|
Istoria tabernacolului Publicăm în continuare un articol de pr. Enrico Finotti, paroh de "S. Maria del Carmine" din Rovereto (TN), care va apare în curând în revista formativă Liturgia "culmen et fons". * * * a. Păstrarea, adorarea și împărtășirea cu Preasfânta Euharistie în afara celebrării Jertfei au fost mereu prezente în practica liturgică a Bisericii. Această afirmație ar putea să trezească astăzi o imediată perplexitate și reacție. Așadar trebuie să înțelegem bine și să argumentăm cu precizie. Desigur, păstrarea publică și solemnă, precum și riturile cultului euharistic (expunere, binecuvântare, procesiuni, etc.) s-au format de-a lungul secolelor și au o dezvoltare istorică bine definită. Totuși faptul că Euharistia a fost mereu păstrată, intim adorată și frecvent primită și în afara celebrării este incontestabil. Păstrare, adorare și împărtășanie în afara Liturghiei sunt deci elemente originale, înnăscute în însăși rădăcinile liturgiei și care pot fi găsite în experiența cultuală a Bisericii încă de la primele sale manifestări. De fapt, Preasfânta Euharistie era încredințată diaconilor pentru cei absenți și credincioșii înșiși, laici și eremiți, o luau cu ei în locuințele lor pentru a se hrăni frecvent. Cutia euharistică se naște astfel în casele creștinilor pentru a păstra cu atenție Sacramentul. Este clar că acea grijă cu care păstrau și primeau Pâinea sfântă nu putea fi altceva decât acea adorație intimă și profundă pe care deja sfântul Paul o cerea - omul să se cerceteze și astfel să mănânce din pâine și să bea din potir. Căci cine mănâncă și bea nesocotind trupul, își mănâncă și își bea propria condamnare (1Cor 11,28-29) - și pe care sfântul Augustin o reafirma - Nimeni să nu mănânce această carne fără ca mai întâi să o adore; am păcătui dacă nu am adora-o (Ennarationes in Psalmos 98, 9, CCL XXXIX, 1385). Și iată că cele trei aspecte, rezervă, adorație și împărtășanie sunt indisolubile deoarece unul este finalizat pentru celelalte: sacramentul este păstrat pentru ca să se poată primi chiar în fiecare zi cu spirit de adorație. În analogie cu casele, și bisericile trebuiau să aibă un loc de păstrare a Euharistiei, tot mai necesar în măsură în care dispărea folosirea în casă. Locul era numit Pastofor (în Orient) sau Sacrarium (în Occident) (RIGHETTI, Storia liturgica, Ancora edizione anastatica, 1998, vol. I, pag. 546) și era situat în prezbiteriu. A păstra, a adora și a se împărtăși cu Preasfânta Euharistie în afara Liturghiei nu sunt deci simptomuri ale unei coruperi care a intervenit ulterior, ci, în substanța lor, sunt aspecte legate de forma primară a celebrării sfintelor Taine. b. În al doilea mileniu Preasfântul Sacrament tinde să iasă din secret și să intre progresiv în biserici în mod public și tot mai solemn. Sunt mărturie capsa mică, numită Propitiatorium, pusă pe masa altarului sau Porumbelul euharistic care atârnă deasupra altarului. Este interesant de observat că, imediat ce Sacramentul iese din sacristie, imediat găsește altarul ca locuință a sa, acolo unde s-a "născut". Foarte repede exigențele siguranței și dezvoltarea crescândă a cultului euharistic au dus la forme monumentale, cum sunt troițele euharistice, care din necesitate au trebuit să părăsească altarul pentru a crea un spațiu arhitectonic autonom propriu. Totuși sacramentul nu a mai intrat din nou în secretul sacristiei, ci a început urcarea sa triumfală, întărită de dezvoltarea dogmei și spiritualității euharistice. c. Ca urmare a Conciliului Tridentin tabernacolul, deja monumental, nu se teme să urce chiar pe altar, ca loc propriu al său: de fapt, tabernacolul conține în mod ontologic același Mister viu și adevărat care se celebrează pe altar. Dacă aceasta a fost norma cea mai răspândită și recomandată, totuși, Biserica, măcar în liturgia pontificală, nu a voit să părăsească obiceiul antic, care distingea altarul de rezerva euharistică. În același timp trebuia să se accepte o cutie publică, vizibilă și solemnă a Preasfintei Euharistii. În felul acesta, în catedrale și în biserici s-a înființat capela Preasfântului Sacrament care, deși distinctă de navată era legată de ea și cu prețiozitatea și sacralitatea sa avea să fie Sancta sanctorum a bisericii însăși. Identitatea și rolul tabernacolului euharistic nu pot să ia numai dintr-o investigație istorică, ci este necesară mai ales o reflecție teologică. De fapt, bazele sunt cele care pot să schimbe, să amendeze sau să perfecționeze fie alegerile istorice din trecut, fie cele din practica liturgică actuală. Fără teologia euharistică suntem expuși cu ușurință ori arheologismului ori funcționalismului pastoral. Altarul și tabernacolul - la nivel de principiu - sunt inseparabile. Această afirmație, la prima vedere, ar putea crea dificultăți, însă, în lumina unei argumentări senine i se va înțelege adevărul. Altarul este locul sfânt pe care se împlinește în mod sacramental Misterul pascal al Răscumpărării noastre. În mod simultan în inima Rugăciunii Euharistice se actualizează Prezența Domnului, actul său de jertfă și forma sa de hrană și băutură. Prezență, Jertfă și Ospăț sunt trei aspecte indisolubile și sincronice ale marelui Mister are este dăruit Bisericii cu Consacrarea. Altarul este și simbolul cel mai calificat care exprimă cu însăși structura sa cele trei dimensiuni ale Misterului care se împlinește pe ele. De fapt: demnitatea și centralitatea sa este semnul lui Cristos prezent în Biserică drept Cap al adunării liturgice; ca monument din piatră și ridicat amintește de Jertfa Crucii, actualizată în celebrarea sfintelor taine; masa sa acoperită de fața de altar amintește de ospățul sacru în care ne este dată Pâinea sfântă a vieții veșnice și potirul mântuirii veșnice. În felul acesta altarul are imprimate asupra sa în mod simbolic coordonatele fundamentale ale Euharistiei. A separa Sacramentul de altar, după ce s-a terminat celebrarea, creează în sine o oarecare tulburare, atât pentru altar cât și pentru tabernacol. Dacă în vechime altarul este locul sacru necontestat spre care se îndreptau toți în timpul celebrării și după celebrare, Sacramentul fiind păstrat în sacristie, cu tabernacolul în biserică, dar separat de altar, se creează o bipolaritate care după celebrarea este în mod categoric în favoarea tabernacolului, deoarece credincioșii, instruiți de dogma de credință, merg acolo unde este realitatea, lăsând deoparte simbolul, chiar dacă nu este lipsit de o anumită eficacitate spirituală atunci când altarul este dedicat. Statuia sau portretul se întunecă atunci când persoana vie este prezentă. Iată pentru ce papa Paul al VI-lea va putea să afirme despre tabernacol și nu despre altar că este inima vie a fiecăreia dintre bisericile noastre (Crezul poporului lui Dumnezeu, 1968) și Benedict al XVI-lea va spune că această prezență face în așa fel încât în biserică să fie mereu euharistia... o biserică fără prezență euharistică este într-un fel moartă, chiar dacă invită la rugăciune... (J. RATZINGER, Introduzione allo spirito della liturgia, Ed. San Paolo, 2001, pag. 86). Deja fericitul cardinal Hildefons Schuster a exprimat astfel același concept: "... Preasfânta Euharistie păstrată veșnic în biserici dă caracter de veșnicie Jertfei nesângeroase a altarului..." (Liber sacramentorum, Casale Monferrato, ed. Marietti, 1932, vol. I, pag. 24). De fapt, Cristos, chiar și nu oferirea jertfei, atunci când este păstrată Euharistia în biserici sau în oratorii, este cu adevărat Emanuel, adică «Dumnezeu este cu noi». Zi și noapte rămâne în mijlocul nostru și locuiește în noi, plin de har și de adevăr (RCCE 2). Dar și tabernacolul suferă daune datorită separării de altar. De fapt, el amintește mai ales prezența reală, dar nu la fel acea virtus sacrificalis, care nu abandonează niciodată pe Mielul jertfit și glorios; și nici acea forma convivialis, care rămâne înnăscută în Sacrament, care, mai devreme sau mai târziu, va trebui să fie primit în împărtășanie. Cu alte cuvinte, altarul este cel mai bun interpret al tabernacolului, deoarece garantează expresia simbolică a tuturor aspectelor Misterului. De fapt, formarea euharistică autentică a creștinului implică o triplă atenție: percepția adoratoare a Prezenței Domnului, unirea cu Jertfa sa și hrănirea cu vrednicie cu Trupul său și Sângele său. Insuficiența unuia sau altuia din aceste aspecte sau compunerea lor neadecvată a dus uneori la viziuni doctrinale, la practici pastorale sau la itinerarii spirituale care nu întotdeauna au fost conforme cu caracterul complet al Misterului în echilibrul părților sale: "Pentru a orienta bine evlavia față de preasfântul Sacrament al Euharistiei și pentru a o alimenta cum se cuvine este necesar să se țină cont de misterul euharistic în toată mărimea sa, atât în celebrarea Liturghiei cât și în cultul speciilor sacre, păstrate după Liturghie pentru a extinde harul jertfei" (RCCE 4). Pentru aceasta normele liturgice stabilesc că expunerea Preasfântului Sacrament să aibă loc în mod normal pe altar, pentru ca sensul Jertfei și trimiterea la Împărtășania sacramentală să nu fie străine de Adorație: "În expuneri trebuie să se acorde atenție ca să apară cultul Preasfântului Sacrament cu claritate în raportul său cu Liturghia" (RCCE 90) și "pixida sau ostensorul se pun pe masa altarului..." (RCCE 110). Această relație între altar și Preasfânta Euharistie este afirmată și de invocația tradițională: Binecuvântat să fie Isus în preasfântul Sacrament al altarului (RCCE 237). Se înțelege așadar că raportul altar-tabernacol nu este ceva secundar, ci implică teologia, cateheza, liturgia, spiritualitatea și evlavia corectă a poporului lui Dumnezeu. De vreme ce istoria ne oferă soluții variabile și teologia ne cheamă la unitatea Misterului, va trebui să fim deschiși la normative diversificate, dar mereu atenți să nu punem prezența personală - adevărată, reală și substanțială - a Domnului în spatele simbolurilor. "Deci nu este nici o îndoială că toți credincioșii în linie cu practica tradițională și constantă a Bisericii catolice, în venerația lor față de acest preasfânt Sacrament îi aduc lui acel cult de latria care este datorat adevăratului Dumnezeu. Și dacă Cristos Domnul a instituit acest sacrament ca hrană a noastră, nu s-a diminuat din această cauză datora de a-l adora" (RCCE 3). (După Zenit, 12 și 17 iulie 2011) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 9.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |