Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Maria Ridicată la Cer anticipă destinația noastră

Speranța credibilă

De Salvatore M. Perrella

Ridicarea la cer a Mariei cu sufletul și trupul, celebrată din totdeauna la 15 august, constituie una din cele trei solemnități mariane din anul liturgic: un mister celebrat de secole, deși cu limbaje, accente și rituri diferite, în diferitele Biserici din Orient și din Occident. El este un eveniment de credință care angajează viața și însuflețește speranța creștinilor: de fapt acolo unde se afirmă că s-a experimentat prezența, ajutorul și conducerea Mamei Domnului, se afirmă la fel acest eveniment de bucurie, de laudă și de recunoștință, pe care Pius al XII-lea l-a stabilit solemn ca dogmă la 1 noiembrie 1950.

Eveniment de bucurie pentru că s-au realizat deja cuvintele scrise de Paul: "Eu consider că suferințele timpului prezent nu se pot compara cu gloria viitoare care ni se va revela. Într-adevăr, creația așteaptă cu nerăbdare revelarea fiilor lui Dumnezeu. Căci creația a fost supusă zădărniciei, nu de bunăvoie, ci din cauza aceluia care a supus-o, cu speranța că și ea, creația, va fi eliberată de sclavia stricăciunii spre libertatea gloriei fiilor lui Dumnezeu" (Rom 8,18-21; cf. Fil 2,20-21; 3,14).

Eveniment de laudă pentru că "marile lucruri" pe care Dumnezeu le-a făcut și le face și pe care Maria le-a cântat în Magnificat-ul său, culmină, grație anticipării glorificării lui Cristos înviat, în învierea morților, evenimentul care confirmă realmente că "la Dumnezeu nimic nu este imposibil" (Lc 1,37) și care constituie stânca pe care se întemeiază fiat-ul său și slujirea sa maternă: "Atunci (adică tocmai pentru că la Dumnezeu nimic nu este imposibil) Maria a spus: «Iată slujitoarea Domnului»" (Lc 1,38).

Eveniment de recunoștință pentru că viața și iubirea pe care Treimea le-a revărsat din belșug asupra ei dăruindu-i deja acum învierea trupului fac din ea un dar și un semn pentru Biserică și pentru omenire. De fapt, învață Conciliul al II-lea din Vatican (Lumen gentium, 62) că Maria Ridicată la cer "prin mijlocirea ei multiformă, continuă să ne obțină darurile mântuirii veșnice. În iubirea ei maternă, are grijă de frații Fiului său care sunt încă pe cale și amenințați de primejdii și strâmtorări, până ce vor fi duși în Patria fericită". Maria Ridicată la cer ne invită să privim și să primim cu încredere cerul și trupul. Cerul, pentru că Isus Cristos l-a făcut, prin crucea sa și învierea sa, adevărata noastră patrie (cf. Fil 3,20-21), destinația noastră ultimă și glorioasă.

Trupul pentru că, afirmă Papa Benedict al XVI-lea, "și pentru trup este loc în Dumnezeu. Cerul nu mai este pentru noi o sferă foarte îndepărtată și necunoscută. În cer avem o mamă. Este Născătoarea de Dumnezeu, Mama Fiului lui Dumnezeu, este Mama noastră. El însuși a spus asta. A făcut din ea Mama noastră atunci când i-a spus discipolului și nouă tuturor: «Iată Mama ta!». În cer avem o Mamă. Cerul este deschis, cerul are o inimă". Așadar, nici nouă nu ne poate fi frică să avem o inimă care primește cu încredere cerul și trupul: așadar să fie Maria Ridicată la cer educatoarea și învățătoarea unei asemenea inimi, singura capabilă să dea un chip uman vieții și morții. Maria "umplută de har" asumă astfel, pentru ea însăși și pentru Biserica discipolilor aflați în drum spre veșnicia promisă de Dumnezeu în Isus, o semnificativă slujire comunitară. În afară de asta, în Fecioara glorificată, prin pur har și daruri divine, este învinsă frica de viitor - așa de prezentă în umanitatea postmodernă înșelată de "viitoruri scurte și efemere" - este depășită enigma inevitabilă și neliniștitoare a morții, este dezvăluit în gloria sa destinul ultim care unește orice persoană. În virtutea Cuvântului credinței (cf. Rom 10,8) care a oferit tuturor bărbaților și femeilor de "bunăvoință" speranța credibilă care vine de la Dumnezeu. Biserica tuturor celor justificați proclamă că Cristos este suprema garanție a speranței neînchisă în ea însăși, care este "speranța gloriei" (cf. Col 1,26-27). Această speranță a fost obținută și concretizată în umanitate prin ridicarea la cer a Discipolei Împărăției, care rămâne de-a lungul secolelor creatura umană ajunsă la plinătatea vocației sale escatologice, devenind prototipul foarte uman și evanghelic al Bisericii din perioada viitoare. Poziția centrală pe care Maica Domnului a ocupat-o în Biserica apostolilor și de la începuturi (cf. Fap 1,12-14) se prelungește acum pentru veșnicie în sanctuarul cerului, adică în comuniunea glorioasă a sfinților. Cea Glorificată este și acolo unde Fiul Isus continuă să fie în Biserica peregrină, chiar dacă în mod invizibil, marele Preot, unicul Învățător, singurul Domn; semn pentru toți că eliberarea cosmosului (cf. Rom 8,19-22) este deja în desfășurare pentru că "în trupul glorios al Mariei creația materială începe să aibă parte în trupul înviat al lui Cristos" (Documentul de la Puebla, 298).

În sfârșit, Maria Ridicată la cer este prezență binevoitoare și de soră care face să crească în comunitățile ecleziale și simțul fraternității și al familiei, într-un context uman și istorico-social adesea divizat și contrapus, deci destul de sărac în pace, în seninătate, în adevăr și în comuniune. Credința în Isus Înviat și primirea semnului luminos al Celei Dintâi dintre cei înviați ne spune că creștinismul este credință într-un viitor care nu este trecător și inconsistent; ci este speranță fermă în promisiunea evanghelică plină de concretețea mântuitoare a lui Dumnezeu, pe care o obține oricine o cere și se angajează pentru ea în viață (cf. In 14,1-6). Această dimensiune antropologică, eclezială, martirială, simbolică, mântuitoare și escatologică a dogmei din anul 1950 face din Mama Celui Înviat, ca să folosim celebra expresie a Conciliului al II-lea din Vatican, "un semn de speranță sigură și de mângâiere pentru poporul lui Dumnezeu care este în drum" (Lumen gentium, 68) spre portul sigur al Treimii. Iată pentru ce destinația glorioasă și definitivă a Mariei, mama și sora noastră, poate să fie și destinația noastră.

(După L'Osservatore romano, 14 august 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat