![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Paul Miki și cei 25 de însoțitori sunt primii martiri canonizați ai Extremului Orient. Ei au fost răstigniți și străpunși cu lancea la Nagasaki, la 5 februarie 1597. Au murit cântând, pecetluind cu sângele lor vestirea evangheliei. Dintre ei erau trei iezuiți japonezi, printre care și Paul Miki (născut în Japonia în jurul anului 1565), șase franciscani spanioli, iar toți ceilalți erau laici1. Paul Miki, la care se referă textul prezent, era samurai, fiul lui Miki Handayu, conducător militar puternic și respectat. Au înflorit cireșii la Nagasaki. Flori de culoarea aurorei urcă nestăvilit, dinspre Okinawa spre Nagasaki, fiindcă primăvara vine întâi în sud, la Okinawa. Cu pasul lor mărunt, delicat și efemer, dar neînfrânt, urcă asemeni mareei... și primăverii. Neabătuți, asemeni mareei și primăverii și florilor de cireș, cei 26 coborau de la Kyoto spre Nagasaki înfruntând zăpada, chinul drumului, torturile, ocara localnicilor asmuțiți de gărzi asupra lor. Un drum de o mie de kilometri, în zdrențe și desculți, prin zăpadă. Erau marcați cu semnul morții - înainte de plecare li se tăiase urechea stângă, așa că, privindu-i, oricine știa că ei, cei 26, erau morți deja. Morți lipsiți de onoare. Și albă, nesfârșită, zăpada purta deja doliu pentru ei2. Se spune că, într-o străfulgerare, în clipa morții, revezi întreaga viață. Aveau mult de mers până la Nagasaki. Își puteau aminti. El era primul în coloană. Era samurai și, chiar căzut în moarte, așa ca orice condamnat, codul onoarei îi acorda privilegii: să deschidă drum prin zăpadă, să fie ultimul care mănâncă, ultimul căruia i se dă ceai, ultimul căruia i se îngăduie să adoarmă. Gărzile îl priveau pe furiș și frica îi făcea să fie și mai cruzi cu el - parcă s-ar fi așteptat mereu să-i vadă sabia fulgerând... se spune că sabia samuraiului o vezi doar când se ridică... Sabia... sufletul samuraiului... Ei da, avea cinci ani când, îmbrăcat cu toate accesoriile costumului de samurai, primise sabia adevărată în locul aceleia de jucărie și de atunci nu mai ieșise din casa părinților fără însemnele rangului său - chiar dacă la început nu era decât un pumnal din lemn aurit, apoi o sabie de oțel, dar neascuțită, apoi la 15 ani urma să primească cele două săbii de care nu avea să se mai despartă niciodată - daito și shoto. Dar niciodată nu trebuiau să se înalțe în aer fără chibzuință: onoarea mai presus de toate - dar onoarea înseamnă sinceritate, fidelitate, dreptate, curaj, îndrăzneală și rezistență, politețe, bunătate, milă, stăpânire de sine... și răbdare. Chiar și slujitorii știau: "Să suporți ceea ce nu crezi că poți suporta, iată ce înseamnă cu adevărat «a suporta»". Samuraiul trebuie să-și aleagă stăpânul și să-i fie fidel toată viața. Și să știe să suporte orice de la el, orice pentru el. Iar el alesese. Prin doliul înghețat al zăpezii, mergea acum către stăpânul său. În februarie, la Nagasaki avea să fie primăvară - își spuse. Intrăm în primăvară, așa cum am intra în Ierusalimul cel de Sus. Da, în primăvara Învierii, spre care ne îndreptăm cu toții.
Mâine. Mâine aveau să fie la Nagasaki. "Fie ca Domnul să aibă milă de toți, iar sângele meu să cadă ca o ploaie rodnică și binefăcătoare asupra tuturor oamenilor". Au fost ultimele lui cuvinte, pe cruce - și înainte de a fi ucis, își plecă privirea spre pământ ca apoi s-o înalțe la cer - iar jos, la picioarele crucii, un lăstar firav de cireș înflorise acolo. Pentru prima oara. Fiindcă venea primăvara. Primăvara Învierii. Trupurile au fost lăsate din porunca lui Toyotomi Hideyoshi până anul viitor, în 1598, pe crucile unde fuseseră martirizați. Abia atunci li s-a permis unor trimiși din Filipine să adune rămășițele lor. Creștinii au plantat câte un copac în gropile rămase după cruci, iar în centru au înălțat o cruce. Timp de patru secole, s-a crezut că, urmând porunca lui Toyotomi Hideyoshi și a succesorilor săi, creștinismul dispăruse din Japonia. Cei bănuiți a fi creștini erau uciși, iar simpatizanții, ca să-și dovedească apartenența la religiile tradiționale ale Japoniei, erau puși să calce în picioare o fumi-e4 - fie un crucifix, fie imaginea Sfintei Fecioare sau a unui sfânt creștin. Iar această ceremonie specială de loialitate s-a desfășurat la Nagasaki în fiecare an, între 1629 și 1857. De aceea, în 1860, când misionarilor li s-a permis să intre în Japonia, n-au mai găsit creștini. După ce s-au stabilit acolo, au fost însă contactați de un localnic care i-a întrebat în ascuns dacă ei cred în Isus Cristos că este Fiul lui Dumnezeu, în Fecioara Maria și că în sfânta ostie se află trupul lui Isus. Când răspunsul a fost cel așteptat, mii de creștini s-au alăturat misionarilor. Păstraseră vie credința peste trei sute de ani- fără cărți, fără preoți, fără biserici - făcând din inima lor și carte și preot și biserică, fiindcă acolo sălășluia Isus, iar ei fuseseră botezați în sângele martirilor. În iunie 1962, comemorând 100 de ani de la canonizarea celor 26, pe dealul Nishizaka s-a înălțat muzeul și monumentul martirilor creștinismului, a cărui temă este "Calea spre Nagasaki", simbolizând drumul și spiritul creștin al celor 26. În anul 1981, papa Ioan Paul al II-lea a vizitat situl și l-a numit "Dealul Învierii". Acolo, în mijlocul altarului martirilor, este sculptată o floare de cireș. Fiindcă la Nagasaki cireșul înflorește la 5 februarie, ziua în care au fost răstigniți cei 26. Și pentru că, delicată și efemeră, acea floare e de neînfrânt. Asemenea vieții. E floarea primăverii - a primăverii Învierii. Dr. Ecaterina Hanganu Note
lecturi: 37.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |