Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Primele Vespere din a treia duminică a Postului Mare prezidate de Sfântul Părinte cu participarea Arhiepiscopului de Canterbury în biserica "Sfinții Andrei și Grigore de la muntele Celio" din Roma (sâmbătă, 10 martie 2012)

Sâmbătă, 10 martie 2012, Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea a prezidat în biserica "Sfinții Andrei și Grigore de la muntele Celio" din Roma celebrarea primelor vespere din a III-a duminică a Postului Mare, cu participarea Excelenței Sale, Dr. Rowan Williams, Arhiepisco de Canterbury și Primat al Comuniunii Anglicane.

Ocazia celebrării, cu vizita Arhiepiscopului de Canterbury, a fost un mileniu de la fondarea Casei Mamă a Camaldulenzilor și comemorarea Trecerii Sfântului Grigore cel Mare, Papă, care chiar din această mănăstire l-a trimis pe Augustin și pe cei patruzeci de călugări ai săi ca să-i evanghelizeze pe englezi.

Publicăm în continuare textele omiliilor pe care Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea și E.S. Dr. Rowan Williams, Arhiepiscop de Canterbury și Primat al Bisericii Anglicane, le-au rostit în decursul Vesperelor:

* * *

Omilia Sfântului Părinte

Excelența Voastră,

Venerați Frați,

Dragi călugări și călugărițe camaldolenzi,

Iubiți frați și surori!

Este pentru mine motiv de mare bucurie să fiu aici astăzi în această Bazilică a Sfântului Grigore de la Celio pentru celebrarea solemnă de seară în comemorarea Trecerii Sfântului Grigore cel Mare. Cu voi, iubiți frați și surori din Familia camaldolenză, aduc mulțumire lui Dumnezeu pentru cei o mie de ani de la fondarea Sfântului Schit de Camaldoli din partea sfântului Romuald. Mă bucur mult de prezența, în această împrejurare deosebită, a Excelenței Sale Dr. Rowan Williams, Arhiepiscop de Canterbury. Dumneavoastră, iubit Frate întru Cristos, și fiecăruia dintre voi, dragi călugări și călugărițe, și tuturor celor prezenți le adresez salutul meu cordial.

Am ascultat două texte din sfântul Paul. Primul, luat din A doua Scrisoare către Corinteni, este în mod deosebit în sintonie cu timpul liturgic pe care îl trăim: Postul Mare. De fapt, el conține îndemnul Apostolului de a profita de momentul favorabil pentru a primi harul lui Dumnezeu. Momentul favorabil este desigur acela în care Isus Cristos a venit să ne reveleze și să ne dăruiască iubirea lui Dumnezeu față de noi, cu Întruparea, Pătimirea, Moartea și Învierea sa. "Ziua mântuirii" este acea realitate pe care sfântul Paul o numește în alt loc "plinirea timpurilor", momentul în care Dumnezeu întrupându-se intră în mod cu totul singular în timp și îl umple cu harul său. Așadar nouă ne revine să primim acest dar, care este Isus însuși: Persoana sa, Cuvântul său, Duhul său Sfânt. În afară de asta, tot în prima lectură pe care am ascultat-o sfântul Paul ne vorbește și despre el însuși și despre apostolatul său: cum el se străduiește să fie fidel față de Dumnezeu în slujirea sa, pentru ca ea să fie într-adevăr eficace și să nu fie în schimb obstacol pentru credință. Aceste cuvinte ne fac să ne gândim la sfântul Grigore cel Mare, la mărturia luminoasă pe care a dat-o poporului din Roma și întregii Biserici cu o slujire ireproșabilă și plină de zel pentru Evanghelie. Într-adevăr se poate aplica și lui Grigore ceea ce Paul a scris despre sine: harul lui Dumnezeu în el nu a fost zadarnic (cf. 1Cor 15,10). În realitate, acesta este secretul pentru viața fiecăruia dintre noi: a primi harul lui Dumnezeu și a colabora cu toată inima și cu toate puterile la acțiunea sa. Acesta este și secretul bucuriei adevărate și al păcii profunde.

A doua lectură era luată în schimb din Scrisoarea către Coloseni. Sunt cuvintele - mereu așa de emoționante datorită suflului lor spiritual și pastoral - pe care Apostolul le adresează membrilor acelei comunități pentru a-i forma conform Evangheliei, pentru ca orice fac, "în cuvinte și fapte, toate să fie în numele Domnului Isus" (Col 3,17). "Fiți desăvârșiți" spusese Învățătorul discipolilor săi; și acum Apostolul îndeamnă să se trăiască după această măsură înaltă a vieții creștine care este sfințenia. Poate să facă asta pentru că frații cărora li se adresează sunt "aleși de Dumnezeu, sfinți și iubiți". Și aici la baza a toate este harul lui Dumnezeu, este darul chemării, misterul întâlnirii cu Isus viu. Însă acest har cere răspunsul celor botezați: cere angajarea de a se îmbrăca în sentimentele lui Cristos: duioșia, bunătatea, umilința, blândețea, generozitatea, iertarea reciprocă și mai presus de toate, ca sinteză și încoronare, agape, iubirea pe care Dumnezeu ne-a dăruit-o prin Isus și pe care Duhul Sfânt a revărsat-o în inimile noastre. Și pentru ne îmbrăca în Cristos este necesar ca să locuiască între noi și în noi Cuvântul său cu toată bogăția sa și din belșug. Într-un climat de constantă aducere de mulțumire, comunitatea creștină se hrănește din Cuvânt și face să se înalțe către Dumnezeu, ca o cântare de laudă, Cuvântul pe care El însuși ni l-a dăruit. Și orice acțiune, orice gest, orice slujire, este îndeplinită în cadrul acestei relații profunde cu Dumnezeu, în mișcarea interioară a iubirii trinitare care coboară spre noi și se înalță din nou spre Dumnezeu, mișcare care în celebrarea Jertfei euharistice își are forma sa cea mai înaltă.

Acest Cuvânt luminează și circumstanțele fericite care ne-au adunat astăzi, în numele sfântului Grigore cel Mare. Grație fidelității și bunăvoinței Domnului, Congregația Călugărilor Camaldolenzi din Ordinul Sfântului Benedict a putut să parcurgă o mie de ani de istorie, hrănindu-se zilnic din Cuvântul lui Dumnezeu și din Euharistie, așa cum i-a învățat fondatorul lor sfântul Romuald, conform lui "triplex bonum" al singurătății, al vieții în comun și al evanghelizării. Figuri exemplare de bărbați și femei ai lui Dumnezeu, ca sfântul Petru Damiani, Grațian - autorul lui Decretum - sfântul Bruno de Querfurt și cei Cinci Frați martiri, Rudolf I și al II-lea, Fericita Gherardesca, Fericita Ioana de la Bagno și Fericitul Paul Giustiniani; oameni de știință și de artă ca Fratele Mauro Cosmograful, Lorenzo Monaco, Ambrogio Traversari, Pietro Delfino și Guido Grandi; istorici iluștri ca Autorii de Anale Camaldolenzi Giovanni Benedetto Mittarelli și Anselmo Constadoni; Păstori zeloși ai Bisericii, între care se evidențiază Papa Grigore al XVI-lea, au arătat orizonturile și marea rodnicie a tradiției camaldolenze.

Fiecare fază a istoriei lungi a camaldolenzilor a avut martori fideli ai Evangheliei, nu numai în tăcerea ascunderii și a singurătății și în viața comună împărtășită cu frații, ci și în slujirea umilă și generoasă față de toți. Deosebit de rodnică a fost primirea oferită de hanurile camaldolenze. În timpurile umanismului florentin, zidurile de la Camaldoli au primi vestitele disputationes, la care participau mari umaniști cum ar fi Marsilio Ficino și Cristoforo Landino; în anii dramatici ai celui de-al doilea război mondial, aceleași mănăstiri au mijlocit nașterea vestitului "Cod de la Camaldoli", unul din izvoarele cele mai semnificative ale Constituției Republicii Italiene. Nu au fost mai puțin rodnici anii Conciliului al II-lea din Vatican, în timpul cărora s-au format printre camaldolenzi personalități de mare valoare, care au îmbogățit Congregația și Biserica și au promovat noi elanuri și pătrunderi în Statele Unite ale Americii, în Tanzania, în India și în Brazilia. În toate acestea, era garanție de rodnicie sprijinul călugărilor și călugărițelor care însoțeau noile fundații cu rugăciunea constantă, trăită în adâncul "închisorii" lor, uneori până la eroism.

La 17 septembrie 1993, Fericitul Papă Ioan Paul al II-lea, întâlnindu-i pe călugări în Sfântul Schit de la Camaldoli, comenta tema iminentului lor Capitlu General, "A alege speranța, a alege viitorul", cu acest cuvinte: "A alege speranța și viitorul înseamnă, în ultimă analiză, a-l alege pe Dumnezeu... Înseamnă a-l alege pe Cristos, speranță a oricărui om". Și adăuga: "Asta se întâmplă îndeosebi în acea formă de viață pe care însuși Dumnezeu a trezit-o în Biserică inspirându-l pe sfântul Romuald să întemeieze Familia benedictină de la Camaldoli, cu complementaritatea caracteristică de Schit și Mănăstire, viață solitară și viață cenobitică între ele coordonate". Fericitul meu Predecesor a subliniat de asemenea că "a-l alege pe Dumnezeu înseamnă și a cultiva cu umilință și cu răbdare - acceptând timpii lui Dumnezeu - dialogul ecumenic și dialogul interreligios", pornind mereu de la fidelitatea față de carisma originară primită de la sfântul Romuald și transmisă printr-o tradiție milenară și pluriformă.

Încurajați de vizita și de cuvintele Succesorului lui Petru, voi călugări și călugărițe camaldolenzi ați continuat drumul vostru căutând mereu din nou echilibrul just între spiritul eremitic și cel cenobitic, între exigența de a vă dedica în întregime lui Dumnezeu în singurătate și aceea de a vă susține în rugăciunea comună și aceea de a-i primi pe frați pentru ca să poată lua din izvoarele vieții spirituale și să judece evenimentele din lume cu o conștiință într-adevăr evanghelică. Astfel voi căutați să obțineți acea perfecta caritas pe care sfântul Grigore cel Mare o considera punctul de sosire al oricărei manifestări a credinței, angajare care are confirmare în motoul stemei voastre: "Ego Vobis, Vos Mihi", sinteză a formulei de alianță dintre Dumnezeu și poporul său și izvor de vitalitate perenă a carismei voastre.

Mănăstirea "Sfântul Grigore la Celio" este contextul roman în care celebrăm mileniul lui Camaldoli împreună cu Excelența Sa Arhiepiscopul de Canterbury care, împreună cu noi, recunoaște această Mănăstire ca loc nativ al legăturii dintre creștinismul din ținuturile britanice și Biserica Romei. Celebrarea de astăzi este așadar marcată de un profund caracter ecumenic care, așa cum știm, face parte de acum din spiritul camaldolenz contemporan. Această Mănăstire camaldolenză romană a dezvoltat cu Canterbury și Comunitatea Anglicană, mai ales după Conciliul al II-lea din Vatican, legături de acum tradiționale. Pentru a treia oară astăzi Episcopul de Roma îl întâlnește pe Arhiepiscopul de Canterbury în casa sfântului Grigore cel Mare. Și este corect ca să fie așa, pentru că tocmai din această mănăstire Papa Grigore l-a ales pe Augustin și pe cei patruzeci de călugări ai săi pentru a-i trimite să ducă Evanghelia printre englezi, cu peste o mie patru sute de ani în urmă. Prezența constantă a călugărilor în acest loc, și pentru timp așa de îndelungat, este deja în ea însăși mărturie a fidelității lui Dumnezeu față de Biserica sa, pe care suntem fericiți să o proclamăm lumii întregi. Semnul pe care împreună îl vom pune în fața sfântului altar unde Grigore însuși celebra Jertfa euharistică, ne dorim ca să rămână nu numai ca amintire a întâlnirii noastre fraterne, ci și ca stimulent pentru toți credincioșii, catolici și anglicani, pentru ca, vizitând la Roma mormintele glorioase ale sfinților apostoli și martiri, să-și reînnoiască și angajamentul de a se ruga în mod constant și de a lucra pentru unitate, pentru a trăi pe deplin după acel "ut unum sint" pe care Isus l-a adresat Tatălui.

Această dorință profundă, pe care avem bucuria să o împărtășim, o încredințăm mijlocirii cerești a sfântului Grigore cel Mare și a sfântului Romuald. Amin.

* * *

Omilia Arhiepiscopului de Canterbury

Sanctitate, Frați și surori în Cristos,

Este pentru mine o mare onoare să mă aflu aici, în locul în care predecesorii mei au stat în 1989 și 1996 și să ofer încă o dată, așa cum am făcut mai recent în Westminster [și Assisi], jertfa laudei, pe care o datorăm Domnului în al cărui nume suntem botezați: unicul Domn care prin intermediul Duhului său face să poată fi recunoscută în fiecare mădular al Trupului său sacramental imaginea și viața îmbelșugată a lui Cristos Fiul său, prin ispitele și luptele vocației noastre baptismale.

Sfântul Grigore cel Mare a vorbit mult despre luptele și despre ispitele proprii celor care sunt chemați să ocupe o slujire în Biserica lui Dumnezeu. A fi chemați la această slujire înseamnă a fi chemați la diferite tipuri de suferințe - chinul compasiunii, așa cum îl numește el (Moralia 30.25.74), conștiința zilnică a necesităților urgente, trupești și spirituale, a umanității, și chinul laudelor primite, al adulației, al poziției care se ocupă (ib. 26.34.62). Aceasta din urmă este un chin pentru că aceia care sunt chemați la această slujire sunt foarte conștienți de propria slăbiciune și instabilitate interioară. Însă această conștiință este o conștiință salutară, care, printre alte lucruri, ne ajută să-i slujim efectiv pe cei care sunt în dificultate și ne amintește că noi putem găsi stabilitate, soliditas, numai în viața Trupului lui Cristos, nu în rezultatul nostru (Homilies on Ezekiel).

Acestea sunt intuiții profund înrădăcinate în formarea monastică a sfântului Grigore. Umilința este cheia oricărei slujiri fidele, o umilință care caută în mod constant să fie cufundată, introdusă în viața Trupului lui Cristos, fără să năzuiască la un eroism sau la o sfințenie individuale. Și această umilință autorul primei vieți a sfântului Grigore, scrisă în Anglia la începutul secolului al optulea, o pune în fruntea listei virtuților sale de sfânt, asociind-o cu darul profeției, care îi permitea să vadă ce avea nevoie poporul englez și să răspundă prin trimiterea, din acest loc, a misiunii sfântului Augustin. Același sfânt Grigore, cu adevărat, realizează această asociere între umilință și profeție în Dialoguri. Adevăratul păstor și conducător în Biserică este acela care, fiind răpit în actul veșnic de auto-oferire al lui Isus Cristos prin tainele sacramentale ale Bisericii, este liber pentru a putea vedea necesitățile celorlalți așa cum sunt cu adevărat. Acest lucru poate cauza chin, pentru că aceste necesități pot să fie atât de profunde și tragice; dar acest lucru ne stimulează și la acțiune, pentru a răspunde acestor necesități în numele și cu forța lui Cristos.

Și aici se află inima viziunii monastice a lui Grigore, acea viziune pe care până în zilele noastre încearcă să o trăiască frații și surorile din Camaldoli, al cărui mileniu îl celebrăm astăzi aici cu profundă bucurie. A fi cufundați în viața sacramentală a Trupului lui Cristos cere cufundarea zilnică a contemplației: fără ea, nu putem să ne vedem unii pe alții cu claritate; fără ea nu vom reuși să ne recunoaștem cu adevărat și să ne iubim cu adevărat unii pe alții și să creștem împreună în Trupul său unul, sfânt, catolic și apostolic. În viața monastică echilibrul dintre singurătate pe de o parte și muncă și rugăciune în comun pe de altă parte - un echilibru deosebit de dezvoltat în viața din Camaldoli - este ceva ce încearcă să facă posibilă o clară, aș spune chiar profetică viziune despre ceilalți. A-i vedea, așa cum sugerează tradiția creștină orientală reprezentată de Evagriu, în lumina esenței lor spirituale autentice, nu pentru că sunt relaționați la pasiunile noastre sau la preferințele noastre. Activitatea inseparabilă de acțiune și contemplație, singurătate și comunitate, are de-a face cu purificarea constantă a conștiinței pe care o avem unii despre alții în lumina lui Dumnezeu, pe care îl întâlnim în tăcere și în uitarea de noi înșine.

Sanctitate, iubiți frați și surori, ar fi greșit să sugerăm că noi intrăm în contemplație cu scopul de a ne vedea unii pe alții mai clar; și totuși, dacă cineva ar trebui să spună că această contemplație în Biserică este ceva superfluu, ceva imaterial pentru sănătatea Trupului, noi ar trebui să răspundem că fără ea am avea de-a face în mod constant cu umbre și ficțiuni, nu cu realitatea lumii în care trăim. Biserica este chemată să arate același spirit profetic care este recunoscut sfântului Grigore, capacitatea de a vedea unde se află necesitatea autentică și de a răspunde la chemarea lui Dumnezeu care se manifestă în persoana celui nevoiaș. Pentru a face asta, ni se cere un habitus de discernământ, capacitatea de a pătrunde dincolo de prejudecățile și de stereotipurile care îi lovesc și pe cei care cred, într-o cultură care este așa de precipitată și superficială în multe din judecățile sale. Și la habitus-ul discernământului aparține habitus-ul de a ne recunoaște unii pe alții ca agenți ai harului, ai compasiunii și ai răscumpărării lui Cristos.

Un astfel de habitus se va dezvolta numai dacă noi vom învăța zilnic disciplina tăcerii și a răbdării, așteptând ca adevărul să ni se manifeste nouă, în timp ce noi lent lăsăm deoparte deformările în viziunea noastră, cauzate de egoism și de lăcomie. În ultimii ani am văzut dezvoltându-se un sistem de irealități extrem de sofisticat, creat și susținut de aviditate; un ansamblu de comportamente economice în care necesitățile ființelor umane reale par să fie aproape în întregime întunecate. Am devenit familiari cu o cultură febrilă a publicității, în care suntem induși să dezvoltăm dorințe ireale și disproporționate. Noi toți - creștini și păstori inclusiv - avem nevoie de o disciplină care să purifice viziunea noastră și să ne redea un oarecare simț al adevărului despre lumea noastră, chiar dacă asta poate să producă "chinul" de a ști mai clar cât de mult suferă oamenii și cât de puțin facem pentru ei pornind numai de la eforturile noastre.

Sanctitate, în 1989, aici la Roma, predecesorii noștri de venerată amintire, Papa Ioan Paul al II-lea și Arhiepiscopul Robert Runcie, au definit "sigură dar imperfectă" comuniunea pe care o împărtășesc cele două Biserici ale noastre. "Sigură" din cauza viziunii ecleziale comune la care ambele comunități ale noastre sunt angajate, împărtășind convingerea că Biserica este prin caracter în același timp una și particulară: perspectiva restaurării comuniunii sacramentale depline, a unei vieți euharistice care să fie pe deplin vizibile, și de aceea a unei mărturii care să fie pe deplin credibilă, în așa fel încât lumea confuză și chinuită să poată intra în lumina primitoare și transfiguratoare a lui Cristos. Și totuși "imperfectă" din cauza limitei viziunii noastre și al deficitului în profunzimea speranței și răbdării noastre. Recunoașterea unicului Trup în viața corporativă din partea unora și a altora este instabilă și incompletă; și fără o astfel de recunoaștere definitivă noi încă nu suntem pe deplin liberi să împărtășim puterea transformatoare a Evangheliei în Biserică și în lume.

"Adevărul vă va face liberi", spune Domnul nostru. În disciplina contemplației și a liniștii noi suntem conduși mai aproape de adevăr și astfel mai aproape și de crucea Domnului. Învățăm slăbiciunile noastre și învățăm ceva din misterul modului în care Dumnezeu se relaționează la ele - nu ignorându-le sau respingându-le, ci îmbrățișându-le consecințele în întruparea și în pătimirea lui Cristos. Auto-golirea sa cere renunțarea la noi înșine - o temă potrivită pentru acest timp al Postului Mare. Noi învățăm să punem deoparte agendele noastre pline și autoreferențiale și să-i permite lui Cristos care se dăruiește pe sine însuși să trăiască în noi, să deschidă ochii noștri și să ne facă capabili să slujim. Astăzi, în timp ce aducem mulțumire pentru un mileniu de mărturie monastică, celebrăm darurile viziunii adevărate și clare care au fost făcute posibile de această mărturie. Și ne rugăm pentru toți cei care sunt chemați să exercite o slujire publică în Biserica lui Cristos, pentru ca să le fie dat harul disciplinei contemplative și al clarității profetice în mărturia lor, în așa fel încât gloria crucii lui Cristos să strălucească în lumea noastră chiar și în mijlocul slăbiciunilor și insucceselor noastre.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto:

0xeeeeee&


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat