Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A treia predică de Postul Mare 2012 (23 martie) a pr. Raniero Cantalamessa

Sfântul Vasile și credința în Duhul Sfânt

1. Credința se termină la lucruri

Filozoful Edmund Husserl a rezumat programul fenomenologiei sale în motoul: Zu den Sachen selbst!, a merge la lucrurile înseși, la lucruri așa cum sunt în realitate, înainte de conceptualizarea și formularea lor. Un alt filozof venit după el, Sartre, spune că "cuvintele și, cu ele, semnificația lucrurilor și modurile de folosire a lor" nu sunt decât "semne firave de recunoaștere pe care oamenii le-au trasat pe suprafața lor": trebuie depășite pentru a avea revelația neașteptată, care lasă fără suflare, a "existenței" lucrurilor1.

Sfântul Toma de Aquino formulase cu mult înainte un principiu asemănător cu referință la lucrurile sau la obiectele credinței: "Fides non terminatur ad enunciabile, sed ad rem": credința nu se termină în enunțări, ci la realitate2. Părinții Bisericii sunt modele de nedepășit ale acestei credințe care nu se oprește la formule, ci merge la realitate. După ce a trecut perioada de aur a marilor părinți și învățători, se asistă aproape imediat la ceea ce un studios al gândirii patristice definește "triumful formalismului"3. Concepte și termeni cum ar fi substanță, persoană, ipostază, sunt analizați și studiați în ei înșiși, fără referință constantă la realitatea pe care cu ei au încercat să o exprime artizanii dogmei.

Atanasiu este probabil cazul cel mai exemplar al unei credințe care se preocupă mai mult de lucru decât de enunțarea sa. Mult timp, după Conciliul din Niceea, el pare aproape să ignore termenul homousios, consubstanțial, deși apără cu tenacitatea pe care am văzut-o data trecută conținutul său, adică divinitatea deplină a Fiului și egalitatea sa cu Tatăl. Este gata chiar să primească termeni echivalenți pentru el, cu condiția să fie clar că se intenționa să se mențină fermă credința de la Niceea. Numai într-un al doilea moment, când și-a dat seama că acel termen era singurul care nu lăsa scurtături pentru erezie, el s-a folosit pe larg de acesta.

Acest fapt trebuie notat deoarece cunoaștem daunele provocate comuniunii ecleziale de faptul de a da mai mult importanță acordului cu privire la termeni decât acordului cu privire la conținuturile credinței. În anii recenți s-a putut restabili comuniunea cu unele Biserici orientale, așa-numite monofizite, recunoscându-se că contrastul lor cu credința de la Calcedon era în semnificația diferită atribuită termenilor ousia și ipostază, și nu în substanța doctrinei. Și acordul dintre Biserica catolică și federația mondială a Bisericilor luterane cu privire la tema îndreptățirii prin credință, semnat în 1998, a arătat că secularul contrast cu privire la acest punct era mai mult în termeni decât în realitate. Formulele, odată create, tinde să se fosilizeze, devenind mai mult steaguri și semne de apartenență decât expresie a credinței trăite.

2. Sfântul Vasile și divinitatea Duhului Sfânt

Astăzi urcăm pe umerii unui alt gigant, sfântul Vasile cel Mare (329-379), pentru a scruta cu el o altă realitate a credinței noastre, Duhul Sfânt. Vom vedea imediat că și el este un model al credinței care nu se oprește la formule ci merge la realitate.

Despre divinitatea Duhului Sfânt Vasile nu spune nici primul nici ultimul cuvânt, adică nu este cel care deschide dezbaterea și nici cel care o încheie. Cel care a deschis discursul despre statutul ontologic al Duhului a fost sfântul Atanasiu. Până la el, doctrina cu privire la Mângâietorul a rămas în umbră, și se înțelege și de ce: nu se putea defini poziția Duhului Sfânt în divinitate înainte de a fi definită aceea a Fiului. De aceea se limitau să repete în simbolul de credință: "și cred în Duhul Sfânt", fără alte adăugiri.

Atanasiu, în Scrisorile către Serapion, începe dezbaterea care va duce la definirea divinității Duhului Sfânt la Conciliul din Constantinopol din anul 381. Învață că Duhul este pe deplin divin, consubstanțial cu Tatăl și cu Fiul, că nu aparține lumii creaturilor, ci lumii creatorului și dovada, și aici, este că contactul său ne sfințește, ne îndumnezeiește, ceea ce n-ar putea să facă dacă n-ar fi el însuși Dumnezeu.

Am spus că Vastile nu spune nici ultimul cuvânt. El se reține să aplice Mângâietorului titlul de "Dumnezeu" și cel de "consubstanțial". Afirmă cu claritate credința în divinitatea deplină a Duhului folosind expresii echivalente, cum ar fi egalitatea cu Tatăl și Fiul în adorație (isotimia), omogenitatea sa și nu eterogenitatea față de ei. Sunt termenii cu care divinitatea Duhului Sfânt a fost definită la Conciliul ecumenic din Constantinopol din anul 381 și care construiesc articolul de credință despre Duhul Sfânt pe care îl mărturisim și astăzi în crez.

Această atitudine prudentă a lui Vasile, menită să nu îndepărteze și mai mult partidul adversar al macedonianilor, i-a atras critica lui Grigore Nazianzenul care îl situează pe prietenul său printre cei care au avut destul curaj pentru a crede că Duhul Sfânt este Dumnezeu, dar nu suficient pentru a-l proclama astfel în mod explicit. Renunțând la orice amânare, el scrie: "Așadar Duhul este Dumnezeu? Desigur! Este consubstanțial? Da, dacă este adevărat că este Dumnezeu"4.

Așadar dacă Vasile nu spune, despre teologia Duhului Sfânt, nici primul nici ultimul cuvânt, de ce să-l alegem tocmai pe el ca învățătorul nostru de credință în Mângâietorul? Este că Vasile, ca și Atanasiu, este mai preocupat de "lucru" decât de formularea sa, mai mult de divinitatea deplină a Duhului decât de termenii cu care să exprime această credință. Lucrul, ca să ne exprimăm în termenii lui Toma de Aquino, îl interesează mai mult decât enunțarea sa. El ne transportă în miezul persoanei și acțiunii Duhului Sfânt.

Pneumatologia lui Vasile este o pneumatologie concretă, trăită, nu scolastică, ci "funcțională" în sensul pozitiv al termenului și este cel care o face deosebit de actuală și utilă pentru noi astăzi. Din cauza cunoscutei probleme a lui Filioque, pneumatologia a ajuns să se restrângă de-a lungul secolelor aproape numai la problema modului purcederii Duhului Sfânt: dacă numai de la Tatăl așa cum spun orientalii, sau și de la Fiul așa cum mărturisesc latinii. Ceva din pneumatologia concretă a Părinților a trecut în tratatele despre "Cele șapte daruri ale Duhului Sfânt", dar limitat la domeniul sfințirii personale și la viața contemplativă.

Conciliul al II-lea din Vatican a demarat o reînnoire în acest domeniu, de exemplu atunci când a readus carismele de la hagiografie, adică de la viața sfinților, la ecleziologie, adică la viața Bisericii, vorbind despre ele în Lumen gentium5. Dar a fost vorba numai de un început: rămâne mult drum de făcut pentru a scoate în evidență acțiunea Duhului Sfânt în toată trăirea poporului lui Dumnezeu. Cu ocazia celui de-al XVI-lea centenar al Conciliului ecumenic din Constantinopol din 381, fericitul Ioan Paul al II-lea a scris o scrisoare apostolică în care spunea printre altele: "Toată opera de reînnoire a Bisericii pe care Conciliul al II-lea din Vatican a propus-o și a inițiat-o în mod așa de providențial... nu se poate realiza decât în Duhul Sfânt, adică cu ajutorul luminii sale și al forței sale"6. Vasile, vom vedea, ne este călăuză tocmai pe acest drum.

3. Duhul Sfânt în istoria mântuirii și în Biserică

Este interesant de a cunoaște originea tratatului său despre Duhul Sfânt. Ea este legată în mod curios de rugăciunea Gloria Patri. În timpul unei liturgii, Vasile rostise doxologia uneori în forma: "Slavă Tatălui, prin intermediul Fiului, în Duhul Sfânt", alteori în forma: "Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh". Această a doua formă scotea în evidență mai clar decât prima egalitatea persoanelor, coordonându-le între ele, în loc de a le subordona. În climatul supraîncălzit al discuțiilor despre natura Duhului Sfânt, acest lucru a provocat contestări și Vasile a scris opera sa pentru a justifica acțiunea sa; în practică, pentru a apăra împotriva ereticilor macedonieni divinitatea deplină a Duhului Sfânt.

Dar să vedem imediat motivul pentru care, spuneam, doctrina lui Vasile se revelează deosebit de actuală: capacitatea sa de a scoate în evidență acțiunea Duhului în orice moment al istoriei mântuirii și în orice sector al vieții Bisericii. Începe de la opera Duhului în creație.

"În crearea ființelor, cauza primă a ceea ce vine la existență este Tatăl, cauza instrumentală este Fiul, cauza perfecționatoare este Duhul. Prin voința Tatălui duhurile create subzistă; prin forța operativă a Fiului sunt conduse la ființă și prin prezența Duhului ajung la perfecțiune... Dacă încerci să-l scoți pe Duhul de la creație, toate lucrurile se amestecă și viața lor apare fără lege, fără ordine, fără nici o determinare"7.

Sfântul Ambroziu va prelua de la Vasile această gândire scoțând din ea o concluzie sugestivă. Referindu-se la primele două versete din Geneză ("Pământul era neorânduit și pustiu, și întuneric era deasupra abisului") el afirmă:

"Când Duhul a început să plutească deasupra ei, creația încă nu avea nici o frumusețe. În schimb, atunci când creația a primit acțiunea Duhului, a obținut toată această strălucire de frumusețe care a făcut-o să strălucească drept 'lume'"8.

Cu alte cuvinte, Duhul Sfânt este cel care face creația să treacă de la haos la cosmos, care face din ea ceva frumos, ordonat, curat: o "lume" (mundus = curat), conform semnificației originare a acestui cuvânt și a cuvântului grec cosmos. Acum noi știm că acțiunea creatoare a lui Dumnezeu nu este limitată la clipa inițială, așa cum se credea în viziunea deistă sau mecanicistă despre univers. Dumnezeu nu "a fost" odată, ci "este" mereu creator. Asta înseamnă că Duhul Sfânt este cel care încontinuu face universul, Biserica și orice persoană să treacă de la haos la cosmos, adică: de la dezordine la ordine, de la învălmășeală la armonie, de la diformitate la frumusețe, de la vechime la noutate. Se înțelege, nu în mod mecanic și dintr-o dată, ci în sensul că este la muncă în el și conduce spre un scop însăși evoluția sa. El este cel care mereu "creează și reînnoiește fața pământului" (cf. Ps 104,30).

Asta nu înseamnă, explica Vasile tot în acel text, că Tatăl a creat ceva imperfect și "haotic" care avea nevoie de corecturi; pur și simplu, era planul și voința Tatălui de a crea prin intermediul Fiului și a conduce ființele la perfecțiune prin Duhul.

De la creație sfântul Învățător trece la ilustrarea prezenței Duhului în opera răscumpărării:

"Cât privește planul de mântuire (oikonomia) pentru om realizată de marele nostru Dumnezeu și mântuitor Isus Cristos, stabilit după voința lui Dumnezeu, cine ar putea contesta că se împlinește prin intermediul harului Duhului?"9.

La acest punct, Vasile se abandonează unei contemplări a prezenței Duhului în viața lui Isus care este printre textele cele mai frumoase ale operei și deschide pneumatologiei un domeniu de cercetare care numai recent a început să se ia din nou în considerare10. Duhul Sfânt este în acțiune deja în vestirea profeților și în pregătirea pentru venirea Mântuitorului; prin puterea sa se realizează întruparea în sânul Mariei; el este crisma cu care Isus a fost uns de Dumnezeu la botez. Orice operă a sa a fost realizată cu prezența Duhului. Acesta "era prezent când a fost ispitit de diavol, când săvârșea minuni, nu l-a părăsit când a înviat din morți și în ziua de Paște l-a revărsat asupra discipolilor (cf. In 20,22șu)". Mângâietorul a fost "însoțitorul inseparabil" al lui Isus în timpul întregii sale vieți.

De la viața lui Isus, sfântul Vasile trece la ilustrarea prezenței Duhului în Biserică: "Și organizarea Bisericii nu este clar și incontestabil că este operă a Duhului? El însuși a dat Bisericii, spune Paul, 'în primul rând pe apostoli, apoi pe profeți, apoi pe învățători'... Această ordine este organizată după diversitatea darurilor Duhului"11.

În Anafora care poartă numele sfântului Vasile - pe care actuala noastră Rugăciune euharistică a IV-a a urmat-o îndeaproape - Duhul Sfânt are un loc central.

Ultimul tablou se referă la prezența Mângâietorului în escatologie: "Și în momentul evenimentului manifestării așteptate a Domnului din ceruri - scrie Vasile - nu va fi absent Duhul Sfânt". Acest moment va fi, pentru cei mântuiți, trecerea de la "primele roade" la "posesia deplină a Duhului", iar pentru cei respinși separarea definitivă, ruptura clară dintre suflet și Duh12.

4. Sufletul și Duhul

Sfântul Vasile nu se oprește însă la acțiunea Duhului în istoria mântuirii și în Biserică. Ca ascet și om spiritual, interesul său major este față de acțiunea Duhului în viața fiecărui botezat. Chiar fără a stabili încă distincția și ordinea celor trei căi care vor deveni clasice după aceea, el scoate în evidență în mod minunat acțiunea Duhului Sfânt în purificarea sufletului de păcat, în iluminarea sa și în îndumnezeirea sa pe care el o numește și "intimitate cu Dumnezeu"13.

Nu putem să nu citim pagina în care, în referință continuă la Scriptură, sfântul descrie această acțiune și să ne lăsăm transportați de entuziasmul său:

"Raportul de familiaritate a Duhului cu sufletul nu este o apropiere în spațiu - de fapt, cum ne-am putea apropia în mod corporal de ceea ce este incorporal? - ci mai degrabă consistă în excluderea patimilor, care, drept consecință a atracției lor față de carne, ajung la suflet și îl separă de unirea cu Dumnezeu. Purificați de murdăria cu care ne amestecasem prin păcat și întorși la frumusețea naturală, ca și cum ar fi redat unei imagini regale vechea formă prin purificare, numai așa este posibil să ne apropiem de Mângâietorul. El, ca un soare, recunoscând ochiul purificat, îți va arăta în el însuși imaginea Invizibilului. În contemplarea fericită a imaginii vei vedea frumusețea de nedescris a arhetipului. Prin intermediul lui se înalță inimile, cei slabi sunt luați de mână, cei care înaintează ajung la perfecțiune. El, luminându-i pe cei care s-au purificat de orice pată, îi face spirituali prin intermediul comuniunii cu el. Și așa cum corpurile limpezi și transparente, atunci când o rază le lovește, devine ele însele strălucitoare și reflectă o altă rază, tot așa sufletele care-l poartă pe Duhul sunt luminate de Duhul; ele însele devin pe deplin spirituale și trimit asupra altora harul. De aici rezultă precunoașterea lucrurilor viitoare; înțelegerea misterelor; perceperea lucrurilor ascunse; împărțirile carismelor; cetățenia cerească; dansul cu îngerii; bucuria fără de sfârșit; rămânerea în Dumnezeu; asemănarea cu Dumnezeu; împlinirea dorințelor: a deveni Dumnezeu"14.

Nu a fost dificil pentru studioși să descopere în spatele textului lui Vasile imagini și concepte derivate din Eneada lui Plotin și să vorbească, în această privință, despre o infiltrare străină în trupul creștinismului. În realitate, este vorba de o temă deosebit de biblică și paulină care se exprimă, așa cum se cuvenea, în termeni familiari și semnificativi pentru cultura timpului. La baza a toate Vasile nu pune acțiunea omului - contemplația - ci acțiunea lui Dumnezeu și imitarea lui Cristos. Suntem la antipozii viziunii lui Plotin și ai oricărei filozofii. Pentru el totul începe cu botezul care este o nouă naștere. Actul decisiv nu este la sfârșitul, ci la începutul drumului:

"Așa cum în cursa dublă de pe stadioane, o oprire și o odihnă separă parcursurile în sens opus, tot așa și în schimbarea vieții apare necesar ca o moarte să se interpună între cele două vieți pentru a pune capăt la ceea ce precede și a da început lucrurilor succesive. Cum să reușim să coborâm în iad? Imitând îngroparea lui Cristos prin intermediul botezului"15.

Schema de fond este aceeași ca a lui Paul. În capitolul al șaselea din Scrisoarea către Romani Apostolul vorbește despre purificarea radicală de păcate care are loc la botez și în capitolul al optulea descrie lupta pe care, susținut de Duhul, creștinul trebuie să o ducă, în restul existenței sale, împotriva dorințelor cărnii, pentru a înainta în viața cea nouă:

"Într-adevăr, cei care sunt după trup caută cele ale trupului, pe când cei care sunt după Duh, cele ale Duhului. De fapt, dorința trupului este moarte, pe când dorința Duhului este viață și pace. De aceea dorința trupului este dușmănie împotriva lui Dumnezeu, căci nu se supune Legii lui Dumnezeu și nici nu poate. Dar cei care sunt în trup nu pot să-i placă lui Dumnezeu [...]. Așadar, fraților, noi nu suntem datori trupului ca să trăim după trup. Dacă trăiți după trup, veți muri. Dar dacă, prin Duh, faceți să moară poftele trupului, veți trăi" (Rom 8,5-13).

Nu trebuie să ne uimim dacă, pentru a ilustra misiunea descrisă de sfântul Paul, Vasile s-a folosit de o imagine a lui Plotin. Ea este la originea unei din metaforele cele mai universale ale vieții spirituale și ne vorbește nou astăzi nu mai puțin decât creștinilor de atunci:

"Așadar, întoarce-te la tine însuți și privește; și dacă încă nu te vezi frumos, imită-l pe autorul unei statui care trebuie să iasă frumoasă: el, într-o parte scobește, într-o parte netezește; aici șlefuiește, acolo mai cioplește, până când reușește să exprime un chip frumos în statuie. În mod asemănător și tu dă la o parte ceea ce este superfluu, îndreaptă ceea ce este strâmb și, cu sârguința de a purifica tot ceea ce este întunecat fă ca să devină lucitor și nu înceta să chinuiești statuia ta până când strălucirea divină a virtuții nu-ți va străluci în față"16.

Dacă sculptura, așa cum spunea Leonardo da Vinci, este arta de a ridica, are dreptate filozoful să asemene purificarea și sfințirea cu sculptura. Pentru creștin însă nu este vorba de a ajunge la o frumusețe abstractă, de a construi o statuie frumoasă, ci de a readuce la lumină și de a face tot mai strălucitoare imaginea lui Dumnezeu pe care păcatul tinde încontinuu să o acopere.

Se povestește că într-o zi Michelangelo, plimbându-se într-o curte din Firenze, a văzut un bloc de marmură neșlefuită acoperită cu praf și nămol. S-a oprit dintr-o dată ca să o privească; apoi, ca și cum ar fi fost străfulgerat de o lumină neașteptată, a spus celor prezenți: "În acest bloc de piatră este ascuns un înger: vreau să-l scot afară!". Și a început să cioplească pentru a da formă îngerului pe care îl întrevăzuse. Așa este și cu noi. Încă suntem încă niște blocuri de piatră neșlefuită, având pe noi atâta "țărână" și atâtea bucăți inutile. Dumnezeu Tatăl ne privește și spune: "În această bucată de piatră este ascunsă imaginea Fiului meu; vreau să o scot afară pentru ca să strălucească în veci alături de mine în cer!". Și pentru a face asta, folosește dalta crucii, ne curăță (cf. In 15,2).

Cei mai generoși, nu numai că suportă loviturile de daltă care vin din exterior, ci colaborează și ei, atât cât le este dat, impunându-și mici sau mari mortificații voluntare și frângând vechea lor voință. Spunea un părinte din pustiu:

"Dacă vrem să fim complet liberi, să învățăm să frângem voința noastră și astfel, puțin câte puțin, cu ajutorul lui Dumnezeu, vom înainte și vom ajunge la eliberarea deplină de patimi. Este posibili să frângi de zece ori propria voință într-un timp foarte scurt și vă spun cum. Unul se plimbă și vede ceva: gândul său îi spune: 'Uită-te acolo!', dar el răspunde gândului său: 'Nu, nu mă uit!', și frânge voința sa"17.

Acest vechi Părinte aduce alte exemple luate din viața monastică. Se vorbește rău despre cineva, poate despre superior; omul tău vechi îți spune: "Participă și tu; spune ceea ce știi. Dar tu răspunde: 'Nu!'. Și mortifică omul vechi...". Dar nu este dificil a lungi lista cu alte fapte de renunțare, proprii stării în care se trăiește și a funcției care se îndeplinește.

Atât timp cât se trăiește fiind de acord cu dorințele trupului noi ne asemănăm cu cele două vestite "statui de bronz din Riace", în momentul în care au fost scoase de pe fundul mării, acoperite în întregime cu cruste și abia că mai puteau fi recunoscute ca figuri umane. Dacă vrem să strălucim și noi, ca aceste două capodopere după restaurarea lor, Postul Mare este timpul potrivit pentru a face acest lucru.

5. O mortificație "spirituală"

Există un punct în care transformarea idealului lui Plotin în ideal creștin a rămas incompletă, sau măcar mai puțin explicită. Sfântul Paul, am auzit, spune: "Dacă, prin Duh, faceți să moară poftele trupului, veți trăi". Duhul nu este deci numai rodul mortificației, ci și ceea ce o face posibilă; nu este numai la capătul drumului, ci și la început. Apostolii nu l-au primit pe Duhul Sfânt la Rusalii pentru că au devenit fervenți; au devenit fervenți pentru că l-au primit pe Duhul Sfânt.

Cei trei Părinți Capadocieni erau în mod fundamental asceți și monahi; Vasile, în mod deosebit, cu Regulile sale monastice (Asceticon!), a fost întemeietorul monahismului cenobitic. Acest lucru l-a determinat să accentueze puternic importanța efortului omului. Fratele și discipolul lui Vasile, Grigore de Nissa, va scrie în această linie: "În măsura în care tu dezvolți luptele tale pentru pietate, tot în această măsură să se dezvolte și măreția sufletului prin intermediul acestor lupte și acestor eforturi"18.

În generația care a urmat, această viziune despre asceză va fi preluată și dezvoltată de autori spirituali, cum ar fi Ioan Cassian, dar dezlipită de baza teologică solidă pe care o avea în Vasile și în Grigore de Nissa. "De la acest punct - notează Bouyer - va porni pelagianismul, punând efortul uman înaintea harului"19. Însă acest rezultat negativ nu se poate imputa desigur lui Vasile și Capadocienilor.

Să ne întoarcem pentru a încheia la motivul care face doctrina lui Vasile despre Duhul Sfânt mereu valabilă și astăzi, spuneam, mai mult ca oricând actuală și necesară: aspectul său concret și aderența sa la viața Bisericii. Noi latinii avem un mijloc privilegiat pentru a ne însuși și a transforma în rugăciune chiar acest tip de pneumatologie: imnul Veni, Creator.

El este de la un capăt la altul o contemplare rugătoare a ceea ce Duhul face în mod concret: pe tot pământul și omenirea ca Duh creator; în Biserică, drept Duh de sfințire (dar al lui Dumnezeu, apă vie, foc, iubire și ungere spirituală) și drept Duh carismatic (multiform în darurile tale, degetul mâinii drepte a lui Dumnezeu, care pune pe buze cuvântul); în viața fiecărui credincios, ca lumină pentru minte, iubire pentru inimă, vindecare pentru trup; ca aliatul nostru în lupta împotriva răului și călăuză în discernământul binelui.

Să-l invocăm prin cuvintele din prima strofă, cerându-i să facă și lumea noastră și sufletul nostru să treacă de la haos la cosmos, de la dispersare la unitate, de la urâțenia păcatului la frumusețea harului.

Veni, Creator Spiritus, Coboară din ceruri, o, Duhule Sfinte,
mentes tuorum visita, lumină revarsă-ne-n suflet și minte,
imple superna gratia, din mâinile tale atotcreatoare
quae tu creasti pectora, o ploaie de har peste noi să coboare.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:
1 J.-P. Sartre, La Nausea, trad. ital., Milano 1984, pag. 193șu.
2 Toma de Aquino, Summa theologica, II-IIae , q. 1,a. 2,ad 2.
3 Cf. G. Prestige, God in Patristic Thought, London 1936, chap. XIII ( trad. ital., Dio nei pensiero dei Padri, Bologna, il Mulino, 1969, pag. 273șu).
4 Grigore Nazianzenul, Oratio 31, 5.10; cf. și Oratio 6: "Până când vom ține ascunsă lampa sub obroc și nu vom proclama cu voce tare divinitatea Duhului Sfânt?".
5 Cf. Lumen gentium, 12.
6 Ioan Paul al II-lea, "De la Conciliul Constantinopolitan U", în: AAS 73 (1981), 521.
7 Vasile, Despre Duhul Sfânt, XVI, 38 (PG 32, 137B); trad. ital. de E. Cavalcanti, L'esperienza di Dio nei Padri Greci, Roma 1984.
8 Ambroziu, Despre Duhul Sfânt, XVI, 39. II, 32.
9 Vasile, Despre Duhul Sfânt, XVI, 39.
10 J.D.G. Dunn, Jesus and the Spirit, London 1988.
11 Vasile, Despre Duhul Sfânt, XVI, 39.
12 Ibid., XVI, 40.
13 Ibid., XIX, 49.
14 Ibid., IX,23.
15 Ibid., XV,35.
16 Plotin, Eneada I, 9 (trad. ital. de V. Cilento, vol. I, Laterza, Bari 1973, pag. 108).
17 Doroteu din Gaza, Învățături 1,20 (SCh 92, pag. 177).
18 Grigore de Nissa, De instituto christiano (ed. W. Jaeger, Two Rediscovered Works, Leida 1954, pag. 46).
19 L. Bouyer, La spiritualit? dei Padri, Edizioni Dehoniane, Bologna 1968, pag. 295.


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat