|
Intervenția cardinalului prefect al Congregației pentru Cauzele Sfinților despre "sensus fidei" și beatificări Cazul Ioan Paul al II-lea În faima de sfințenie a papei Wojtyla sunt prezente considerația credincioșilor și recunoașterea acțiunii lui Dumnezeu "Presiunea de netăgăduit și constantă a credincioșilor și a mass-media" asupra "încheierii grabnice" a cauzei pentru beatificarea lui Ioan Paul al II-lea "nu a deranjat procedura". Dimpotrivă, "a permis să se acționeze cu atenție mărită în examinarea mărturiilor și a evenimentelor". Este ceea ce subliniază cardinalul prefect al Congregației pentru Cauzele Sfinților într-o intervenție - pe care o publicăm aproape integral - ținută la 1 aprilie, în ajunul aniversării a șase ani de la moartea papei Wojtyla, la Universitatea Pontificală "Sfânta Cruce" cu tema "Sensus fidei și beatificările. Cazul lui Ioan Paul al II-lea". De Angelo Amato Dinamicitatea lui sensus fidei se realizează și își are legitimarea în cadrul întregului trup eclezial, inclusiv magisteriul. Există o osmoză de netăgăduit și necesară între intuiția credinței din partea credincioșilor și o maturizare și formare a ei din partea magisteriului. Sensus fidei creștin și catolic nu este în afara sau deasupra comuniunii ecleziale, nu este forma fidei a subiectului nemagisterial al Bisericii, nici o reapropriere "de jos" a credinței catolice. Ba chiar aparține esenței noțiunii teologice de sensus fidei recunoașterea magisteriului autoritar, ca dar oferit înțelegerii adevărului și comuniunii în Biserică. Dacă, pe de o parte, magisteriul Bisericii are nevoie de stimulentul, de experiența și de mărturia lui sensus fidei al credincioșilor, pe de altă parte și sensus fidelium are nevoie de slujirea de adevăr și de garanție apostolică a magisteriului. Sensus fidei unește nu desparte, unind în singura conștiință de credință a tuturor celor botezați, oricare ar fi funcția lor în Biserică. Sensus fidei a avut în ultimele secole câteva concretizări, de exemplu în promulgarea a două dogme mariane, a Neprihănitei Zămisliri a Sfintei Fecioare Maria, în anul 1854, și a Ridicării ei glorioase la cer, în anul 1950. Intuiția spirituală seculară a Bisericii în privința adevărului lipsei păcatului original în Maria și în privința glorificării ei cerești cu trupul și sufletul a fost confirmată de magisteriul solemn și infailibil al Papei. Apoi sensus fidei este deosebit de prezent în procesele de beatificare și de canonizare. De fapt, credincioșii sunt înzestrați de harul divin cu o percepție spirituală de netăgăduit în găsirea și în recunoașterea în existența concretă a unor botezați exercitarea eroică a virtuților creștine. Fericita Maica Tereza de Calcutta sau sfântul Pius de Pietrelcina, deja în viață erau admirați, urmați și imitați datorită sfințeniei lor. "Au trăit în sfințenie", "Au murit în faimă de sfințenie" sunt expresii tipice ale conștiinței de credință a celor botezați față de unii martori eminenți ai virtuților credinței, speranței și carității. În procesele de recunoaștere a vieții sfinte a credincioșilor sensus fidei dă naștere la așa-numita fama sanctitatis (sau fama martyrii, pentru martiri) și la fama signorum. Nu se poate iniția un proces dacă nu există o răspândită, genuină și spontană faimă de sfințenie. Conform Papei Benedict al XIV (1740-1758), recunoscut ca Magister în acest domeniu, fama sanctitatis este opinia răspândită printre credincioși cu privire la integritatea vieții și la practicarea virtuților creștine, exercitate în mod continuu și mai presus de modul obișnuit de a acționa al celorlalți creștini buni. La fama sanctitatis aparține și fama signorum, adică acea convingere de a obține haruri și favoruri cerești, prin invocarea și mijlocirea unui slujitor al lui Dumnezeu mort în faimă de sfințenie. Magister adaugă alte două precizări. Prima clarifică faptul că se poate vorbi despre fama sanctitatis atunci când viața și acțiunile unui slujitor al lui Dumnezeu pot fi propuse altora ca exemplu de imitat. A doua precizare se referă la răspândirea acestei faime. Dacă ea există numai într-o mică parte și nu în cea mai mare parte a poporului lui Dumnezeu ar trebui să se vorbească mai degrabă despre vorbărie decât despre faimă ("non fama, sed rumor"). În orice caz, calificativul cel mai important al conceptului de fama sanctitatis este excelența virtuților trăite și percepute ca atare de către credincioși. Asta înseamnă că slujitorul lui Dumnezeu, trăind în mod eroic - adică în mod superior bunătății obișnuite a celorlalți credincioși - trezește uimire, admirație, imitare și încurajare pentru a cere mijlocirea lui la Dumnezeu Treime. Nu e vorba de recunoașterea inteligenței unui botezat în domeniul teologiei sau al științelor umane sau al acțiunii sale caritabile. Nici nu e suficient a spune că e vorba de un "preot bun" sau de un "tată bun de familie". Este indispensabil, în schimb, a-l considera mai propriu-zis ca un "preot sfânt" sau un "tată sfânt de familie". E vorba de a-l percepe ca imagine a lui Cristos, ca interpret autentic al fericirilor evanghelice. În afară de asta nu trebuie evaluat un singur act de caritate, fie el semnificativ, ci o atitudine constantă - un habitus - de caritate, ca expresie a unei continue comuniuni de har cu Dumnezeu Treime. Faima de sfințenie trebuie să fie spontană și nu cauzată de o propagandă exasperată. Această spontaneitate este semn al harului Duhului Sfânt, care face să se nască în inimile credincioșilor o admirație deosebită față de un slujitor al lui Dumnezeu. În această privință, în procesul canonic, se adună, mai ales pentru cauzele recente, mărturii de preferință de visu, care atestă în favoarea lui fama sanctitatis motivând-o prin cunoașterea personală și relatarea de fapte, de vorbe, de comportamente și de acțiuni deosebit de elocvente ale slujitorului lui Dumnezeu. Deci este necesar a aduna mărturiile acelora care scientia propria au constatat exercitarea eroică a virtuților din partea unui slujitor al lui Dumnezeu. Fama sanctitatis, sau opinia comună pe care credincioșii o au despre sfințenie unui slujitor al lui Dumnezeu, este numai primul pas, chiar dacă indispensabil, pentru a iniția un proces de beatificare. În sine, singură, fama sanctitatis încă nu înseamnă că e vorba de sfințenie efectivă. Pentru a evita erori, autenticitatea ei va fi verificată și eventual recunoscută în decursul unui iter lung și articulat, fie la nivel de investigație diecezană, fie la nivel de procedură romană, care prevede intervenția istoricilor, teologilor și păstorilor Bisericii. După cum se vede, fama sanctitatis nu provine în primul rând de la ierarhie ci de la credincioși. Poporul lui Dumnezeu, în diferitele sale componente, este protagonistul lui fama sanctitatis. În acest domeniu vox populi este de importanță fundamentală. Fama sanctitatis este un fenomen istorico-sociologic și eclezial concret, care germinează în mod spontan în poporul lui Dumnezeu. Este o realitate neprovocată în mod intenționat, ci apărută "în afara" slujitorului lui Dumnezeu, cauzată de viața lui și de faptele lui sfinte. De exemplu, fama sanctitatis se manifestă în vizita la mormântul slujitorului lui Dumnezeu, în rugăciunea personală și comunitară - nu liturgică - îndreptată spre el, în răspândirea biografiilor sale și a scrierilor sale. În concluzie, în decursul unui proces de beatificare, înainte de toate o vox populi exprimă venerația față de persoane care au trăit și au murit în sfințenie. Adesea această vox populi este însoțită și de vox Dei, adică de acele haruri, favoruri cerești și chiar adevărate minuni, obținute prin mijlocirea unui slujitor al lui Dumnezeu. În sfârșit, este vox Ecclesiae care, după ce a examinat și a evaluat pozitiv fie trăirea eroică a virtuților fie autenticitatea minunii, procedează la beatificare și apoi la canonizare. Acest concept teologic deplin de sensus fidei, înețeles fie ca fama sanctitatis fie ca fama signorum, a ieșit în evidență în mod puternic în cazul pregătirii procesului de beatificare a lui Ioan Paul al II-lea. De fapt, pe de o parte, începând din ziua morții sale, la 2 aprilie 2005, poporul lui Dumnezeu a strigat imediat sfințenia Papei răposat. După înmormântarea solemnă, când sicriul Papei era dus în grotele vaticane, în piața Sfântul Petru s-au ridicat în mod spontan câteva pancarte care aveau scris pe ele "Santo Subito" ("Să fie declarat sfânt imediat"), primite prompt și cu entuziasm de mulțime, care a început să strige expresia. "Santo Subito" exprima sentimentul răspândit printre credincioșii din toată lumea. Păstorii Bisericii au fost prompți să primească cu bucurie și imediat această invocație spontană. La 3 mai 2005, vicarul de Roma, cardinalul Camillo Ruini, a prezentat cardinalului José Saraiva Martins, pe atunci prefect al Congregației pentru Cauzele Sfinților, cererea diecezei de Roma de a se constitui parte reclamantă în cauza de beatificare și canonizare a Pontifului, adăugând și cererea de dispensă ex toto de la termenul stabilit de cinci ani de la moarte pentru deschiderea investigației diecezane. La 9 mai 2005, noul ales Papa Benedict al XVI-lea a acceptat cu bunăvoință cererea de dispensă. După câteva zile, la 13 mai, în timpul întâlnirii cu clerul roma în bazilica Laterană, același Pontif a anunțat știrea, care a fost primită de adunare cu aplauze prelungite. A fost începutul unui iter care, intrând pe o linie preferențială, adică fără a avea obstacole de alte procese, a avut o desfășurare rapidă, dar condusă cu extremă acuratețe și profesionalitate. Invocația poporului lui Dumnezeu fusese adunată, însă prudența milenară a Bisericii sugera să se asculte în mod meticulos de normele date de însuși Ioan Paul al II-lea în anul 1983, cu constituția apostolică Divinus perfectionis magister. "Santo Subită" ("Sfânt imediat") da, dar mai ales "Sfânt sigur". O grabă neatentă nu trebuia să prejudicieze acuratețea procedurii. Deci, Vicariatul de Roma și-a asumat misiunea de a constata existența faimei de sfințenie, adică a opiniei răspândite printre credincioși cu privire la puritatea și integritatea slujitorului lui Dumnezeu Ioan Paul al II-lea și cu privire la virtuțile practicate de el în grad eroic. În afară de asta, s-a demonstrat că această faimă nu era procurată în mod artificial, ci era spontană, stabilă, foarte răspândită printre persoane vrednice de credință și prezentă în aproape totalitatea poporului lui Dumnezeu. A certificat și faima semnelor, adică opinia curentă printre credincioși cu privire la harurile și favorurile primite de la Dumnezeu prin mijlocirea slujitorului lui Dumnezeu. De altfel, pentru o constatare empirică a fama sanctitatis et signorum a Papei Ioan Paul al II-lea, este suficient a sta un pic în piața Sfântul Petru, în orice zi a anului, pentru a vedea coada interminabilă de credincioși care merg în pelerinaj la mormântului lui în grotele vaticane. Asta pentru a confirma că faima lui de sfințenie este o communis opinio, adică o opinie răspândită printre credincioși în privința bunătății unui slujitor al lui Dumnezeu, martor eroic și exemplar al sequela Christi. În faima de sfințenie a lui Ioan Paul al II-lea vedem prezent clar cele două dimensiuni care o constituie: cea de jos, care provine de la considerația pe care o au credincioșii despre caracterul extraordinar al virtuților sale; și cea de sus, care consistă în harul lui Dumnezeu, care face posibilă exercitarea eroică a virtuților teologale a credinței, speranței și carității. Sfințenia lui este, de fapt, rod fie al harului fie al angajării umană în alegerea asiduă a binelui. Voluminoasa Positio în mai multe volume, pregătită de postulatură și îngrijită de Congregația pentru Cauzele Sfinților, conține o biografie critică și documentată, expunerea trăirii eroice a fiecărei virtuți teologale și cardinale, demonstrarea faimei sale de sfințenie, interogatoriile martorilor. Faima de sfințenie și de semne a lui Ioan Paul al II-lea este dovedită de foarte mulți martori de visu, de venerarea mormântului, de semnalările de favoruri spirituale și materiale primite, de invocațiile și de rugăciunile înălțate către el și, în sfârșit, de adevărate evenimente extraordinare, care constituie o mărturie și o confirmare "de sus" a acestei faime. Examinarea amănunțită a mărturiilor a fost deosebit de delicată și a meritat un discernământ atent. De exemplu, un element al faimei de sfințenie a unui slujitor al lui Dumnezeu este ortodoxia sa catolică, mai ales în materie de credință și de morală, care trebuie să fie prezentă în cuvintele sale, în atitudinile sale, în scrierile sale. Din acest punct de vedere magisteriul Papei Ioan Paul al II-lea constituie un capitol de importanță deosebită pentru credința catolică, pentru tratarea iluminantă făcută de el a celor mai relevante probleme pe care le întâlnește proclamarea actuală a Evangheliei. De fapt, magisteriul său constituie un patrimoniu foarte bogat de înculturare a Evangheliei în lumea contemporană. Martorii convocați au motivat eroismul virtuților sale teologale, a credinței, a speranței și a carității. Această trăire eroică îi conferă Pontifului o perfecțiune care depășește forțele naturii umane, pentru a însemna că virtuțile nu sunt numai efort uman ci dar de har al lui Dumnezeu și consecință a eficacității sale în inima celui care nu opune piedici, ci colaborează cu el. Examinarea virtuților, făcută în diferite rânduri de teologi și apoi de părinți de la Congregația pentru Cauzele Sfinților, s-a încheiat, la 19 decembrie 2009, cu autorizarea Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea la promulgarea decretului despre trăirea eroică a virtuților. Din acel moment, Ioan Paul al II-lea a fost declarat venerabil. Însă momentul culminant al faimei sale de sfințenie a fost sigiliul divin al minunii. Pentru Papa Ioan Paul al II-lea postulatura a prezentat cazul vindecării unei călugărițe franceze, sora Marie Simon Pierre Normand, născută la Cambrai în anul 1961. În anul 1981 a obținut diploma de educatoare ajutătoare la un cămin de copii. După aceea a fost primită printre Micile surori ale maternității catolice, depunând voturile la 6 august 1985. În anul 1988, în timpul examenului pentru brevetul de "prim ajutor", a simțit că mâna stângă îi tremura - este stângace. A atribuit episodul emoției momentului. În anul 1990 a început să observe oboseala și slăbire și timp de un an a întrerupt studiile de infirmieră. Le-a reluat în mai 1991, obținând diploma de infirmieră în anul 1992. În munca sa puțin câte puțin a simțit puternice tulburări și dureri fie la mâna stângă fie la picior, cu greutate de a scrie și de a merge. Neurologul, care a vizitat-o în august 2001, a dat diagnosticul de sindrom parkinsonian cu manifestare prevalentă în partea stângă, sau parkinson juvenil. Vizitată de specialiști, i-a fost rezervat un tratament anti-parkinson, care a produs o ușoară dar temporară îmbunătățire a simptomatologiei. Însă boala a avut o înrăutățire, motiv pentru care pacienta a fost vizitată de un ilustru neurolog, care a confirmat diagnosticul de Parkinson. Totuși, bolnava continua să se agraveze. În sfârșit, în după-amiaza zilei de 2 iunie 2005, bolnava i-a cerut maicii generale, venită în vizită canonică, să fie scutită de funcție, datorită imposibilității fizice. Maica a îndemnat-o să reziste, sperând în ajutorul Pontifului răposat. În această privință s-a rugat și a îndemnat la rugăciune. În seara aceea sora a adormit și s-a odihnit liniștită până dimineața. Când s-a trezit, cu mare uimire, nu mai simțea nici dureri nici amorțiri. Se simțea vindecată. A întrerupt terapia farmacologică anti-parkinson și la 7 iunie a mers la neurologul, care o examinase de mulți ani. Medicul a constatat dispariția tuturor simptomelor bolii, confirmând de alte două ori condițiile bune ale pacientei, la 15 iulie și la 30 noiembrie. În afară de asta, alți specialiști au recunoscut că sora era exemptă de orice patologie psihiatrică și de orice tendință de tip născocitor sau prefăcător. Istoria clinică a pacientei și numeroase examinări succesive au confirmat natura fizică a simptomatologiei. Cât privește aspectul teologic, adică evaluarea timpurilor și modalităților cererii de mijlocire la slujitorul lui Dumnezeu, a fost constatat că surorile din congregația celei vindecate, invitate de maica generală, au început să invoce ajutorul Papei "sfânt" deja în mai 2005, intensificând rugăciunea în seara zilei de 2 iunie 2005. Și tocmai în dimineața zilei următoare, sora Marie Simon Pierre s-a simțit complet vindecată. După meticuloasa examinare științifică a evenimentului și după ce s-a constatat că invocarea univocă la slujitorul lui Dumnezeu a precedat vindecarea neașteptată și durabilă a surorii, Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea a autorizat Congregația pentru Cauzele Sfinților să promulge decretul despre minune, la 14 ianuarie 2011. Astfel răspânditul sensus fidei cu privire la fama sanctitatis et signorum a Papei Ioan Paul al II-lea a fost în mod oficial legitimat de magisteriu, după un atent proces de verificare. În aceeași zi, 14 ianuarie, a fost făcută cunoscută și data beatificării solemne, 1 mai 2011, în piața Sfântul Petru. Presiunea de netăgăduit și constantă a credincioșilor și a mass-media asupra încheierii grabnice a cauzei - contrar la ceea ce se poate crede - nu i-a deranjat procedura. Ba chiar a permis să se acționeze atenție mărită în examinarea amănunțită a mărturiilor și a evenimentelor. În felul acesta încearcă Biserica "sfântă" să ajungă la indispensabila certitudine morală în privința evenimentelor și persoanelor, care fac strălucitor chipul ei de Mireasă a lui Cristos, cel total sfânt. Beatificarea lui Ioan Paul al II-lea deschide calea spre canonizarea lui, care, așa cum se știe, cere o ulterioară intervenție de sus. Desigur, procesul cu privire la minune pentru canonizare va avea nevoie de timp. Dar nu trebuie să se considere timp gol perioada cuprinsă între beatificare și canonizare. În schimb e vorba de un timp plin, pe parcursul căruia credincioșii sunt invitați să cunoască mai bine viața sfântă a fericitului și să-i imite virtuțile. Adică este un timp potrivit, pentru a aminti tuturor promisiunile de la botez și pentru a confirma fidelitatea față de Cristos și față de Evanghelia sa de adevăr și de viață, după exemplul Papei Ioan Paul al II-lea și imitându-l pe el. (După L'Osservatore romano, 5 aprilie 2011) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 29.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |