![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Triumful lui Cristos prin pătimire. Predica rostită de PS Petru Gherghel la Duminica Floriilor "Osana, Fiul lui David!
Ne-nchinăm ție, Cristoase,
Sfințiile voastre,
Este Duminica Floriilor, a primirii lui Cristos în cetatea sa, Ierusalim. Biserica îl întâmpină pe Cristos, care își începe drumul său spre Calvar, spre cruce. Începe săptămâna cea mai sfântă din tot timpul anului liturgic, săptămâna iubirii supreme. Este o zi care începe cu o atmosferă de sărbătoare, de bucurie, de victorie, cu cântări și cu ramuri de flori în mâini dar care nu după mult timp se transformă într-o zi de suferință, de durere, începutul unui drum spre Calvar, spre moarte. Îndată, după cântarea din partea copiilor și a tinerilor "Osana, Fiul lui David. Binecuvântat este cel care vine în numele Domnului" (Mt 21,9), se întrezărește umbra crucii. Biserica ne face să înțelegem că triumful lui Dumnezeu nu sunt ramurile, florile sau hainele așezate înaintea lui Isus pe cale, nici cântarea de Osana, aceste elemente sunt doar simboluri ce anunță un triumf de altă natură, un triumf care se bazează pe alte rațiuni: pe jertfă și suferință din iubire. Tronul învingătorului este înălțat pe calvar, pe Cruce. Cristos, care intră în Ierusalim, se îndreaptă spre ceasul suprem al iubirii infinite a lui Dumnezeu, punct central al istoriei mântuirii, total diferit de cel al oamenilor. Contrastul între cântările poporului la intrarea lui Isus în Ierusalim și strigătul mulțimilor: "Să fie răstignit" (Mt 27,22), este impresionant. El exprimă culmea iubirii cu care Isus a coborât pe pământul plin de păcate și de contradicții, cu care a trecut făcând bine pe pământ, cu care i-a îmbrățișat pe ucenicii săi urcând calvarul dăruirii, unde își varsă sângele și își oferă trupul său drept hrană pentru mântuirea omului. Așa răspunde Dumnezeu la răutatea și păcatele omenirii, acesta este stilul lui Dumnezeu: de a răspunde cu iubire la ură, acesta este sensul Săptămânii Sfinte, al Calvarului și al învierii. Crucea, pe care omul i-o pregătește și i-o oferă lui Dumnezeu, devine prețul iertării oferite de Dumnezeu omului. Numai iubirea divină poate să aleagă și să urmeze o atare cale. Textele care au fost proclamate la această sfântă Liturghie ne revelează, așadar, marele mister al răscumpărării înfăptuit de Cristos, care a coborât din cer "pentru noi, oamenii, și pentru a noastră mântuire" (Crezul), pentru noi, cei păcătoși. Pentru aceasta intră în Ierusalim și începe actul suprem al dăruirii și iubirii sale. Ascultând Evanghelia primirii lui Isus din partea mulțimii entuziaste, care îl întâmpină pe Cristos, așa cum ne relatează evanghelistul Matei, cu strigăte de bucurie: "Osana, Fiul lui David. Binecuvântat este cel care vine în numele Domnului. Osana întru cei de sus!" (Mt 21,9), înțelegem motivul pentru care tot orașul a început să se frământe, întrebându-se: Cine este acesta? Cine este cel care este primit astfel? Evanghelistul așază în gura celor ce-l întâmpinau răspunsul: "Acesta este Isus, profetul din Nazaretul Galileii" (Mt 21,11). De două mii de ani răsună aceeași întrebare: Cine este acesta? Și tot de atâta timp primim același răspuns: Acesta este Isus, profetul în care s-au împlinit Scripturile și care a venit la poporul său ca să-l scoată de sub stăpânirea păcatului și a morții, ca să-l împace cu Tatăl ceresc pe o cale cunoscută și aleasă numai de el, calea sacrificiului și a iubirii totale, calea suferinței și a umilinței. Prima lectură din cartea profetului Isaia ne introduce în tema pătimirii lui Cristos. Slujitorul lui Iahve, slujitorul suferind, spune despre sine: "Spatele mi l-am dat spre a fi lovit, obrajii spre a fi pălmuiți și fața nu mi-am întors-o de la cei care mă ocărau și mă scuipau" (Is 50,6). În acest text, supranumit de către unii exegeți patima lui Cristos după profetul Isaia, Biserica a văzut dintotdeauna o prefigurare a lui Mesia și, mai ales, a suferințelor și pătimirii sale. Isus este slujitorul suferind, pe care îl anunță profetul Isaia. În cea de a doua lectură, apostolul neamurilor, sfântul Paul, ne prezintă despuierea lui Cristos, care, deși era Dumnezeu s-a umilit și înjosit pe sine luând firea de sclav, făcându-se asemenea oamenilor, ascultător până la moarte și încă moartea pe cruce. Tocmai pentru aceasta, Dumnezeu l-a înălțat și i-a dăruit un nume, care este mai presus de orice nume, în fața căruia trebuie să se plece tot pământul (cf. Fil 2,7-10). Aici este misterul lui Cristos, care intră în Ierusalim și care se dăruiește pe sine pentru poporul său. Nu este mântuire fără vărsare de sânge și nu este vărsare de sânge mântuitoare fără iubire. Liturghia de astăzi, cu lectura patimii Domnului după evanghelistul Matei, ne poartă în profunzimea acestui mister, arătându-ne că în tot ce s-a întâmplat cu Isus, slujitorul fidel al lui Iahve, a fost de fapt planul dumnezeiesc al iubirii Părintelui ceresc față de omul pe care l-a creat ca el să se bucure de îmbrățișarea sa milostivă și de demnitatea de fiu al său. Evanghelia pe care am proclamat-o acum, la liturgia Cuvântului, conține pe larg istorisirea patimii Domnului nostru Isus Cristos. Este pentru prima dată într-un an bisericesc când ascultăm împreună, cu mai mare interes și cu profundă emoție, relatarea amănunțită a ultimelor evenimente din viața lui Isus, evenimente care au încoronat lucrarea sa de vestire a evangheliei și de pecetluire a ei cu propriul sânge și cu propria suferință și moarte. "Eu cred cu tărie în acela care-și dă viața pentru ideile sale", avea să declare marele gânditor Blaise Pascal, un profund creștin catolic al istoriei, asigurându-ne de forța credinței. Nu există argument mai puternic decât moartea pe cruce din iubire. În centrul istorisirii pătimirilor Domnului se află procesul lui Isus, condamnarea la moarte pe cruce. Este știut cine l-a trădat, cine l-a condamnat și cine l-a răstignit, cu alte cuvinte cine l-a ucis pe Isus: mai marii poporului, poporul din Ierusalim și romanii care stăpâneau atunci în Palestina. Dar oare numai ei? De obicei, în judecata noastră, înclinăm să-i acuzăm pe alții, pe contemporanii lui Isus și mai puțin să vedem vinovăția noastră. Este clar că el nu a venit doar pentru unii, pentru contemporanii săi, nu s-a jertfit pentru cei câțiva care i-au ieșit în cale și i-au strigat "Osana" sau au cerut "să fie răstignit". El s-a jertfit pentru toți, pentru că toți au păcătuit. Există în Scriptură o pagină impresionantă care poate arunca o lumină asupra celor vinovați de moartea lui Isus. Vestitul rege David comisese o crimă pentru a o lua la curtea sa pe soția lui Urie. Un gest care l-a tulburat pe profetul Natan, omul lui Dumnezeu, care a considerat că trebuie să ia poziție și i-a arătat regelui marea lui nelegiuire, folosindu-se de o parabolă sugestivă (cf. 2Sam 12). Într-o cetate erau doi oameni, unul foarte bogat și unul foarte sărac. Cel bogat avea mii și mii de oi, iar cel sărac numai una singură. Această oiță era toată bucuria lui, dormea cu el și îi asigura toată hrana necesară. Fără ea era sortit morții. Pe neașteptate sosise la acel om bogat un oaspete și, vrând să-l ospăteze, îi luă omului sărac oița, o sacrifică și cu ea îl ospătă pe străin, cruțându-le pe ale sale. Regele David, auzind această istorisire, s-a revoltat și a zis: "Acel om trebuie să moară". La acest punct, Natan, profetul, întinse degetul spre el și strigă cu tărie: "Tu ești acel om, o rege! Tu ai făcut acest lucru. Tu aveai soție ai luat soția unui soldat de-al tău. Tu trebuie să mori". Regele, auzind această acuză, a amuțit și, ca și fulgerat a recunoscut păcatul și greșeala și a spus: "Am păcătuit". Oare n-ar trebui să se repete acest gest și acest lucru și cu noi? În timp ce medităm și ne punem probleme despre cine l-a condamnat și ucis pe Isus și poate îi condamnăm cu furie pe alții, în inima noastră ar trebui să auzim aceeași acuză și aceleași cuvinte ca acelea spuse de profetul Natan lui David: Tu ești acel om, o creștinule, tu l-ai ucis pe Isus din Nazaret. Același lucru îl declară și-l prezintă apostolul Petru, care, vorbind la trei mii de oameni în ziua de Rusalii, după ce a ieșit din Cenacol, a predicat și a strigat: "Voi l-ați răstignit pe Isus din Nazaret" (cf. Fap 2,23). Era știut că nu toți cei cărora le vorbea fuseseră prezenți în fața lui Pilat și strigaseră, "Să fie răstignit!" și nu toți fuseseră pe Calvar ca să bată cuie în mâinile și în picioarele lui Isus. Cu toate acestea, apostolul Petru nu s-a ferit și nu a ezitat să spună: "Voi l-ați răstignit pe Isus din Nazaret". El știa că spune adevărul și acele persoane înțelegeau și recunoșteau acuza și condamnarea pentru faptele și păcatele lor. Pentru ce? Pentru că și Petru și cei ce ascultau predica lui erau convinși că Isus a fost jertfit și a murit pentru păcatele tuturor oamenilor. Așadar, pentru că au păcătuit, și ei l-au condamnat și l-au răstignit pe Isus. Isus a fost condamnat la moarte pentru că noi am păcătuit. Părintele capucin Raniero Cantalamessa, predicatorul Casei Pontificale, explicînd vinovăția fiecăruia pentru condamnarea la moarte a lui Isus, spunea: "Există un cântec spiritual pe care, ori de câte ori îl ascult, mă zguduie, mă copleșește: Erai și tu, erai și tu, când l-au răstignit pe Cristos? Atunci când aud repetându-se această întrebare, simt în mine un imbold ca să declar și să strig: Da, eram și eu când l-au răstignit pe Cristos și eu am așezat spini în coroana lui, și eu am aruncat cuvinte injurioase și am scuipat pe fața lui, pentru că și eu am păcătuit și, dacă spun că nu e așa, sunt un mare mincinos". Dragi frați și surori în Cristos, Ascultând predica lui Petru din ziua de Rusalii, care îi acuza pe ascultătorii săi de vinovăția lor, și simțind în suflet povara, toți au strigat și s-au întrebat: "Ce trebuie să facem, fraților?" Petru le-a spus tuturor: "Recunoașteți și faceți pocăință. Cereți iertare, apoi veți primi darul Duhului Sfânt" (cf. Ap 2,37). Și noi trebuie să recunoaștem păcatele noastre, trebuie să recunoaștem că am participat la condamnarea și moartea pe cruce a lui Isus și, făcând pocăință, convertindu-ne, vom putea să ne bucurăm de darul Duhului Sfânt pe care Cristos îl oferă celor care se reîntorc la el. Vom simți din plin farmecul unei vieți noi și bucuria împărăției sale. Vom obține pacea pe care a dat-o apostolilor în ziua învierii, când le-a spus cu bucurie: "Pace vouă! Primiți pe Duhul Sfânt, cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate" (In 20,22). Iubiți credincioși, Relatarea patimii Domnului nostru Isus Cristos nu este doar o prezentare a biografiei lui Isus, nu reprezintă doar o înșirare de fapte trecute, nu are loc acum o comemorare trecătoare, ci este o istorie adevărată, care se actualizează fără încetare. Este o retrăire continuă a unui eveniment mântuitor, este un memorial veșnic al unui gest divin, înscris în istoria mântuirii. În această prezentare a faptelor reale, ce fac parte dintr-un plan divin, întâlnim atâtea personaje care au avut un rol în desfășurarea evenimentelor. Ele reprezintă pentru noi o continuă provocare și ne oferă o ocazie de verificare a atitudinii noastre față de Isus pe care suntem chemați să-l urmăm. Suntem invitați să ne cercetăm și să ne întrebăm în care dintre ele ne oglindim și ne descoperim. Este impresionantă inițiativa unui preot, care a prezentat copiilor din parohia sa, la o cateheză, istoria și realitatea patimilor lui Isus. Pentru a-i determina să se implice și mai mult la descoperirea mesajului evanghelic, le-a cerut să analizeze și să descopere în care dintre persoanele care erau în preajma lui Isus, în acele zile ale pătimirii sale, ar putea să se vadă. Răspunsul, aproape în unanimitate, a fost în Ioan și în femeile sfinte. Ce frumos răspuns și adecvat vârstei lor! O situație cu adevărat fericită. Dar noi, cei de astăzi, cei care am ascultat încă o dată patimile Domnului, în care dintre personajele prezentate de evanghelistul Matei ne oglindim? Dacă suntem sinceri, trebuie să mărturisim că cel puțin în parte, ne regăsim în toți. În noi, există de multe ori ceva din cel care l-a trădat, Iuda, pentru că de multe ori l-am vândut pe Isus, chiar și pentru o sumă mai mică decât 30 de arginți. În noi avem ceva din Petru, întrucât o facem pe curajoșii între zidurile templului sau ale bisericii, dar nu avem curajul de a-l mărturisi la locul de muncă. De multe ori în noi descoperim ceva din procuratorul Pilat, de vreme ce am fost și suntem în stare de a face compromisuri, de a nu ne pune în pericol cariera, de a avea un câștig oarecare sau de a ne dezvinovăți când suntem acuzați de ceva ce am făcut sau n-am făcut, spălându-ne pe mâini ca și el. De asemenea, în noi se găsește ceva din Irod, atunci când trăim în păcate și în atmosfera materialistă în care nu mai putem vedea pe Cristos și nu mai suntem atenți la nevoile fraților noștri. Dar, și spre bucuria noastră, putem să ne identificăm cu Simon din Cirene, atunci când îi ajutăm pe frații noștri, care se află în dificultăți, sau cu femeile pioase, când participăm cu simțire la durerile lui Cristos și ale întregii omeniri. Și ce e și mai mângâietor, ne identificăm cu Ioan atunci când, învingând orice primejdie, îndrăznim să ne punem în mișcare pentru a-l întâlni pe Isus și a sta cât mai aproape de el, chiar și sub cruce. În cele din urmă, ne oglindim în Maria, mama îndurerată a lui Isus, când îi stăm cât mai aproape pe drumul spre Cenacol, spre Calvar și ne apropiem cu ea de cruce pentru a-i fi spre mângâiere și apoi pentru a-l primi pe brațe la coborârea de pe cruce. Dragi frați și surori, Suntem astăzi în Duminica Floriilor și ne aflăm lângă Isus, îl întâmpinăm cu flori și cântece de Osana și pornim cu el spre Calvar și cruce. Să nu uităm să îndepărtăm din viețile noastre acele lucruri păcătoase pe care le descoperim și știm că i-au făcut atâta rău lui Isus Să căutăm să nu se asemănăm cu Pilat, Irod, călăii, soldații romani și poporul ațâțat de mai marii preoți. Regretând o astfel de comportare să o înlocuim cu ceva mai bun, mai frumos, cu ceea ce am descoperit la femeile pioase, la Ioan, la Simon din Cirene sau la Veronica cea miloasă, și, mai ales, la Maria cea sfântă, iubitoare și îndurerată. Să nu uităm că și ostașul roman străin și chiar răufăcătorul, condamnat să fie răstignit cu el, au reușit să vadă în Cristos și să mărturisească că El era Fiul lui Dumnezeu, care și-a dat sufletul în mâinile Tatălui său, cerându-i să-i ierte pe toți, pe cei care erau de față și l-au trădat, l-au condamnat și răstignit pe cruce, ca și pe cei care, în decursul veacurilor, s-au făcut vinovați, prin păcatele lor, de moartea sa pe cruce: "Tată, iartă-i că nu știu ce fac!" (Lc 23,34) Știindu-ne și noi vinovați de uciderea și moartea Fiului său, să strigăm: Tată, iartă-mă și pe mine care am păcătuit și l-am condamnat la moarte prin păcatele mele! Doamne, fă ca moartea lui să-mi fie viață, să-mi fie spre mântuire și înviere fericită! Amin. Iași, Duminica Floriilor 2011 Petru Gherghel,
lecturi: 18.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |