Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Camilian Demetrescu: Scrisoare deschisă către preoți

Propunem, în traducerea pr. Iosif Agiurgioaei, un text interesant al artistului român Camilian Demetrescu, pe care l-a prezentat în Seminarul Fraternității "Sfântul Carol" din Roma la 26 octombrie 2009 (http://www.sancarlo.org/it/?p=1893).

Scrisoare deschisă către preoții noilor biserici de astăzi și de mâine

Preaiubiților, când mă aflu într-una dintre aceste noi construcții înregistrate la cadastru ca "loc de cult", în care voi, urmând misiunea voastră sacerdotală, trebuie să celebrați cuvântul lui Dumnezeu, nu pot să nu închid ochii și să nu mă întreb ce lipsește pentru a mă simți cu adevărat într-o biserică, unde mă aflu și de ce observ în jurul meu acest gol irecuperabil?

Ce a rămas între zidurile de ciment și de piatră artificială ale unui astfel de edificiu marcat încă printr-o cruce solitară? Din tot ceea ce constructorii catedralelor, ai capelelor sau ai bisericilor parohiale de țară ne-au lăsat în timpurile "întunecoase" ale evului mediu, din toată inteligența pe care maeștrii, pictorii, sculptorii, bijutierii și țesătorii le puneau în ele, pentru a reprezenta trupul lui Cristos în trupul unei biserici, din toate acestea nu a rămas astăzi decât glasul vostru uman pentru a ne transmite pe viu adevărul Cuvântului. Toate celelalte par să fi fost târâte de un ciclon obscur în prăpastia uitării, golite în betonierele acestei civilizații mecanice care strivește și devorează amintirea marii istorii creștine.

Prin aceste rebuturi sacre constructorii de astăzi formează în modernele "construcții ale Domului" - al Domului-siloz - catedrala "avangardei" timpurilor noastre, pe care Hans Sedlmayr o numește, în mod eufemistic, "garaj pentru suflete". Situat în centrul metropolei, în spații cu înaltă densitate urbanistică, în stridentă flagranță cu spiritul orașului, acest siloz nu este, desigur, o "catedrală a pustiului". Pustiul se află în interiorul lui. Este "pustiul în catedrală", cucerirea analfabetismului care domnește în arhitectura de astăzi a "sacrului".

Ce înțeleg prin acest gol care răsună în jurul nostru în aceste "garaje pentru suflete"? În timp ce celebrați sfânta Liturghie, cuvântul vostru a rămas ultimul mijloc pentru a întâlni mesajul divin. Maestrul Gerhardt scria în secolul al XIII-lea: "Dumnezeu este un cuvânt, împărăția cerurilor este un cuvânt; în afară de cuvânt nu avem decât simbolul pentru a defini prezența lui Dumnezeu".

Iată ceea ce lipsește în aceste edificii noi: simbolul. Reprezentarea vizibilă a cuvântului dumnezeiesc. Dacă Cristos este Dumnezeul întrupat, nevăzutul care se face văzut, simbolul este Cuvântul lui Dumnezeu întrupat.

Când în Săptămâna Sfântă se citea în biserică din Apocalips, în timp ce textul vorbea despre Cristos stând pe tron care anunță cuvântul primordial, în fresca pictată pe perete, în imaginea gravată pe capitel sau desenată pe pergament credinciosul îl vedea reprezentat pe Cristos cu o sabie cu două tăișuri în gură, simbol al forței invincibile a cuvântului lui Dumnezeu, a cuvântului întrupat. Iconografia bisericii romane ilustra Vechiul și Noul Testament, viața lui Isus și faptele apostolilor în cheie simbolică. Crucea răstignirii și a triumfului lui Cristos reprezentată pe altare (așa cum este la "San Salvatore di Vasanello") sau pe mozaicuri (la "San Clemente" din Roma) apărea ca un pom din ale cărui rădăcini izvorăsc cele patru râuri ale paradisului, cu cei doi cerbi care se adapă din apele limpezi ca cristalul, simbol al pomului vieții.

În timpul citirii fragmentelor liturgice, ascultând cuvântul vostru, ce poate vedea astăzi poporul pe un perete de ciment gol sau într-un fals vitraliu abstract fără nici o referință la o temă sacră? Arta abstractă, plăcută unor preoți în biserica lor, contrazice însuși principiul creștinismului: întruparea divinului, Dumnezeul invizibil care se face văzut, duhul care apare ochilor noștri în asemănări omenești. A reduce la invizibil chipul lui Cristos, a abstractiza ceea ce este creat și formele sale simbolice, înseamnă a-i lua imaginii misterul întâlnirii dintre spirit și materie, dintre Dumnezeu și om. Declinul catehezei vizibile a lăsat cuvântul singur. Trăim într-o civilizație a imaginii și tocmai din acest motiv prezența unei iconografii simbolice devine indispensabilă pentru a întări semnificația cuvântului.

Adepții modernismului susțin că trăim într-un alt timp, că omul de astăzi nu mai are nevoie să i se reprezinte teme biblice ca altă dată, că ajung semne esențiale pentru a comunica sacrele concepte. Liturgia a fost comprimată, inserată în ritmul trepidant al vieții zilnice, omiliile sunt reduse adesea la considerații sociologice, catehismul urmează aceeași regulă.

Avem nevoie urgentă de o întoarcere la iconografie, în mod evident fără a imita trecutul, într-un spirit de reînnoire în continuitatea marii tradiții creștine. Rolul vostru, preaiubiți preoți, este fundamental. Cu răbdare și hotărâre, trebuie să restaurați principiul unității corale a artelor, ca în timpurile înfloririi medievale, să repuneți la locul lor temele iconografice ale bisericii dintotdeauna, în spiritul unei viziuni simbolice eliberate de decorațiile superflue care atinseseră în baroc maximul de ambiguitate între sacru și profan, între biserică și palatul princiar.

Dispariția simbolului în noua arhitectură bisericească are multiple aspecte și cauze. În numele "purității" fiecărei discipline artistice - pictură, sculptură, muzică arhitectură -, care nu trebuiau să mai fie contaminate de concepte literare, filozofice, morale sau religioase, s-a ajuns în timpurile moderne la separarea artelor, la dezagregarea integrității lor corale, care constituia maiestatea catedralelor medievale, adevărate muzee ale civilizației creștine, deschise poporului de la răsăritul soarelui până la apus. Separarea dintre arhitectură și celelalte arte a dat naștere la acest vacuum în interiorul noii biserici parohiale, al marilor sanctuare și al diferitor alte garaje pentru suflete apărute în oraș.

Mai mult, structura însăși a edificiului a pierdut referințele simbolice originale. Biserica nu mai este orientată, altarul nu mai este îndreptat spre soarele care răsare, ca în tradiția paleocreștină și bizantină, moștenită din templul egiptean și de la civilizațiile precedente. Conceptul însuși de "orientatio" dispare treptat deja din perioada postmedievală, substituit de rațiuni de integrare urbanistică a construcției în planul orașului. În timpurile moderne se pierde complet orice urmă de referință la centralitatea cosmică a bisericii și a altarului, de raport simbolic între sărbătoarea hramului și punctul geografic al răsăritului soarelui în acea zi. Suntem la ani lumină de timpul în care fiecare biserică era centrul lumii, locul sacru al întâlnirii dintre om și Dumnezeu.

Biserica reprezintă, în mod simbolic, trupul lui Cristos. Absida este capul lui, navata trupul, transeptul brațele deschise ale răstignitului care binecuvântează. Cum ar putea un edificiu, care pare mai degrabă o sală de congrese, o sală de gimnastică, holul unui hotel cu cinci stele sau un pavilion al unui târg să întruchipeze trupul lui Cristos? Constructorul turnului acestor edificii nu se preocupă de asemenea amănunte, fie pentru că le ignoră, fie pentru că le consideră cu totul superflue.

Arhitectul contemporan, fără excepții, este fiul acelui iluminism care a aprins în gândirea umană, pentru prima dată în istorie, farul luminii artificiale al unei raționalități fără Dumnezeu, în refuzul transcendenței și al milenarei experiențe spirituale a omului. Dar nu numai arhitectul. Noul stil în arhitectura "sacră", dacă putem încă s-o numim astfel, reflectă în fond mentalitatea dominantă la toate nivelurile: statal și privat, consiliu parohial, administrație, sponsor, dieceză... și paroh.

Desigur, arhitectul modern trebuie să lucreze în absolută libertate, fără nici o obligație de a imita modelele trecutului; el poate da curs imaginației sale creatoare, totuși în respect față de simbolurile cardinale ale Bisericii creștine. Încă din perioada paleocreștină geometria temeliei exprimă dialogul dintre cerc (absida) și pătrat (navata), dintre Dumnezeu și om. Absida semicirculară, datorită semnificației sale sacre, nu poate să fie pătrată, triunghiulară sau să lipsească total, așa cum navata nu poate să fie circulară, trapezoidală sau asimetrică. Sunt reguli elementare care nu impun constructorului o soluție arhitectonică prestabilită. Este liber să imagineze forme noi, fără însă a respinge semnificațiile originale, așa cum preotul nu se poate dezbrăca de veșmintele liturgice pentru a celebra Liturghia în blues jeans, asemenea "preoților muncitori" ai teologiei eliberării. Nu se poate neglija semnificația sacră a ritului arhetipal.

Renumita biserică în formă de navă, gândită de le Corbusier în prima jumătate a secolului al douăzecilea, este numai o metaforă, nu un simbol. Sugerează profilul unei nave, dar nu este o navă, în timp ce biserica ce personifică trupul lui Cristos, este Cristos însuși. Biserica "del Giubileo" din Roma, luxosul garaj pentru suflete, semnată de un prestigios nume de astăzi, nu avea o cruce, pentru că, din principiu, crucea nu se integra în estetica fațadei. A fost adăugată ulterior ca urmare a protestelor enoriașilor.

În ultimii 30 de ani, de când am decis să părăsesc arta abstractă, pentru a mă dedica unei arte centrate pe sacru, am cunoscut mulți preoți tineri, deveniți buni prieteni. De la ei am aflat că în seminariile teologice nu se studiază simbologia iconografiei creștine; se face aluzie doar la simbolurile esențiale liturgice. Însă preoții care au fericirea de a celebra Liturghia în catedralele și în bisericile parohiale romanice în care se păstrează fabuloase programe iconografice medievale, se află în dificultate în a face o cateheză vizuală explicând oamenilor și mai ales tinerilor semnificația acestor comori de artă. Școala, mass-media, televiziunea nu se ocupă decât în mod sporadic, ghizii turistici povestesc vizitatorilor banalități care nu spun nimic, învățământul artistic atinge tema sacrului doar marginal și chiar artiștii dispuși să colaboreze spun că orice artă e prin definiție sacră și că deci nu poate exista o distincție între sacru și profan.

În absența unei iconografii adevărate, în concordanță cu structura simbolică a edificiului, pietatea și bunul simț popular încearcă să anime spațiile goale cu imagini și obiecte artizanale, fabricate în serie - cromolitografii, statuete ale Madonei, statuete de sfinți etc. - obținute de pe piața de suveniruri, obiecte care îndeplinesc o funcție pur ornamentală, făcând și mai anonimi pereții și ambientul bisericii noi; obiecte care nu adaugă nimic catehezei cuvântului, care riscă în anumite rânduri să rămână abstractă. Sunt deja foarte puțini artiștii profesioniști în stare să conceapă și să realizeze o iconografie esențială și unitară, pentru a oferi privirii un suport vizibil pentru cuvânt. Din păcate nu există astăzi o academie de artă sacră, unde tinerele generații de artiști să poată învăța cultura simbolului. Nevoia de a înființa o astfel de academie este urgentă.

Preaiubiți preoți, avem nevoie de energiile voastre și de determinarea voastră spirituală pentru a trăi împreună renașterea Bisericii lui Cristos. Nu lăsați singur cuvântul vostru. Poporul are nevoie de a asculta și, în același timp, ca întotdeauna, să vadă liturgia.

Camilian Demetrescu, pictor, sculptor și cercetător al artei romane
 


lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat