Culorile unei prezențe
Colocviu cu Mons. Mariano Crociata, secretar general al CEI
S-a încheiat ieri la Vilnius (Lituania) întâlnirea anuală a secretarilor generali ai Conferințelor episcopale promovată de CCEE (Consiliul Conferințelor Episcopale Europene). Teme la ordinea zilei: noua evanghelizare și comunicarea. Reflecția și confruntarea au continuat mâine cu purtătorii de cuvânt și cu atașații de presă ai Conferințelor episcopale. SIR Europa a pus câteva întrebări Monseniorului Mariano Crociata, secretar general al CEI, care a participat la lucrări și în calitate de raportor despre tema comunicării.
Ce culori noi se pot observa în "portretul" Bisericilor europene după ce ați ascultat intervențiile secretarilor generali ai Conferințelor episcopale europene prezenți la întâlnire?
"Este un "portret" frumos pentru că este bogat în reflecții, în activități și în proiecte. Există în Europa o prezență eclezială vie, caracterizată de două polarități care cresc tot mai mult împreună: Orientul și Occidentul. Bisericile din este simt încă grelele consecințe ale moștenirii sovietice dar în același timp construiesc cu determinare și inteligență noi raporturi cu societatea și cultura. Uimesc, tocmai datorită unui trecut de mare suferință, vitalitatea și voința acestor Biserici de a fi prezente în spațiul public și de a dialoga cu instituțiile publice. Cât privește Bisericile occidentale trebuie scoasă în evidență angajarea comună de a face față unui secularism târâtor, uneori explicit. Apoi sunt chemate să se confrunte cu o mentalitate care tinde să limiteze inițiativa lor și prezența lor în societate. Este important de notat că la aceste provocări toate Bisericile europene răspund cu un stil comunicativ dialogic, care conjugă claritatea mesajului cu respectarea persoanelor".
Așadar crește dialogul dintre Bisericile din est și Bisericile din vest...
"Cu siguranță da, dar este mai mult decât un dialog, este o experiență de comuniune care se întărește tot mai mult. Există un simț de apartenență la un orizont comun care dă naștere și la relații intense de solidaritate și de reciprocitate. În diversitatea de locuri, istorii, culturi și sensibilități, Biserica europeană este una care într-adevăr respiră cu doi plămâni. La aceasta contribuie și întâlnirile promovate de CCEE: în fiecare an ele marchează, în Europa, un pas înainte în mărturia comună a unei credințe trăite și gândite".
În acest context, cum se situează tema noii evanghelizări?
"Este o angajare care privește toate Bisericile chiar dacă, așa cum am spus mai înainte, în manieră diferită. În este, în fața consecințelor unui sistem ideologic mortificant, e vorba de a ține cont de evoluția rapidă a societății și a culturii consumismului. Pe de altă parte e vorba de a salvgarda religiozitatea populară pentru ca să fie tot mai mult experiență de credință. În vest trebuie recuperată dimensiunea spirituală, trebuie formată o conștiință luminată de credință. E vorba, iarăși, de a întări capacitatea de a da, ca Biserică, o evaluare publică asupra vieții, asupra familiei, asupra problemelor sociale, asupra libertății religioase și de educație. Sunt provocări diferite, dar care unesc Bisericile europene în mărturisirea adevărului, speranței și carității".
Există vreo atenție specifică?
"Nu trebuie să se reducă noua evanghelizare la metode, inițiative, tehnici. Trebuie create condițiile pentru o autentică experiență de credință care, deși personală, se realizează pe deplin în cadrul unor comunități vii și reînnoite. Pe de altă parte, pentru un catolic a trăi credința nu este niciodată o experiență individuală, are mereu și pretutindeni o dimensiune comunitară".
La întâlnire s-a tratat tema evanghelizării alături de aceea a comunicației: ce raport există între cele două teme?
"Este foarte strâns, dar trebuie spus mai înainte că atunci când se vorbește despre comunicație nu ne oprim la aspectul mediatic. Nu se poate comunica credința fără, în același timp, a o trăi și a o gândi. Însă este nevoie de limbaje care să facă comprehensibilă experiența de credință, care să facă să se nască dorința de a o cunoaște, de a o experimenta. Și pentru a face asta este important a interpreta semnele timpurilor și a citi în ele întrebările cele mai profunde ale omului de astăzi. Este nevoie de cuvinte care să se nască din gândire, din tăcere, din rugăciune și să fie vii, incisive, eficace. Astăzi în Europa, în pofida dificultăților multiple și a complexităților, există condițiile pentru o vestire rodnică a Evangheliei. Intuiția și indicația lui Benedict al XVI-lea în privința noii evanghelizări se revelează într-adevăr providențiale. Bisericile europene, primindu-le cu recunoștință și responsabilitate, le traduc într-o mărturie de speranță care devine mesaj puternic pentru conștiință".
(După agenția SIR, duminică 19 iunie 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.