|
Editura "Sapientia": A crede. Invitație la credința catolică pentru femeile și bărbații secolului al XXI-lea Editura "Sapientia" anunță apariția cărții A crede. Invitație la credința catolică pentru femeile și bărbații secolului al XXI-lea, scrisă de Bernard Sesboüé. Cartea apare în colecția "Studii teologice", în formatul 17x24, are 502 pagini și poate fi procurată de la orice librărie catolică din țară la prețul de 35 lei. În perioada ce a urmat Conciliului al II-lea din Vatican, expunerile creștine s-au înmulțit din abundență. Lucrările care revizuiau Crezul în lumina dezbaterilor conciliare se adresau unui public scăldat încă de o cultură puternic creștinată. În zorii secolului al XXI-lea, atunci când cultura înconjurătoare și-a pierdut mult din referințele iudeo-creștine, o expunere a credinței creștine nu se poate mulțumi să aducă la gusturile zilei formulările credinței fără ca mai întâi să pună în discuție principalele afirmații. Acestei sarcini i s-a dedicat Bernard Sesboüé, în lucrarea "A crede. Invitație la credința catolică pentru femeile și bărbații secolului al XXI-lea", apărută la Editura "Sapientia", prin efortul traducerii, din limba franceză, realizat de părintele Ștefan Lupu și părintele Iosif Martin. Fără simplificări, dar cu un limbaj înțeles de către toți, autorul înfruntă toate întrebările, toate obiecțiile și toate acuzațiile unei societăți secularizate, pradă dubiului și suspiciunii, pentru ca, mai apoi, să dezvolte într-un stil fluid și fin o expunere densă, coerentă și organică a credinței catolice primite de la apostoli. Încă de pe copertă suntem cu toții, bărbați și femei ai secolului al XXI-lea, invitați la a crede, prin gestul simbolic al deschiderii Porții sfinte de către în curând fericitul Ioan Paul al II-lea în anul de grație 2000, un gest prin care papa ne îndeamnă ca în noul secol și mileniu să credem în Dumnezeu. Cartea se deschide printr-un motto, reprezentat de pericopa extrasă din Evanghelia după sfântul Matei: "Tu ești cel care trebuie să vină, sau trebuie să așteptăm un altul?" (Mt 11,3). Răspunsul lui Isus la această întrebare, "Mergeți și spuneți-i lui Ioan ceea ce auziți și vedeți: orbii văd, șchiopii umblă, leproșii sunt curățați și surzii aud, morții învie, iar săracilor li se aduce vestea cea bună. Și fericit cel care nu se scandalizează de mine" (Mt 11,4-6), reprezenta, dar mai și reprezintă, un îndemn la a crede în el, un îndemn pentru ucenicii lui Ioan, dar și pentru noi, ucenicii lui, care am pășit cu zece ani în urmă pragul secolului al XXI-lea. Cartea este structurată în patru părți și douăzeci și patru de capitole, iar textul Crezului este firul conductor al acestor capitole. Astfel, itinerarul propus are patru etape: mai întâi se clarifică în ce constă actul de credință și sunt clarificate dificultățile întâmpinate de oameni în angajarea în punctele-cheie ale credinței creștine; celelalte trei părți urmează ordinea celor trei articole ale Crezului. Prima parte, "Eu cred", este consacrată oferirii unui răspuns la întrebările: "Ce este omul? Cine sunt eu?" (capitolul I), "Ce înseamnă a crede?" (capitolul al II-lea), "Ce fel de limbaj pentru realitățile credinței?" (capitolul al III-lea). Partea a II-a, "Cred în Dumnezeu Tatăl", abordează primul articol al crezului și se pătrunde în obiectul credinței, propus ca o veste bună pentru om; în acest scop, autorul se oprește asupra următoarelor aspecte: "Dumnezeu și imaginile sale în timpul nostru" (IV), "Un Dumnezeu Tată" (V), "Dumnezeu care a făcut cerul și pământul" (VI), "Un Dumnezeu care se revelează și dialoghează" (VII). În capitolul al VIII-lea, "Atunci, de ce răul?", sunt detaliate diferitele forme ale răului. În capitolul al IX-lea, "De la excesul răului la excesul iubirii. Originea răului", este propusă crucea lui Cristos ca o formă de eliberare de rău. Partea a III-a, "Și în Isus Cristos, fiul său unic", continuă parcursul Simbolului Apostolilor. Conform ordinii expunerii Crezului, autorul propune, mai întâi, în capitolul al X-lea, "Isus din Nazaret, înaintea istoriei" istoria lui Isus, pentru a permite credincioșilor și celor care își pun problema credinței să se orienteze și să găsească puncte de referință clarificatoare în itinerariul pământesc al lui Isus. Capitolul al XI-lea, "De la istoria lui Isus la credința în Cristos", face trecerea de la punctul de vedere al istoriei la cel al credinței, arătând ce fel de pedagogie a folosit Isus cu ucenicii săi. Capitolul al XII-lea, "Pătimirea și crucea lui Isus", abordează momentul crucial al existenței lui Cristos: patima, moartea și învierea lui. Capitolul al XIII-lea, "Sacrificiul crucii", arată în ce fel pot fi acceptate anumite interpretări sacrificale ale morții lui Isus pe cruce și cum ne mântuiește Cristos prin acest sacrificiu. În capitolul al XIV-lea, "Învierea lui Isus", autorul se oprește asupra "inimii" credinței creștine și a crezului, asupra învierii, care ridică cele mai mari dificultăți de înțelegere. La lumina acestor explicații, va fi reluată problema conceperii feciorelnice în capitolul al XV-lea, "E posibil ca Isus să se fi născut dintr-o fecioară?". În capitolul al XVI-lea, "A-l mărturisi pe Isus ca Fiu al lui Dumnezeu", este urmărită mișcarea de reflecție și de aprofundare care are loc în conștiința ucenicilor și îi determină să se întoarcă asupra persoanei și asupra identității lui Isus, situând-o alături de Dumnezeu însuși și atribuindu-i un anumit număr de titluri propriu-zis divine. Partea a treia se încheie cu un capitol dedicat parcursului cristologic din timpurile moderne și autorul întrebându-se dacă "Se poate vorbi astăzi despre Isus, Fiul lui Dumnezeu?" Partea a patra, "Și în Duhul Sfânt care trăiește în Biserică", este o tratare a ultimului articol al crezului, care vorbește despre Duhul Sfânt și Biserică, ținându-se cont și de legătura dintre cele două realități. Capitolul al XVIII-lea, "Cine este Duhul Sfânt?", se oprește asupra misterioasei persoane a Duhului însuși, care completează Revelația Sfintei Treimi. Capitolul al XIX-lea, "Trei persoane în Dumnezeu?", explică paradoxul unui Dumnezeu în trei persoane, care nu contrazice monoteismul, ci îi dezvăluie profunzimea și călăuzește crezul creștinilor încă de la început. Capitolul al XX-lea, "Biserica și bisericile", descrie misiunea Bisericii, care este fondată pe sfințenia lui Dumnezeu, este administratoarea darurilor sale, dar care, fiind încredințată oamenilor, care sunt păcătoși, este pusă la îndoială, pentru ca în, capitolul al XXI-lea, "Biserica instituție", să fie afirmat caracterul de mister al Bisericii care trebuie recunoscut ca atare. În ultimele trei capitole sunt analizate sacramentele, problema mântuirii celor care nu fac parte din Biserică, precum și sfârșitul veacurilor, învierea finală și dincolo de ea. La sfârșitul cărții, este inserat un lexic de termeni filozofici și teologici folosiți în această lucrare, înțelegerea cărora poate să prezinte dificultăți pentru cititor, termeni precum "adopționism", "analogie", "concordism" etc. Teolog eminent, Bernard Sesboüé ne oferă o lucrare de referință, indispensabilă atât pentru necredincioșii care doresc să fie în cunoștință de cauză cu credința catolică, cât și pentru credincioșii care voiesc să progreseze în înțelegerea credinței lor pentru a o trăi mai bine. Cosmin Cimpoeșu * * * A crede. Invitație la credința catolică pentru femeile și bărbații secolului al XXI-lea,
* * * Această carte, în limita stocului disponibil, poate fi procurată prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro lecturi: 42.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |