Reflecție: Cămașa de perle
Sfânta Fecioară în veșmânt asiatic - "Love from Japan" așa scrie pe banner-ul pe care cei doi tineri japonezi l-au adus la Ziua Mondială a Tineretului, în desfășurare la Madrid.
Am fi tentați să spunem că Japonia are un număr mic de catolici (doar 1% din populație) - și că pare, implicit, "nesemnificativă" sub aspect numeric într-o societate ca a noastră, unde numărul și cantitatea sunt importante - și mai puțin calitatea - mai ales calitatea de suflet. Ba chiar ne și exprimăm mirarea că au venit doi tineri dintr-o țară cu atât de puțini catolici. Dar acest 1% este rodul seminței de sânge răsădită de martiri de-a lungul timpului. Poate că nu ne interesează numele celui care a început opera de creștinare a Japoniei - era marele misionar iezuit Francisc Xaveriu, care la 15 august 1549 debarcase pe insula japoneză Kyushu împreună cu doi confrați iezuiți, Cosme de Torres și John Fernandez - și evident, cu atât mai puțin ne interesează să ne amintim de martiri. În "cochilia" consumismului societății noastre, deh! - fiecare cu ale lui. Poate doar ici și colo, un eveniment insolit prin dramatismul lui ne mai poate zgudui conștiința -fiindcă în mass-media rețeta de succes "sex, violență, paranormal" are ca scop tocmai "decapitarea" intelectului și adormirea conștiințelor.
Și totuși...
La numai 38 de ani de când pe pământul Japoniei pășise Francisc Xaveriu, SJ - Japonia număra peste 200.000 de creștini, iar după ce regentul țării, Toyotomi Hideyoshi, a instituit edictul inițial de persecuție - în următorii zece ani numărul creștinilor a crescut cu 100.000 tocmai ca urmare a persecuțiilor. Primii martiri au fost Paul Mikki și însoțitorii lui. Născut în jurul anului 1564, Paul Miki era fiul unui soldat japonez, Miki Handayu. A fost educat de iezuiți și s-a alăturat Societății lui Isus în anul 1580, devenind astfel primul japonez care intra într-un ordin religios creștin. Împreună cu el se găseau șase misionari franciscani europeni, alți doi iezuiți japonezi și șaisprezece laici japonezi. Printre laici se afla Cosmas Takeya, maestru făuritor de săbii (profesie rară și sfântă în Japonia samurailor), Paul Ibaraki, membru al unei distinse familii de samurai și fratele lui, Leo Karasumaru, care fusese mai înainte călugăr budist. Mai fuseseră arestați Louis Ibaraki, 12 ani, nepot al lui, Paul Ibaraki, și Leo Karasumaru, precum și un băiat de 13 ani, Anton din Nagasaki. Un creștin japonez laic, pe nume Francisc - dulgher din Kyoto - s-a hotărât să-i urmeze pe martiri mergând alături de ei, până când a fost el însuși arestat, exprimându-și apoi bucuria că se află în rândurile lor. Cei 26 au fost răstigniți pe colina Nishizaka, lângă Nagasaki. Și fiindcă Providența nu cunoaște "întâmplare", nu întâmplător la picioarele crucilor lor se întindeau lanuri de grâu.
Persecuțiile și martiriul creștinilor au continuat. Abia în 1850 au apărut din nou semne ale deschiderii către exterior. Când un grup de misionari catolici francezi sosise la Nagasaki, unde credeau că fusese complet eradicat creștinismul, au avut surpriza să se prezinte la ei un japonez care în mare taină le-a pus trei întrebări: dacă se închinau Fecioarei Maria ca Născătoare de Dumnezeu, dacă sunt căsătoriți și dacă se supun papei. Răspunsurile fiind cele așteptate, misionarii au fost apoi uluiți când o mare comunitate de "creștini ascunși" a apărut, manifestându-și public credința catolică. Timp de trei sute de ani creștinii catolici japonezi supraviețuiseră în ilegalitate, fără preoți, fără să îndrăznească să posede cărți de cult, ci doar transmițându-și credința creștină din generație în generație și încercând să o practice cât mai corect. Abia în anul 1873 japonezii creștini au fost liberi să-și practice credința, apariția lor fiind mai mult decât surprinzătoare.
La Nagasaki, bomba atomică a căzut la 300 m de catedrala Urakami, inima catolicismului japonez; catedrala fost reconstruită și mărită (poate cuprinde până la 2.000 de persoane), iar fațada are încastrate cele două statui care au scăpat miraculos din explozie: Fecioara Maria și Sfântul Ioan Botezătorul.
Dacă nu am cunoaște tenacitatea și spiritul de sacrificiu al poporului japonez, poate că ne-am mira și noi, ca acei misionari francezi, că au existat și au rezistat "catolicii ilegali". Iar dacă n-am ști mai nimic din istoria religioasă a Japoniei, am fi dezamăgiți că sunt "doar 1%" catolici și uimiți că din ei au venit totuși doi tineri la ZMT.
La bannerul pe care cei doi tineri l-au adus, s-a lucrat manual timp de două luni, de o tânără care n-a putut veni fiindcă are copil mic. Sfânta Fecioară în veșmânt asiatic - "Love from Japan". În Japonia imaginile Fecioarei Maria care se expun în tokonoma se schimbă o dată la trei luni, fiindcă și veșmântul ei se schimbă în funcție de anotimp. Tokonoma este "firida de onoare" unde se așază cel mai de preț lucru din casă.
Poate că totuși veșmântul ei aici, pe pământ, e cămașa de perle - așa cum e înfățișată în mozaicul donat de Japonia bazilicii "Bunei-Vestiri" din Nazaret. Pentru că taina inimii ei e să ne învețe să transformăm suferința în giuvaerul speranței, încrederii și iubirii necreate.
De aceea, "Love from Japan" înseamnă, de fapt, "Cu iubire, Mama".
Dr. Ecaterina Hanganu
lecturi: 17.