Moartea lui Václav Havel
O istorie de libertate
Și Milan Kundera a spus despre el: "Viața lui se aseamănă cu o operă de artă"
De Andrea Possieri
În decembrie 1989, într-un interviu acordat la Le Nouvel Observateur, Milan Kundera nu a avut ezitări să răspundă jurnalistului care îi cerea un comentariu despre noul lider care urma să asume președinția Republicii cehoslovace. Viața lui Havel, a explicat scriitorul ceh mulți ani emigrat în Franța, "este în întregime construită pe o singură mare temă; nu are caracterul unui vagabondaj, nu are schimbări de orientare. Este o singură gradație continuă și dă impresia unei perfecte unități de compunere". În fine, viața lui Václav Havel se aseamănă cu "o operă de artă".
Probabil că nu există o definiție mai pasionată din biografia umană și politică a ultimului președinte al Cehoslovaciei și a primului președinte al Republicii Cehe - mort duminică 18 decembrie la vârsta de 75 de ani - decât aceasta lăsată de autorul lucrării Ușurătatea de nesusținut a ființei. Însă acele cuvinte nu erau numai o definiție de iubire față de dramaturgul care în ianuarie 1977, împreună cu Jan Patočka, Zdeněk Mlynář, Jiří Hájek și Pavel Kohout, a redactat Charta 77, unul din cele mai cunoscute documente ale disensiunii din regimurile comuniste care l-a făcut să stea în închisoare aproape cinci ani. Acele cuvinte indicau ceva mult mai profund și foarte relevant din punct de vedere politic.
De fapt, Havel rămânea un intelectual și în momentul în care asuma cea mai înaltă funcție în stat. Cu toate acestea era un artist intim legat de aspectele cele mai profunde ale vieții țării sale, înrădăcinat în specificul tradiției populare și care tocmai pentru aceasta putea să fie considerat ca un "erou modern".
În cuvintele lui Kundera, Havel era "primul reprezentant moral" al țării sale. Era intelectual care se făcea politician din necesitate și care își asuma responsabilitatea politică și spirituală de a construi un regim de libertate după ce a contribuit la doborârea unui regim dictatorial care timp de decenii negase acea libertate. Chiar acel regim căruia a avut curajul să-i scrie o scrisoare foarte lungă, la 8 aprilie 1975. În acea depeșă foarte frumoasă adresată lui Gustáv Husák - secretarul general al Comitetului Central al Partidului comunist cehoslovac care îl înlocuise pe Dubcek în timpul tragicei Primăveri de la Praga din 1968 - Havel condamna "omniprezenta și atotputernica poliție a statului", "castrarea" intelectuală, "conformismul exterior" al regimului și obținerea ordinii sociale "cu prețul crizei spirituale și morale a societății". Un preț foarte mare care mai devreme sau mai târziu, conform dramaturgului, avea să ducă la căderea regimului comunist. Un regim care avea să cadă "victimă chiar a principiului său aducător de moarte" pentru că "viața se poate violenta îndelung și profund, poate fi strivită și chinuită, însă este imposibil să fie oprită definitiv".
O viață publică ce a avut un nou început în Cehoslovacia între 17 noiembrie și 29 decembrie 1989 când așa-numita "revoluție de catifea" - în ziarele din acea vreme unii au definit-o și o "revoluție delicată" - a răsturnat fără vărsare de sânge regimul comunist. Un nou început în care și semnele și simbolurile au părut să-și ia revanșa asupra acelei crize morale și spirituale pe care o denunțase dramaturgul cu paisprezece ani înainte. De fapt, Havel a jurat fidelitate noii republici în sala Vladislav din castelul din Praga. În aceeași sală unde au fost încoronați de-a lungul secolelor vechii regi boemi, unde în anul 1935 s-a născut prima republică și unde regimul comunist a celebrat măreția sa grosolană.
Totuși, ceremonia nu s-a terminat în castelul boem ci a continuat în catedrală cu Liturghia de Te Deum celebrată cu ocazia numirii președintelui din partea primatului ceh Frantisek Tomásek. Nu se întâmpla așa ceva din anul 1948. "Ne aflăm aici în catedrala «Sfântul Vito» - a spus cardinalul - mama tuturor bisericilor noastre. Ca întotdeauna în timpul secolelor trecute, în momentele de bucurie suntem adunați pentru a-i mulțumi lui Dumnezeu pentru marea speranță pe care ne-a dat-o în aceste zile".
Havel a trecut prin Poarta de Aur și a intrat în biserică însoțit de soția Olga, "morocănoasa" cum o definește în memoriile sale, cu care se căsătorise în anul 1964. Înainte de a ajunge la capela "Sfântul Venceslau", unde îl aștepta episcopul Jan Lebeda, Havel s-a îngenuncheat făcându-și semnul crucii în fața mormântului regilor boemi și în fața relicvelor sfintei Agneza care fusese recent canonizată de Ioan Paul al II-lea. Apoi sub navatele gotice splendide și enorme au răsunat notele lui Te Deum laudamus al lui Antonin Dvorák, interpretat de Filarmonica din Praga.
Așadar, ceremonia aceea nu a fost numai redescoperirea unei vechi liturgii care unea politica și tradiția, cultura și religia, ci a reprezentat începutul unei istorii noi. O istorie de libertate pentru care Václav Havel era cea mai importantă emblemă.
(După L'Osservatore romano, 19-20 decembrie 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 7.