Pentru două miliarde de persoane din lume nu există libertate religioasă: creștinii sunt cei mai persecutați
O treime din populația mondială nu se bucură de libertate religioasă: este ceea ce rezultă din ultimul raport al centrului de studii din Washington dedicat religiilor, care se numește Pew Research Center's Forum on Religion and Public Life. Raportul, care ia în considerare perioada 2006-2009, denunță tendința guvernelor de a adopta normative tot mai restrictive și numărul crescând al fenomenelor de violență sau ostilitate față de cei care cred, mai ales creștini. Rezultă implicate 2 miliarde de persoane pentru care nu este ușor să practice o religie. Fausta Speranza a vorbit despre asta cu sociologul Massimo Introvigne, reprezentant al OSCE pentru lupta împotriva rasismului, xenofobiei și discriminării, cu o atenție deosebită față de discriminarea împotriva creștinilor și a membrilor altor religii.
Massimo Introvigne: Acest lucru confirmă datele de la "Ajutorul dat Bisericii care suferă", de la "Open Doors" și din cartea lui Grim și Finke care se intitulează "Prețul libertății negate": deci sunt date cunoscute dar sunt date pe care este foarte bine ca din când în când cineva să ni le amintească pentru că, așa cum afirmă Benedict al XVI-lea în mesajul pentru Ziua Mondială a Păcii 2011, problema libertății religioase este una din primele probleme ale lumii contemporane, dar este și una din problemele despre care se vorbește mai puțin.
Fausta Speranza: Creștinii sunt cei mai persecutați, chiar dacă nu sunt unicii...
Massimo Introvigne: Da: eu cred că noi putem proiecta aceste date pe un arc temporal mai mare și să facem referință la statisticile lui David Barrett, care este "mister statistici" în lumea religiilor, care ne spune: este adevărat că și alte minorități sunt persecutate, dar în secolele XX și XXI, trei sferturi din cei morți - el se ocupă numai de aceia - din cauza persecuțiilor religioase sunt creștini. Și există și o altă realitate: în timp ce creștinii sunt mai des uciși de regimuri totalitare sau - vai de mine! - de adepți fundamentaliști din alte religii, cât privește musulmanii, care sunt al doilea grup cel mai numeros de căzuți pentru credința lor, aceștia în unele cazuri, ca în India, sunt uciși de fundamentaliști hinduși, dar ajung la numerele mari de morți mai ales datorită ciocnirilor dintre sunniți și șiiți, adică datorită ciocnirilor dintre musulmani. O cifră: conform lui Barrett, de la moartea lui Isus Cristos până în anul 2000 au fost 70 de milioane de martiri creștini; dar este foarte semnificativ că din acești 70 de milioane de martiri, 45 de milioane sunt concentrați în secolul al XX-lea. Și în secolul al XXI-lea, în primul deceniu, căzuții creștini au fost 160 de mii pe an. Acum s-au redus la 100 / 105 mii din cauza încheierii - sau atenuării - unor situații foarte grave, ca aceea din Sudan unde din fericire numărul de morți creștini a scăzut foarte mult. Totuși, rămân cifre foarte mari.
Fausta Speranza: Cresc violențele dar și restricțiile guvernelor. Despre violențe vorbim - din când în când, un atentat umple cronicile din mass-media datorită numărului de morți - în schimb despre restricțiile guvernelor vorbim foarte puțin și printre altele se referă la țări de la care nu ne-am aștepta...
Massimo Introvigne: Da: acest lucru cred că este un merit al documentelor Papei care anul acesta a vorbit mult despre libertatea religioasă încă de la discursul din decembrie adresat Curiei Romane, apoi mesajul pentru Ziua Mondială a Păcii, discursul anual adresat Corpului diplomatic din 5 ianuarie 2011, în care în mod substanțial reafirmă două concepte: primul este că în mod natural nimeni nu vrea să pună pe același plan masacrele sau măcelurile care există în țări ca Pakistan, Egipt sau Coreea de Nord, cu discriminările administrative care există și în Occident; celălalt este că negarea libertății religioase este un plan deteriorat: se știe de unde se începe dar nu se știe unde se termină. În toate aceste intervenții, Benedict al XVI-lea a voit mereu să insiste asupra faptului că există probleme și în Occident și le-a citat: a citat în mod explicit cazul Crucifixului, adică acel caz al sentinței Lauzi a Curții europene a drepturilor omului care ar fi voit să înlăture Crucifixul din sălile de școală italiene și care din fericire apoi a fost reformată în apel de Marea Cameră. A citat cazul unei educații civice - așa a spus - care încalcă drepturile de libertate religioasă ale părinților catolici inspirând principii cu caracter moral și filozofic contrare valorilor trăite de părinții catolici și creștini în general și aici aluzia este la cazul care va fi și el obiect al unei decizii a Curții europene a drepturilor omului, "educacion ciudadana" în Spania. Și a citat o întreagă serie de alte forme de marginalizare și de discriminare care lovesc îndeosebi școlile catolice... Iată, repet: nu putem pune pe același plan acest discriminări care sunt și în atâtea țări din Uniunea Europeană cu masacrele și măcelurile, și totuși trebuie să lansăm un strigăt de alarmă pentru că și acestea sunt încălcări ale libertății religioase.
(După news.va, 11 august 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 11.