|
"Rerum novarum" după o sută douăzeci de ani Acea sete arzătoare de noutate care nu se stinge niciodată De Peter Kodwo Appiah Turkson Ca pregătire pentru întâlnirea internațională care se va desfășura la Roma - între 16-18 mai 2011, la centrul de congrese al Conferinței Episcopale Italiene - cu ocazia celei de-a cincizecia aniversări a enciclicei lui Ioan al XXIII-lea Mate ret magistra, cardinalul președinte al Consiliului Pontifical al Dreptății și Păcii a scris următorul articol despre Rerum novarum a papei Leon al XIII-lea. La 15 mai 1891, Papa Leon al XIII-lea a semnat enciclica referitoare la problema muncitorilor, Rerum novarum. Astăzi ca astăzi, după 120 de ani, într-o perioadă în timpul căreia lumea și statele naționale au avut parte de schimbări enorme și rapide în toate domeniile vieții, prima enciclică socială oferă încă idei de reflecție? Încercând să răspund, aș vrea să invit la recitirea ei atât în perspectivă istorică precum și în optica de astăzi. În afară de a reflecta despre ce a putut să însemne Rerum novarum în trecut, este important de a vedea dacă și cum ea corespunde timpurilor noastre. Importanța lui Rerum novarum se percepe în referințele continue pe care Succesorii Papei Leon al XIII-lea le-au dedicat. Concret, Papa Ioan Paul al II-lea a afirmat că ziua de 15 mai 1891 este "o dată care merită să fie scrisă cu caractere de aur în istoria Bisericii moderne". Și nu numai datorită importanței argumentului tratat sau datorită faptului că Rerum novarum a fost prima enciclică socială, dar mai mult încă datorită modului în care a fost tratată tematica. De fapt, Leon al XIII-lea a analizat realitatea socială din punct de vedere evanghelic, încercând să găsească în ea soluții adecvate, pornind de la aceeași perspectivă. S-a bazat astfel pe Sfintele Scripturi și pe tradiția Bisericii pentru a propune soluții la res novae care apăreau. În felul acesta, el a introdus o metodologie care a devenit repede caracteristică a învățăturii sociale a Bisericii: "Rerum novarum a tratat problema muncitorilor cu o metodă care va deveni o paradigmă permanentă pentru dezvoltările următoare ale doctrinei sociale". Papa în felul acesta a demarat o reflecție înțeleaptă și profundă finalizată să îndrepte în mod uman și creștin măsurile necesare. Acest lucru explică caracterul profetic și validitatea perenă a documentului: care nu oferă numai un răspuns la întrebarea din acel timp, nici cu atât mai puțin un răspuns pur tehnic. Dar furnizează și un răspuns bazat pe discernământ, pe exigențele naturii umane și pe preceptele Evangheliei și rațiunii. Unul din cele mai mari merite ale enciclicei consistă în faptul de a fi identificat în mod precis și sistematic metoda analitică a Bisericii referitor la doctrina sa socială. Viziunile teologice, filozofice, economice, ecologice, politice și așa mai departe sunt coerent legate între ele în schițarea unei învățături sociale care să pună persoana umană, în totalitatea și integritatea sa, în centrul tuturor sistemelor de gândire și de acțiune existente în lume. În cuvintele lui Ioan al XXIII-lea, "Rerum novarum a demarat astfel pentru prima dată unei structuri de principii, și a demarat (...) o metodă de acțiune la care ar trebui să privim ca la o summa a învățăturii catolice referitoare la materiile sociale și economice". "Lucrurile noi", la care se referea Papa, nu erau deloc pozitive. Primul paragraf al enciclicei descrie "lucrurile noi" care le-au dat numele, cu cuvintele puternic (Centesimus annus, 5) ale învățăturii sociale. Cu Revoluția franceză din 1789, războaiele care au urmat și, mai ales, cu revoluția industrială "civilizațiile occidentale au fost implicate într-o ciocnire feroce între ideologii. În domeniul social, fiecare dintre aceste ideologii, de la marxism la capitalismul lui laissez-faire, s-a propus mereu ca ultim răspuns". Au fost progrese în industrie și s-au dezvoltat noi comerțuri. Relațiile dintre dătătorii de muncă și muncitori s-au înrăutățit, făcându-i pe aceștia din urmă să caute mai mare încredere în ei înșiși apropiindu-se tot mai mult unii de alții prin sindicate. Bogăția enormă a câtorva puțini contrasta cu sărăcia multora; și devenea tot mai clar și declinul moral. Atunci, spiritul schimbării revoluționare a trecut dincolo de sferele politice și a lovit sfera economiei reale. Papa Leon al XIII-lea și, cu el, Biserica, precum și comunitatea civilă, au trebuit să se confrunte cu o societate sfâșiată de un conflict cu atât mai violent și inuman deoarece era condus fără nici un fel reguli. Să dăm câteva exemple din tematicile tratate. Înainte de toate conflictul dintre "capital" și "muncă" sau, ca să spunem cu cuvintele din enciclică, "problema muncitorească": conflictul dintre simpla supraviețuire fizică pe de o parte și opulență pe de altă parte, a accentuat tendința de a îmbrățișa "teorii extremiste, care propuneau remedii mai rele decât relele". Să ne gândim apoi la tema demnității persoanei umane: condițiile de muncă deplorabile îi asupreau pe muncitori, care în afară de asta cu salariile lor foarte mici nu erau în stare să mențină familia sau să-i educe pe copii. În muncă, fluxul masiv de persoane care de la ferme mergeau la industrii provoca fracturi sociale profunde. Sâmburii discordiei au avut apoi teren fertil în mișcări sociale radicale, multe dintre care aveau să vadă în Biserică un aliat al dușmanului capitalist. Să luăm în considerare și tema proprietății private și a rolului său social: Papa Leon al XIII-lea a lansat anateme fie către capitalismul liberal, care ar fi voit să elibereze individul de constrângerea socială și morală, fie față de socialism, care ar fi voit să elimine proprietatea privată și să-l subordoneze pe om statului. În sfârșit, rolul statului. Statul nu se prezintă atotputernic, ci cu un rol de echilibrare economică și legală în care binele comun, respectând drepturile legitime, are precedență asupra avantajului individual. Toate acestea sunt indicate cu termenul "subsidiaritate". În această manieră, Leon al XIII-lea a actualizat principiile învățăturii sociale a Bisericii aplicând credința creștină și iubirea lui Cristos la noua condiție a vieții umane și reanimând "partea cea mai bună a civilizației creștine, pentru a face în așa fel încât glasul catolic să poată fi auzit clar fie pentru a-i aduna pe credincioși, fie pentru a apropia de Biserică pe oamenii de bunăvoință". Așadar, Rerum novarum a îndemnat instituțiile ecleziastice și pe fiecare credincios să demareze numeroase activități sociale și a încurajat autoritățile publice să îmbunătățească situația muncitorilor, revigorând astfel angajarea tradițională a Bisericii în favoarea săracilor. "Orientările ideale exprimate în enciclică întăresc angajarea de animare creștină a vieții sociale, care s-a manifestat în nașterea și în consolidarea numeroaselor inițiative de înalt profil civil: uniuni și centre de studii sociale, asociații, societăți muncitorești, sindicate, cooperative, bănci rurale, asigurări, opere de asistență. Toate acestea au dat un impuls deosebit legislației muncii pentru ocrotirea muncitorilor, mai ales a copiilor și a femeilor; instruirii și îmbunătățirii salariilor și igienei". În afară de asta, enciclica a contribuit la înțelegerea mai bună a dreptului-obligației Bisericii de a se referi, în intervențiile sale, la realitatea socială și la indicarea căii pentru a găsi soluțiile cele mai corecte la probleme. Ieri ca și astăzi, prevala și prevalează "o dublă tendință: una orientată spre această lume și spre această viață, față de care credința trebuia să rămână străină; cealaltă îndreptată spre o mântuire pur supranaturală, care însă nu ilumina nici nu orienta prezența pe pământ. Atitudinea Papei în publicarea enciclicei Rerum novarum a conferit Bisericii aproape un "statut de cetățenie" în realitățile schimbătoare din viața publică". Ceea ce propunea Leon al XIII-lea era o distincție între Biserică și stat, distincție care însă nu ducea la înstrăinare, nici, cu atât mai puțin, la opoziție. Toate acestea invită să ne însușim cuvintele cu care Ioan Paul al II-lea a salutat aniversarea a sută de ani ai enciclicei: "Doresc înainte de toate să plătesc datoria de recunoștință pe care întreaga Biserică o are față de marele Papă și față de nemuritorul său document. Doresc să arăt și că limfa bogată, care se ridică din rădăcina aceea, nu s-a epuizat cu trecerea anilor, ci a devenit chiar mai fecundă". Suntem încurajați să luăm în considerare încă o dată învățătura lui Leon al XIII-lea fie adaptând-o la timpurile noastre, fie îmbrățișând spiritul original în care el a apărut. "Dorința arzătoare de noutate a început să agite popoarele și continuă s-o facă" (Rerum novarum, 1). (După L'Osservatore romano, 15 mai 2011) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 75.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |