Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Triduum paschale: Paștele celebrat în trei zile

Publicăm în continuare o reflecție a părintelui Enrico Finotti - paroh la "S. Maria del Carmine" din Rovereto (TN) - apărută în revista Liturgia "culmen et fons".

* * *

Misterul pascal

Când se vorbește despre Paște în mod normal se înțelege învierea lui Isus. Paștele este sărbătoarea lui Isus Înviat, cea mai mare sărbătoare a anului. Acest lucru este adevărat, dar este incomplet.

De fapt, misterul pascal conține două mișcări fundamentale, prezente în persoana Mântuitorului. O mișcare descendentă de umilire și moarte: Isus care pătimește și moare pe cruce și este înmormântat, și o mișcare ascendentă: Isus care învie și se înalță la cer. Acesta este misterul răscumpărării noastre: persoana Cuvântului întrupat, care pentru noi moarte și învie.

În termenul Paște este conținut întregul plan al mântuirii, de la întrupare până la întoarcerea lui Cristos în glorie, chiar dacă în mod obișnuit Paște indică mai direct ceea ce este momentul central și culminant al răscumpărării, care este pătimirea, moartea și învierea Domnului.

Misterul pascal în liturgie

Să vedem acum cum celebrează Biserica misterul pascal în liturgia sa. A-l celebra înseamnă a-l face actual, în așa fel încât să-l implice pe creștin în mod vital în răscumpărare. Există diferite nivele ale celebrării Paștelui.

1. O primă realizare are loc în Euharistie. De fiecare dată când se celebrează Euharistia "se realizează opera răscumpărării noastre", darul Duhului Sfânt, care face din noi un singur trup. Botezul, care este prima și fundamentala celebrare a Paștelui lui Cristos în viața creștinului, tinde ca la încoronarea sa spre Euharistie, care îi este plinătatea.

2. A doua realizare este Duminica. Prima zi a săptămânii este în întregime pătrunsă de prezența Celui Înviat, care ne face părtași de răscumpărarea sa. Duminica este extinderea sacramentală într-o întreagă zi a misterului pascal, care își are în celebrarea euharistică izvorul său și culmea sa și realizarea sa cea mai intensă.

3. A treia realizare este în Paștele anual, "solemnitatea solemnităților". Ceea ce se celebrează în fiecare zi în Euharistie, și săptămânal în fiecare duminică, este celebrat cu solemnitate deosebită în marea duminică de Paște.

4. A patra realizarea este în întregul An liturgic. De la Crăciun la solemnitatea lui Cristos Regele universului, Biserica dispune în succesiune toate etapele unicului mister pascal, având ca pivot și regulă solemnitatea Paștelui. Dacă apoi examinăm în particular, vom observa că Anul liturgic are două ciclcuri, care propun misterul pascal la intensitate diferită. Ciclul Advent - Crăciun : este celebrarea misterului pascal în primiție; ciclul Postul Mare - Paște: misterul pascal în maturitatea sa.

Ciclul pascal

Putem descrie această solemnitate în trei cercuri concentrice în jurul Veghii pascale, care conțin cu gradualitate diferită cele două mișcări constitutive ale misterului pascal: moartea și învierea.

1. Veghea pascală este cea mai mare celebrare a Bisericii. Nici o altă celebrare nu poate fi echivalată ei. Întunericul de la început este o evidentă afirmare a morții Domnului, care este sinteza întunericului milenar al păcatului coborât asupra omenirii. Oricum accentul este mutat pe larg asupra învierii glorioase, care ocupă aproape în întregime extinderea Veghii într-un crescendo continuu de simboluri și rituri. Botezul, celebrat în această Veghe, ca sediul său ideal, exprimă cu eficacitate sacramentală misterul morții și învierii. Același lucru trebuie spus pentru Euharistia solemnă, care este apogeul Veghii.

2. Triduum paschale, care se extinde de la Euharistia de seară din Joia Sfântă la vesperele II din duminica învierii. Vinerea și Sâmbăta sfântă celebrează pătimirea și moartea; veghea pascală, ca joncțiune, introduce în al doilea aspect al învierii, extins la duminica Paștelui.

3. De la duminica Pătimirii sau a Floriilor la duminica a II-a a Paștelui. Duminica Pătimirii cu săptămâna sfântă evidențiază momentul morții; duminica Învierii până la octavă evidențiază învierea.

4. De la miercurea cenușii la duminica de Rusalii. Timpul Postului Mare este o solidarizare "sacramentală" cu Pătimirea și moartea Domnului; timpul pascal este o solidarizare "sacramentală" cu învierea lui.

Triduum paschale

Trebuie să clarificăm ideea de Triduum paschale. Nu e vorba de trei zile - joia, vinerea și sâmbăta sfântă - ca pregătire pentru solemnitatea Paștelui, așa cum se întâmplă în diferite tridua devoționale, care se stabilesc înaintea altor sărbători. Triduum paschale este solemnitatea Paștelui celebrată în trei zile, care au același grad de solemnitate.

Și mai precis:

- Vinerea Sfântă: celebrează glorioasa Pătimire și Moarte a Domnului;

- Sâmbăta Sfântă: celebrează înmormântarea Domnului, coborârea lui la cei morți și așteptarea învierii;

- Duminica Învierii: celebrează învierea Domnului.

Deci, solemnitatea anuală a Paștelui este o excepție față de toate celelalte solemnități și sărbători. Nu se rezolvă în spațiul de o zi, ci se extinde în trei zile distincte, dar egale în solemnitate.

Triduum paschale, restaurat astfel de Conciliul al II-lea din Vatican, nu este însă ușor perceptibilă în celebrarea sa concretă. De fapt:

- Cina Domnului la apusul zilei de joia sfântă;

- caracterul obișnuit al Vinerii și al Sâmbetei Sfinte;

- anticiparea Veghii pascale în seara de Sâmbăta sfântă;

aduc un anumit dezechilibru în viziunea integrală a Triduum-ului. De fapt, credinciosul obișnuit va spune, cu o privire rapidă, că Triduum paschale este Joia Sfântă, Vinerea Sfântă și Sâmbăta Sfântă și apoi este solemnitatea Paștelui. Triduum-ul se va prezenta ca unul din multele tridua pregătitoare, chiar dacă din punct de vedere ritual este mai bogat și recomandat, dar nu celebrarea însăși, împărțită în trei, a solemnității unice a Paștelui.

Acum, dincolo de aceste inconveniente, a celebra Paștele pentru creștinul angajat și pentru orice comunitate locală, va însemna a participa la riturile din seara de Joia Sfântă, din după-amiaza de Vinerea Sfântă și la Veghea pascală în noaptea sfântă. Sunt trei rituri solemne și venerabile care condensează plinătatea a ceea ce Biserica intenționează să celebreze la Paște.

Celebrarea din Joia Sfântă este ca un grandios portal de intrare în cele trei zile sfinte, așa cum este Liturghia prefestivă care extinde la ziua de sâmbătă celebrarea duminicală. De fapt, Joia Sfântă este ultima zi din Postul Mare, însă, seara, se intră, prin Euharistie "în Cina Domnului", în sacrul Triduum paschale.

Aceste trei rituri trebuie să fie integrate cu rugăciunea personală, pocăință, post, reflecție și primirea sacramentelor, îndeosebi Reconcilierea sacramentală și Împărtășania euharistică. Dacă este celebrat cu credință vie și dacă este pregătit cu grijă, acest Triduum înalță mult viața creștină a parohiei și a fiecărui credincios. Astfel se deschide timpul pascal, care este "timpul cel mai mare" dintre timpurile liturgice, în care cu adevărat "strălucește soarele de Paște".

Timpul "cel mai mare" al Paștelui

Duminica Paștelui este în același timp ultima zi din Triduum și prima din timpul Paștelui. Timpul Paștelui cuprinde o perioadă de cincizeci de zile, așa de profund unificate, încât trebuie considerate "o singură zi de sărbătoare". Ele reprezintă o unică "duminică mare", constituită din șapte săptămâni. După cum apostolii în aceste zile au stat cu Cel Înviat, tot așa Biserica în acest timp, de preferat decât alte timpuri, vrea să primească prezența perenă a Celui Înviat, care de acum formează nervurile întregii istorii.

Pentru aceasta timpul pascal este timpul cel mai potrivit pentru celebrarea solemnă a sacramentelor, care reprezintă cel mai intens contact cu Răscumpărătorul, prin Duhul Sfânt. Botezul, Mirul, Euharistia (chiar în zilele de lucru), Ungerea Bolnavilor, Căsătoria, Preoția, trebuie să aibă în timpul pascal cea mai mare aderență personală și ce mai vie celebrare eclezială. Așa cum celebrarea Sacramentelor este recomandată de Biserică în zi de duminică de preferat decât în zilele de lucru, tot așa celebrarea lor solemnă și comunitară este deosebit de indicată în timpul pascal de preferat decât alte timpuri liturgice.

"Sărbătoarea continuă", proprie acestui timp, marcată de cântarea tipică Aleluia, este polarizată de trei solemnități: Paștele, Înălțarea și Rusaliile, care trebuie considerate printre cele mai mari solemnități. Pauza care există între Înălțare și Rusalii capătă importanță deosebită în vederea pregătirii Bisericii pentru darul Duhului Sfânt, revărsat la Rusalii.

(După Zenit, 19 aprilie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat