă să evanghelizăm. El, astăzi ca și atunci, ne trimite pe drumurile lumii pentru a proclama evanghelia sa la toate popoarele pământului (cf. Mt 28,19). Cu iubirea sa, Isus Cristos îi atrage la sine pe toți oamenii din orice generație, din orice timp. El cheamă Biserica încredințându-i mesajul evangheliei, printr-un mandat care este mereu nou. Pentru aceasta și în zilele noastre este nevoie de o angajare eclezială mai sigură care să fie în favoarea unei noi evanghelizări, pentru a redescoperi bucuria de a crede și pentru a regăsi entuziasmul cu care trebuie transmisă credința"7. "Toți oamenii din fiecare generație", "toate popoarele pământului", "noua evanghelizare": în fața acestui orizont atât de universal, mai ales noi, preoții, trebuie să ne întrebăm cum și unde se pot întâlni aceste afirmații și cum pot coexista ele. Putem atunci să începem amintind că deja Catehismul Bisericii Catolice se deschide cu o îmbrățișare universală, recunoscând că "Omul este «capabil» de Dumnezeu"8; dar Catehismul a făcut acest lucru alegând - ca prim citat - acest text din Conciliul Vatican II: "Temeiul cel mai profund («eximia ratio») al demnității umane constă în chemarea omului la comuniunea cu Dumnezeu. Omul este invitat să vorbească cu Dumnezeu, încă de la începutul său: el, de fapt, nu există, decât dacă, creat de Dumnezeu din iubire («ex amore»), este păstrat în existență tot din iubire («ex amore»); și nu trăiește pe deplin după adevăr, dacă nu recunoaște în mod liber această iubire și nu i se încredințează Creatorului său. Cu toate acestea, mulți contemporani ai noștri nu percep deloc sau resping în mod explicit această unire intimă și vitală cu Dumnezeu («hanc intimam ac vitalem coniunctionem cum Deo»)"9. Cum am putea uita că prin textul citat mai sus - tocmai prin bogăția formulărilor alese - părinții conciliari intenționau să se adreseze în mod direct ateilor, afirmând imensa demnitate a vocației, de care ei s-au îndepărtat? Și o făceau cu aceleași cuvinte care sunt folosite în descrierea experienței creștine, care trăiește maximul intensității sale mistice! Chiar și scrisoarea apostolică Porta fidei începe afirmând că aceasta (credința) "ne introduce în viața de comuniune cu Dumnezeu", ceea ce înseamnă că ea ne permite să intrăm în mod direct în misterul central al credinței pe care trebuie să o mărturisim: "A mărturisi credința în Sfânta Treime - Tatăl, Fiul și Sfântul Duh - este același lucru cu a crede într-un singur Dumnezeu care este iubire" (idem, nr. 1). Toate acestea trebuie să aibă rezonanță într-un mod special în inimile noastre și în inteligența noastră, pentru a ne face conștienți de problema cea mai grea a timpurilor noastre. Națiunile deja încreștinate nu mai sunt tentate să cedeze acelui ateism generic (ca în trecut), ci riscă să fie victimele acelui ateism particular care provine din uitarea frumuseții și căldurii revelației trinitare. Astăzi, mai ales preoții, prin adorația și slujirea lor zilnică, trebuie să readucă totul la comuniunea trinitară: numai plecând de la ea și intrând în ea, credincioșii pot descoperi cu adevărat chipul Fiului lui Dumnezeu și actualitatea sa, și pot ajunge într-adevăr la inima oricărui om și în patria în care toți sunt chemați. Numai așa noi, preoții, putem oferi din nou oamenilor de astăzi demnitatea de a fi persoană, sensul relațiilor umane și al vieții sociale, și scopul întregii creații. "A crede într-un singur Dumnezeu care este iubire": nu va fi posibilă o nouă evanghelizare dacă noi, creștinii, nu vom fi în stare să uimim și să emoționăm lumea din nou prin vestirea naturii iubirii Dumnezeului nostru, în cele trei persoane divine care o exprimă și care ne învăluie în însăși viața lor. Lumea de astăzi, cu rănile ei din ce în ce mai dureroase și mai neliniștitoare, are nevoie de Dumnezeu-Treime, iar vestirea lui este datoria Bisericii. Biserica, pentru a putea împlini această datorie, trebuie să rămână în mod indisolubil unită cu Cristos și să nu se mai despartă de el niciodată; ea are nevoie de sfinți care să locuiască "în inima lui Isus" și care să fie martori fideli ai iubirii trinitare a lui Dumnezeu. Și preoții, pentru a sluji Biserica și lumea, au nevoie să fie sfinți! Vatican, 26 martie 2012
Card. Mauro Piacenza
Celso Morga Iruzubieta
* * * Lecturi și texte pentru eventuale aprofundări sau celebrări Lecturi biblice Din Evanghelia după sfântul Ioan (15,14-17) 14 Voi sunteți prietenii mei, dacă faceți ceea ce vă poruncesc. 15 Nu vă mai numesc servitori, pentru că servitorul nu știe ce face stăpânul lui. Însă v-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte le-am auzit de la Tatăl vi le-am făcut cunoscute. 16 Nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi și v-am constituit ca să mergeți și să aduceți rod, iar rodul vostru să rămână, pentru ca orice îl veți ruga pe Tatăl în numele meu să vă dea. 17 Aceasta vă poruncesc: să vă iubiți unul pe altul. Din Evanghelia după sfântul Luca (22,14-27) 14 Când a venit ceasul, s-a așezat la masă împreună cu apostolii. 15 Și le-a spus: "Atât de mult am dorit să mănânc Paștele acesta cu voi înainte de pătimirea mea. 16 Căci vă spun că nu-l voi mai mânca până când nu se va împlini în împărăția lui Dumnezeu". 17 Și, luând potirul, a mulțumit și a spus: "Luați acesta și împărțiți între voi! 18 Căci vă spun că nu voi mai bea de acum din rodul viței până când va veni împărăția lui Dumnezeu".19 Și, luând pâinea, a mulțumit, a frânt-o și le-a dat-o, spunând: "Acesta este trupul meu dăruit pentru voi. Faceți aceasta în amintirea mea". 20 La fel a făcut cu potirul, după cină, zicând: "Acest potir este noua alianță în sângele meu, vărsat pentru voi.21 Dar iată, mâna celui care mă va vinde este cu mine pe masă, 22 căci Fiul Omului merge după cum a fost hotărât, dar vai acelui om prin care este trădat!" 23 Atunci ei au început să se întrebe unii pe alții, care dintre ei ar fi cel ce o va face.24 S-a iscat între ei o neînțelegere: care dintre ei ar putea fi socotit cel mai mare. 25 Dar el le-a zis: "Regii popoarelor domină peste ele, iar cei care-și exercită autoritatea asupra lor sunt numiți binefăcători. 26 Însă voi nu faceți așa, dar cel mai mare dintre voi să devină ca cel mai tânăr, iar cel care conduce, ca cel care slujește. 27 Căci cine este mai mare: cel care stă la masă sau cel care servește? Oare nu cel care stă la masă? Însă eu sunt în mijlocul vostru ca unul care slujește". Din Evanghelia după sfântul Ioan (20,19-23) 19 În seara aceleiași zile, prima a săptămânii, deși ușile locului în care erau discipolii, de frica iudeilor, erau încuiate, a venit Isus, a stat în mijlocul lor și le-a zis: "Pace vouă!" 20 Zicând aceasta, le-a arătat mâinile și coasta. Discipolii s-au bucurat când l-au văzut pe Domnul. 21 Atunci, Isus le-a zis din nou: "Pace vouă! Așa cum m-a trimis Tatăl, așa vă trimit și eu pe voi". 22 Și, spunând aceasta, a suflat asupra lor și le-a zis: "Primiți pe Duhul Sfânt. 23 Cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate; cărora le veți ține, vor fi ținute". Din Scrisoarea către Evrei (5,1-10) 1 Într-adevăr, orice mare preot este luat dintre oameni, pus pentru oameni în relațiile cu Dumnezeu, ca să ofere daruri și sacrificii pentru păcate. 2 El poate avea compătimire pentru cei care sunt în ignoranță și în greșeală, întrucât și el este cuprins de slăbiciune 3 și din cauza ei trebuie să ofere sacrificii pentru păcate atât pentru popor, cât și pentru sine. 4 Nimeni nu-și ia singur această cinste, ci numai cel chemat de Dumnezeu, la fel ca Aaron.5 Tot la fel și Cristos: nu și-a atribuit de la sine gloria de a deveni mare preot, ci i-a dat-o acela care i-a spus: Fiul meu ești tu; eu, astăzi, te-am născut; 6 după cum se mai spune în alt loc: Tu ești preot în veci, după rânduiala lui Melchisedec. 7 În zilele vieții sale pământești, el a oferit, cu strigăte puternice și cu lacrimi, rugăciuni și cereri către acela care avea puterea să-l salveze de la moarte și a fost ascultat datorită evlaviei lui. 8 Și, deși era Fiu, a învățat ascultarea din cele ce a pătimit, 9 iar după ce a fost făcut desăvârșit, a devenit cauză de mântuire veșnică pentru toți cei care ascultă de el, 10 fiind numit de Dumnezeu mare preot după rânduiala lui Melchisedec. Lecturi patristice "Oamenilor care trăiesc pe pământ, care au aici, jos, locuința lor, le-a fost încredințată administrarea bogățiilor cerești și le-a fost dată o putere pe care Dumnezeu nu a îngăduit-o nici îngerilor, nici arhanghelilor. Dar, într-adevăr, le-a spus: Tot ce veți lega pe pământ va fi legat și în cer și tot ce veți dezlega pe pământ va fi dezlegat și în cer (Mt 18,18). (...) Ce altceva le-a dat, dacă nu toată puterea cerului? Într-adevăr: cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate; cărora le veți ține, vor fi ținute (In 20,23). Care putere este mai mare ca aceasta? Tatăl i-a dat Fiului orice hotărâre (cf. In 5,22): dar văd că Fiul a dat-o preoților. Ca și cum ei ar fi fost deja primiți în ceruri și ca și cum ei ar fi depășit natura omenească și ca și cum ei ar fi fost eliberați de patimile noastre, la o așa de mare putere au fost înălțați" (Sfântul Ioan Gură-de-Aur, Preoția, III, 4-5). "Nașterea spirituală a sufletelor este privilegiul preoților: ei le fac să se nască pentru viața harului prin intermediul Botezului; prin intermediul lor noi ne îmbrăcăm din nou cu Cristos, suntem înmormântați împreună cu Fiul lui Dumnezeu și devenim membre ale acelui fericit cap (cf. Rom 6,1; Gal 3,27). Așadar, trebuie să-i venerăm mai mult decât pe părinții noștri. Aceștia, de fapt, ne-au născut din sânge și din voința trupului (cf. In 1,13); aceia în schimb ne-au făcut să ne naștem ca fii ai lui Dumnezeu; ei sunt instrumentele fericitei noastre renașteri, ai libertății noastre și ai adopției noastre în ordinea harului" (Sfântul Ioan Gură-de-Aur, Preoția, III, 6). * * * "Domnul și Mântuitorul nostru spune: Dacă nu mâncați trupul meu și nu beți sângele meu, nu veți avea viață în voi. Trupul meu este cu adevărat mâncare și sângele meu este cu adevărat băutură (In 6,54-55). Isus este curat în toate și pentru toate: de aceea tot trupul său este mâncare și tot sângele său este băutură. Orice lucrare a sa este sfântă și orice cuvânt al său este adevărat: de aceea și trupul său este adevărată mâncare și sângele său este adevărată băutură. Cu trupul și cu sângele cuvântului său el hrănește și satură, ca și cu o mâncare și cu o băutură curată, toată specia umană. Astfel, pe al doilea loc, după trupul său, sunt mâncare curată Petru și Paul și toți apostolii; pe locul al treilea ucenicii lor: și în felul acesta oricine, datorită numărului meritelor sale sau datorită curăției simțurilor sale, poate să devină hrană curată pentru aproapele său... Orice om are în sine o oarecare mâncare; dacă el este bun și din cufărul inimii sale scoate lucrurile bune (cf. Mt 12,35), el oferă aproapelui său, care le primește, hrană curată; dacă în schimb el este rău și scoate la iveală răul, el oferă aproapelui său o hrană necurată" (Origene, Omilii despre Cartea Leviticului 7,5). Lecturi din magisteriu "Temeiul cel mai profund («eximiaratio») al demnității umane constă în chemarea omului la comuniunea cu Dumnezeu. Omul este invitat să vorbească cu Dumnezeu încă de la începutul său: el, de fapt, nu există decât dacă, creat de Dumnezeu din iubire («ex amore»), este păstrat în existență tot din iubire («ex amore»); și nu trăiește pe deplin după adevăr, dacă nu recunoaște în mod liber această iubire și nu se încredințează Creatorului său. Cu toate acestea, mulți contemporani ai noștri nu percep deloc sau resping în mod explicit această unire intimă și vitală cu Dumnezeu" («hanc intimam ac vitalemconiunctionem cum Deo»). (Gaudium et spes, 19 și Catehismul Bisericii Catolice, 27). "Noi putem găsi izvorul sfințeniei în obiectul preoției noastre, în caritatea cu care este îmbibată preoția noastră. Preoția pastorală este cea care primește în mod esențial mai mult, direct de la caritatea lui Dumnezeu pe care o păzește. Este ceea ce produce mai mult revărsarea iubirii lui Dumnezeu către oameni și pe care o așezăm într-o linie perpendiculară cu această intenție dumnezeiască. Domnul vrea să mântuiască lumea și alege pe cineva. Suntem noi. Această caritate trece direct prin preoție care este destinată să preia toată această caritate și să o reverse peste ceilalți. Nu există o iubire mai mare, decât aceea de a-ți da viața pentru ceilalți, potrivit cuvântului lui Cristos. Noi nu suntem pe traiectoria unei sfințiri sistematice, ci suntem pe linia străbătută de Cristos și predată nouă de Cristos pentru a fi sfinți: sfințenia sa. În viața noastră, așa cum este ea, așa cum este ea descrisă și orânduită de Dreptul canonic, putem să găsim și un izvor nesecat de sfințenie. Și chiar că trebuie să-l găsim. (...). Noi suntem niște ocupați, o spune chiar sfântul Toma, învățătorul care a preamărit și apărat măreția și demnitatea voturilor călugărești și a stării călugărești: este mai mare străduința către sfințenie care se cere preotului care este în slujba sufletelor decât cea care se cere călugărului. În această explicație, și anume că una este o sfințenie care trebuie dobândită, cealaltă este pe cale să fie dobândită, vedem ceva care aproape că ne emoționează și ne sperie și aproape ca parohul de Ars ne vine să fugim, căci ne obligă să practicăm sfințenia. Ar trebui să o posedăm, ar trebui să facem concrete în preoția noastră sfințenia și caritatea. Noi suntem în exercițiul sfințeniei, in exercenda perfectione, nu in acquirenda perfectione, așa cum se întâmplă cu starea călugărească. Și dacă suntem mai puțin susținuți de mijloace care îndepărtează pericolele și fac posibile virtuțile, de exemplu, organizarea comodităților etc., cu atât mai mult trebuie să stimulăm în noi acest simțământ al apropierii de Cristos, al imitării sale, al primirii de la el a oricărui har și a trăirii asemenea lui și a unei jertfiri asemănătoare cu a lui, dacă vrem să fim conformi chemării noastre. Acest lucru înseamnă că noi chiar trebuie să avem o adeziune interioară la chemarea noastră de preoți care îngrijesc suflete. Să știți că se întâlnește des între noi, preoții, acea stare sufletească de evadare, de lamentare, de bănuială, că dacă am fi în alt loc ar merge mult mai bine (...). Aceasta este o minciună, copilașii și frații mei, aceasta nu este psihologia parohului de Ars. Parohul de Ars ne învață că trebuie să ne concentrăm asupra misiunii noastre, oricare ar fi ea, și să fim, aș spune, mulțumiți de ea, străduindu-ne în profunzime și nedorind nici o evadare" (Card. G.B. Montini, Discursul din 18 noiembrie 1959, în Discursuri și scrieri milaneze (1954-1963), Brescia, Institutul Paul al VI-lea, 1997, 3153-3169 (citatul este la paginile 3162-3163)). "Doar el poate spune: «Acesta este trupul meu - acesta este sângele meu». Misterul preoției Bisericii constă în faptul că noi, biete ființe umane, în virtutea sacramentului putem să vorbim cu al său eu: in persona Christi. El dorește să își exercite preoția prin intermediul nostru. Acest impresionant mister, care ne atinge din nou în fiecare celebrare a sacramentului, noi îl amintim într-un mod special în Joia Mare. Pentru ca ceea ce trăim zilnic să nu slăbească ceea ce este mare și misterios, avem nevoie de o asemenea amintire specifică, avem nevoie de întoarcerea la acea oră în care el și-a pus mâinile asupra noastră și ne-a făcut părtași ai acestui mister. De aceea, să reflectăm din nou la semnele prin care ne-a fost conferit sacramentul Preoției. În centru se află străvechiul gest al impunerii mâinilor, prin care el m-a luat în posesia sa spunându-mi: "Tu îmi aparții". Dar prin aceste cuvinte mi-a spus și altceva: "Tu ești sub protecția mâinilor mele. Ești sub protecția inimii mele. Ești păstrat în căușul palmelor mele și tocmai în felul acesta te găsești în vastitatea iubirii mele. Rămâi în spațiul mâinilor mele și dă-mi-le pe ale tale" ...Domnul ne face prietenii săi: ne încredințează totul; ni se încredințează pe el însuși, pentru ca noi să putem vorbi cu al său eu - in persona Christi capitis. Câtă încredere! El s-a dat cu adevărat în mâinile noastre... Esența preoției stă în prietenia cu Isus Cristos. Doar astfel putem să vorbim cu adevărat in persona Christi, chiar dacă îndepărtarea noastră interioară de Cristos nu poate să compromită validitatea sacramentului. A fi prietenul lui Isus, a fi preot, înseamnă a fi om al rugăciunii. Astfel îl recunoaștem și ieșim din nepriceperea simplilor slujitori. Astfel învățăm să trăim, să suferim și să acționăm cu el și pentru el. Prietenia cu Isus înseamnă prin antonomasie întotdeauna prietenie cu ai săi. Putem fi prieteni ai lui Cristos fiind doar în comuniune cu Cristos întreg, cu capul și cu trupul, în via înfloritoare a Bisericii animată de Domnul ei. Numai în ea Sfânta Scriptură este, datorită Domnului, cuvânt viu și actual. Fără subiectul viu al Bisericii care ajunge la toate vârstele, Biblia se fărâmițează în scrieri de multe ori eterogene și devine astfel o carte a trecutului. Ea este elocventă în prezent numai acolo unde există "prezența" - acolo unde Cristos rămâne în permanență contemporan cu noi: în trupul Bisericii sale. A fi preot înseamnă a deveni prieten al lui Isus Cristos, tot mai mult, prin întreaga noastră existență. Lumea are nevoie de Dumnezeu - nu de orice dumnezeu, ci de Dumnezeul lui Isus Cristos, de Dumnezeu care s-a făcut trup, care ne-a iubit până acolo încât a murit pentru noi, care a înviat și a creat în el însuși un spațiu pentru om. Acest Dumnezeu trebuie să trăiască în noi și noi în el. Aceasta este chemarea noastră preoțească: numai așa acțiunea noastră ca preoți poate să aducă roade" (Benedict al XVI-lea, Omilia din Joia Sfântă, Liturghia crismei, Roma, 13 aprilie 2006).
Lecturi din scrierile sfinților Sfântul Grigore cel Mare "Noi care celebrăm misterele pătimirii Domnului trebuie să imităm ceea ce facem. Atunci ostia va ocupa locul nostru înaintea lui Dumnezeu, pentru că noi înșine ne facem ostie" (Dialoguri, 4,59). Sfânta Ecaterina din Siena "Eu nu voiam ca respectul pentru ei să se micșoreze... pentru că orice gest de respect care li se face, nu li se face lor, ci mie, în virtutea sângelui pe care eu l-am dat spre slujire. Așa încât, dacă nu ar fi aceasta, lor li s-ar datora atâta respect cât li se datorează și celorlalți oameni din lume, nu mai mult... Și astfel ei nu trebuie să fie ofensați, căci, ofensându-i pe ei, mă ofensează pe mine, nu pe ei. Am interzis aceasta și am spus că nu vreau ca «unșii» mei să fie atinși de mâinile lor" (Dialogul divinei providențe, cap. 116; cf. Ps 104,15). Sfânta Tereza din Lisieux "Rugăciunea pentru păcătoși mă atrăgea, dar rugăciunea pentru sufletele preoților, pe care le credeam mai curate decât cristalul, mi se părea ciudată!... Ah! În Italia mi-am înțeles chemarea: nu trebuia să merg atât de departe pentru a avea o cunoaștere atât de utilă... Timp de o lună am trăit împreună cu mulți preoți sfinți și am înțeles că, dacă demnitatea lor sublimă îi ridică deasupra îngerilor, acest lucru nu ignoră faptul că sunt totuși oameni slabi și fragili... Dacă preoții sfinți, pe care Isus îi numește în Evanghelia sa "sarea pământului", arată prin comportamentul lor că au o foarte mare nevoie de rugăciuni, ce trebuie să mai spunem de cei care sunt căldicei? Nu a spus Isus că: «Dacă sarea își pierde gustul, cu ce se va mai putea săra?». O, Mamă! Ce frumoasă chemarea care are ca scop păstrarea sării destinate sufletelor! Aceasta este vocația Carmelului, căci unicul scop al rugăciunilor și al jertfelor noastre este acela de a fi ucenică a ucenicilor, de a ne ruga pentru ei în timp ce ei evanghelizează sufletele cu cuvântul și mai ales cu exemplele..." (Ms A 56r). Iată ce s-a întâmplat când pe 17 iulie 1890 a primit această scrisoare tristă de la sora ei, Celina: "Ieri am intrat din întâmplare într-o biserică mică și sărăcăcioasă (...). Nu reușeam să-mi țin lacrimile. Gândește-te: un tabernacol fără perdeluțe, o adevărată gaură neagră, posibil cuib de păianjeni, și un ciboriu atât de sărac încât părea să fie din cupru, acoperit de o bucată de stofă murdară care nu mai avea forma unui văl pentru Euharistie. Și, în ciboriu, o singură ostie. Vai de mine, nu trebuie mai multe ostii în acea parohie. Nici măcar o împărtășanie pe an în afara timpului Paștelui. În aceste sate, există preoți nepricepuți care țin biserica închisă toată ziua. În rest, ei sunt bătrâni și lipsiți de resurse...". Ziua următoare - în timp ce sora ei se îngrijea să cumpere o pixidă nouă și în Carmel pregăteau un văl brodat - Tereza răspunse: "Dacă ai ști ce i-a spus scrisoarea ta sufletului meu!... Iubită Celina, să facem din inima noastră un mic tabernacol, în care Isus să se poată ascunde. Atunci el va fi mângâiat și va uita ceea ce noi nu putem uita: nerecunoștința sufletelor care îl abandonează într-un tabernacol pustiu!... «Deschide-mi, sora mea, mireasa mea, căci chipul meu este plin de rouă și părul meu de picăturile nopții» (Cântarea Cântărilor): iată ce spune Isus sufletului nostru atunci când este abandonat și umilit! Celina, uitarea, mi se pare că aceasta este ceea ce îl face să sufere cel mai mult!..." (LT 108). "Iubită Celina, am să-ți spun mereu același lucru. Să ne rugăm pentru preoți! Fiecare zi arată cât de rari sunt prietenii lui Isus... Mi se pare că ceea ce îl costă mai mult este nerecunoștința, mai ales văzând că sufletele care îi sunt consacrate le dau altora acea inimă care îi aparține lui în mod atât de absolut..." (LT 122). Este nevoie de preoți "care să știe să-l iubească pe Isus, care să-l atingă cu aceeași delicatețe cu care Maria îl atingea în iesle!..." (LT 101). Rugăciunea sfintei Tereza pentru un misionar care i-a fost încredințat: "O Isuse al meu, îți mulțumesc că îmi împlinești una dintre cele mai mari dorințe ale mele: aceea de a avea un frate preot și apostol! Mă simt foarte nevrednică să primesc acest favor, dar deoarece te învrednicești să dai miresei tale mici și sărace harul de a lucra în mod special la sfințirea unui suflet destinat preoției, cu bucurie îți ofer prin el toate rugăciunile și jertfele de care pot dispune. Îți cer, o Dumnezeul meu, să nu privești la ceea ce sunt, ci la ceea ce ar trebui și aș voi să fiu, adică o călugăriță înflăcărată în întregime de iubirea ta. Tu o știi, Doamne: singura mea ambiție este să te fac cunoscut și iubit: și acum dorința mea se va realiza. Eu nu pot decât să mă rog și să sufăr; dar sufletul cu care te învrednicești să mă unești prin legăturile dulci ale carității, va merge pe câmpul de luptă pentru a-ți cuceri inimi, și eu, pe muntele Carmel, te voi implora să-i dai biruință. Dumnezeiescule Isus, ascultă rugăciunea pe care ți-o adresez pentru acela care vrea să fie misionarul tău: păzește-l în mijlocul primejdiilor lumii; fă-l să simtă din ce în ce mai mult nimicul deșertăciunii lucrurilor trecătoare și fericirea de a le fi disprețuit pentru iubirea față de tine. Apostolatul său sublim să se desfășoare deja pentru cei care îl înconjoară: el să fie un apostol, demn de inima ta cea sfântă. O, Marie, dulce regină a Carmelului, ție îți încredințez sufletul viitorului preot, a cărui surioară nedemnă sunt. Învrednicește-te să-l înveți încă de pe acum cu care iubire îl atingeai pe dumnezeiescul prunc Isus și îl înfășurai în scutece, astfel încât într-o zi el să poată urca la sfântul altar și să-l poarte în mâinile sale pe regele cerului. Îți mai cer să-l păstrezi mereu la umbra mantiei tale feciorelnice, până în momentul fericit în care, lăsând această vale de lacrimi, va putea să contemple strălucirea ta și să se bucure pentru toată veșnicia de roadele apostolatului său glorios!" (Pr. nr. 8). Pr. Gnocchi Printre camarazii săi soldați, în iarna geroasă din Rusia, medita: "Atunci când, în nopțile petrecute sub cerul liber, interminabile și fragmentate de coșmaruri, ai norocul să-l porți pe Cristos, el adoarme ușor peste inima ta și - fără ofensă - îți vine să te gândești la privilegiul incomparabil al Fecioarei Maria... Și este el, nu un foc de armă solitar și aproape sacrileg, cel care te trezește la auroră... Și nu ai "simțit" adesea că, la sfârșitul unei zile interminabile, chiar și tovarășul tău invizibil și prezent acuza aceeași oboseală care era a ta și a soldaților tăi...? Nu ți s-a întâmplat ca, în halucinația produsă de oboseală și în lumina spectrală a asfințitului, să ai fericita și scurta iluzie de a surprinde, într-o cădere dulce și acută a sângelui, figura lui, aplecată sub povara rucsacului bine ordonat, și la fel de încolonată în cortegiul lent al vânătorilor de munte. Și povestește despre ofițerul care, trecând în grabă, îl întreabă: - Îl ai pe Domnul? - Da. - Dă-mi-l să-l sărut". Charles de Foucauld "«Tu ești aici, o Domnul meu Isus, în sfânta Euharistie! Tu ești la un metru de mine, în acest tabernacol! Trupul tău, sufletul tău, dumnezeirea ta, toată ființa ta este aici în dubla sa natură. Cât de aproape îmi ești, Dumnezeul meu! Tu nu ai fost așa aproape de Fecioară, în lunile când te purta în sânul ei, așa cum ești acum pentru mine, când te așezi pe limba mea în timpul împărtășaniei. Tu nu ai fost așa de aproape de sfânta Fecioară și de sfântul Iosif în peștera din Betleem, în casa din Nazaret, în timpul fugii în Egipt și în timpul momentelor acelei vieți dumnezeiești de familie, așa cum ești acum pentru mine în această clipă și, la fel de mult, la fel de mult, în acest tabernacol! Sfânta Maria Magdalena nu era așa de aproape de tine, atunci când stătea așezată la picioarele tale în Betania, așa cum sunt eu la picioarele acestui altar. Tu nu ai fost așa de aproape de apostolii tăi, când ședeai în mijlocul lor, așa cum ești acum aproape de mine, o Dumnezeul meu...». Atunci când datoria noastră și voința lui Dumnezeu ne permit să dispunem după placul nostru de puțin timp, a nu-l petrece în fața tabernacolului înseamnă a gândi că în lume există ceva mai bun decât a sta la picioarele lui Isus. Și este o nebunie să crezi să poate fi ceva mai bun, pentru mărirea sa, decât a te așeza la picioarele sale" (Écrits spirituels, p. 69-70). Edith Stein "A trăi în mod euharistic înseamnă a ieși din noi înșine, din îngustimea vieții, și înseamnă a crește în întinderea vieții lui Cristos. Cine îl caută pe Domnul în casa lui, nu îi va cere numai să se îngrijească de el și de întâmplările sale, ci va începe el însuși să se intereseze de întâmplările Domnului. Participarea zilnică la jertfă ne implică în mod automat în viața liturgică. Rugăciunile și riturile sfintei Liturghii fac să rămână prezentă în sufletul nostru, în timpul anului liturgic, istoria mântuirii și ne permit să pătrundem mereu mai mult semnificația sa. Actul de jertfă imprimă în noi de fiecare dată într-un mod nou misterul central al credinței noastre, fundamentul istoriei universale: misterul întrupării și al mântuirii. Cine are spirit și inimă sensibile nu ar putea sta aproape de victima sfântă fără să devină disponibil pentru jertfă, fără să se lase pătruns de dorința ca mica sa viață personală să se încadreze și să se împlinească în marea lucrare a Mântuitorului. Misterele creștinismului constituie un tot vizibil. Atunci când l-ai pătruns pe unul, le înțelegi pe toate celelalte" (WS, 23).
Rugăciune pentru sfânta Biserică și pentru preoți O Isuse al meu, te rog pentru toată Biserica,
Examen de conștiință pentru preoți 1. "Pentru ei mă consacru pe mine însumi, ca și ei să fie consacrați în adevăr" (In 17,19). Îmi propun în mod serios sfințenia în preoția mea? Sunt convins că rodnicia slujirii mele preoțești vine de la Dumnezeu și că, cu ajutorul harului Duhului Sfânt, trebuie să mă identific cu Cristos și să-mi dau viața pentru mântuirea lumii? 2. "Acesta este trupul meu" (Mt 26,26) Sfânta jertfă a Liturghiei este centrul vieții mele interioare? Mă pregătesc bine, celebrez cu evlavie și, după, mă reculeg pentru a mulțumi? Liturghia este punctul de referință obișnuit în viața mea pentru a-i aduce laudă lui Dumnezeu, pentru a-i mulțumi pentru binefacerile sale, pentru a alerga la bunăvoința sa și pentru a ispăși păcatele mele și pe cele ale tuturor oamenilor? 3. "Râvna casei tale mă consumă" (In 2,17) Celebrez Liturghia după riturile și normele stabilite, cu o motivație autentică, din cărțile liturgice aprobate? Sunt atent la sfintele specii păstrate în tabernacol, le reînnoiesc în mod periodic? Păstrez cu grijă vasele sfinte? Îmbrac cu demnitate toate veșmintele sfinte prescrise de Biserică, având în vedere că acționez in persona Christi capitis? 4. "Rămâneți în iubirea mea" (In 15,9) Îmi provoacă bucurie faptul de a rămâne în fața lui Isus Cristos prezent în preasfântul sacrament, în meditație și în adorație tăcută? Sunt fidel față de vizita zilnică la preasfântul sacrament? Comoara mea este în tabernacol? 5. "Explică-ne parabola" (Mt 13,36) Îmi fac în fiecare zi meditația cu atenție, încercând să depășesc orice fel de distragere care să mă separe de Dumnezeu, căutând lumina Domnului pe care îl slujesc? Meditez în mod asiduu Sfânta Scriptură? Recit cu atenție rugăciunile mele obișnuite? 6. Este necesar "să ne rugăm mereu, fără să ne descurajăm" (Lc 18,1) Celebrez în fiecare zi Liturgia orelor integral, cu demnitate, cu atenție și cu evlavie? Sunt fidel responsabilității mele față de Cristos în această dimensiune importantă a slujirii mele? Mă rog în numele întregii Biserici? 7. "Vino și urmează-mă" (Mt 19,21) Domnul nostru Isus Cristos este adevărata iubire a vieții mele? Observ cu bucurie angajamentul iubirii mele pentru Dumnezeu în viața celibatară? M-am oprit în mod conștient asupra unor gânduri, dorințe sau fapte necurate; am întreținut conversații nepotrivite? M-am lăsat purtat de vreun prilej pentru a păcătui împotriva castității? Mi-am păzit privirea? Am fost prudent în relațiile cu diferite categorii de persoane? Viața mea reprezintă, pentru credincioși, o mărturie a faptului că puritatea este ceva posibil, rodnic și bun? 8. "Cine ești tu"? (In 1,20) În comportamentul meu obișnuit, găsesc elemente de slăbiciune, de lene, de oboseală? Conversațiile mele sunt potrivite simțământului uman și supranatural pe care un preot trebuie să-l aibă? Sunt atent să fac în așa fel încât în viața mea să nu se strecoare detalii superficiale sale frivole? În toate acțiunile mele sunt coerent față de condiția mea de preot? 9. "Fiul Omului nu are unde să-și plece capul" (Mt 8,20) Iubesc sărăcia creștină? Îmi încredințez inima lui Dumnezeu și mă distanțez, din punct de vedere interior, de toate celelalte? Sunt dispus să renunț, pentru a-l sluji mai bine pe Dumnezeu, la comoditățile mele actuale, la proiectele mele personale, la preferințele mele legitime? Am lucruri nefolositoare, am făcut cumpărături inutile sau mă las antrenat de agitația consumismului? Fac tot posibilul pentru a trăi momentele de odihnă și de vacanță în prezența lui Dumnezeu, amintindu-mi că sunt preot mereu și în orice loc, chiar și în astfel de momente? 10. "Ai ascuns acestea celor înțelepți și învățați și le-ai revelat celor mici" (Mt 11,25) Există în viața mea păcate de mândrie: greutăți interioare, răutăți, iritări, rezistență în a ierta, tendință către descurajare etc.? Îi cer lui Dumnezeu virtutea umilinței? 11. "Și îndată a ieșit sânge și apă" (In 19,34) Am convingerea că, acționând "în persoana lui Cristos", sunt în mod direct introdus în același trup al lui Cristos, care este Biserica? Pot spune cu sinceritate că iubesc Biserica și că slujesc cu bucurie în vederea creșterii sale, pentru responsabilitățile sale, pentru fiecare dintre membri ei, pentru întreaga omenire? 12. "Tu ești Petru" (Mt 16,18) Nihil sine episcopo - nimic fără episcop - spunea sfântul Ignațiu din Antiohia: aceste cuvinte stau la baza slujirii mele preoțești? Am primit în mod docil porunci, sfaturi sau corecții de la ordinariul meu? Mă rog în mod special pentru Sfântul Părinte, în deplină comuniune cu învățăturile și cu intențiile sale? 13. "Să vă iubiți unii pe alții" (In 13,34) Am trăit cu atenție caritatea în relațiile mele cu frații mei preoți sau, dimpotrivă, m-am dezinteresat de ei prin egoism, apatie sau indiferență? I-am criticat pe frații mei întru preoție? Am fost alături de cei care suferă din cauza bolilor fizice sau a durerilor morale? Trăiesc fraternitatea în așa fel încât nici unul să nu fie singur? Îi tratez pe toți frații mei preoți și chiar și pe credincioșii laici cu aceeași caritate și răbdare a lui Cristos? 14. "Eu sunt calea, adevărul și viața" (In 14,6) Cunosc în profunzime învățăturile Bisericii? Le asimilez și le transmit în mod fidel? Sunt conștient de faptul că a preda ceea ce nu corespunde cu magisteriul, fie solemn, fie obișnuit, constituie un abuz grav, care produce daune sufletelor? 15. "Mergi și de acum să nu mai păcătuiești" (In 8,11) Vestirea cuvântului lui Dumnezeu îi conduce pe credincioși la sacramente. Mă spovedesc cu regularitate, în mod frecvent, conform cu starea mea și cu lucrurile sfinte cu care sunt în legătură? Celebrez cu generozitate sacramentul Spovezii? Sunt destul de disponibil la direcțiunea spirituală a credincioșilor, dedicând acesteia un timp specific? Pregătesc cu atenție predica și cateheza? Predic cu zel și cu iubire față de Dumnezeu? 16. "I-a chemat pe cei pe care i-a voit el, iar ei au venit la el" (Mc 3,13) Sunt atent să sesizez germenii vocației la preoție și la viața consacrată? Mă preocup să răspândesc între toți credincioșii o conștiință crescândă a chemării universale la sfințenie? Le cer credincioșilor să se roage pentru vocații și pentru sfințirea clerului? 17. "Fiul Omului nu a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească" (Mt 20,28) Am încercat să mă dăruiesc zilnic altora, slujind în mod evanghelic? Arăt iubirea Domnului prin intermediul faptelor mele? Văd în cruce prezența lui Isus Cristos și triumful iubirii? Imprim spiritul de slujire în trăirea mea de fiecare zi? Consider exercițiul autorității legate de un oficiu ca o formă esențială de slujire? 18. "Mi-e sete" (In 19,28) M-am rugat și m-am sacrificat cu adevărat și cu generozitate pentru sufletele pe care Dumnezeu mi le-a încredințat? Îmi îndeplinesc datoriile mele pastorale? Am grijă și de sufletele credincioșilor răposați? 19. "Iată fiul tău! Iată mama ta!" (In 19,26-27) Alerg plin de speranță la sfânta Fecioară, mama preoților, pentru a-l iubi și a-l face iubit mai mult pe Fiul său Isus? Cultiv evlavia mariană? Îmi pun deoparte un timp în fiecare zi pentru sfântul Rozariu? Alerg la mijlocirea ei de mamă în lupta împotriva Celui Rău, împotriva concupiscenței și a spiritului lumesc? 20. "Tată, în mâinile tale îmi încredințez sufletul" (Lc 23,44) Sunt grijuliu cu privire la asistența și la celebrarea sacramentelor pentru muribunzi? Observ în meditația personală, în cateheză și în predica obișnuită doctrina Bisericii cu privire la lucrurile de pe urmă? Cer harul statorniciei de la sfârșit și îi invit și pe credincioși să facă la fel? Ofer în mod frecvent și cu evlavie rugăciuni pentru sufletele celor răposați? Note
Traducere: pr. Eduard Soare © Copyright 2012 - Libreria Editrice Vaticana
lecturi: 20.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |