|
Secretele bazilicii "Sagrada Familia" a lui Gaudi dezvăluite de Armand Puig i Tàrrech Conduși de mână într-un curcubeu de simboluri De Gianfranco Ravasi Din cartea La Sagrada Familia conform lui Gaudi. A înțelege un simbol (Cinisello Balsamo, San Paolo, 2011, 241 pag.) publicăm prezentarea scrisă de cardinalul președinte al Consiliului Pontifical al Culturii și, după aceea, scurte fragmente din prefață și din primul capitol. "Am găsit printre hârtiile mele o foaie: în ea defineam arhitectura ca o muzică cristalizată". Așa se destăinuia Goethe unui prietenului și secretarului Johann Peter Eckermann, evocând o definiție a arhitecturii care va fi atribuită și lui Madame de Staël și chiar lui Napoleon. Oricum, este sugestivă ideea conform căreia în formele arhitectonice nobile se poate concentra aproape o pentagramă de armonii, un soi de pergament ale cărui mesaje au devenit marmură, cristale și pietre prețioase. Această imagine a străbătut mintea mea atunci când, în ianuarie 2010, însoțit de cardinalul arhiepiscop de Barcellona, LLuís Martínez Sistach, și de moștenitorul continuării operei lui Gaudí, Jordi Bonet, am urcat pe înălțimile amețitoare ale bazilicii Sagrada Família, i-am parcurs spațiile grandioase, am asistat la munca ferventă a meșterilor care pregăteau edificiul pentru vizita pe care Benedict al XVI-lea avea să o facă în noiembrie. Intuiția lui Goethe este implicit și la baza "hermeneuticii" extraordinare a bazilicii pe care acum ne-o oferă biblistul catalan Armand Puig i Tàrech, un autor de acum cunoscut de mult timp și în Italia datorită scrierilor sale exegetice rafinate (cele mai recente caută prin planeta fascinantă a apocrifelor neotestamentare). El știe mereu să împletească respirația viziunii de ansamblu cu finețea analizei, plasează realitatea și amănuntul în țesutul paginii, deapănă conținutul arătându-i toate iridescențele tematice, unește acribia filologică cu sensibilitatea estetică. Ei bine, el acum deschide în fața cititorului un text devenit piatră, îl răsfoiește foaie cu foaie și îi dezvăluie secretele și minunățiile într-un adevărat curcubeu de mesaje care transformă orice vizitator-cititor într-un pelerin al credinței și al artei. De fapt, dacă este adevărat că în structura lor intimă arta și credința sunt surori pentru că ambele tind spre transcendent și reprezintă Invizibilul care este în vizibil - ca să folosim o expresie a unui alt mare artist catalan, Joan Miró, care făcea ecou la cuvintele lui Paul Klee - cu atât mai mult această întâlnire se împlinește în opera lui Gaudí. În acest sens a fost semnificativă omilia pe care Benedict al XVI-lea a ținut-o la 7 noiembrie 2010 în timpul celebrării solemne a dedicării templului. Sagrada Família, conform Papei, se prezintă de fapt nu numai ca o "sumă admirabilă de tehnică, de artă și de credință", ci și ca "un semn vizibil al Dumnezeului invizibil", pentru că în ea se deschide cele trei mari codice ale revelației divine: "Cartea naturii, cartea Sfintei Scripturi, cartea liturgiei". Așadar, se împlinește în această capodoperă arhitectonică - care, tocmai datorită continuității de mai multe decenii a realizării sale, se manifestă ca o creatură vie - căsătoria supremă dintre teologie și artă, devenind astfel o "cateheză" divină frumoasă și adevărată. Este curios să citim în Statutele artiștilor sienezi din secolul al XIV-lea această declarație programatică: "Noi suntem manifestatori, pentru oamenii care nu știu carte, ai lucrurilor miraculoase realizate prin virtutea credinței". Un agnostic feroce ca scriitorul franco-român Emil Cioran nu ezita să recunoască, după ce a ascultat muzică de Bach, această afirmație personală: "Atunci când voi ascultați muzica lui Bach vedeți cum se naște Dumnezeu... După un oratoriu, o cantată sau o "Pătimire", Dumnezeu trebuie să existe... Și a crede că atâția teologi și filozofi au irosit nopți și zile să caute dovezi ale existenței lui Dumnezeu, uitând-o pe singura!" (așa în Lacrimi și sfinți). Ei bine, Puig i Tàrrech face un exercițiu asemănător cu această "exegeză" a sa foarte îngrijită a unei opere care este epifanie de artă și de credință. El descifrează întreaga hartă simbolică a acestui mesaj făcut piatră, unde întocmai frumusețea, natura, spiritualitatea se îmbrățișează. Astfel, cititorul va vedea înflorind în fața sa un curcubeu de simboluri, pornind de la mistica cifrelor unde domnește în mod surprinzător acel 7,5 care este o punte între plinătatea istorică a lui 7 și consumarea escatologică a acesteia în 8. Va descoperi în geometrie - cam așa cum se întâmpla în Divina proportione renascentistă a lui Luca Pacioli, care în secțiunea de aur izola o metaforă trinitară - "parabola" Treimii exprimată întocmai în paraboloidul adoptat de Gaudí ca figură arhitectonică de bază. Cititorul, condus de acribia interpretului care îl conduce de mână, va ajunge în fața pădurii de coloane care se vor transforma în copaci destinați să se ramifice în cerul contemplării misterelor divine. Și verticalitatea constantă și dominantă a edificiului ne va face să urcăm spre Ierusalimul ceresc, devenindu-i într-un fel (și prin simbologia numerică a lui 12) o reflexie pământească a lui. Puig i Tàrrech deschide cartea de piatră a bazilici ca și cum ar fi un adevărat tratat de cristologie: nașterea Domnului pe fațada Nașterii, moartea și învierea pe fațada Pătimirii, escatologia pe fața Gloriei. Deci ea se transformă într-o "bazilică mărturisitoare", în care Crezul răsună în tot adevărul său trinitar, cristologic, antropologic, ecleziologic și escatologic. Se împlinește, în felul acesta, acea armonie, nu întotdeauna spontană în arhitectura sacră contemporană, între artă și liturgie: arhitectul Gaudí este și credinciosul Gaudí, care reușește să unească, în templul pe care îl ridică, tehnica și mistica, spațiul și infinitul, vederea și contemplația, glasul și lauda, ascultarea și meditația, cuvintele și Cuvântul, epifania și teofania. Această carte devine pe această cale o sugestivă reflecție vizuală despre misterele credinței, tocmai pentru că bazilica Sagrada Família este o autentică sinteză a misterului creștin. Nietzsche, în Crepusculul idolilor, afirma că "arhitectura este un fel de proclamare a puterii prin intermediul formelor". Ei bine, în opera lui Gaudí, dezvăluită prin exegeza fascinantă a lui Puig i Tàrrech - spre care se îndreaptă toată admirația și recunoștința noastră - este puterea divină care se revelează și artă tot adevărul, frumusețea și mântuirea sa. Astfel se adeverește acea sugestivă definiție a artei pe care, în anul 1920, a creat-o Hermann Hesse în relatarea sa Klein und Wagner: "Arta înseamnă: în orice lucru a-l arăta pe Dumnezeu". Gaudí, în formele templului său, a făcut să strălucească Dumnezeul creator al cosmosului și Dumnezeul trinitar creștin răscumpărător al omenirii. (După L'Osservatore romano, 4 august 2011) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 15.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |