Moartea omului. Trauma și lumina
2 noiembrie - Comemorarea credincioșilor răposați
De Dario Vivian (teolog)
"Nu morți te vor lăuda, Doamne, nici toți cei ce coboară în întuneric" (Ps 115, 17). Lumea ebraică măsoară lucrurile în mod foarte concret, motiv pentru care cu greu crede că moartea este trecere spre o condiție mai bună. De fapt, cel care moare coboară în întuneric, nu mai are relațiile cu ceilalți și cu lumea, care atunci când era viu umpleau existența. Morții nu pot nici măcar să-l laude pe Dumnezeu, din moment ce noi umanii îi aducem laudă cu trupurile noastre care lucrează, dau naștere, iubesc. Totuși, tocmai acel Dumnezeu care este în alianță cu poporul său a dat dovadă că nu părăsește într-o situație dezolată pe cei pe care îi iubește; a eliberat din sclavia Egiptului, a recondus în țară după experiența exilului, continuă să susțină cu brațul său puternic. Deci e posibil ca să ne lase în moarte?
O întrebare adresată lui Dumnezeu. Moartea, la care toți suntem destinați și care într-un anumit sens este realitatea cea mai naturală care există devine de aceea întrebare adresată lui Dumnezeu, fidelității iubirii sale. A coborî în întuneric, a rămâne în moarte separați de tot și de toți, este înainte de toate o tăgăduire a alianței cu care Domnul s-a angajat să rămână mereu și oricum Dumnezeul nostru. Îndeosebi este inacceptabil ca moartea să fie ultimul cuvânt pentru cei care se arată fideli, până acolo încât să moară martiri pentru credință. Mama fraților Macabei exprimă pentru prima dată, în mod clar, certitudinea interioară că fiilor, martirizați sub ochii ei, Dumnezeu le va reda viața: "Nu știu cum ați apărut în sânul meu; nu eu v-am dat respirația și viața, nu eu am dat formă mădularelor fiecăruia dintre voi. Fără îndoială Creatorul universului, care l-a plăsmuit la început pe om și a avut grijă de nașterea tuturor, prin milostivirea sa vă va reda din nou respirația și viața" (2Mac 7,22-23). Și mai mult acest lucru este adevărat pentru Fiul lui Dumnezeu, Isus Cristos, care intră în moarte din fidelitate absolută față de Tatăl, într-o împărtășire de iubire cu soarta noastră. De fapt nu este scutit de experiența morții și în modul cel mai tragic posibil; dar nu este abandonat în moarte, Tatăl îl învie la viață nouă.
Ca un copil în sânul mamei. "Doamne, dacă ai fi fost aici, fratele meu nu ar fi murit!" (In 11,21), spune Marta, protestând pentru că nu a evitat prietenului drama morții; Isus o face să înțeleagă că nu ne salvează de la moarte, ci în moarte. De fapt, Tatăl, deși nu a cruțat pe Fiul său de moarte, l-a înviat și nu ne lasă în moarte nici pe noi. Afirmă Paul: "Iar dacă se vestește că Cristos a înviat din morți, cum spun unii dintre voi că nu există înviere din morți? Iar dacă nu există înviere din morți, nici Cristos nu a înviat! Însă dacă Cristos nu a înviat, zadarnică este predica noastră și zadarnică este credința voastră (1Cor 15, 12-14). În lumina acestui mister nu este luată trauma morții, totuși moartea primește o lumină nouă, care în profunzime ne împăciuiește cu această experiență dramatică. Cu ochii credinței ne este posibil să scrutăm întunericul, simțind că de cealaltă parte nu există nimicul, ci o îmbrățișare care ne așteaptă; întunericul trebuie să-l străbatem, așa cum l-a străbătut Isus, dar plini de speranță. Într-un anumit sens noi, în această viață, suntem asemenea copilului în sânul mamei; ne simțim bine și nu am vrea să ieșim, dar prin trauma nașterii venim la lumină. O tradiție antică a Bisericii numește ziua morții "dies natalis", deci eveniment de naștere la dimensiunea definitivă a iubirii, nu de coborâre disperată în pierzare (cum spune o poezie a lui Pavese). În mod semnificativ celebrăm în două zile consecutive pe sfinți și pe morți, ca și cum ar fi cele două fețe ale unicei medalii; se moarte pentru a trăi, în Dumnezeu și pentru totdeauna.
(După agenția SIR, marți, 1 noiembrie 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.