|
Reflecție la Duminica a IV-a după Paști, anul B Duminica Bunului Păstor și a rugăciunilor pentru vocații Isus înviat ne este prezentat de Liturgia Cuvântului de astăzi ca Bunului Păstor și ca piatra din capul unghiului Bisericii. Cred că ne place tuturor imaginea aceea cu Isus Bunul Păstor purtând oița rătăcită în spate, sau imaginea lui Isus cu mielușeii în brațe, ori imaginea cu Isus Bunul Păstor care stă la intrarea în staulul oilor, pentru ca nimeni să nu poată intra sau ieși fără știrea lui. Ne plac toate aceste reprezentări inspirate de Scripturi, pentru că toate ne sunt favorabile și toate ne vorbesc de iubirea lui Isus pentru noi. Mai sunt și alte imagini frumoase, de data asta referitoare la "stâncă", care cred că ne plac la fel de mult. Mai întâi este vorba de acea imagine cu o stâncă foarte puternică (Cristos), pe care este clădită Biserica și de unde veghează urmașul sfântului Petru; pe această Biserică, niște răi se sforțează în zadar să o cufunde în mare, adeverind clar că porțile iadului nu o vor putea birui (cf. Mt 16,18). Mai este o imagine frumoasă care cred că ne place la fel de mult, este vorba de acea imagine cu o femeie naufragiată pe mare, care găsește printre valuri o stâncă puternică de care să se prindă și să se salveze. Femeia este imaginea Bisericii, este imaginea unuia fiecăruia dintre noi, care în toate greutățile și încercările vieții, găsim în Cristos o stâncă tare și sigură, dată nouă de Tatăl. Cristos ne este tuturor "Stâncă tare pe marea zbuciumată a vieții", căci în nimeni altul din univers nu ne putem, nici încrede și nici sprijini, "Căci nu există sub cer alt nume dat oamenilor, în care să ne putem mântui" (Fap 4,12). Așa au predicat toți apostoli, de la Cristos încoace. Și culmea, parcă tocmai această "stâncă", această "piatră" a fost lepădată și este lepădată încă de oameni. Isus este și va fi mereu "Bunul nostru Păstor" pentru că a împlinit tot ceea ce i-a încredințat Tatăl Ceresc, adică să rămână cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20), și să-și dea viața ca preț de răscumpărare pentru mulți (cf. Mt 20,28). Isus a răspuns Tatălui, asumându-i cuvintele profeției făcute despre el ca Păstor: "Eu mă voi îngriji de oile mele, le voi cerceta, le voi aduna din locurile unde au fost risipite, le voi conduce la pășuni bogate. Voi căuta oaia pierdută, o voi aduce înapoi pe cea rătăcită, o voi pansa pe cea rănită" (Ez 34,11-16) Isus, astăzi la Templu, căci acolo și-a ținut el discursul despre Bunul Păstor, le explica celor care îi ascultau cuvintele, că promisiunea Păstorului Bun promis, s-a împlinit în el: "Eu Păstorul cel Bun care îmi dau viața pentru oile mele" (In 10,15). Apoi continuă și spune că el își dă viața pentru oile sale. (cf. In 10,11), adăugând: "Nimeni nu-mi ia viața, ci o dau de la mine însumi" (In 10,18) Scriitorul rus Lev Tolstoi (1828-1910) povestește că într-o zi de iarnă geroasă, o mamă cu un copilaș bolnav se întorcea acasă de la spital, cu o sanie trasă de cai. Și ca și cum durea din suflet pentru copilașul bolnav și gerul care i-au pătruns până la oase nu erau de ajuns, iată că și o haită de lupi flămânzi și-a făcut apariția. Ca să scape de lupi, mama a aruncat mai întâi proviziile pentru drum. Dar lupii nu s-au săturat cu acestea. Cum satul era departe, iar lupii erau flămânzi, și pentru că ea își iubea mult copilul, a încredințat birjarului copilul, iar ea a făcut jertfa supremă de dragoste, aruncându-se în gura lupilor. Această povestire a lui Lev Tolstoi, este o imagine pală a tot ceea ce a făcut Isus pentru noi oamenii. În această relatare era vorba de un om care și-a dat viața pentru un altul, dar pe Golgota a murit un Dumnezeu pentru o lume și aceasta păcătoasă, lucru nemaiîntâlnit la nici un alt dumnezeu străin, căci Biblia spune: "Dar Dumnezeu și-a arătat dragostea față de noi prin faptul că, pe când noi eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,8). Însă, Tatăl ceresc a voit ca prin Isus, nu doar să ne ofere un staul, nu numai să ne dea o stâncă puternică de susținere, nu numai să ne scape de păcat și osândă veșnică, prin moartea și învierea sa, dar a voit mai ales ca prin Isus să ne facă și fii ai săi. Iată ce ne spune sfântul Ioan în prima lectură de astăzi: "Vedeți cât de mare este iubirea pe care ne-a dovedit-o nouă Tatăl. El a voit să ne numim fii ai lui Dumnezeu, și suntem" (1In 3,1). Se spune că un misionar traducea Noul Testament în limba poporului, ajutat fiind de un indigen. Când au ajuns la versetul: "Vedeți ce dragoste ne-a arătat nouă Tatăl, să ne numim copii ai lui Dumnezeu" (1In 3,1), indigenul n-a voit să traducă cuvânt cu cuvânt, ci a zis: "Nu, asta e prea mult ca, Dumnezeu să ne numească copiii săi! Vreau mai bine să traduceți așa: «Vedeți ce dragoste ne-a arătat nouă Tatăl, că avem voie să stăm la picioarele sale și să-i sărutăm haina»". Dacă privim la meritele noastre îi dăm dreptate păgânului; dacă însă privim la bunătatea și dragostea lui Dumnezeu, în Cristos, vedem că totul este numai har, totul este numai dar gratuit și nemeritat. Un suflet ales, care la bătrânețe devenise orb, își petrecea acum timpul mai mult în rugăciune. Într-o zi a venit la el un prieten din copilărie, dar orbul nu a băgat de seamă. Crezând că este singur, orbul se ruga cu glas tare: "Doamne Dumnezeul meu și Tatăl meu, nu pot să înțeleg cum tu nu ai luat îngeri ca să-i faci copii tăi, ci ai luat oameni... făpturi care te-au nesocotit, care te-au părăsit, te-au tăgăduit, și au lovit fața Fiului tău... Doamne tu n-ai ales îngeri, ci oameni, și vocea îi tremura de emoție și recunoștință". Nu este stare mai nobilă și mai slăvită, nici aici, nici în veșnicie, ca starea de copil al lui Dumnezeu, pe care o dobândesc toți cei care-l primesc pe Isus Cristos ca Mântuitor. Astăzi ni se spune încă odată că jertfa lui Isus de pe Calvar, pentru noi și pentru mântuirea noastră, are un adică un final fericit, pentru că "Duhul Tatălui l-a înviat pe Isus din morți... și încă ceva foarte important: Duhul, trimis de Isus de la Tatăl, ne va învia și pe noi, va învia și trupurile noastre muritoare" (Rom 8,11). Se poate oare ceva mai bun pentru noi? Astăzi, ca și odinioară când Isus umbla pe pământ, el repetă încă: "Mai am și alte oi care nu sunt din staulul acesta. Și pe acelea trebuie să le aduc. Ele vor asculta glasul meu: va fi o singură turmă și un singur păstor" (In 10,16). Aceste oi pe de o parte sunt păgânii care trebuie să se convertească, iar pe de altă parte sunt și creștinii căzuți, creștinii care s-au întors iarăși la mocirla păcatelor din care au fost salvați de Cristos (cf. 2Pt 2,22). Într-adevăr, astăzi sunt foarte multe oi care se află departe de staul, și totuși Isus a spus despre ele că și acestea vor asculta glasul său. Dar cum vor asculta aceste oițe, depărtate și căzute, mesajul său mântuitor? Răspunsul este următorul: fiecare creștin a fost implicat de Isus în această sfântă și urgentă datorie: "Mergeți și faceți ucenici din toate neamurile!" (Mt 28,19). Fiecare să facă ucenici cu rugăciunea, prin jertfă, prin cuvânt, prin exemplul propriei viața, cu dragoste, cu iertare, cu milostenie, cu orice faptă și cu orice lucru bun. Tot ceea ce a voit Isus să ne spună prin aceste cuvinte, un pictor a transpus magistral pe o pânză a sa. Vorbeam la începutul Reflecției mele, despre un tablou cu o femeie naufragiată pe mare, și care găsește în mijlocul valurilor învolburate, o stâncă pentru a se salva. Pictorul acesta despre care vă vorbesc acum, reia scena naufragiului din acest punct și o continuă cu aceeași femeie, care salvată fiind de "stânca" ivită din mare, de "Stânca veacurilor", Isus, își întinde la rândul ei mâna pentru a salva alte persoane naufragiate. Are dreptate autorul "anonim" din secolul al XV-lea, atunci când spune: "Cristos nu mai are astăzi mâini în această lume, dar are mâinile noastre pentru a împlini operele sale. Cristos nu mai are picioare, dar are picioarele noastre pentru a-i căuta pe oamenii naufragiați sufletește. Cristos nu mai are glas, dar are gura noastră pentru a le vorbi astăzi despre mântuirea sa. Pe Cristos nu-l mai pot citi astăzi ca pe o Evanghelie vie, dar ne are pe noi, de multe ori, singura Evanghelie pe care o mai citește astăzi lumea grăbită". Pentru că noi toți cei botezați am fost implicați de Cristos, ca să adunăm împreună cu el, și "acele alte oi pe care le mai are". Biserica a făcut din Duminica Bunului Păstor, o duminică și o zi de rugăciune pentru vocații, pentru vocații comune și pentru vocații speciale; vocații comune, adică fiecare în comunitatea lui să adune oițe împreună cu Cristos și vocații speciale, adică pentru cei dispuși să-și părăsească localitățile, țările și chiar continentele, ca acolo, tot împreună cu Cristos, să caute și să adune ceea ce Isus declară: "mai am și alte oi". Este foarte mișcător dialogul dintre sfântul Daniel Comboni (1831-1881), care mergea misionar în Africa, și tatăl său bătrân care rămânea acasă fără ajutor: "Știi tată, chiar dacă aș avea o sută de tați bătrâni și bolnavi, eu tot i-aș lăsa pentru a merge misionar în Africa. La care tatăl i-a răspuns: Știi Daniel, chiar dacă eu aș avea o sută de copii tineri și puternici ca tine, pe toți i-aș trimite misionari în Africa!". Îmi place și dialogul dintre un copil de 11 ani, pe nume Henric, și surioara lui puțin mai mare, Francisca: "Ce vei face când vei fi mare? îl întrebă într-o zi Francisca pe Henric? Misionar! Dar ca să fii misionar trebuie să fii instruit! Bine, voi studia! Apoi... vei suferi de frig, de cald, de foame, de sete, și poate că vei întâlni oameni sălbatici care se mănâncă între ei; ei te vor ucide... Nu mă tem de ei! Nu îți vei mai revedea mama... Da, este adevărat, dar tot misionar voi fi, chiar dacă va trebui să mor !". Este vorba de Henric Verius din Oleggio (Novara) (1860-1892) care a devenit mai târziu misionar și episcop printre canibalii din Noua Guinee. A lucrat foarte mult în mijlocul unor dificultăți nemaiauzite și a murit la doar 32 de ani. I s-a introdus cauza de beatificare. Un preot spunea odată că o familie este împlinită și desăvârșită din punct de vedere creștin, numai atunci când rodește o vocație pentru viața de apostolat. Dar ca o familie să rodească o astfel de vocație trebuie ca mai întâi ca acea familie să-și trăiască propria vocație botezială comună tuturor. Tot acest preot l-a întrebat odată pe un tânăr dintr-o familie creștină bună: "Pentru ce nu mergi la seminar? Pentru că nu am vocație, a răspuns acesta! Dar de ce nu ai vocație? Aici n-a mai știut să răspundă. Atunci preotul i-a recomandat să se roage pentru vocații. Din acea zi acel tânăr a început să se roage pentru vocații. El nu este altul decât Părintele Michel Quoist (1921-1997). Isus ne mai spune astăzi: "Eu cunosc oile mele și oile mele mă cunosc pe mine, precum mă cunoaște Tatăl și eu cunosc pe Tatăl" (In 10,14-15). Da, Isus ne cunoaște și știe că a pus în fiecare dintre noi cei botezați, un germen al credinței și un dor aprins după viața cea veșnică. Da, Isus ne cunoaște și știe că a pus în fiecare dintre noi cei botezați, și un germen misionar, prin profeția și preoția comună. De aceea ne chemă mai întâi la credința în el, la a activitatea misionară împreună cu el, pentru ca mai apoi să ne cheme să domnim împreună cu el în împărăția cerurilor. Cristos a înviat! Pr. Ioan Lungu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |