Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Anul Familiei: "Nu vă înjugați la același jug cu cei necredincioși" (2Cor 6,14).

Reflecție la sărbătoarea sfântului Marcu, evanghelist

În fiecare an, la 25 aprilie, Biserica îl celebrează pe sfântul Marcu evanghelistul (numit și Ioan Marcu), fiul Mariei și vărul lui Barnaba, colaborator al sfinților apostoli Petru și Paul, episcop de Antiohia și martir al credinței în Cristos.

Am început această reflecție despre sfântul Marcu cu un cuvânt din Sfânta Scriptură: "Nu vă înjugați la un jug nepotrivit cu cei necredincioși" (2Cor 6,14), la care vreau să mai adaug și o vorbă a lui Napoleon I (1769-1821), care spune așa: "Educația unui copil începe cu o sută de ani înainte de a se naște". Prin aceste două citate, vreau să evidențiez cât este de important și cât de mult contează în educația și creșterea copiilor, ambientul optim, social și familial în care se nasc și cresc.

Sfântului Marcu, pe care îl sărbătorim astăzi, i-a cam lipsit ambientul optim, atât social, cât și familial, pentru un început și un parcurs bun pe drumul credinței și al mântuirii. Și explic de ce am afirmat acesta, apelând la fragmentul evanghelic de astăzi.

Marcu preia și redă cuvintele lui Cristos referitor la cei care vor crede în el: "Iată semnele care vor însoți pe cei care vor crede: în numele meu vor scoate demoni; vor vorbi limbi noi; vor lua în mână șerpi; chiar dacă vor bea otravă, nu le va dăuna; își vor pune mâinile peste cei bolnavi și ei se vor vindeca" (Mc 16,17-18).

Ioan-Marcu a reținut aceste cuvinte și le-a transmis mai departe, pentru că el înainte de a veni în mod total la credința în Cristos, de tare mulți șerpi veninoși a mai fost mușcat în sufletul său și tare multă otravă sufletească a mai înghițit de la păgânii din jurul său și din casa sa.

Pe vremea lui Marcu, peste Israel domneau niște copii degenerați ai lui Irod cel Mare, Irod Agripa și Filip tetrarhul, păgâni, dușmani ai poporului care au introdus și au susținut cultul zeilor păgâni și multe practici păgânești de viață. Și ca și cum aceste rele nu ar fi fost îndeajuns, Marcu a fost nevoit să trăiască alături de un tată păgân. Mama lui, Maria, deși evreică bună și apoi creștină bună, a făcut imprudența de a se căsători, după moda timpului, cu un păgân, pe nume Aristopulos, cu toate că legea ebraică interzicea israeliților angajarea în căsătorii inter-rasiale și cu păgânii: "Să nu te încurci cu popoarele acestea, să nu măriți pe fetele tale după fiii lor, și să nu iei pe fetele lor de neveste pentru fiii tăi; căci ar abate de la mine pe fiii tăi, și ar sluji astfel altor dumnezei; Domnul s-ar aprinde de mânie împotriva voastră și v-ar nimici îndată" (Dt 7,3-4).

Un principiu asemănător este stipulat și în Noul Testament: "Nu vă înjugați la un jug nepotrivit cu cei necredincioși. Căci ce legătură este între neprihănire și fărădelege? Sau cum poate sta împreună lumina cu întunericul?" (cf. 2Cor 6,14).

Iar adevărul acestor afirmații ale Scripturii s-au arătat cu prisosință în viața lui Marcu, pe care îl sărbătorim astăzi.

Un copil cu două nume, unul de evreu, Ioan, voit de mama sa, și unul de păgân, Marcu, dorit de tatăl său. Un copil cu două religii, una adevărată și alta falsă. Un copil cu două locuri de închinare, sinagoga și colina păgână. Un copil cu două principii de viață, unul evreu și altul păgân. Un copil cu două învățături total opuse, de la Dumnezeu și de la idoli. Un copil duplicitar cu părinții, dar și cu viața. Un copil născut și crescut într-un conflict de idei și de stiluri de viață.

Sfântul Epifanie (315-403), ne spune că mama sa, Maria, a realizat curând greșeala făcută, și a început imediat remedierea ei; a început prin a se ruga mult lui Dumnezeu pentru a fi iertată că și-a ales un tată păgân pentru copilul ei; apoi prin a acționa ca Marcu să fie introdus în ambientul lui Isus și al apostolilor săi. În acest sens și-a pus casa din Ierusalim la dispoziția lui Isus și a apostolilor (cf. Fap 12,12-17). Și ca o paranteză, trebuie să spunem că în casa lor a Isus celebrat "Cina cea de taină" împreună cu ucenicii săi; iar Marcu a fost acel om despre care evanghelia ne spune că, celor doi ucenici trimiși de Isus pentru a căuta loc pentru Cină, el le-a arătat "un foișor mare cu masa gata așternută" (cf. Mc 14,13-15); și tot în casa lor, mereu deschisă ucenicilor lui Isus, s-a refugiat și Petru, după ce a fost scăpat de înger din închisoare (cf. Fap 12,12).

Tot sfântul Epifanie povestește cum mama sa, în efortul de a-l recupera pe fiul său din mentalitatea păgână în care căzuse, l-a trimis pe Marcu să stea aproape de Isus și de ucenicii lui, pentru a se iniția în tainele Împărăției. Însă el l-a părăsit pe Isus chiar de la prima predică pe care nu a înțeles-o și care nu i-a convenit, cea referitoare la Euharistie (cf. In 6,66).

Trebuie spus aici că Maria, mama lui, în efortul de a-l pune pe fiul ei pe drumul mântuirii, i l-a încredințat spre salvare lui Barnaba, o rudă, în anul 44, cu ocazia unei colecte adunate din Antiohia pentru comunitatea din Ierusalim. Cu această ocazie, Paul l-a îndrăgit atât de mult pe Ioan-Marcu, încât a decis să-l ia cu sine, alături de Barnaba și de alți colaboratori, în prima sa călătorie misionară din Asia Mică (cf. Fap 13,5). Deși Ioan-Marcu a înșelat dragostea lui Barnaba și încrederea lui Paul, căci în toiul călătoriei, a abandonat totul și s-a întors acasă (cf. Fap 13,13), totuși Barnaba prin tact și încredere, l-a câștigat definitiv pentru Cristos, umplând de bucurie inima mamei lui, Maria.

Veacul în care trăim duce mare lipsă de persoane ca Maria și Barnaba. Oare unde sunt cei care repară greșelile? Unde sunt cei care plâng și se roagă pentru repararea greșelii lor?

Dar Maria mai avea o durere în sufletului ei, convertirea soțului ei păgân, Aristopulos, pe care va reuși să-l convertească în cele din urmă, cu ajutorul fiului ei Ioan-Marcu.

După convertirea sa, Marcu a lucrat mult în câmpul misionar, când pentru Petru (cf. 1Pt 5,13), când pentru Paul (cf. 2Tim 4,11), care erau de acum bătrâni sau în temnițe pentru Cristos.

Marcu nu a fost atașat numai de un apostol, ci a colaborat cu toți apostolii cu care a avut fericita ocazie să se întâlnească. Si aici este ceva de comentat. Sunt mulți enoriași care se atașează de un anume apostol a lui Isus. Iar când acest apostol este chemat, ca și Isus, să predice și prin alte părți, ei nu mai colaborează cu următorul, nu mai fac nimic, și chiar devin ostili evangheliei. Acest lucru e dăunător lucrării mântuirii. Trebuie să-i iubim și să colaborăm cu toți apostolii, și să-i ajutăm pe toți cei trimiși de Dumnezeu la noi, asemenea sfântului Marcu, căci îl slujim pe Dumnezeu.

După convertirea sa, pe Marcu nu l-a mai putut desparte nimic de dragostea lui Cristos: "nici necazul, nici strâmtorarea, nici prigonirea, nici foametea, nici lipsa de îmbrăcăminte, nici primejdia nici sabia" (cf. Rom 8,35).

După ce i-au fost probate credința și determinarea, în Ierusalim și la Roma, după ce i-a fost văzută evanghelia scrisă pentru păgâni, după ce a văzut că în evanghelia sa Isus este prezentat ca slujitorul mântuirii noastre, sfântul Petru l-a consacrat pe Marcu episcop și l-a trimis pescar și păstor de suflete la Alexandria (Egipt).

Biografii lui Marcu vorbesc că prima convertire pe care a făcut-o în calitate de episcop de Alexandria a fost cea a unui anume Anian, un meșteșugar, care, rănindu-se în timpul lucrului, i-a cerut lui Dumnezeu să-i trimită pe cineva care să-l vindece. Și imediat i-a bătut la poartă Marcu care l-a vindecat în mod miraculos. Drept recunoștință, Anian l-a primit în casa sa, de unde sfântul Marcu și-a început activitatea pastorală în Egipt.

După converirea sa, Marcu n-a mai căzut niciodată din harul apostolic; în schimb s-a lăsat prins în frânghia prigonitorilor săi care l-au târât pe străzile Antiohiei, apoi pe rugul aprins al păgânilor, la care venise să-i cucerească pentru Isus și pentru viața veșnică.

Să ne întoarcem puțin la începutul considerației noastre, unde vorbeam despre greșeala și lupta duhovnicească a Mariei, pentru convertirea fiului ei, Marcu, apoi pentru convertirea soțului ei, Aristopulos. Spunem că toată această istorie dramatică a slujit de pildă, fie pentru nu cădea în greșeala Mariei, fie pentru a repara greșeala, asemenea ei. Iată două exemple în acest sens:

Eliza Ekbert, o tânără din Franța, era logodită cu un tânăr care renunțase la credința creștină. Auzindu-l vorbind contra lui Dumnezeu și a principiilor morale ale Bibliei, i-a cerut să înceteze pentru totdeauna cu aceste idei dacă o vrea de soție. Acesta însă a refuzat să se oprească. Ea i-a cerut să înceteze cu aceste cuvinte, însă el a sfidat-o chiar în ziua căsătoriei. Atunci ea, chiar în fața altarului, a spus un "Nu" categoric, renunțând astfel la căsătoria cu el.

Monica din Tagaste, care n-a cântărit destul de bine riscurile căsătoriei cu un păgân, își va găsi forța în exemplul Mariei, mama lui Marcu, de a se încrede în Cristos, de a se ruga lui fără încetare, de a se jertfi și lupta zilnic, de a căuta sprijin și la alții, pentru recuperarea copiilor și a soțului ei din mentalitatea păgână și pentru a-i reda lui Cristos și Împărăției sale.

În concluzie, pentru a nu se mai repeta greșelile și durerile din istoria vieții sfântului Marcu, îmi permit să fac câteva recomandări inspirate din Biblie:

- referitor la crearea mediului social optim în care să se nască și să crească copii de astăzi, recomand creștinilor care sunt chemați să alegă conducătorii civili, să-i aleagă și să-i prefere numai pe cei credincioși, pe cei care iubesc credința și care susțin moravurile bune, căci Isus spune: "Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui și toate acestea vi se vor adăuga pe deasupra" (Mt 6,31-33).

- referitor la tinerii care urmează să se căsătorească, recomand: "Nu vă înjugați la același jug cu cei necredincioși. Căci ce legătură este între justificare și nelegiuire? Sau ce comuniune este între lumină și întuneric?" (2Cor 6,14).

- referitor la cei care au făcut deja pasul greșit, ca mama lui Marcu, sau ca mama lui Augustin, recomand să urmeze exemplele lor de reparare și recâștigare a comorilor pierdute, prin rugă, jertfă, implicare și muncă permanentă, căci Scriptura zice: "Folosiți bine timpul favorabil, pentru că zilele sunt rele" (Ef 5,16).

- referitor la adulții și copiii din familii, care din cauza unei greșeli din tinerețe a unuia din părinți stau acum departe de credința și slujirea cerute de Dumnezeu, sau sunt duplicitari în cele sfinte, recomand să renunțe la orgoliile nedemne și să se lase cuceriți de Cristos, ca Marcu și tatăl său, ca Augustin și tatăl său, și ca alții, căci Biblia spune: "Lăsați-vă împăcați cu Dumnezeu!" (2Cor 5,20).

- referitor la păstorii de suflete, recomand ca toți să aibă față de enoriași iubirea și înțelegerea lui Barnaba față de Marcu. Iar referitor la enoriași, recomand ca toți să aibă față de toți păstorii de suflete iubirea lui Marcu față de Petru și Paul, o iubire care nu făcea diferențe. "Cine vă ascultă pe voi pe mine mă ascultă" (Lc 10,16).

- referitor la noi, toți cei botezați, recomand ca nimeni să nu uite că la Botez am primit misiunea de a ne mărturisi fără rezerve credința în fața oamenilor, pentru ca prin noi toți să ajungă să-l cunoască și să-l iubească pe Dumnezeu, iar astfel să se mântuiască. "Mergeți în lumea întreagă, și predicați evanghelia toată făptura" (Mc 16,15).

Charles de Foucauld (1858-1916) recomandă: "Lucrați la sanctificarea lumii, cu și fără cuvinte; duceți evanghelia predicând-o cu gura și cu exemplul, vestind-o și trăind-o".

Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat