Liturgia și Drumul neocatecumenal în învățătura lui Benedict al XVI-lea
În viața marii comunități ecleziale
De Manuel Nin
Părinții Bisericii (îndeosebi Ciril din Ierusalim, Ioan Gură de Aur, Teodor de Mopsuestia) în catehezele lor prebaptismale predicat mai ales în timpul Postului Mare, îi introduceau, s-ar putea spune îi duceau de mână, îi conduceau pe catecumeni, adică pe aceia care se pregăteau să primească botezul în noaptea de Paști, să descopere, să cunoască și să memoreze credința creștină prin mărturisirea de credință, Crezul, și dându-le un model de rugăciunea, Tatăl Nostru. În timpul acestei perioade de pregătire, în așteptarea botezului care, ca toate sacramentele, este un dar care se primește în marea Biserică, în sânul său care renaște, catecumenii erau inițiați la credință, la ascultarea și la înțelegerea Cuvântului lui Dumnezeu și participau numai la prima parte a celebrării sfintelor taine. De fapt, după Evanghelie - și despre aceasta avem o mărturie și astăzi în liturgiile orientale - diaconul îi trimitea pe catecumeni, le spunea să iasă din biserică, punându-i într-un fel în așteptare, o așteptare bucuroasă, să participe la unica jertfă a lui Cristos, aceea celebrată în noaptea de Paști de episcop în marea și unica mamă Biserică ce îi renăștea în Cristos prin Botez. De aceea, catecumenii, primiți în biserică la cântarea versetului paulin "Toți cei care ați fost botezați în Cristos, v-ați îmbrăcat în Cristos, aleluia", nu mai erau numiți "catecumeni" ci "neofiți", adică altoiți, inserați. Unde? În Cristos în unica și marea Biserică; și din acel moment participau pe deplin la sfintele taine ale Trupului și Sângelui lui Cristos care nu mai erau - și încă nu mai sunt - o etapă în catecumenat ci plinătatea apartenenței tuturor credincioșilor creștini la viața lui Cristos în Biserică.
Pe urma marilor Părinți ai Bisericii, a catehezelor lor și a mistagogiilor lor, putem situa discursul lui Benedict al XVI-lea adresat membrilor Drumului neocatecumenal la 20 ianuarie; audiență, pe care Papa însuși o situează în ansamblul audiențelor acordate de el fondatorilor și aderenților la această realitate eclezială. Este vorba de o lecție de teologie liturgică valabilă și utilă pentru Drumul neocatecumenal și pentru toată Biserica. Papa subliniază încă de la început valoarea angajării misionare și de evanghelizare a Drumului neocatecumenal, angajare care trebuie să fie făcută mereu - și Sfântul Părinte amintește asta de două ori - "în comuniune cu toată Biserica și cu Succesorul lui Petru"; căutând "mereu o comuniune profundă cu Scaunul Apostolic și cu păstorii Bisericilor particulare în care sunteți inserați". S-ar spune că Episcopul de Roma nu uită niciodată rolul său de principiu de comuniune cu toți păstorii Bisericii catolice: "unitate și armonia Trupului eclezial sunt o importantă mărturie adusă lui Cristos și Evangheliei sale în lumea în care trăim". Benedict al VI-lea, ca bun păstor, iarăși și pe bună dreptate nu ezită să scoată în evidență generozitatea și efortul misionar al Drumului neocatecumenal - și dificultățile pe care le întâlnește în angajarea sa evanghelizatoare - și încurajându-i pe membrii săi, preoți, laici, familii întregi să continue în zelul de a vesti pretutindeni, chiar și în locuri foarte îndepărtate de creștinism, Evanghelia, mereu în iubire față de Cristos și față de Biserică.
După cuvintele introductive, Papa explică sensul aprobării pentru Drumul neocatecumenal a acelor celebrări care "nu sunt strict liturgice, dar fac parte din itinerarul de creștere a credinței". Benedict al XVI-lea amintește Drumului neocatecumenal și întregii Biserici că celebrările liturgice sunt cele aprobate de Biserică în diferitele texte ale magisteriului Episcopului de Roma sau ale diferitelor concilii ecumenice care au reglementat și aprobat liturgia Bisericii. Papa scoate în evidență că aprobarea celebrărilor prezente în Directoriul Catehetic al Drumului neocatecumenal trebuie citită în manieră strict legată de sensus Ecclesiae și în sintonie cu exigențele construirii lui corpus Ecclesiae. Papara arată inima sa de Păstor al Bisericii "care înțelege bogăția voastră, dar privește și la comuniunea și la armonia întregului Corpus Ecclesiae".
Încă o dată, de-a lungul pontificatului lui Benedict al XVI-lea, îl vedem pe Petru ca fundament de comuniune și de unitate în Biserică. Cele spuse despre rolul și angajarea în vestirea Evangheliei din partea Drumului neocatecumenal și despre aprobarea celebrărilor nu strict liturgice prevăzute de Directoriul Catehetic, îi oferă lui Benedict al XVI-lea și ocazia de a vorbi despre valoarea liturgiei. În fond, Papa se întreține cu Drumul neocatecumenal vorbind despre liturgie, adică despre acea realitate a vieții ecleziale care mai precis nu are nici o necesitate de aprobare specifică deoarece este deja examinată, aprobată și reglementată de Scaunul roman și de însuși Conciliul al II-lea din Vatican. Papa nu pretinde să "explice" ce este liturgia, ci vrea să-i scoată în evidență "valoarea", adică ceea ce ea are central și valabil în viața Bisericii și a oricărui creștin. Voind să fixeze principii clare în raționamentul său, Benedict al XVI-lea începe reflecția sa pornind de la nr. 7 din Sacrosanctum concilium: liturgia este "operă a lui Cristos preotul și a trupului său care este Biserica". Pune în centrul catehezei sale anul liturgic care nu numai că amintește, ci celebrează, face prezent și actual cu o forță într-adevăr epicletică întregul mister al lui Cristos prin și în Biserică: "Pătimirea, Moartea și Învierea lui Isus nu sunt numai evenimente istorice; ajung în istorie și pătrund în ea, dar o transcend și rămân mereu prezente în inima lui Cristos. În acțiunea liturgică a Bisericii este prezența activă a lui Cristos Înviat care face prezent și eficace pentru noi astăzi același Mister pascal, pentru mântuirea noastră; ne atrage în acest act al dăruirii de Sine care în inima sa este mereu prezent și ne face să participăm la această prezență a Misterului pascal". Biserica, așadar, celebrând misterul lui Cristos devine trupul său. Și Benedict al XVI-lea întărește reflecția sa citându-l pe sfântul Augustin: "Această operă a Domnului Isus, care este adevăratul conținut al Liturgiei (...) este și operă a Bisericii, care, fiind trupul său, este un unic subiect cu Cristos - Christus totus caput et corpus".
Fidel față de tradiția catehetică și mistagogică a Părinților Bisericii, Papa Benedict situează Euharistia drept "culme a vieții creștine"; ea este comuniunea deplină cu Cristos prin sacramentul Trupului său și al Sângelui său, și cu Biserica - la rândul său - care îi este și trupul său și păzitoare a sa. Bisericile orientale, fidele față de tradiția antică, celebrează mereu sacramentele inițierii creștine pe toate trei împreună: Botezul, Mirul, Euharistia. Deci culmea drumului catecumenatului se termină cu botezul în noaptea de Paști și participarea - în comuniunea deplină a Bisericii - la sfintele și dumnezeieștile taine. Papa, citând statutele Drumului neocatecumenal, care contemplă și Euharistia ca pe un fel de catecumenat post-baptismal, situează această viziune deosebită despre Euharistie mai ales în vederea "favorizării reapropierii de bogăția vieții sacramentale din partea persoanelor care s-au îndepărtat de Biserică sau nu au primit o formare adecvată". Este ca și cum Papa ar vrea să conducă din nou Euharistia de la o viziune și un context de catecumenat spre acel context de mistagogie adevărată și proprie care îi este specific. În felul acesta vrea să conducă din nou și Euharistia celebrată de Drumul neocatecumenal sau de orice alt grup sau mișcare eclezială, la contextul eclezial în afara căruia însăși celebrarea tainelor divine ar fi privată de fundamentul său cristologic și ecleziologic: "Orice celebrare euharistică este o acțiune a unicului Cristos împreună cu unica sa Biserică și de aceea este în mod esențial deschisă tuturor celor care aparțin acestei Biserici ale sale. Acest caracter public al Sfintei Euharistii se exprimă în faptul că orice celebrare a Sfintei Liturghii este în cele din urmă condusă de Episcop ca membru al Colegiului Episcopal, responsabil față de o determinată Biserică locală".
Benedict al XVI-lea încă o dată reafirmă rolul, unic și de neînlocuit, al episcopului ca păzitor și liturg al Bisericii. Liturgia nu aparține - eventual adaptată, modificată, făcută după propria măsură - nimănui, fie că e vorba de persoane sau grupuri sau mișcări, ci aparține Bisericii însăși având ca garant pe cel care prin impunerea mâinilor a primit plinătatea harului divin și a darului Duhului Sfânt, pentru a paște turma, pentru a fi cel care "veghează de sus" (acesta este sensul adevărat al termenului episkopos). Aș îndrăzni să spun că liturgia, în orice Biserică creștină din Orient și din Occident trebuie respectată și primită aproape ca sfintele daruri care se primesc ca atare, ca daruri, nu drept ceva ce fiecare ia sau de care se folosește după propria măsură și plăcere. Încheind discursul său, Papa amintește Drumului neocatecumenal - și tuturor membrilor Bisericii - necesara fidelitate față de cărțile liturgice care sunt instrumentul care reglementează celebrarea liturgică, evită orice atitudine arbitrară și subiectivism și care în fond sunt în slujba comuniunii ecleziale care rezultă din ele. Necesara inserare în viața eclezială deplină este iarăși subliniată de Papa: "În același timp, progresiva maturizare în credință a individului și a comunității mici trebuie să favorizeze inserarea lor în viața marii comunități ecleziale, care are în celebrarea liturgică a parohiei, în care și prin care se realizează neocatecumenatul, forma sa obișnuită". În sfârșit, Benedict al XVI-lea reafirmă firul conducător al întregii sale intervenții: "Dar și în timpul drumului este important să nu se separeu de comunitatea parohială, chiar în celebrarea Euharistiei care este adevăratul loc al unității tuturor, unde Domnul ne îmbrățișează în diferitele stări ale maturității noastre spirituale și ne unește în unica pâine care ne face un singur trup. Teologia, liturgia, comuniunea eclezială. Iată trei teme care sunt la inima Papei Benedict. În textul din 20 ianuarie sunt tratate de el ca teolog? Da, dar mai ales ca mistagog care știe să-i ducă de mână pe credincioși la adevărata înțelegere a tainelor, în comuniunea deplină cu Cristos în Biserică.
(După L'Osservatore Romano, 15 martie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.