Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sensul suferinței

De Maria Grazia Marciani*

Din punct de vedere existențial, a trăi în suferință este fundamental divers între un creștin și un necredincios. Credința este un dar pe care Dumnezeu îl face gratuit omului. Cine-o primește - creștinul -, o trăiește și găsește în ea "calea" pentru a descoperi sensul și valoarea suferinței; cei care-o alungă - necreștinii - cum afirmă sfântul Paul în Prima Scrisoare către Timotei (1,18-19) "unii au renegat-o și au eșuat în privința credinței", nu vor reuși să înțeleagă semnificatul de a suferi și vor parcurge calea "disperării". Frankl1 afirmă că "suferința nu distruge omul; îl distruge o suferință fără sens". Se înțelege că atât pentru individul fragil suferind cât și pentru lucrătorul sanitar, problema constă în a căuta cum să se dea sens, găsind valoarea suferinței.

Pentru a înțelege toate acestea este fundamental a răspunde la întrebarea: Ce este pentru om experiența suferinței? Dacă pe deoparte, cum afirma Pascal2, omul este "putere a infinitului" prin inteligența și voința sa, pe de altă parte trăiește experiența condiției de a fi finit și a limitei: se descoperă finit și limitat. Experiența de a fi limitat îi derivă din faptul că nu este el acela care și-a dat sieși viață și nici nu este patron. Atât nașterea cât și moartea, în afară de a fi limite temporale, sunt experiențe ale realei contingențe a omului. Însăși libertatea sa de a acționa este limitată atât de factori externi cât și interni. Dar experiența limitei care incide cel mai mult în existența omului este aceea pe care el o face mai întâi de toate în suferință, pentru a atinge punctul său cel mai înalt la moarte. Însăși această experiență a sfârșitului și a limitei duc omul de a privi peste propriile limite, iar această dorință își are rădăcinile în profunditatea propriei ființe. Dintre toate aspirațiile omului, aceea de a depăși limitele morții și de a trăi pentru totdeauna este cea mai intensă și profundă. Însăși această experiență a sfârșitului - de suferință, de boală, de moarte - pune problema religioasă ca problemă existențială a omului. Ioan Paul al II-lea în scrisoarea apostolică Salvifici doloris afirmă că "tot ceea ce exprimăm prin cuvântul suferință pare a fi în mod particular esențial naturii omului", și continuă "suferința pare să aparțină transcendenței omului: ea este unul din acele puncte în care omul este într-un anumit fel destinat să se depășească pe sine însuși și este chemat la aceasta în mod misterios".

Ceea ce scrie Pontiful lărgește conceptul despre suferință înțeleasă doar ca "limită" a omului. Suferința oferă o posibilitate misterioasă omului de a privi peste limita umană, de a se transcende într-o perspectivă nouă în care însăși propria suferință primește o semnificație specifică și devine pentru omul chemat să trăiască această experiență, izvor de de realizare, de împlinire. O suferință dotată de sens, este îndreptată mereu dincolo de ea însăși și trimite către ceva "pentru a cărui iubire" se suferă. Într-un cuvânt: o suferință cu plinătate de sens și sacrificiu. Vestea cea bună a "Evangheliei suferinței" este că suferința nu este inutilă, ci poate deveni un moment decisiv de creștere umană și spirituală. Când fragilitatea condiției umane, care nu este în stare de a elimina boala, durerea și moartea, ne aduce suferință, Domnul ne face să simțim mai mult prezența sa vie lângă noi învățându-ne a trăi bine suferința, ca pe un moment de maturizare, prin viața sa arătându-ne cum a trăit El aceeași experiență. Dar omul fragil are nevoie de a fi ajutat să simtă prezența Domnului, de umanitatea lui Cristos care a vrut să experimenteze suferința umană în manifestările sale cele mai extreme, pentru a împărtăși, cu fidelitatea sa, planul de iubire al Tatălui pentru umanitate.

Iarăși Ioan Paul al II-lea: "Cristos prin propria suferință salvatoare se află cât mai mult în fiecare suferință umană și acționează din interiorul ei cu puterea Duhului său de Adevăr" (SD, 26). Datoria suferindului și a vindecătorului său va fi aceea de a recunoaște și a primi acțiunea salvifică a lui Cristos care, participând la suferința noastră, o trăiește în El și o retrăiește pe a sa în noi, trupul său mistic. Euharistia, prezență reală și milostivă a lui Dumnezeu, este Pharmakon de salvare, în dubla sa realitate de semnificație, fiind atât victima sacrificată cât și pâinea care vindecă.

Medicul, ca vindecător rănit, dar împăcat, va simți imperativa exigență de a îngriji persoana suferindă și nu de a îngriji doar boala, conștient ca fiind martorul credibil al Căii Crucii izvor al vindecării omului. Aceeași Cruce care este și simbol al speranței. Medicul va putea astfel însoți pacientul pe această cale de durere și suferință, oferind atât speranța vindecării fizice, prin competența și profesionalitatea sa, cât și Speranța care transcende însăși viața. Pacientul care primește și trăiește această Speranță va putea descoperi astfel sensul ultim a condiției sale.

Papa Benedict al XVI-lea în enciclica Spe Salvi (n. 30, 36), descrie această exigență astfel: "Devine clar că omul are nevoie de o speranță care să treacă dincolo de viața și realitatea sa umană. Devine clar că poate să-i fie suficient numai ceva infinit, ceva care va fi mereu mai mult decât ceea ce el poate să obțină vreodată.(...) Această mare speranță poate fi numai Dumnezeu, care cuprinde universul și care poate să ne propună și să ne dăruiască ceea ce, singuri, nu putem obține (...)".

*Maria Grazia Marciani este titulară de Neurofiziopatologie la Facultatea de Medicină a Universității Tor Vergata.

(După Zenit, 7 septembrie 2011)

Traducere de Eugenia Dămătăr

Note
1 V. Frankl, La sofferenza di una vita senza senso. Psicoterapia per l'uomo di oggi, LDC, Torino,1987.
2 B. Pascal, Pensieri, Garzanti Libri, 2007.


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat