|
Spiritualitate și elemente pentru o teologie a comunicării în rețea Prezentăm în continuare conferința rostită de părintele Antonio Spadaro S.I., redactor al revistei La civiltà cattolica, la a 7-a Întâlnire Braziliană de Comunicare (Muticom), desfășurată între 17-22 iulie 2011 la Universitatea Catolică Pontificală (PUC) din Rio de Janeiro, în Brazilia. * * * Internetul face parte din viața noastră zilnică. Dacă până în urmă cu câtva timp Rețeaua era legată de imaginea a ceva tehnic, care cerea competențe specifice sofisticate, astăzi este locul care trebuie frecventat pentru a fi în contact cu prietenii care locuiesc departe, pentru a citi știri, pentru a cumpăra o carte sau pentru a rezerva o călătorie, pentru a împărtăși interese și idei. Și asta și în mobilitate grație celor care odinioară se numeau "celulare" și care astăzi sunt adevărate computere de buzunar. O Rețea la îndemână Internetul este un spațiu de experiență care devine tot mai mult parte integrantă, în manieră fluidă, a vieții de fiecare zi. Este un nou context existențial, deci nu un "loc" specific în care trebuie intrat în unele momente pentru a trăi on line și din care trebuie ieșit pentru a reintra în viața off line. Rețeaua, făcută așa de la îndemână (și în sens literal), începe să aibă incidență asupra capacității de a trăi și a gândi. De influența sa depinde într-un fel percepția de noi înșine, a altora și a lumii care ne înconjoară și a aceleia pe care încă nu o cunoaștem. În fond, omul a căutat mereu să înțeleagă realitatea prin intermediul tehnologiilor. Să ne gândim la modul în care fotografia și cinematografia au schimbat modul de a reprezenta lucrurile și evenimentele; avionul ne-a făcut să înțelegem lumea în manieră diferită de carul cu roți; tiparul ne-a făcut să înțelegem cultura în manieră diferită. Și așa mai departe. Așadar, "tehnologia" nu este un ansamblu de obiecte moderne și de avangardă. Nici nu este, așa cum cred cei mai sceptici, o formă de a trăi iluzia stăpânirii asupra forțelor naturii în vederea unei vieți fericite. Ar fi reductiv să o considerăm numai rod al unei voință de putere și dominare. Ea, scrie Benedict al XVI-lea în Caritas in veritate, "este un fapt profund uman, legat de autonomia și de libertatea omului. În tehnică se exprimă și se confirmă stăpânirea spiritului asupra materiei"1 și în același timp se manifestă aspirațiile omului și tensiunile sufletului său. Venirea internetului a fost, desigur, o revoluție. Totuși este o revoluție cu rădăcini trainice în trecut: este replica formelor vechi de transmitere a științei și a trăirii comune, etalează nostalgii, dă formă la dorințe și valori vechi cât ființa umană. Gândindu-ne la internet nu trebuie să ne imaginăm numai perspectivele de viitor pe care le oferă, ci să luăm în considerare și dorințele și așteptările pe care omul le-a avut mereu și la care încearcă să răspundă, adică: conexiunea, relația, comunicarea și cunoașterea2. Și noi știm bine că din totdeauna Biserica are în vestirea unui mesaj și în relațiile de comuniune doi pilaștri de bază ai existenței sale. Întrebarea în acest moment apare spontană: dacă astăzi revoluția digitală modifică modul de a trăi și a gândi, asta nu va ajunge să privească, într-un fel, și credința? Dacă Rețeaua intră în procesul de formare a identității personale și a relațiilor, nu va avea un impact și asupra identității religioase și spirituale a oamenilor din timpul nostru și asupra conștiinței ecleziale însăși? Benedict al XVI-lea cu mesajul său pentru a 45-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale și cu discursul adresat Adunării Plenare a Consiliului Pontifical pentru Comunicații a indicat un drum în manieră clară și decisă. Iată întrebările sale: "ce provocări face credinței și teologiei așa-numita "gândire digitală"? Ce întrebări și cereri?". Internetul ca "ambient" Internetul nu este un simplu "instrument" de comunicare care se poate folosi sau nu, ci un "ambient" cultural, care determină un stil de gândire, contribuind și la definirea unui mod deosebit de a stimula inteligențele și de a statornici relațiile, ba chiar un mod de a locui în lume și de a o organiza. În acest sens, Rețeaua nu este un nou "mijloc" de evanghelizare, ci înainte de toate un context în care credința este chemată să se exprime nu printr-o simplă "voință de prezență", ci prin natura creștinismului care este aceeași cu viața oamenilor. Provocarea Bisericii nu trebuie să fie aceea a modului de "a folosi" bine Rețeaua, așa cum se crede adesea, ci modul de "a trăi" bine în timpul Rețelei. Internetul este o realitate destinată să fie tot mai transparentă și integrată cu privire la viața, să spunem așa, "reală". Aceasta este adevărata provocare: a învăța să fim wired, conectați, în manieră fluidă, naturală, etică și chiar spirituală; a învăța să trăim Rețeaua ca unul din ambientele de viață. Așadar este evident că internetul cu toate inovațiile sale din rădăcinile antice îi pune Bisericii o serie de întrebări relevante de ordin educativ și pastoral. Totuși există câteva puncte critice care se referă la însăși înțelegerea credinței și a Bisericii. Voi încerca să găsesc câteva pentru a demara o discuție în lumina incompatibilităților evidente precum și a vizibilei naturi egale. Cum se schimbă căutarea lui Dumnezeu Prima problemă pe care aș vrea să o ridic este de ordin antropologic. "Navigarea" pe web este o cale de acum obișnuită pentru cunoaștere. Astăzi se întâmplă tot mai des ca, atunci când avem nevoie de o informație, să întrebăm Rețeaua pentru a avea răspunsul de la un motor de căutare ca Google, Bing sau altele. Internetul pare să fie locul răspunsurilor. Însă ele rar sunt univoce: răspunsul este un ansamblu de link-uri care trimit la texte, imagini și înregistrări video. Fiecare căutare poate să implice o explorare a unor teritorii diferite și complexe dând chiar impresia unei anumite exhaustivități. Ce credință găsim în acest spațiu antropologic pe care îl numim web? Digitând într-un motor de căutare cuvântul God sau și religion, spirituality, obținem liste de sute de milioane de pagini. În Rețea se observă o creștere a necesității religioase pe care "tradiția" pare că o satisface cu greu. Omul în căutarea lui Dumnezeu astăzi demarează o navigare. Care sunt consecințele? Rețeaua, tocmai grație faptului că este în măsură să conțină totul, poate cu ușurință să fie asemănată cu un fel de supermarket a religiosului. Așadar ne înșelăm crezând că sacrul rămâne "la dispoziția" unui "consumator" în momentul necesității. Evanghelia apare numai ca o știre printre multe altele. Însă Evanghelia "nu este o informație printre altele - afirma în anul 2002 cardinalul de atunci Ratzinger - o riglă pe masă alături de altele", ci este "cheia, un mesaj de natură total diferită de multele informații care ne scufundă zi după zi". Continua actualul Pontif: "Dacă Evanghelia apare numai ca o știre printre multe, probabil poate să fie respinsă în favoarea altor mesaje mai importante. Dar cum reușește comunicarea, pe care noi o numim Evanghelie, să facă să se înțeleagă că ea este tocmai o formă de informație complet alta - în uzul nostru lingvistic, mai degrabă decât o "performare", un proces vital, prin intermediul căruia numai instrumentul existenței poate găsi tonul său corect?"3. Provocarea pe care o avem în fața noastră este deci serioasă pentru că marchează demarcația dintre credință ca "marfă" de vândut în manieră seducătoare și credința ca act al inteligenței omului care, mișcat de Dumnezeu, îi dă Lui în mod liber propriul asentiment. Așadar este necesar astăzi să luăm în considerare că există realități capabile să scape mereu și oricum de logica "motorului de căutare" și că "google-izarea" credinței este imposibilă. Recent Google a introdus o nouă funcționalitate numită Instant care permite să se obțină rezultatele căutări deja în momentul în care căutarea este efectuată. Dacă ținem abilitată funcțiunea Google Instant și digităm cuvântul God vom descoperi că în "piața" răspunsurilor Dumnezeu nu mai este desigur "ființa despre care nu se poate gândi cel mai mare" conform definiției sfântului Anselm. De fapt, imediat ce sunt digitate literele "g", "o" și "d", sugestiile automate în limba engleză sunt în ordine: "gods of Metal", și apoi "god of war", "godot" și "godzilla", adică respectiv: un joc video, un festival de muzică metal, cea mai vestită operă teatrală a lui Samuel Beckett și un monstru din cinematografia japoneză. Dumnezeu ca atare (God) nu intră în domeniul răspunsurilor posibile. Căutarea lui Dumnezeu în timpul lui Google Instant a devenit dificilă... Putem confrunta logica motorului de căutare instantanee cu aceea a motoarelor "semantice" și cu logica lor diferită de funcționare, întemeiată pe recunoașterea unei întrebări precise care trebuie pusă bine. Un exemplu este cel oferit de Wolfram|Alpha. Dat fiind faptul că, deocamdată, singura limbă pe care o înțelege este engleza, este interesant de observat că răspunsul la întrebarea Does God exist? (Există Dumnezeu?): "Îmi pare rău, dar un sărman motor computerizat de cunoaștere, nu contează cât de puternic poate să fie, nu este în măsură să furnizeze un răspuns simplu la această întrebare". Acolo unde Google merge la țintă sigură furnizând sute de mii de răspunsuri indirecte, Wolfram|Alpha face un pas înapoi. Care este diferența? Google este un motor sintactic și se preocupă numai să "cenzureze" cuvintele care sunt în cadrul unui text dar fără a încerca în nici un fel să determine contextul în care aceste cuvinte sunt utilizate. Căutarea semantică încearcă în schimb să se apropie de modul de a înțelege al omului, căutând să interpreteze semnificația logică a frazelor și încercând să-i înțeleagă semnificația din context. Modul în care se pune întrebarea poate să influențeze eficacitatea răspunsului. Iată, așadar, ce putem învăța: și în timpul Rețelei căutarea lui Dumnezeu trebuie să se nască mereu dintr-un context precis, nu din capacitatea de a face o căutare "la întâmplare", ci din formularea răbdătoare a unei întrebări și din recunoașterea a ceea ce se dorește cu adevărat. Deci se înțelege că Rețeaua "provoacă" credința în înțelegerea sa grație unei "logici" care tot mai mult marchează modul de a gândi al oamenilor. Omul religios în timpul Rețelei În acest context trebuie luată în considerare o posibilă adevărată schimbare radicală în percepția întrebării religioase. Odinioară omul era puternic atras de religios ca de un izvor de sens fundamental. Asemenea acului unei busole, el știa că este în mod radical atras spre o direcție precisă, unică și naturală: Nordul. Dacă busola nu indică Nordul este pentru că nu funcționează și desigur nu pentru că nu există Nordul. Apoi omul, în special cu al doilea război mondial, a început să folosească radarul care se folosește pentru a găsi și a determina poziția obiectelor fixe sau mobile. Radarul merge în căutarea target-ului său și implică o deschidere nediscriminată și spre cel mai slab semnal, nu indicația unei direcții precise. Și astfel și omul a început să meargă în căutarea unui sens pentru viață și chiar a unui Dumnezeu capabil de vreun semn de recunoaștere, care să-și facă auzit glasul său. Exprimarea aceste logici este întrebarea: "Dumnezeule, unde ești?". De aici și așteptarea lui Godot și atâtea pagini din marea literatură din secolul al XX-lea, de exemplu. Omul era înțeles oricum ca un "auditor al cuvântului" - pentru a folosi o celebră expresie a teologului Karl Rahner, care implicit a dat formă teologică metaforei tehnologice a radarului - în căutarea unui mesaj de care simțea o necesitate profundă. Și astăzi? Mai este valabilă această imagine? În realitate, deși mereu vii și adevărate, ele rezistă mai puțin. Imaginea care astăzi este mai prezentă este aceea a omului care se simte rătăcit dacă celularul său nu are acoperire sau dacă device-ul său tehnologic (computer, tablet sau smartphone) nu poate să aibă acces la vreo formă de conexiune de rețea wireless. Dacă odinioară radarul era în căutarea unui semnal, astăzi în schimb noi suntem cei care căutăm un canal de acces prin care datele să poată trece. Omul astăzi mai mult decât să caute semnale este obișnuit să caute să fie mereu în posibilitatea de a le primi însă fără a le căuta în mod necesar. Consecința extremă este logica introdusă de sistemul push care funcționează în manieră opusă sistemului pull. Primul implică faptul că atunci când o informație este disponibilă (de exemplu un mail) eu îl primesc în manieră automată pentru că țin deschis un canal de recepție. Al doilea sistem implică faptul că eu pot merge să o recuperez atunci când vreau să stabilesc o conexiune. Omul ca busolă mai întâi și radar după aceea se transformă, așadar, într-un decoder, adică un sistem de acces și de decodificare a întrebărilor pe baza multiplelor răspunsuri care ajung la el fără ca el să se preocupe să meargă în căutarea lor. Trăim bombardați de mesaje, îndurăm o suprainformare, așa-numita information overload. Astăzi problema nu este de a repera mesajul de sens ci de a-l decodifica, a-l recunoaște pe baza multiplelor răspunsuri pe care eu le primesc. Și poate să fie "ascuns" peste tot. Într-o lume care oferă răspunsuri la întrebări care încă nu au fost formulate, întrebarea religioasă în realitate se transformă într-o confruntare între răspunsuri plauzibile și în mod subiectiv semnificative. Mai întâi vin răspunsurile și din acestea omul este chemat să recunoască întrebările sale cele mai radicale și autentice. Marele cuvânt care trebuie redescoperit este deci o veche cunoștință din vocabularul creștin: discernământul. Răspunsul este locul de emersiune a întrebării. Așadar revine omului de astăzi și mai ales formatorului, educatorului să deducă și să distingă întrebările religioase adevărate de răspunsurile pe care el le vede oferite încontinuu. Este o lucrare complexă care cere o mare pregătire și o mare sensibilitate spirituală. Biserica: fire de rețea sau mlădițe de viță? A doua problemă pe care aș vrea să o ridic este de ordin mai propriu-zis ecleziologic. Rețeaua este astăzi tot mai mult loc de networks și de communities. Este posibil să ne imaginăm o viață eclezială în mod esențial de Rețea? O "Biserică de Rețea" în sine și prin sine este o comunitate lipsită de orice referință teritorială și de referință concretă reală de viață. Să ne gândim la "bisericile" generate de telepredicatori, care produc o practică religioasă individuală care confirmă privatizarea exasperată a scopurilor vieții și individualismul extrem al societății capitaliste de consum. Nu se datorează întâmplării marele succes al siturilor de spiritualitate răspândită, dezlipită de orice formă de mediere istorică, comunitară și sacramentală (tradiție, mărturie, celebrare...), care tinde să includă toate valorile religioase numai în conștiința individuală și adesea de inspirație new age. Aceste tensiuni, cum este clar, au o repercusiune asupra semnificației "apartenenței" ecleziale. Ea riscă să fie considerată rodul unui "consens", deci "produs" al comunicării. În acest context pașii inițierii creștine riscă să se rezolve într-un fel de "procedură de acces" (login) la informație, poate și pe baza unui "contract" care permite și o rapidă deconectare (logoff). Înrădăcinarea într-o comunitate s-ar rezolva într-un fel de "instalare" (set up) a unui program (software) într-o mașină (hardware), care se poate deci și "dezinstala" (uninstall) cu ușurință. Pe de altă parte Rețeaua este destinată în schimb tot mai mult să fie nu o lume paralelă și distinctă față de realitatea de toate zilele, aceea a contactelor directe: cele două dimensiuni, cea on line și cea off line, sunt chemate să se armonizeze și să se integreze cât mai mult posibil într-o viață de relații depline și sincere. Biserica în ea însăși este tot mai înțeleasă (și rezultă comprehensibilă) în termeni de network. Așadar Rețeaua pune întrebări care se referă la mentalitatea și modelul cu care poate să fie înțeleasă Biserică în faptul de a fi "comunitate" și în dezvoltarea ei. Lumen gentium la nr. 6, vorbind despre natura intimă a Bisericii, afirmă că ea se face cunoscută prin "diferite imagini". În trecut, în afară de cele biblice, au fost folosite și imagini de alt gen pentru "a semnifica" Biserica; de exemplu, metaforele navale și de navigare4. De fapt, unele imagini pot fi și "modele" ecleziologice. Prin "model" se înțelege o imagine folosită în mod reflex și critic pentru a aprofunda înțelegerea realității5. Întrebarea în acest moment este dacă astăzi nu se pune necesitatea de a se confrunta serios cu modelul "Rețelei" și cu ceea ce derivă din ea la nivel de înțelegere ecleziologică. În lucrarea sa Thy Kingdom Connected, Dwight J. Friesen, profesor asociat de teologie practică la Mars Hill Graduate School din Seattle, își imaginează "împărăția lui Dumnezeu în termenii de a fi relațional conectați cu Dumnezeu, unii și alții, și cu toată creația"6. Desigur, în această viziune putem regăsi viziunea din Compendiul Catehismului Bisericii Catolice care afirmă sacramentalitatea Bisericii în faptul de a fi "instrument al reconcilierii și al comuniunii întregii omeniri cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc"7. Gândirea lui Friesen exprimă o viziune despre Biserică a acelei emerging church, o amplă mișcare complexă și fluidă a zonei evanghelico-carismatică ce vrea să reimplanteze credința creștină în noul context postcreștin. Rezultă o Biserică "organică, interconectată, descentralizată, construită de jos, flexibilă și mereu în evoluție"8. Însă în această imagine pare că natura și misterul Bisericii se diluează în faptul de a fi un "spațiu de conectare", un hub de conexiuni, care suportă o "autoritate conectivă"9 al cărei scop consistă în mod substanțial în a conecta persoanele. Ideea de Biserică ce rezultă din această viziune este aceea a unei Networked Church, care regândește și reînțelege structurile bisericilor locale. Scopul primar al Bisericii ar fi acela de a crea și a dezvolta un ambient conectiv unde este ușor ca oamenii să se regrupeze în numele lui Cristos. Așadar Biserica în această viziune ar fi o structură de suport unde oamenii pot "să se regrupeze". Biserica nu este un loc de referință, nu este un far care în sine emite lumină, ci o structură de suport pentru a face să crească împărăția lui Dumnezeu. Nu se exclud în această perspectivă "păstori, conducători, episcopi, un pontif, sau altceva"10, ci sunt înțeleși ca network ecologist, persoane care au rolul de a ține în funcție rețeaua de conexiuni11. Această viziune oferă o idee despre comunitatea creștină care își însușește caracteristicile unei comunități virtuale înțeleasă ca lejeră, fără legături istorice și geografice, fluidă. Desigur o astfel de orizontalitate ajută mult la înțelegerea misiunii Bisericii care este trimisă să evanghelizeze. De fapt, toată construcția lui emerging ecclesiology este puternic misionară. În acest sens valorizează mult capacitatea conectivă și de mărturie. Pe de altă parte este în mare pericol înțelegerea Bisericii ca "trup mistic", care pare să se dilueze într-un fel de platformă de conexiuni. Ori, desigur că relaționalitatea Rețelei funcționează dacă legăturile (link) sunt mereu active: atunci când un nod sau o legătură ar fi întreruptă, informația nu ar trece și relația ar fi imposibilă. În concluzie, reticularitatea viței în mlădițele căreia curge una și aceeași limfă nu este distantă de imaginea internetului. Însă ceea ce dintr-un punct de vedere catolic trebuie să rămână clar este că Biserica nu poate fi înțeleasă ca un fel de mare Rețea de relații imanente și orizontale, ci are mereu un principiu și un fundament "extern". Așadar, "con-vocarea" de a fi parte din Trupul lui Cristos care este Biserica nu poate fi redusă la modelul sociologic al agregării. Ea este "poporul pe care Dumnezeu îl convoacă de la toate marginile pământului, pentru a constitui adunarea celor care, prin credință și Botez, devin fii ai lui Dumnezeu, mădulare ale lui Cristos și templul Duhului Sfânt"12. Apartenența la Biserică este dată de acest fundament extern pentru că Isus Cristos este cel care, prin intermediul Duhului Sfânt, unește cu sine intim pe credincioșii săi; el e cel care o unește cu sine într-o Alianță veșnică, făcând-o sfântă (Ef 5,26)13. Rețeaua poate să fie înțeleasă ca un fel de mare text autoreferențial, deci pur "orizontal": ea nu are rădăcini, nici ramuri, deci reprezintă un model de structură închisă în ea însăși. Dacă relațiile în Rețea depind de prezența și de funcționarea eficace a instrumentelor de comunicare, comuniunea eclezială este în schimb în mod radical un "dar" al Duhului Sfânt. Acțiunea comunicativă a Bisericii are în acest dar fundamentul său și originea sa. Pe acest dar se întemeiază natura sa intimă. Harul: "peer-to-peer" sau "face-to-face"? Se înțelege bine că unul din punctele critice ale reflecției noastre pe care o facem este în realitate conceptul de "dar", de un fundament extern. Rețeaua pentru Biserică este mereu și oricum "găurită": Revelația este un dar care nu se poate deduce și acțiunea eclezială are în acest dar fundamentul său și originea sa. Însă însuși conceptul de "dar" se schimbă astăzi. De fapt, Rețeaua este locul darului. Concepte precum file sharing, free software, open source, creative commons, user generated content, social network au toate în cadrul lor, chiar dacă în manieră diferită, conceptul de "dar", de distrugere a ideea de "profit". Însă dacă ne uităm mai bine, mai mult decât de "dar" e vorba de un "schimb" liber făcut posibil și semnificativ grație formelor de reciprocitate care rezultă "profitabile" pentru cei care intră în această logică de schimb. Oricum există o idee "economică" ce are în mine conceptul de "piață". În realitate nodul consistă în faptul că logica darului în Rețea pare în mod substanțial să fie legată de ceea ce în slang este numit freebie, adică ceva care nu are preț în sensul că nu costă nimic. Ea se întemeiază pe întrebarea implicită: "cât costă?" și optica este mutată pe cel care "ia" (și nu "primește", deci). Freebie este ceea ce se poate lua liber. Gratia gratis data în schimb nu se "ia" ci se "primește" și intră mereu într-un raport în afara căruia nu se înțelege. Harul nu este un freebie, dimpotrivă, pentru a-l cita pe teologul Dietrich Bonhoeffer, este "scump". În același timp Harul se comunică prin medieri întrupate. Logica Harului creează "legături" face-to-face, adică a acelui "față în față", cum este tipic pentru logica darului, lucru care în schimb este străin în sine logicii lui peer-to-peer, adică a acelui "nod în nod", care în ea însăși este o legică de conexiune și de schimb, nu de comuniune. Și un "chip" nu poate fi redus niciodată la un simplu "nod". Iată așadar o misiune specifică a creștinului în Rețea: a o face să devină din loc de "conexiune" în loc de "comuniune". Riscul acestor timpuri este tocmai acela de a confunda acești doi termeni. Conexiunea în sine nu e suficientă pentru a face din Rețea un loc de împărtășire pe deplin umană. A lucra în vederea acestei împărtășiri este misiune specifică a creștinului. Pe de altă parte, dacă "inima umană tânjește spre o lume în care să domnească iubirea, unde darurile să fie împărtășite", așa cum a scris Benedict al XVI-lea14, atunci Rețeaua poate să fie cu adevărat un ambient privilegiat în care această exigență profund umană să poată lua formă. Autoritatea între emisie și mărturie În această linie de reflecție se situează problema autorității în Biserică și în medierile ecleziale în sens mai general. Rețeaua, din natura sa, este întemeiată pe link-uri, adică pe legăturile reticulare, orizontale și nu ierarhice. Biserica trăiește dintr-o altă logică, dintr-un mesaj dăruit, adică primit, care "găurește" dimensiunea orizontală. Nu numai atât: odată găurită dimensiunea orizontală, ea trăiește din mărturie autoritară, de tradiție, de Magister: toate aceste cuvinte par să se ia la pumni cu o logică de Rețea. În fond am putea spune că pare să prevaleze în web logica algoritmului Page Rank de la Google. Deși în fază de depășire, el determină încă astăzi pentru mulți accesul la cunoaștere. Se întemeiază pe popularitate: în Google este mai accesibil ceea ce este mai mult "linkat", deci paginile web asupra cărora există mai mult acord. Așadar, fundamentul său este în faptul că cunoștințele sunt moduri concordate de a vedea lucrurile. Aceasta pentru mulți pare cea mai bună logică pentru a înfrunta complexitatea. Însă Biserica nu-și poate însuși această logică, ea care, în ultimele sale rezultate, este expusă dominării celui care știe să manipuleze opinia publică. Autoritatea nu a dispărut în Rețea și chiar riscă să fie și mai ocultă. Și de fapt cercetarea se îndreaptă astăzi în direcția de a găsi alte metrici pentru motoarele de căutare, care să fie mai mult de "calitate" decât de "popularitate". Totuși, în pofida problemelor amintite aici, există și un aspect important asupra căruia trebuie reflectat și care apare astăzi de mare importanță: societatea digitală nu se poate concepe și înțelege numai prin conținuturile transmise, ci mai ales prin intermediul relațiilor: schimbul de conținuturi astăzi, în timpul rețelelor sociale, are loc în cadrul relațiilor. Așadar este necesar să nu se confunde "noua complexitate" cu "dezordinea" și "agregarea spontană" cu "anarhia". Biserica este chemată să aprofundeze mai mult exercitarea autorității într-un context în mod fundamental reticular, deci orizontal. Apare clar că mărturia autoritară este cartea care trebuie jucată. Logica acelor social networks ne face să înțelegem mai bine decât înainte că conținutul împărtășit este mereu strâns legat de persoana care îl oferă. De fapt, nu există în aceste rețele nici o informație "neutră": omul este mereu implicat direct în ceea ce comunică. Fiecare este chemat să-și asume propriile responsabilități și propria misiune în cunoaștere. În acest sens creștinul care trăiește cufundat în rețelele sociale este chemat la o autenticitate a vieții foarte angajantă: ea atinge direct valoarea capacității sale de comunicare. De fapt, a scris Benedict al XVI-lea în recentul său Mesaj pentru a 45-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale, "atunci când persoanele schimbă între ele informații, deja se împărtășesc pe ele însele, viziunea lor despre lume, speranțele lor, idealurile lor". Tehnologia informației, contribuind la crearea unei rețele de conexiuni, pare așadar să lege mai strâns prietenia și cunoașterea, făcându-i pe oameni să devină "martori" a ceea ce stă la baza propriei lor existențe. Dacă odinioară testimonial era o figură autoritară specială, astăzi toți, în felul lor, sunt solicitați să devină așa. Deci se prefigurează un impuls reînnoit spre "întâlnirea misterioasă dintre posibilitățile tehnologice ale limbajelor comunicării și deschiderea spiritului la inițiativa luminoasă a Domnului în martorii săi"15. O vestire a Evangheliei care nu trece prin autenticitatea unei vieți zilnice personale împărtășite ar rămâne, astăzi mai mult ca oricând, un flatus vocis, un mesaj exprimat într-un cod comprehensibil probabil cu mintea, dar nu cu inima. Deci credința nu numai că se "transmite", dar mai ales poate să fie trezită în întâlnirea personală, în relațiile autentice. Biserica în Rețea este chemată deci nu numai la o "emitere" de conținuturi, ci mai ales la o "mărturie" într-un context de relații ample compus din credincioși de orice religie, necredincioși și persoane de orice cultură. Autoritatea astăzi se joacă mult pe planul mărturiei autoritare care nu desparte mesajul de relațiile "virtuoase" pe care el este în măsură să le creeze. Cum să gândim Rețeaua în mod teologic? Rețeaua, așa cum am văzut până în acest moment, aduce provocări cu adevărat semnificative înțelegerii credinței creștine. Cultura digitală are pretenția de a face ființa umană mai deschisă la cunoaștere și la relații. Până aici am identificat câteva din multele noduri critice pe care această cultură le pune vieții de credință și Bisericii. Așadar, poate că a venit momentul de a lua în considerare înțelegerea credinței în timpul Rețelei, adică reflecția despre posibilitatea de a gândi credința în lumina logicii Rețelei. E vorba de reflecția care se naște din întrebarea despre modul în care logica Rețelei, cu metaforele sale puternice care lucrează asupra imaginarului, precum și asupra inteligenței, poate să modeleze înțelegerea căutării lui Dumnezeu, modul de a înțelege Biserica și comuniunea eclezială, teologia Harului și așa mai departe. Reflecția este deosebit de importantă deoarece este ușor de constatat că tot mai mult internetul contribuie la construirea identității religioase a persoanelor. Și dacă acest lucru este adevărat în general, va fi adevărat tot mai mult pentru așa-numiții "digitali nativi". Fides quaerens intellectum și asta și în timpul nostru în care logica Rețelei marchează înțelegerea realității din partea noastră, modul nostru de a gândi, a cunoaște, a comunica, a trăi. * * * Imaginea care probabil exprimă mai bine rolul și pretenția creștinismului față de cultura digitală este aceea a "cultivator de sicomori" luată de la profetul Amos (7,14) și interpretată de sfântul Vasile. Cardinalul de atunci Ratzinger într-un discurs al său la o întâlnire cu titlul Parabole mediatice16 a folosit această sugestivă imagine pentru a spune că creștinismul este ca o tăietură pe un smochin. Sicomorul este un pom care produce multe roade care rămân fără gust, insipide, dacă nu sunt tăiate făcând să le iasă sucul. Așadar roadele, smochinele, reprezintă pentru Vasile cultura din timpul său. Logosul creștin este o tăietură care permite coacerea culturii. Și tăietura cere înțelepciune pentru că trebuie făcută bine și la momentul potrivit. Cultura digitală este îmbelșugată în roade care trebuie tăiate și creștinul este chemat să facă această operă de mediere între Logos și cultura digitală. Și misiunea nu este scutită de dificultăți, dar apare astăzi mai mult ca oricând exigentă. Îndeosebi este necesar să începem să gândim Rețeaua în mod teologic, dar și teologia în logica Rețelei. (După Zenit, 23 iulie 2011) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note
lecturi: 30.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |