Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Onești: Prima cateheză din Postul Mare, cu ocazia Anului dedicat Familiei

La sanctuarul "Fericitul Ieremia" din Onești, sâmbătă, 10 martie, la ora 20.00, a avut loc primul moment de reflexie și rugăciune cu ocazia catehezelor pentru tineri și adulți, care se desfășoară în Postul Mare. În prima parte a momentului s-a expus tema întâlnirii (Biserica: avem nevoie de ea? care este rolul nostru în Biserică?). După prezentarea temei, a avut loc o jumătate de oră de adorație euharistică. Toți s-au rugat pentru Biserică și pentru familiile din Biserică. Momentul s-a încheiat cu binecuvântarea finală.

Mai jos poate fi citit textul catehezei prezentate.

Biserica: avem nevoie de ea? Care este rolul nostru în Biserică?

În zilele noastre, tot mai mulți creștini declară că ei cred în Dumnezeu, dar nu vor să audă de Biserică. Poate ați auzit și dumneavoastră această frază, de acum "celebră": Eu cred în Dumnezeu, îl iubesc pe Cristos, dar nu vreau să mai aud de Biserică!

Biserica a început să fie privită ca o chestie învechită, care nu mai este la modă. Biserica a început să fie privită de mulți creștini, chiar catolici, ca o "casă veche" care nu ne mai poate satisface dorințele și aspirațiile noastre, căutând o "casă nouă", modernă, care să ne placă! Și o căutăm în afara Bisericii!

Mulți creștini s-au cam săturat - spun ei - să vină la Biserică și să participe la un spectacol plictisitor, fără a putea interveni în mod direct. Adică, venim la Biserică și îl ascultăm pe preot care conduce întreaga Liturghie.

Pe lângă aceste nemulțumiri, unii mai invocă și atitudinea morală a unor preoți (scandalurile care au ieșit la iveală în anul dedicat preoției etc.). Cred că am adus suficiente argumente pe care unii creștini le folosesc pentru a se scuza că nu mai au nevoie de Biserică.

Oare chiar nu ne putem trăi credința fără Biserică, așa cum afirmă unii creștini? De ce avem nevoie de ea?

Pentru a putea răspunde la aceste întrebări - care, să recunoaștem, ne macină și pe mulți dintre noi, cei prezenți aici - este necesar să știm clar: ce este Biserica? Care este rolul ei? Cine a instituit-o? Sunt întrebări fundamentale, la care trebuie să găsim răspuns pentru a înțelege astfel de atitudini!

Știți... fiecare echipă de fotbal (sau formație de muzică, de exemplu) are niște statute, în care este precizat clar care este rolul lor, cum sunt organizate, cine le conduce... și alte detalii importante.

Ei bine, Biserica are și ea documente și scrieri care vorbesc despre ea, despre rolul ei și despre crezul ei. În Catehismul Bisericii Catolice, Biserica prezintă pe scurt în ce crede ea, cum a apărut, cine a instituit-o.

Cu privire la instituirea ei, Catehismul ne spune:

Domnul Isus a pus început Bisericii sale proclamând Vestea cea Bună, adică venirea Împărăției lui Dumnezeu făgăduită de veacuri în Scriptură. Pentru a împlini voința Tatălui, Cristos a inaugurat Împărăția Cerurilor pe pământ. Biserica este Împărăția lui Cristos prezentă deja în mister (CBC 763).

Izvorul și începutul Împărăției este mica turmă a celor pe care Isus i-a chemat în jurul său și al căror păstor este El însuși. Pe cei pe care i-a chemat în jurul său, i-a învățat un nou mod de a acționa, dar și o rugăciune proprie (CBC 764).

Dar Biserica s-a născut în primul rând din dăruirea totală a lui Cristos pentru mântuirea noastră, anticipată în instituirea Euharistiei și realizată pe Cruce (CBC 766).

Totul a început când Isus, umblând pe străzile Ierusalimului, ale Nazaretului, ale orașului Cafarnaum sau ale altor orașe și sate din timpul său, vorbea mulțimii care îl urma despre Împărăția lui Dumnezeu. Aici este baza, temelia. Însă Biserica s-a născut în primul rând din dăruirea totală a lui Cristos pentru mântuirea noastră, anticipată în instituirea Euharistiei și realizată pe Cruce (CBC 766). Adică, Biserica a început să existe într-un mod mai concret, atunci când la Cina cea de taină Cristos a instituit Euharistia și ne-a lăsat în acest sacrament adevăratul Trup și Sânge al său. Fără Euharistie nu poate exista Biserica! Începutul și creșterea Bisericii sunt semnificate prin sângele și apa care ies din coasta străpunsă a lui Isus răstignit (LG 3). Căci din coasta lui Cristos mort pe cruce s-a născut sacramentul admirabil al întregii Biserici (SC 5). După cum Eva a fost creată din coasta lui Adam care dormea, tot astfel Biserica s-a născut din inima străpunsă a lui Cristos mort pe cruce (CBC 766).

Vă aduceți aminte din primele pagini ale Sfintei Scripturii, cum Dumnezeu a creat-o pe Eva? Adam dormea; Dumnezeu a trimis asupra lui un somn adânc, a luat o coastă din Adam și a creat-o pe Eva. Ei bine, Biserica a fost creată, dacă putem să spunem așa, din coasta lui Isus străpunsă de o suliță. Biserica a început să existe într-un mod și mai concret după Învierea lui Isus din morți, atunci când Isus cel înviat l-a trimis pe Duhul Sfânt asupra apostolilor care erau adunați la Ierusalim împreună cu Fecioara Maria. Ziua Rusaliilor este ziua oficială de naștere a Bisericii. În această zi, ne spune cartea Faptele Apostolilor, Biserica s-a îmbogățit cu 3000 de persoane. În această zi a Rusaliilor, apostolii au uitat de frică și au început să-l vestească pe Cristos cel mort și înviat. Iar discursul sfântului Petru din această zi este emoționant și plin de convingere.

Începând cu Rusaliile, Biserica nu mai este o comunitate mică, formată de cei care îl urmau mai îndeaproape pe Isus (cum sunt apostolii). Biserica a devenit mare! Și era nevoie de cineva care să mențină ordinea și să păstreze nealterată învățătura lui Cristos, care nu mai era prezent în mod fizic în mijlocul lor. La toate acestea Cristos, s-a gândit de mai înainte! Cristos este capul Bisericii, este șeful Bisericii (dacă vrem să folosim un termen mai actual). Cristos, în mod invizibil, conduce Biserica sa. Însă noi oamenii, avem nevoie să vedem, să pipăim, pentru a ne convinge și pentru a crede. De aceea, cât timp era prezent în mod fizic în mijlocul ucenicilor, Isus a ales pe câțiva dintre apostoli și i-a numit responsabili. Vă aduceți aminte ce i-a spus Isus lui Petru? Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea și porțile iadului nu o vor birui (Mt 16,18) . Așadar, Cristos îl pune pe apostolul Petru să conducă Biserica în numele lui, dar Cristos rămâne capul. Apostolul Petru este pus să vegheze și asupra tuturor celorlalți apostoli. Așadar, în Biserică, încă de la început a existat o ierarhie.

Poate apărea o întrebare: apostolul Petru a murit, la fel și ceilalți apostoli; oare, o dată cu moartea lor, nu s-a terminat totul? Cum a ajuns până în zilele noastre Biserica așa cum se prezintă ea?

Poate vă aduceți aminte din scrisorile sfântului Paul cum acesta a instituit o mulțime de comunități, iar în fruntea acestor comunități a numit episcopi prin impunerea mâinilor. Episcopii sunt urmașii apostolilor! Papa este urmașul apostolului Petru! Așadar, puterea pe care Isus a acordat-o apostolilor a fost transmisă mai departe prin impunerea mâinilor și a ajuns până în zilele noastre. Poate ați văzut că atunci când este hirotonit un diacon, un preot sau este consacrat un episcop, cel care hirotonește (întotdeauna episcopul) impune mâinile asupra capului celui hirotonit. Ați văzut cum episcopul pune mâinile asupra capului preotului.

Așadar, am ajuns la ierarhia Bisericii: episcop (și papa este tot un episcop), preot, diacon și apoi credincioșii laici, care, atenție, sunt la fel de importanți ca episcopul, preotul și diaconul. Există o ierarhie, dar toți formăm Biserica! Biserica nu este o clădire, Biserica suntem noi! Biserica nu poate exista fără episcop și preot - pentru că nu ar mai exista Euharistia, care dă viață Bisericii. În același timp, nu poate exista Biserică fără credincioșii laici. Există o ierarhie, dar toți formăm Biserica! Ne completăm unii pe alții și suntem uniți de același cap: Cristos! Ierarhia Bisericii nu există pentru a domina, a supune, ci pentru a sluji asemenea lui Cristos. Așadar, episcopul, preotul și diaconul sunt slujitori, sunt dăruiți slujirii. Credincioșii laici, cei mai numeroși în Biserică, au o importanță deosebită. Papa Ioan Paul al II-lea ne spune: În comunitățile bisericești acțiunea laicilor este atât de necesară încât, fără ea, de cele mai multe ori apostolatul păstorilor nu poate avea efect deplin (CBC 900).

Sacramentul Botezului este poarta de intrare în Biserică. Prin Botez devenim membri ai Bisericii, devenim Biserica! În Biserică, fiecare dintre noi are un rol important. Episcopul și preotul au rolul de a învăța și a conduce poporul lui Dumnezeu. Credincioșii laici au rolul de a trăi viața lor în societate în conformitate cu învățătura evangheliei. Atenție, acest rol îl au și preoții, episcopii și diaconii! Și ei trebuie să trăiască conform învățăturii evangheliei. Nimeni nu este mai presus de evanghelie! Nu toți putem fi preoți sau episcopi sau persoane consacrate! Însă toți trebuie să trăim mesajul evangheliei! Preotul și episcopul nu pot ajunge peste tot; de exemplu, în familie sau la locul de muncă. Preotul predică de la amvonul din biserică, însă credinciosul laic trebuie să predice acolo unde își petrece majoritatea timpului: acasă, în familie, și la locul de muncă. Familia este locul unde părinții au rolul de a-i învăța pe copii credința creștină. Familia este prima biserică. În familie sunt învățate primele noțiuni despre credință. Așadar, familia este foarte importantă în Biserică. Și poate ați observat că astăzi, mai mult ca oricând, familia este atacată din ce în ce mai mult. Se încearcă distrugerea familiei (prin divorț, avort etc.). Dacă familia este distrusă, Biserica este rănită.

Familie, devino ceea ce ești! Aceasta este tema anului dedicat familiei! Familie, devino primul loc în care copii îl cunosc pe Dumnezeu și sunt inițiați în credință, unde copiii sunt educați! Familia, este viitorul unei societăți sănătoase, familia este viitorul Bisericii.

Poate veți rămâne scandalizați sau dezamăgiți de anumite persoane din Biserică. Însă nu uitați: noi nu venim la Biserică pentru nimeni altul decât pentru Cristos!

Revin la întrebarea de la început: avem nevoie de Biserică?

Răspund afirmativ, avem nevoie, deoarece noi suntem Biserica! Dacă vrem să mergem pe urmele lui Cristos, atunci este necesar să facem aceasta în interiorul Bisericii și împreună cu Biserica! În afara Bisericii există riscul să pierdem calea cea dreaptă care duce la Cristos. În Biserică, drumul este sigur!

Fr. Marian Hușanu, OFMCap.


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat