Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

La Assisi un pelerinaj al adevărului și al păcii

Cardinal Kurt Koch
Președinte al Consiliului Pontifical pentru Unitatea Creștinilor

Benedict al XVI-lea a convocat o "Zi de reflecție, dialog și rugăciune pentru pace și dreptate în lume". La 27 octombrie 2011 nu va putea fi însă o simplă rugăciunea a inițiativei de neuitat întreprinsă de fericitul Ioan Paul al II-lea în anul 1986, și mai ales pentru că în acești douăzeci și cinci de ani lumea s-a schimbat mult. Cotitura cea mai decisivă care a avut loc între timp este fără îndoială sfârșitul regimurilor asupritoare comuniste în țările de dincolo de Cortina de Fier, care a schimbat radical harta externă și internă a Europei și care a fost definit de cardinalul de atunci Joseph Ratzinger ca victoria adevărului Duhului și a religiei: "Duhul a dat dovada puterii sale; sunetul de trâmbiță al libertății a fost mai puternic decât zidul care voia să-l limiteze" (J. Ratzinger, Wendezeit für Europa? Diagnosen und Prognosen zur Lage von Kirche und Welt, 106). Sfârșitul așa-numitului război rece care, după părerea lui Michail Gorbaciov, n-ar fi fost posibil fără energia fericitului Ioan Paul al II-lea, a schimbat în manieră neindiferentă și situația ecumenică și interreligioasă.

Marea cotitură din anul 1989 din Europa a făcut în așa fel încât, în peisajul ecumenic, mai ales Bisericile ortodoxe să ajungă să ocupe un loc mai însemnat în conștiința tuturor creștinilor. Din punctul de vedere al credinței și ecleziologiei, ele sunt foarte apropiate de noi, chiar dacă poate să pară, la nivel de istorie și cultură, că ar exista între noi și ei o distanță și mai mare față de cea avută cu comunitățile ecleziale născute din Reformă. A asculta glasul ortodoxiei este indispensabil dacă vrem să facem pași înainte și în depășirea problemelor referitoare la dezbinarea creștinilor în Occident. A asculta acest glas va contribui mai ales la o lărgire spre est și în ecumenism, extrem de important pentru viitorul social al Europei. De fapt, unificarea politică a Europei se va putea realiza numai dacă va avea loc o ulterioară apropiere între creștinii din Orient și din Occident, adică dacă Biserica, în Occident ca și în Orient, va învăța din nou, așa cum obișnuia să afirme fericitul Ioan Paul al II-lea, să respire cu amândoi plămânii. Din punct de vedere interreligios trebuie să luăm act în primul rând de marile mișcări migratoare care au condus la un bogat amestec de populație. Asta înseamnă mai ales că religiile diferite de religia noastră nu mai sunt percepute ca fenomene străine, ci ca realități vecine, pe care le experimentăm zilnic și care, în întâlnirea cu alți credincioși, asumă un chip deosebit. Acest lucru este adevărat îndeosebi pentru islam, care se articulează în interiorul său în multiple forme și care, prezent în numeroase țări europene de mult timp sau de puțin timp, constituie o religie în creștere rapidă în fața unei populații locale în scădere ca număr și în îmbătrânire constantă. Așadar, dialogul interreligios este indispensabil pentru prosperitatea unei conviețuiri pașnice în societatea de astăzi. Această nouă situați interreligioasă a făcut în așa fel încât religia, adesea considerată de opinia publică drept un factor irelevant sau chiar deranjant, care trebuie izolat la marginile vieții sociale, a redevenit o temă la ordinea zilei în dezbaterea publică. Această dezvoltare trebuie citită ca un fapt încurajator deoarece o societate care se închide în fața divinului este o societate incapabilă să ducă un dialog interreligios, așa cum a afirmat clar Benedict al XVI-lea în vestitul său discurs din anul 2006 la Universitatea din Regensburg, în Germania: "O rațiune care în fața divinului este surdă și respinge religia în cadrul subculturilor este incapabilă să se insereze în dialogul culturilor".

Întâlnirea de la Assisi din 27 octombrie 2011 se leagă de acest aspect fundamental. Ea ia act mai ales de faptul că marile speranțe de pace apărute după prăbușirea regimurilor comuniste în anul 1989 au început să șovăie din cauza dezvoltărilor succesive, pentru că al treilea mileniu a fost marcat încă de la început de o înspăimântătoare escaladare a violenței și de acte teribile de terorism care nu par să înceteze. În această situație, Benedict al XVI-lea consideră crucial ca diferitele Biserici și comunități creștine și reprezentanții celorlalte religii să dea din nou o mărturie credibilă și convinsă în favoarea păcii și dreptății în lumea de astăzi. Toți participanții sunt invitați la o angajare personală în a declara public și în a se strădui pentru ca credința și religia să nu se înrudească în nici un fel cu ostilitatea și violența, ci să se acordeze cu pacea și reconcilierea. Aceasta viziune este ceva natural pentru ecumenismul creștin. De fapt, mișcarea ecumenică este încă de la început o mișcare de pace care se pune în slujba păcii dintre credincioșii creștini și dintre comunitățile creștine pe drumul purificării memoriei, al depășirii cauzelor multiplelor dezbinări dintre creștini, al vindecării vechilor ostilități și al recunoașterii reciproce ca frați și surori în Cristos.

Deși dialogul interreligios nu-și poate fixa o asemenea unitate, ci continuă respectul, promovarea înțelegerii reciproce și colaborarea solidară în construirea unei lumi pașnice și drepte, și dialogul interreligios "stă sau cade" prin gesturi concrete de reconciliere, având conștiința că pacea poate să apară numai acolo unde nu ura și violența ci înțelegerea și colaborarea pașnică pregătesc drumul viitorului, adică acolo unde pacea este efortul comun al tuturor religiilor. Iată deci strălucind adevăratul motiv pentru care Papa a ales referința la pelerinaj pentru întâlnirea de la Assisi, definindu-i tem: Pelerini ai adevărului, pelerini ai păcii. Pacea este posibilă numai acolo unde oamenii, ca autentici căutători ai lui Dumnezeu, pornesc la drum spre adevăr. De fapt, pacea se află în adevăr, așa cum a subliniat deja Benedict al XVI-lea în primul său mesaj pentru Ziua mondială a păcii în anul 2006: "Acolo unde și acolo când omul se lasă luminat de strălucirea adevărului, întreprinde aproape natural drumul păcii".

Istoria arată suficient de mult că negarea adevărului, sau chiar indiferența în fața lui, injectează otrava discordiei în relațiile umane și că, invers, adevărata întâlnire a religiilor este posibilă nu dacă se renunță la adevăr, ci dacă se intră în el profund. În lumina acestei considerații fundamentale, întâlnirea de la Assisi ar trebui să fie în primul rând "o zi de reflecție". Însă, reflecția despre pace poate produce roade nu în izolarea splendidă a fiecărui individ, ci în căutarea comună a adevărului. Iată pentru ce al doilea termen care descrie întâlnirea de la Assisi este "zi de dialog". Pentru că pacea, conform originii ebraice a termenului shalom, este în primul rând un salut, un cuvânt de relație, reflecția despre pace poate avea loc numai în dialog, în schimbul dintre credincioși care discută împreună despre modul în care au găsit rădăcina cea mai profundă a păcii în întâlnirea cu Dumnezeu și au experimentat deci o realitate care nu poate să fie necunoscută de adepții celorlalte religii. Numai dacă dialogul interreligios nu se reduce la un simplu schimb de cordialități, ci își propune căutarea adevărului, poate să devină ascultare comună a unicului Logos al lui Dumnezeu, care ne dăruiește pacea în pofida divergențelor noastre, a contradicțiilor noastre și chiar a dezbinărilor noastre. În sfârșit, pentru cei care cred este natural ca o "zi de reflecție și de dialog" să fie și o "zi de rugăciune" pentru pace. De fapt, rugăciunea nu este numai prima articulare a credinței; în rugăciune noi întâlnim și fundamentul cel mai profund al păcii, adică pacea fiecărui individ cu Dumnezeu. Reculegerea în pacea cu Dumnezeu, care este izvorul oricărei păci, sau mai bine zis care este Pacea, este drumul decisiv care trebuie făcut pentru a găsi pacea și între oameni, între națiuni și între popoare. Nu este întâmplător că Isus leagă încurajarea sa de a-i iubi pe dușmani de îndemnul său de a ne ruga. Rugăciunea se revelează, așadar, drept "centru de reanimare" a reconcilierii. Numai drumul spre pacea interioară cu Dumnezeu demonstrează că este drumul pe care este posibil să se facă și acțiuni exterioare de pace între oameni și între popoare.

O asemenea "zi de rugăciune" nu trebuie desigur să fie greșit înțeleasă ca un act sincretist. Mai curând, fiecare religie este invitată să îndrepte către Dumnezeu acea rugăciune care corespunde credinței sale specifice. Conform credinței creștine, pacea, la care atât de mult aspiră oamenii de astăzi, provine de la Dumnezeu care a revelat în Isus Cristos planul său originar, adică faptul că ne-a "chemat la pace" (1Cor 7,15). Despre această pace Scrisoarea către Coloseni spune că ne este dăruită prin Cristos, "prin sângele crucii sale" (1,20). Deoarece crucea lui Isus șterge orice dorință de răzbunare și îi cheamă pe toți la reconciliere, ea se ridică deasupra noastră ca permanentul și universalul Yom Kippur, care nu recunoaște altă "răzbunare" decât crucea lui Isus, așa cum a afirmat Benedict al XVI-lea prin cuvinte foarte profunde, la 10 septembrie 2010 la München: ""Răzbunarea" sa este Crucea: "Nu"-ul spus violenței, "iubirea până la sfârșit"". Creștini fiind, nu renunțăm desigur la respectul datorat celorlalte religii, ci dimpotrivă îl cimentăm, dacă, mai ales în lumea de astăzi în care violența și teroarea sunt folosite și în numele religiei, îl mărturisim pe acel Dumnezeu care a pus în fața violenței suferința sa și a învins pe cruce nu cu violența, ci cu iubirea. De aceea, crucea lui Isus nu este piedică în calea dialogului interreligios; mai degrabă ea indică drumul decisiv pe care mai ales evreii și creștinii, dar și musulmanii și adepții altor religii, vor trebui să-l primească într-o profundă reconciliere interioară devenind astfel ferment de pace și de dreptate în lume. Pentru ca întâlnirea de la Assisi să poată fi un pas fundamental în această direcție, îndreptăm către Dumnezeu rugăciunea noastră în timp ce ne pregătim pentru această mare și frumoasă inițiativă voită de Benedict al XVI-lea.

(După news.va, 8 iulie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat