Ispita Crăciunului
De Julián Carrón
Pentru a descrie umanitatea noastră și pentru a ne privi în mod adecvat pe noi înșine în acest moment al istoriei lumii, cu greu am putea găsi un cuvânt mai oportun decât cel conținut în acest text din profetul Sofonia: "Bucură-te, fiică a Sionului, strigă de bucurie, Israele". De ce? Ce motiv este să ne bucurăm, cu tot ceea ce se întâmplă în lume? Pentru că "Domnul a revocat condamnarea ta".
Prima contralovitură provocată în mine de aceste cuvinte este datorită uimirii modului în care Domnul ne privește: cu ochi care reușesc să vadă lucruri pe care noi nu am fi în stare să le recunoaștem dacă n-am fi părtași de aceeași privire asupra realității: "Domnul revocă sentința ta de condamnare", adică răul tău nu mai este ultimul cuvânt cu privire la viața ta; privirea obișnuită pe care o ai cu privire la tine nu este cea corectă; privirea cu care îți reproșezi încontinuu nu este adevărată. Singura privire adevărată este cea a Domnului. Și tocmai din aceasta vei putea recunoaște că El este cu tine: dacă a revocat condamnarea ta, de ce anume îți va putea fi frică? "Tu nu te vei mai teme de nici o nenorocire". O pozitivitatea inexorabilă domină viața. Pentru aceasta, continuă textul biblic, "nu te teme, Sionule, nu lăsa să-ți cadă brațele". De ce? Pentru că "Domnul, Dumnezeul tău, în mijlocul tău este un mântuitor puternic". Nu există un alt izvor de bucurie decât acesta: "Se va bucura pentru tine, te va reînnoi cu iubirea sa, va tresălta pentru tine cu strigăte de bucurie" (3,14-17).
Faptul că acestea nu au rămas numai cuvinte, ci s-au împlinit este ceea ce ne mărturisește Evanghelia; în pruncul pe care Maria îl poartă în sânul ei, acele cuvinte au devenit carne și sânge, așa cum ne amintește în mod emoționant Benedict al XVI-lea: "Adevărata noutatea a Noului Testament nu se află în idei noi, ci în însăși figura lui Cristos, care dă carne și sânge conceptelor - un realism nemaiauzit" (Deus caritas est, 12). Și este un fapt atât de real în viața lumii încât imediat ce Elisabeta primește salutul Mariei, pruncul pe care îl poartă în sânul ei, Ioan, tresaltă de bucurie (cf. Lc 1,39-45). Cuvintele profetului nu mai sunt numai cuvinte, ci s-au făcut carne și sânge, până acolo încât această bucurie a devenit experiență prezentă, reală.
Să ne întrebăm: creștinismul este o amintire pioasă sau este un eveniment care are loc astăzi exact așa cum a avut loc în urmă cu două mii de ani? Să privim la multele fapte pe care ochii noștri le văd încontinuu, care ne surprind și ne uimesc, începând de la acel fapt impunător care se numește Benedict al XVI-lea și care de fiecare dată face să tresalte măruntaiele eului nostru. Există unul în mijlocul nostru care face să tresalte "pruncul" pe care fiecare dintre noi îl poartă în sân, în interiorul nostru, în profunzimea ființei noastre. Această experiență prezentă ne mărturisește că episodul Vizitării nu este numai un fapt din trecut, ci a fost începutul unei istorii care a ajuns la noi și care continuă să ajungă la noi în același mod, prin întâlniri, în carnea și sângele atâtora pe care îi întâlnim pe drum, care ne mișcă în interiorul nostru.
Cu aceste fapte în ochi putem intra în misterul acestui Crăciun, evitând riscul "amintirii pioase", de a reduce sărbătoarea la un simplu act de evlavie, la devoțiune sentimentală. În fond, de atâtea ori ispita este de a nu ne aștepta la cine știe ce de la Crăciun. Dar celui căruia îi este dat harul cel mai mare care se poate imagina - a-l vedea în acțiune în semne și fapte care îl documentează prezent - este imposibil să cadă în riscul de a celebra nașterea lui Isus ca "amintire pioasă". Nu ne este permis! Și nu pentru că suntem mai buni decât ceilalți frați oameni, nu pentru că nu suntem fragili ca toți, ci pentru că suntem răscumpărați încontinuu de această dispariție a noastră prin forța Unuia care are loc acum și care revocă sentința noastră de condamnare. Numai cu aceste fapte în ochi vom putea privi Crăciunul care vine: nu cu o nostalgie pioasă, nu cu sentimentul natural pe care mereu îl provoacă în noi un prunc care se naște și nici cu un vag sentiment religios, ci în virtutea unei experiențe (pentru că tot restul nu produce altceva decât o reducție a "acelei" nașteri). Acolo unde se revelează cu adevărat cine este acel Prunc este în această experiență reală: fiul Elisabetei a tresăltat de bucurie în sânul ei. Reînnoirea continuă a acestui eveniment ne împiedică să reducem Crăciunul și ne poate face să-l gustăm ca prima dată.
(După L'Osservatore romano, 24 decembrie 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 16.