Donum et misterium - dar și mister
Celebrăm cu bucurie solemnitatea Sfinților Apostoli Petru și Paul ca pe un dar pe care ni-l face Biserica pentru retrăirea rădăcinilor credinței noastre și ca o reînnoită chemare la o împărtășire comună de speranță și binecuvântare.
Chemarea apostolilor Petru și Paul reprezintă o provocare și o stimulare a vocației proprii.
Ne întoarcem astăzi cu gândul la Isus, care i-a ales pe apostolii săi, i-a întărit și confirmat în credință și i-a trimis să împărtășească tuturor vestea cea nouă a mântuirii.
Ne simțim cuprinși în această dragoste și alegere și suntem fericiți că ne vrea și pe noi prietenii și apostolii săi.
Astăzi Petru ne vorbește într-un oarecare mod despre "trupul" Bisericii, iar Paul despre sufletul ei. Sau mai mult, când îi amintim, ei ne vorbesc, prin viața chemarea și slujirea lor, despre "misterul" Bisericii și despre "ministerul" slujirii omului în istoria mântuirii.
În rugăciunea inițială a celebrării de astăzi spunem: O Dumnezeule, care îmbucuri Biserica ta cu solemnitatea Sfinților Apostoli Petru și Paul, fă ca ea să urmeze mereu învățătura apostolilor pe care a primit-o ca și primă vestire a evangheliei, iar în prefața de la sfânta Liturghie întâlnim rugăciunea de preamărire pe care o proclamă întreaga comunitate a credincioșilor: Tu, Doamne, ai voit să unești într-o laudă comună pe cei doi apostoli: Petru, care primul între toți mărturisește credința în Isus; Paul, care iluminează cu învățătura sa misterul profund al lui Cristos; pescarul din Galileea, care fondează prima comunitate creștină din poporul celor drepți din Israel, și maestrul, învățătorul și doctorul care anunță mântuirea tuturor popoarelor.
Astfel cei doi apostoli, cu daruri diferite, au edificat (construit) Biserica unică și tot ei, care au fost asociați în venerarea poporului creștin, împărtășesc aceeași coroană a slavei.
Bucurându-ne de darul cuvântului lui Dumnezeu, textele sfinte proclamate astăzi ne prezintă pe cei doi sfinți apostoli, pe care-i venerăm și pe care îi cinstim cu însuflețită credință, dar și invitația de a cere de la cei doi coloși ai credinței creștine acel dar ceresc de a așeza toată viața noastră pe Cristos Domnul, după cum au făcut-o ei care au primit o așa de mare chemare și s-au convertit la un nou drum și o nouă slujire.
În sfânta Evanghelie ne este prezentată mărturisirea de credință a lui Petru în apropiere de Cezareea lui Filipi, care recunoaște în Isus pe Fiul lui Dumnezeu, ce-i oferă în schimb cheile împărăției celei noi, adică cheile Bisericii și pe care o așază ca pe o stâncă de neclintit pe credința și fidelitatea lui Petru.
Aici întâlnim, în mod clar, datoriile care îi revin lui Petru, ales să fie drept cap al Bisericii; așa primește cheia milostivirii și a iertării ca să o conducă necontenit în lume până la sfârșitul veacurilor și până la marginea pământului.
La fel și prima lectură din Faptele Apostolilor se referă în totalitate la sfântul Petru și la suferința sa personală pentru răspândirea și apărarea credinței adevărate. Întâlnim aici un Petru schimbat, față de ziua când se afla în timpul cât Isus era judecat, și conștient că trebuie să dea mărturie despre el. Un Petru care știe să înfrunte toate pentru a vesti învierea și victoria lui Isus. Petru simte și atinge cu mâna că Domnul îi stă aproape și nu-l abandonează. El se încrede cu totul în forța care reiese din credința totală pe care el și-a manifestat-o în Isus.
Când va ajunge la Roma va completa cu propria viață credința sa, dându-și viața ca martir din dragoste și recunoștință față de Isus.
În lectura a doua întâlnim o referință clară la cel de-al doilea apostol, apostolul neamurilor, care este în totalitate convins că el este chemat să dea mărturie despre Cristos, pe care l-a întâlnit pe drumul Damascului, și pentru care, mai târziu, moare ca martir. Este, de fapt, compendiul tuturor scrierilor sale, în număr de 14, prin care își prezintă misiunea sa pentru toate popoarele, la care a fost chemat și care au dreptul să-l întâlnească pe Isus, Mântuitorul.
Amândoi apostolii, pe care îi prezintă astăzi lecturile sfinte, sunt convinși că alături de ei a stat și stă mereu Dumnezeu, care nu-i uită, mai ales în momentele de încercare și suferință. Isus a găsit în ei colaboratori curajoși cu harul și darul său devenind vrednici să fie considerați piatra de temelie a Bisericii și vas ales pentru poporul cel nou.
Textele de la Liturghia de astăzi ne ajută să pătrundem în misterul Bisericii întemeiate de Cristos și să admirăm ministerul lor de la începuturile creștinismului până în zilele noastre. Un adevărat dar și mister pentru Biserică și pentru noi.
"Tu ești Cristos Fiul lui Dumnezeu cel viu care ai venit în lume", a declarat curajosul apostol. Acestei profesiuni de credință a lui Petru îi corespunde declarația lui Isus și misiunea încredințată apostolului, aceea de a fi "piatra" pe care Isus să-și construiască Biserica. "Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea".
Credința în divinitatea lui Isus este fundamentul Bisericii, stânca de neclintit ce trebuie să dea statornicie și trăinicie întregii predici apostolice. Petru a fost primul care l-a recunoscut pe Isus ca Fiu al lui Dumnezeu și îi va deveni garant, chiar cu prețul vieții sale. Într-o zi, Isus îi va spune: "Simon, Simon, iată, Satana a pretins ca să vă cearnă ca pe grâu; eu însă m-am rugat pentru tine ca să nu piară credința ta; iar tu, când te vei fi întors, întărește-i pe frații tăi" (Lc 22,31-32).
Isus îi stă alături mereu cu iubirea sa; el nu părăsește pe cei pe care i-a ales.
În Biserica primară, acest rol se evidențiază din ce în ce mai mult. Astăzi am auzit din Faptele Apostolilor despre "rugăciunea neîncetată pe care Biserica o înălța către Dumnezeu pentru el, în închisoare".
Lui, în mod deosebit, îi sunt încredințate cheile: "Ție îți voi da cheile împărăției cerurilor", adică ale Bisericii.: Lui îi este încredințat Cuvântul pe care să-l interpreteze în mod autentic; sacramentele care aduc mântuirea, conducerea unei comunități care, în multitudinea carismelor, trebuie să fie coordonată în vederea unității. "Tot ceea ce vei lega pe pământ, va fi legat și în ceruri, iar tot ce vei dezlega pe pământ va fi dezlegat și în ceruri".
Imaginea stâncii, a "pietrei", atribuită lui Petru trimite imediat cu gândul la stabilitate, precum casa construită pe stâncă din Mt 7,24-27; și aici Isus vine cu o confirmare: "Porțile iadului nu o vor birui". Aici, iadul este egal cu moartea ("sheol"), ceea ce vrea să spună că Biserica nu va avea sfârșit, nu va muri, dar prin "iad", înțelegem și "puterile satanei și ale răului", care continuă pentru a semnifica stabilitatea Bisericii în fața persecuțiilor de tot felul din decursul istoriei. Porțile răului totuși nu o vor birui, căci el este mereu cu Biserica sa.
Orice apostol în Biserică exercită un minister cu totul special, pentru că este "rod al unui mister divin", adică al unei inițiative a lui Dumnezeu, pentru care omul este doar instrument. În această lumină, figura apostolului Paul, cucerit de Cristos, ilustrează rădăcina, motivul, forța proprie a fiecărui apostol, mai înainte și dincolo de capacitățile și competențele sale umane. "Domnul mi-a fost aproape și mi-a dat tărie", proclamă Paul aproape ca un testament, privind înapoi la viața sa activă și frământată.
Tot așa și Petru, pe când se afla în închisoarea din Ierusalim, nici măcar nu bănuia că este obiect neașteptat al unei eliberări miraculoase: "Acum sunt cu adevărat sigur că Domnul... m-a smuls din mâna lui Irod". Totul este lucrarea lui Dumnezeu, așa cum citim în evanghelia de astăzi: "Nu trupul și nici sângele, ci Tatăl ți-a descoperit aceasta". La fel apostolul Paul, în toată viața sa, nu va ști decât un singur lucru: să repete minunea de a fi fost ales ca apostol, el, nevrednic și persecutor, ca să fie proclamată gratuitatea și milostivirea lui Dumnezeu (cf. 1Tim 1,16).
Este firesc ca instrumentul să fie docil; sau mai bine zis "unit" în totalitate cu Cristos. Paul sintetizează toată alergarea sa ca o "probă" vizibilă, ca o jertfă oferită în întregime lui Dumnezeu. El le ceruse întotdeauna creștinilor săi să-și ofere viața ca "jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu: acesta este cultul vostru spiritual" (Rom 12,1). Paul s-a "consumat" în întregime pentru Cristos.
Și lui Petru i-a fost vestit în mod misterios un drum de sacrificiu: "Când vei îmbătrâni, îți vei întinde mâinile și te va încinge un altul și te va duce unde nu vei voi" (In 21,18). A fi apostol, preot - este o stare continuă de slujire, de sacrificiu, de martiriu: Cel ce iubește nu mai are nici un minut de libertate pentru sine!
Doi campioni ai credinței, "pescarul din Galileea care a construit prima comunitate cu cei drepți din Israel; maestrul și doctorul care să vestească mântuirea la toate popoarele". Astfel, cu daruri diverse, au edificat singura Biserică a lui Cristos.
Iar voi, dragi diaconi, ce ați hotărât să faceți?
Astăzi Cristos vi se adresează personal, vă întrebă cum l-a întrebat pe Petru: Mă iubești?
Vă strigă cum l-a strigat pe Saul, chemându-l la o misiune nouă de a fi vasul său ales și crainicul său între popoare, vă invită să vă facă și pe voi crainicii săi, mesagerii adevărului și binelui între oamenii noului mileniu.
Vrea să vă înscrie în misterul Bisericii sale și să vă încredințeze darul slujirii și al iubirii preoțești. Noi ne bucurăm că sunteți aici, vă încurajăm cu rugăciunile și cu iubirea noastră. Știm și suntem siguri că cei dragi ai voștri vă stau alături spunându-vă: curaj pe calea pe care v-o oferă Domnul, cel care vă vrea mereu martorii și apostolii săi pe pământ.
În încheiere, vă rog să-mi permiteți, ca de ziua preoției voastre, să vă prezint mărturia Sfântului Părinte papa Benedict al XVI-lea despre darul preoției pe care l-a primit și el cu 60 de ani în urmă. Această mărturie el o relatează într-o lucrare autobiografică din anul 1977, cu privire la ziua sfințirii sale prin mâinile bătrânului arhiepiscop de München, cardinalul Michael von Faulhaber (1869-1952), biblist și patrolog de seamă, arhiepiscop de München și Freising din 1917, care în anii întunecați ai celui de-al Treilea Reich a devenit unul dintre cei mai curajoși critici ai regimului lui Hitler.
"Cel puțin ultimele două luni - scrie Ratzinger - am putut să mă dedic în întregime pentru a mă pregăti la marele pas: hirotonirea preoțească pe care am primit-o în domul din Freising prin mâna cardinalului Faulhaber, în sărbătoarea Sfinților Petru și Paul din anul 1951. Eram peste 40 de candidați; atunci când am fost chemați am răspuns Adsum, «Prezent». Era o zi splendidă de vară, care rămâne de neuitat, ca momentul cel mai important din viața mea.
Nu trebuie să fim superstițioși, însă în momentul în care bătrânul arhiepiscop a impus mâinile sale asupra mea, o pasăre - probabil o ciocârlie - s-a ridicat de la altarul mare din catedrală și a intonat un mic cântec de bucurie; pentru mine a fost ca și cum un glas de sus îmi spunea: e bine așa, ești pe calea cea bună.
Au urmat apoi patru săptămâni de vară, care au fost ca o unică, mare sărbătoare. Ziua primei Liturghii [8 iulie, la Traunstein], biserica noastră parohială "Sfântul Osvald" era luminată în toată splendoarea ei și bucuria care o umplea aproape palpabil, i-a implicat pe toți în acțiunea sacră, în forma cea mai vie a unei «participări active», care nu avea nevoie de o acțiune exterioară deosebită. Eram invitați să ducem în toate casele binecuvântarea primei Liturghii și am fost primiți pretutindeni, chiar și de persoane complet necunoscute, cu o cordialitate, pe care până în acel moment nu mi-aș fi imaginat-o.
Astfel am experimentat foarte direct ce așteptări mari au oamenii din partea preotului, cât de mult așteaptă binecuvântarea sa, care derivă din forța sacramentului. Nu era vorba de persoana mea sau de cea a fratelui meu: ce ar fi putut să însemne în ei înșiși doi tineri ca noi pentru atâția oameni pe care îi întâlneam? Ei vedeau în noi persoane cărora Cristos le-a încredințat o misiune, pentru a duce prezența sa printre oameni. Tocmai pentru că în centru nu eram noi, se nășteau rapid relații de prietenie". (După L'Osservatore romano, 29 iunie 2011).
Dragi aspiranți la ordinul prezbiteratului,
Nu trebuie să fim superstițioși, dar și astăzi, tocmai când ne apropiam de catedrală, o ploaie lină a coborât asupra capetelor voastre, ca un simbol al binecuvântatelor daruri cerești primite odată cu consacrarea preoțească. Cerul v-a arătat un semn, pe care nu trebuie să-l uitați niciodată. Domnul v-a ales să vă binecuvânteze cu darul preoției veșnice, ca la rândul vostru să împărtășiți oamenilor bucuriile cerești. Oamenii zilelor noastre așteaptă să vadă prin voi marele mister și dar pe care vi l-a făcut Cristos, marele preot, și pe care prin voi vrea să-l ofere omenirii. Așa să fie. Amin
Iași, 29 iunie 2011
Petru Gherghel,
episcop
* * *
Sfințiri de preoți la Iași
lecturi: 16.