|
"Nici o viață nu ne este străină" Cum trebuie apărată viața și în parohii Urmează textul intervenției pe care pr. Salvatore Vitello a avut-o la Firenze vineri, 4 noiembrie 2011, cu ocazia celei dea XXXI-a Întâlniri Naționale a Centrelor de Ajutor pentru Viață (CAV). Tema vieții, și a vieții care urmează să se nască, merită mereu o atenție foarte deosebită și specială din partea fiecărui om, dacă nu măcar pentru că fiecare "trăiește", adică experimentează ceva ce numim "viață" și care determină, în mod invincibil, totul din noi. Biserica se ocupă de viață pentru că ea însăși este "vie" și pentru că se ocupă de om, de omul întreg! Biserica se ocupă de viață pentru că utilizează rațiunea și, cu claritate dezarmantă, se oprește la realitatea universală conform căreia viața este ceea ce toți pot experimenta și pe care nimeni nu și-a "dat-o de la sine însuși". În acest sens, rațiunea umană, chemată să recunoască "incontestabilitatea" vieții, are o experiență de gratuitate care, cu numai câteva clipe de tăcere, se poate recunoaște la orice om: Viața este ceea ce trăiesc, ceea ce, într-un anumit sens, "posed", dar care nu-mi este dat de mine! Și această claritate nu se referă numai la originea vieții, sau la începutul ei, ci este experiență prezentă: acum, în această clip, în timp ce vă vorbesc, fiecare are experiența că "nu-și dă singur" viața, că nu "se auto-generează": suntem, dar nu decidem să fim, existăm ca dar, viața ne este dată. Fie ca oameni care cred, fie ca oameni "care sunt în căutarea adevărului", așa cum a indicat recent Sfântul Părinte la întâlnirea de la Assisi (și aș sublinia că faptul de a fi în drum spre adevăr presupune că un adevăr există, așadar exclude orice poziție relativistă), experiența vieții ca "dată" este experiența unui universal "dincolo", cu care orice om este chemat să se confrunte. Apoi, credința vine în ajutorul rațiunii și îi amintește ceea ce ea ar trebuie deja să știe prin natură. N-ar putea să fie altfel și numai o concepție abstractă, aș spune ideologică și periculoasă, de "credință", ar tinde să excludă tema apărării vieții, în orice fază a ei. Am putea spune că viața este parte integrantă din Professio fidei a noastră. Bisrica crede într-un Dumnezeu făcut om, care a trăit în această lume, care a spus despre sine însuși: "Eu sunt Viața" (cf. In 14,6), și probabil în nici o altă temă, ca în aceasta, unirea și alianța puternică dintre credință și rațiune, dintre date biologice și adevărul revelat iese în evidență în necesitatea sa clară și stringentă, fie antropologică, fie logico-rațională. Apoi, tema generală a Întâlnirii sugerează câteva reflecții. De ce "Nici o viață nu ne este străină"? Cum putem, cu adevărat, să afirmăm asta? Consider că condiția pentru a nu simți ca "străină" nici o viață este a nu simți ca străină propria viață! Nici o viață nu ne este străină pentru că nu ne este străină viața noastră. Numai căutând, întâlnind, cunoscând, re-cunoscând și iubind rădăcina propriei vieți, și astfel viața în sine, este posibil să nu simțim ca "străină" viața altuia. Cultura morții, sau dacă se preferă criza culturii vieții, este în realitate o criză a conștiinței despre noi înșine, a motivelor profunde pentru care are sens existența. Este o criză a întrebărilor constitutive ale eu-lui, pe care cultura hedonistă dominantă le-a redus făcându-le aproape să dispară din amintirea și din familiaritatea naturală a omului. Pentru ca nici o viață să nu ne fie străină este necesar deci ca să nu ne fie străină viața noastră și ca tot mai mulți bărbați și femei să fie ajutați să descopere această ne-înstrăinare, această familiaritate cu viața care nu e altceva decât non familiaritate cu motivele vieții și, astfel, cu Autorul ei. A promova o nouă cultură a vieții coincide, în acest sens, cu faptul de a răspunde, sistematic, strategic, neobosit și pasionat la ceea ce Sfântul Părinte a definit: "Urgența educativă" și pe care Conferința Episcopală Italiană a indicat-o ca orizont de referință pentru următorul deceniu, prin scrisoarea "A educa la viața bună a Evangheliei". În fața unei astfel de "urgențe", ce misiuni se află în fața noastră? Ce căi trebuie parcurse? CAV-urile, știm bine asta, îndeplinesc o muncă extraordinară și capilară, care reprezentă adevărata slujire adusă vieții care zilnic și concret este oferită mamelor aflate în dificultate, celor care, și sunt mii, fără ajutorul CAV-urilor n-ar fi putut rosti niciodată da-ul lor pentru viață. Avortul este o omucidere? Da! Însă a condamna femeile nu a salvat niciodată vreo viață! Este necesar să amintim, tocmai pentru că suntem creștini, că ultimul cuvânt, asupra tuturor relelor din lume și din istorie, este mereu "Milostivire"! Este necesar să intensificăm, cu orice mijloc, posibilitățile de ajutor concret, pe teren, și sub profilul formării, îndepărtate, apropiate și imediate pentru tutelarea vieții. Consider că se pot distinge, între cele pe care Biserica și catolici le pot simți ca proprii, câteva îndatoriri mai generale și altele mai specifice. Între cele mai generale, nu fără o anumită doză de curaj, s-ar putea găsi cel puțin două: 1 - O serioasă propunere de revizuire a legii 194, și în lumina sentinței recente a Curții Europene de Justiție, care a stabilit că este interzis să se breveteze medicamente luate din celule staminale, cu proceduri care comportă distrugerea embrionilor umani. Nu sunt un jurist, deci las altora misiunea de a studia "cum" trebuie folosită sentința și cum trebuie rezolvate contradicțiile juridice neneglijabile pe care ea le deschide. Cum poate să fie interzisă brevetarea medicamentelor provenite din distrugerea de embrioni și, în aceeași orânduire juridică, să fie tolerat avortul? Și jurisprudența americană face niște pași înainte, cel puțin la nivel de fiecare Stat. 2 - Un alt argument puternic de angajare eclezială este desigur cel al apărării teologice a obiecției de conștiință, pentru personalul sanitar. Ea, din păcate, este foarte atacată în toată Europa și chiar și în Italia. Este necesar ca teologii să arate din nou că obiecția de conștiință are valoare antropologică, morală, are valoare pedagogică și fundament științific. Obiecția de conștiință nu poate decât să fie limitată de un singur factor: respectarea ordinii publice. Nici un om nu poate să fie obligat să acționeze împotriva propriei conștiințe, cu atât mai puțin despre teme așa de fundamentale și de bază cum este viața. Un semnal puternic, după părerea mea, în acest sens a fost nașterea, de circa un an, a Asociației Italiene de Ginecologi Obstetricieni Catolici (AIGOC - www.aigoc.com): merită atenție datorită capacității de a conjuga doctrina sănătoasă, înalta profesionalitate și stilul fidel și niciodată colțuros. Între îndatoririle cele mai specifice? Ce se poate face pentru a ajuta cu adevărat viața, începând de la parohii și de la comunități? Desigur CAV-urilor și prezența lor, chiar vizibilă, structurală, în parohii poate să fie o resursă extraordinară, deși veghind asupra riscului mereu prezent al unei necuvenite confesionalizări a ceea ce este, și trebuie să rămână, o slujire pentru viață și tocmai de aceea adresată tuturor, fără nici o deosebire! Parohiile pot să contribuie mult la spargerea "zidului de complicitate culturală" care învăluie problema gravă a avortului. Deși nu consider în general viabilă soluția acelui paroh dintr-o regiune din sudul Italiei, care a decis să tragă clopotul "ca la mort" pentru orice avort din spitalul apropiat; astfel de inițiative sunt semnul tulburării profunde care se cuibărește în conștiințele mai sensibile. A trăi într-o societate aducătoare de moarte, contradictorie din punct de vedere juridic și în care valoarea vieții umane, destul de des este considerată inferioară valorii vieții animale, provoacă multe tensiuni interioare. Probabil, supraveghind atent asupra riscului mereu posibil al deraierii, este necesar să se înceapă a se spune realmente cu sunt lucrurile, chiar și în termeni numerici. Fericita Tereza de Calcutta docet (= ne învață). Pentru că în parohii se simte ca temă centrală aceea a apărării vieții este urgent și necesar ca, în Seminarii și în Instituțiile academice în care tinerii se pregătesc pentru preoție, să fie incluse studii bioetice serioase, documentate, actualizate din punct de vedere științific și în sintonie deplină cu indicațiile magisteriului. Nu aș vedea nepotrivită, dată fiind urgența în care ne aflăm, și posibilitatea de a introduce experiențe pastorale conduse în mod corespunzător, în slujba vieții care urmează să se nască. Este necesar a-i îndemna pe parohi și pe colaboratorii lor preoți să învețe și să-i învețe pe alții importantele "dimensiuni morale" ale contracepției. Nu este un mister, din păcate, că asupra aceste teme foarte delicate șerpuiește o mare complicitate care devine, destul de des, tolerare tacită. În schimb ar putea să fie "profetic" a aminti enciclica Humanae vitae și oportunitatea de a relua, și la cursurile prematrimoniale, o critică constructivă puternică a contracepției, așa cum a fost impusă cultural din anii șaizeci încoace. Tolerarea contracepției ajunge să deschidă porțile pentru tolerarea avortului, așa cum a intuit bine Slujitorul lui Dumnezeu Paul al VI-lea. Nimeni nu ignoră că frumusețea unei metode naturale, respectarea, ca să spunem așa, a naturii lucrurilor se poate înțelege (și trăi) numai dacă s-a experimentat un "alt mod" de a trăi pe care îl numim: "noutate a întâlnirii cu Cristos". Deci refuzarea contracepției artificiale poate și trebuie să fie indicată, are motive naturale grandioase, dar presupune un "drum nou" care deja s-a început și dorința de a-l parcurge. Presupune acea întâlnire cu "un Eveniment, cu o Persoană care dă vieții un nou orizont și cu asta direcția decisivă" (Deus caritas est, nr. 1). Este oportun a educa la împărtășire în susținerea vieții, solicitând și grupurile mici să ofere ajutor economic concret femeilor aflate în dificultate, susținând realmente da-ul lor liber spus vieții. Consider profetică instituirea de grupuri de rugăciune, în special de Adorație euharistică, și cu implicarea copiilor și a familiilor lor, în sprijinul vieții și ca reparare a avorturilor făcute. Forța rugăciunii este inimaginabilă și poate cu adevărat "să mute munții". Toate acestea vor educa, progresiv, la înțelegerea, la primirea și, acolo unde este necesar, la apărarea principiilor nenegociabile, chiar și în alegerile politice. Afirmă Sfântul Părinte în Caritas in veritate: "Deschiderea spre viață este în centrul adevăratei dezvoltări. Atunci când o societate pornește spre negarea și suprimarea vieții, ajunge să nu mai găsească motivațiile și energiile necesare pentru a se ocupa de slujirea adevăratului bine al omului. Dacă se pierde sensibilitatea personală și socială față de primirea unei vieți noi, atunci și alte forme de primire utile vieții sociale devin aride" (Benedict al XVI-lea, Caritas in veritate, nr. 28). Noi nu am pierdut această sensibilitate, pentru aceasta "Nici o viață nu ne este străină". (După Zenit, 5 noiembrie 2011) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |