|
Ecumenism, prietenie și credință. Interviu cu cardinalul Christoph Schönborn Cardinalul Christoph Schönborn, arhiepiscop de Viena, a fost prezent în zilele de 21 și 22 mai 2012 la Iași, cu ocazia primirii titlului de "Doctor Honoris Causa" din partea Universității "Alexandru Ioan Cuza" din Iași. A fost și oaspetele Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, precum și al Episcopiei Romano-Catolice de Iași. După întâlnirea cu studenții de la Institut, în a doua zi a vizitei, a avut amabilitatea să răspundă la câteva întrebări. Eminență, vă mulțumesc pentru disponibilitatea de a răspunde la câteva întrebări. Este un privilegiu pentru ascultătorii de la radio să audă cuvintele dvs., iar pentru cititorii noștri e o bucurie să vă parcurgă cuvintele. Prima întrebare se referă la ecumenism. Ce părere aveți despre relațiile dintre Biserici? Este mișcarea ecumenică în criză? Ecumenismul este un drum care nu poate fi abandonat; este însăși mișcarea Duhului Sfânt și rugăciunea lui Isus pentru unitatea tuturor credincioșilor săi. Așadar, este un drum ireversibil. Sunt însă perioade mai ușoare și perioade mai dificile. Consider că în lumea actuală există o tendință de a vedea numai dificultățile și de a nu vedea tot ceea ce deja s-a dobândit. Observăm, de exemplu, în lumea islamică felul în care diferitele grupuri se bat între ele, cu atentate, cu bombe, se distrug reciproc, suniți, șiiți etc. Acesta - trebuie să admitem - a fost cazul și între creștini timp de mai multe secole: Războiul de 30 de ani, de pildă, în secolul al XVII-lea, când toată Europa era în flăcări și sânge din cauza războaielor religioase. Această situație consider că este definitiv depășită în cazul creștinismului. Și foarte mult datorită mișcării ecumenice. Acum ne respectăm reciproc, ne recunoaștem reciproc. Este adevărat că există dificultăți. Cea mai mare dificultate este că, într-o lume secularizată, creștinii își caută identitatea. În pluralismul religiilor, ideologiilor, al modurilor de viață, a găsi, a menține, a întări identitatea proprie este o tendință în atâtea Biserici creștine. O vedem la ortodocși, la protestanți, la catolici. Și aceasta provoacă o anumită ezitare în cadrul ecumenismului, pentru că există o teamă de a pierde identitatea dacă suntem prea deschiși față de ceilalți. Dar nu trebuie să uităm tot ceea ce deja s-a făcut în comun. Ați scris și ați vorbit mult de secularizare. Care este viitorul Bisericii în această societate care devine din ce în ce mai secularizată? Ne găsim într-o anumită măsură ca la începutul creștinismului, cu toată bogăția celor două mii de ani de istorie, de sfințenie, dar și de drame, care au caracterizat viața creștină. S-a încheiat marea perioadă constantiniană, a unei Biserici în prim plan, a unui creștinism aproape identic cu puterea civilă, cum a fost cazul de la Constantin încoace. Astăzi ne găsim într-o societate în care creștinii sunt un grup între altele. Desigur, cu o mare influență, cu o mare prezență, dar trebuie să ne găsim locul așa cum trebuiau să-și găsească locul lor primii creștini. Nu prin tradițiile existente, ci prin convertire și o prezență activă în mijlocul unei lumi care cunoaște atâtea alte abordări diferite de cea a noastră. Să ne gândim la comunitatea din Corint: sfântul Paul a fondat comunitatea din acest oraș cu 100.000 de locuitori, unul dintre cele mai mari orașe din Imperiul Roman. Creștinii erau un mic grup: probabil 200 de persoane formau această primă comunitate. Dar erau sarea pământului, erau viitorul. Trebuie să asigurăm această prezență de sare a pământului, de lumină a lumii. Sarea nu reprezintă toată mâncarea; nu se poate mânca numai sare. Noi trebuie să fim un ferment în societate, știind că în mare parte această societate nu ne respectă sau ne ignoră. Prezența primilor creștini este pentru noi modelul pentru prezența în societatea secularizată. Cu siguranță, în felul acesta, mulți vor depăși dificultățile care stau în calea credinței sau a mersului la biserică. "Vox autem dixi amicos" ("Însă v-am numit pe voi prieteni" - In 15,15) este motoul pe care l-ați ales la consacrarea episcopală. Care sunt marii prieteni care au avut un impact asupra vieții și misiunii dvs.? Pentru mine experiența credinței este o experiență de comunitate, unde prietenia are un rol important. Am găsit în Ordinul Dominican nu doar frați, ci și adevărați prieteni. Am găsit în maeștrii mei nu doar maeștri, ci și prieteni, acei mari profesori cu care am putut studia: Ratzinger, acum devenit papă, Hans Urs von Balthasar, Yves Congar... Acest spirit de prietenie, despre care vorbește atât de mult papa Benedict, este, mai înainte de toate, prietenia lui Isus, care, spunându-le discipolilor săi "Vox autem dixi amicos" ("Pe voi însă vă numesc prieteni" - In 15,15), aduce spre noi chemarea la prietenie, la această apropiere de comuniune, de împărtășire, chiar și de ajutor reciproc, "mutuo adjutorio"; prietenia chiar și cu oamenii simpli, cu oameni care nu au studiat, dar cu care împărtășim credința. Această experiență de prietenie în viața creștină cotidiană este pentru mine semnul, amprenta lui Isus în viața credincioșilor săi. Cu ocazia discursului ținut la primirea titlului de Doctor Honoris Causa, în aula "Mihai Eminescu" a Universității "Alexandru Ioan Cuza" (21 mai), ați vorbit și despre prietenii din Biserica Ortodoxă care v-au luminat drumul cunoașterii. Care sunt cei mai importanți? Dintre cei mai importanți mă gândesc, mai întâi, la părintele Andrei Scrima, care este român, mort în anul 2000. A avut un rol foarte important în viața mea. El este cel care mi-a deschis inima și mintea către marea tradiție orientală, către părinții greci, către Biserica Ortodoxă. Au fost apoi prieteni ortodocși care au murit deja, precum principele rus refugiat la Viena, Nicolae Raevski, care vorbea despre viața practică a Bisericii Ortodoxe. Au mai fost unii dintre studenții mei, ortodocși, cu care am rămas într-o legătură de prietenie până astăzi, precum și unii colegi de la studii din Elveția, ca patriarhul Daniel. Unul dintre cei mai dragi prieteni ai mei a fost ÎPS Michael Staikos, mitropolitul ortodox al Vienei. A murit acum câteva luni. Mi-a fost un adevărat prieten. Consider că pentru ecumenism, aceste prietenii în Isus sunt cei mai importanți pași. Trebuie să discutăm despre teologie, despre chestiunile istorice, dar prietenia este stofa adevăratului ecumenism. Peste câteva luni va fi proclamat Anul Credinței. Cum se poate trăi mai bine acest an? Papa ne-a dat unele indicații, mai întâi de toate apelul la aprofundarea credinței, a cunoașterii credinței. În acest sens este extrem de util Catehismul Bisericii Catolice, de la a cărui publicare s-au împlinit 20 de ani, apoi YouCat, catehismul pentru tineri. Este importantă mărturia despre credință: trebuie să învățăm din nou să fim mărturisitori în viața cotidiană, să vorbim despre credința noastră în fața celor care nu o cunosc. În final, ați putea oferi un îndemn pentru tineri? Să aveți încredere în Isus, care vă iubește și vă însoțește. El nu vă va dezamăgi niciodată. Chiar dacă voi îl uitați, el nu va uita niciodată de voi. Să aveți încredere în Biserică, chiar dacă multe lucruri sunt dificil de înțeles, de acceptat. Să exersați această încredere pentru că în Biserică, în învățătura Bisericii se găsește un drum de fericire. Vă mulțumesc, Eminență! * * * Interviul a fost realizat de pr. Cornel Cadar. Traducerea din limba italiană a fost realizată de Ovidiu Bișog. * * * CHRISTOPH SCHÖNBORN s-a născut la 21 ianuarie 1945 în Skalken, Boemia. Stabilit în Austria după cel de-al Doilea Război Mondial, a intrat în ordinul dominican în anul 1963. A studiat filozofia și teologia la universitățile din Viena, Bonn, Regensburg și Paris, iar în anul 1970 a fost hirotonit preot la Viena de către cardinalul Franz König. În anul 1974 a susținut doctoratul în teologie la Institutul Catolic din Paris și, până în anul 1991, a predat teologia dogmatică la Universitatea din Fribourg (Elveția), ca specialist în teologia părinților de limbă greacă și în teologia Bisericii Ortodoxe. Din anul 1980 a fost ales membru al Comisiei Teologice Internaționale. La 29 septembrie 1991 a fost ales episcop vicar al Arhiepiscopiei Vienei, iar în septembrie 1995 a fost numit arhiepiscop al Vienei, alegându-și ca moto cuvintele lui Isus din Evanghelia după sfântul Ioan (15,15): "Însă v-am numit pe voi prieteni" ("Vox autem dixi amicos"). La 21 februarie 1998, papa Ioan Paul al II-lea l-a ridicat la rangul de cardinal. În România, a primit titlul de Doctor Honoris Causa la 29 octombrie 2007 din partea Universității "Lucian Blaga" din Sibiu, la 30 octombrie 2007 din partea Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, iar la 21 mai 2012 din partea Universității "Alexandru Ioan Cuza" din Iași. lecturi: 22.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |