În imnurile sfântului Efrem din Nisibi
Astăzi postesc gura și inima
De Manuel Nin
Imnurile lui Efrem din Nisibi despre post sunt circa zece texte poetice cu o clară unitate tematică ce face din ele aproape un unicum: nucleul lor inspirator comun este constituit de fapt din postul considerat din perspective diferite. Înainte de toate se scoate în evidență modelul observat în Cristos timp de patruzeci de zile în pustiu: "Acesta este postul Primului Născut, începutul triumfurilor sale. Să ne bucurăm de venirea sa! De fapt, cu postul el a obținut victoria, deși putea să o obțină în orice mod. Nouă ne-a arătat forța care este ascunsă în post, care învinge totul. De fapt, cu el este înfrânt cel care, cu rodul, l-a înfrânt pe Adam: deși cu aviditate l-a înghițit! Binecuvântat să fie Primul Născut, care a ridicat zidul marelui său post în jurul slăbiciunii noastre".
Ca exemple de postelnici, multe personaje din Vechiul Testament sunt prezentate fie ca modele pentru creștini fie ca figuri și precursori ai lui Cristos însuși. În același timp, pentru a preamări postul ca un "rod frumos" - care totuși poate să devină stricat dacă nu este practicat cu inspirația cea mai sinceră - autorul se folosește și de imagini luate din ceea ce îl înconjoară: "Observă natura, în cazul în care au fost contaminate roade care s-au infectat cu ceva! Simțul nostru simte dezgust, odată ce au fost bine spălate". Sau se folosește de imagini din cotidianitate: "Binecuvântat este cel care ne-a dăruit o imagine, în care, dacă privim bine, se află oglinda pentru unitatea noastră invizibilă. Să o vedem, frații mei, în simbolurile lucrurilor vizibile. Să observăm cheagul: dacă este imens în laptele lichid, nu mai strecoară lichiditatea sa, pentru că se încheagă împreună cu forța coagulantă".
În textele lui Efrem se scurg așadar o serie de imagini foarte frumoase care arată capacitatea sa de a privi și de a pătrunde profund lumea creată, de a-i vedea simbolurile ascunse în ea și de care să se folosească de ele ca învățături înțelepte: "Examinați efectele cărnii pe o zburătoare! Dacă mănâncă o cantitate mare ea apasă pe aripa sa îngreunând-o și ea nu mai zbura ca înainte. Dacă acvila care zboară mai sus decât toate a fost prea hulpavă, nu se mai poate elibera în aer în modul în care o făcea înainte. Pentru că un organism ușor cu carnea mărește greutatea sa, cu cât mai mult unul greu, care mănâncă, va fi îngreunat".
Efrem prezintă postul ca victorie a lui Cristos asupra celui care l-a învins la rândul său pe Adam cu rodul pomului. Postul lui Cristos însuși va preceda victoria sa împotriva dușmanului, deci este arma cu care Domnul a obținut victoria. Victoria obținută cu postul trebuie să-l facă pe om atent să nu cadă din nou în mâinile dușmanului care, cu viclenie, pune capcanele sale și întinde la rândul său armele sale: "Nu dați crezare, o simplilor, Înșelătorului, care fură de la postelnici! De fapt, pe cel pe care-l vede abținându-se de la pâine înșelătorul îl umple de supărare; pe cel pe care-l vede în rugăciune îi strecoară un gând după altul și, pe furiș, îi sustrage din inimă rugăciunea gurii sale. Domnul nostru, dă-ne ochiul în măsură să vadă cum acela fură adevărul cu înșelăciune".
Postul este prezentat iar ca victorie care îl duce pe creștin la purificare și la vederea lui Dumnezeu; aici găsim o temă îndrăgită de Efrem și de autorii siriaci posteriori, cea a curăției inimii care conduce, ca pisc al unui drum de ridicare spirituală, la vederea lui Dumnezeu. Aceasta este treapta cea mai înaltă pe care omul o poate atinge: "Acesta este postul care ridică în sus: a apărut din Primul Născut pentru a-i ridica în sus pe cei mici. Pentru cel care este isteț postul este motiv de bucurie, văzând cât de mult a fost ridicat în sus. Postul purifică în mod invizibil sufletul, pentru ca să-l poată contempla pe Dumnezeu și să se ridice la vederea sa".
În același timp Efrem nu ezită să dezaprobe postul făcut în ignoranță, pentru că nu duce la "vedere" ci la "orbire" pe cel care îl practică, ajungând să ucidă adevăratul Miel pascal: "Veniți, să ne amintim, postind, ce au făcut cei nesăbuiți în timpul posturilor lor! La Paște l-au ucis pe Domnul Paștelui. La sărbătoare l-au jertfit pe Domnul sărbătorilor. Citeau fără să înțeleagă și explicau fără să perceapă sensul! Au citit în Scripturi; l-au atârnat pe lemn. Figurile în cărți; adevărul pe lemn. L-au răstignit pe Mielul adevărului și l-au atârnat. L-au răstignit orbii, care s-au aprins de invidie și, dezorientați, au greșit. În mijlocul călăilor vizibili era o comunitate spirituală, în mod invizibil".
În afară de asta, Efrem oferă o lectură simbolică a faptelor din Vechiul Testament în lumina Noului Testament: "Moise stătea acolo cu brațele întinse și toiagul său pe piept. Uimire pe vârful muntelui: întins brațul și toiagul înălțat, ca pe Golgota. Un martor al lor a exclamat în privința lor: acest simbol l-a învins pe Amalek. De fapt, alianța lui Moise era ca o oglindă: ea îl reflecta pe Domnul nostru. O, adevăr care, și orbilor a strigat: Aici sunt eu! Orbii, atingându-l, au văzut lumina; văzătorii, scrutându-l, au devenit orbi, pentru că au răstignit lumina".
Postul este maestru, sau antrenor în luptă: "Acesta este postul instructor, care îl învață pe atlet mișcările luptei. Apropiați-vă de el, practicați-l, învățați lupta dibace. Iată, el ne-a poruncit ca gura noastră să postească și să postească și inima noastră. Nu postim de la pâine dacă hrănim gânduri". De mai mult ori Efrem avertizează cu privire la postul fals, la ipocrizia celui care arată în exterior că postește, în timp ce inima sa este alipită de răul care nu se vede: "Isaia cel elocvent a devenit predicator pentru a-i dojeni pe postelnici: Strigă și proclamă! Urechea închisă nu se deschide decât la sunetul argintului! Nu posti în timp ce devorezi bunurile orfanului! Nu te îmbrăca în sac în timp ce o despoi pe văduvă! Nu-ți pleca grumazul în timp ce subjugi ființe născute libere! Un post, care provoacă gemete și oprimă îi face vizibili pe idolii care se ascund într-o astfel de prepotență".
(După L'Osservatore romano, 1 martie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.