Euharistia și preoția
Nu există nimic mai indispensabil
De Inos Biffi
Se afirmă - cu convingerea de a proclama cine știe ce oracol original - că de acum în Biserică trebuie să se treacă slujirea preoțească de la faza sa sacrală la cea existențială. De fapt, o "societate stabilită în mod sacral" a ajuns la apus și o concepție cultuală despre preoție ar fi improvizată și neactuală. Și aici iese în evidență o primă anomalie: aceea de a lega învățătura credinței nu de adevăr ci de actualitate, de mobilitatea gusturilor, sau, dacă vrem, de "semnele timpurilor", a căror citire, între altele, strălucește prin caracter arbitrar.
Din istorie ar apare că dacă, pe de o parte, comunitatea creștină se naște și se dezvoltă din Paștele lui Cristos celebrat în Euharistie, pe de altă parte, pentru a nu se izola ca o sectă, asumă și integrează treptat limbajul și structura cultuale, altoindu-se în contextul imperial în care preoția era axă portantă a societății.
Ar fi vorba acum de a se dezlega de acest context, deci de a abandona "sacerdotalizarea" - pentru a folosi un termen foarte urât și aproape nepronunțabil - pentru a se întoarce la îngrijirea pastorală a misiunii și a mărturiei.
Dar chiar asta învață istoria? Oricât se poate recunoaște în ea o asumare de îmbrăcări și de simbologii "sacerdotale", realitatea preoției creștine a fost percepută mereu și a acționat mereu în noutatea sa incomparabilă: noutatea lui Cristos, Mare Preot veșnic și fără sfârșit al noii alianțe, autor al Sacrificiului spiritual, ceresc și glorios, în care s-a oferit pe sine însuși, o dată pentru totdeauna, în împlinirea și depășirea cultului levitic. Este învățătura minunatei Scrisori către Evrei, care efectiv nu se bucură de stimă excesivă la teologii dezinvolți ai "deculturalizării" - al termen foarte urât - care consideră că provine chiar de la acea scrisoare o anumită responsabilitate a concepției sacralizatoare a slujirii creștine.
Între timp putem observa că este complet incorect a incrimina și a detesta cultualitatea și sacralitatea, care tind în intenția lor și în natura lor să țină viu simțul de Dumnezeu și să trezească și să alimenteze rugăciunea; și este impropriu a face să coincidă, chiar prin asta, cultul cu practicile pur exterioare, formale, lipsite de suflet și de adevăr și considerate alternative la fidelitatea definitivă "existențială". În felul acesta s-ar ajunge la devalorizarea întregii importanțe referitoare la cult, care este în schimb fundamental în istoria vechii alianțe. Însuși Isus cu familia sa a luat parte la normele religioase ale poporului său. Fiind precizat acest lucru, putem auzi, în mod deosebit, câteva învățături date de elevi lipsiți de experiență care se pregătesc pentru slujire, sau cel puțin primite de ei. De exemplu acestea: că Noul Testament trece de la o concepție cultuală despre preoție la o concepție existențială, care o abolește pe prima; că singurul preot este Isus în viața și moartea sa și apoi creștinul care "oferă trupul său" (Rom 12,1). Fără îndoială, și am văzut asta din Scrisoarea către Evrei, Isus este unicul Mare Preot și sacrificiul său este unicul și nesecatul sacrificiu; și este la fel de adevărat că creștinul "oferă" însăși viața sa ca jertfă. Totuși, nu este mai puțin adevărat că însuși Isus a instituit o preoție ierarhică, preoție care desigur nu se "adaugă" la preoția lui Cristos, ci o "reprezintă" în mod sacramental și acționează in persona Christi. Preotul poate să consacre însuși Trupul lui Cristos, deoarece, scrie Toma de Aquino, "nu acționează din autoritate proprie, ci prin autoritatea lui Cristos" (Super epistolam ad Hebraeos Lectura, 343): "Toată demnitatea sa derivă de la Cristos" (ibidem, 345).
Nici nu este corect a considera că din preoția creștină este eliminată dimensiunea cultuală: este exact în schimb faptul că sacrificiul lui Cristos adeverește sufletul cultului divin, care în el are loc "în duh și adevăr" (In 4,23) ca supremă adorație a Tatălui din partea lui Isus, care se dăruiește lui și prin el se consumă total. Și dacă creștinul este chemat la oferirea trupului său, această ofertă are valoare dacă are loc în comuniune și în continuare cu oferta, deci cu adorația - spunem iar: cu cultul - lui Isus Cristos pe cruce. Vine în minte expresia din vechiul Sacramentarium Veronense, citată de Sacrosanctum concilium: "În Cristos a avut loc împlinirea perfectă a reconcilierii noastre și ne-a fost dată plinătatea cultului divin" (5).
Se mai afirmă că misiunea păstorilor - preoți sau episcopi - conform lui Isus este transmiterea și păstrarea credinței prin predicarea Evangheliei; că dacă se vorbește despre preoție sau despre liturgie se face asta în sens tradus: Paul numește slujire sacră vestirea sa, făcând din ea ofrandă plăcută (Rom 15,15-16).
Este adevărat că Apostolul se definește "liturg al lui Cristos" și că numește o "exercitare" sau o "funcție sacerdotală" ("slujire sacră") vestirea Evangheliei lui Dumnezeu, pentru ca oamenii să fie oferiți ca jertfă lui Dumnezeu; dar nu este deloc adevărat că în comunitatea creștină a dispărut liturgia drept celebrare și act de cult. În schimb trebuie repetat că unica preoție care are valoare în mod absolut este cea a lui Cristos; că plinătatea cultului este oferirea jertfelnică de sine însuși pe care o face Isus pe cruce și că această oferire este predicată, conform aceluiași Paul, de celebrarea care consistă în "a mânca cina Domnului": "Ori de câte ori mâncați această pâine și beți din potir, voi vestiți moartea Domnului" (1Cor 11,20.26).
Cât privește misiunea încredințată de Isus celor unsprezece: ea constă fără îndoială în a predica, dar și în a boteza: "Mergeți și faceți discipoli toate popoarele, botezându-i" (Mt 28,19). Vedem apoi că la Ultima Cină Isus le-a încredințat apostolilor Trupul său dat și Sângele său vărsat - adică moartea sa glorioasă și misterul său de mântuire - cu mandatul: "Faceți aceasta în amintirea mea" (Lc 22,19-20). Celebrarea Euharistiei apare deci fundamentală pentru slujirea din Noul Testament. De fapt, iese în evidență și se deosebește imediat "prima zi a săptămânii" ca zi a "frângerii pâinii", deci a liturgiei creștine, a exercitării preoției ministeriale, a fraternității concrete.
Desigur păstorii păstoresc turma lui Cristos cu Cuvântul, dar oare nu acest Cuvânt întrupat și făcut sacrificiu este făcut prezent și frânt pentru hrana Poporului lui Dumnezeu? Așadar nici o ezitare de a recunoaște că preotul din Noul Testament, reflexie a lui Isus Mare Preot, trebuie conceput în mod radical și înainte de toate în funcție de celebrarea Trupului și Sângelui lui Cristos, adică pentru existența liturgiei Sacrificiului lui Isus, izvor peren al identității Bisericii. Dacă ne uităm bine anumite afirmații din partea unor învățători neprevăzători se pot face pentru că nu se înțelege sensul prezenței sacramentale a Trupului și Sângelui lui Isus, finalizate nu spre o pură prezență rituală, ci spre o eficacitate "reală".
Nu e vorba de "a desacerdotaliza" Biserica de astăzi, ci de a reînsufleți în ea sensul Euharistiei, deci slujirea adusă preoției și sacrificiului lui Cristos.
Bine înțeleasă, acțiunea liturgică a păstorului de suflete nu izolează deloc de comunitate, nu blochează amestecarea lui la ea - așa cum se spune cu expresie sonoră și confuză - nu condiționează valorizarea responsabilității credincioșilor, nu-l închide pe păstorul de suflete în autoritatea sa satisfăcută și apăsătoare, nici nu-l sustrage de la apostolatul liber și sărac pentru misiune.
Această alternativă între "pietatea" sau devotio christiana, pe de o parte, și mărturia și dedicarea populară, pe de altă parte, este în mod zgomotos dezmințită de marile figuri de sfinți ai carității și ai misiunii, care exact în celebrarea sacerdotală găseau și continuă să găsească impuls și forță.
(După L'Osservatore romano, 23 iunie 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.