Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Evanghelia suferinței

"Istoria omenirii este istoria suferinței", spunea Sfântul Părinte papa Ioan Paul al II-lea în scrisoarea apostolică Salvifici doloris (1984). Suferința însoțește fiecare moment al existenței terestre și fiindcă drumul vieții omului este în esență un drum de suferință, Biserica trebuie să-l întâlnească, să-l însoțească și să-l ajute pe om tocmai pe acest drum.

Suferința. De ce?

Isus spune că până când nu vom fi asemenea copiilor, nu vom intra în împărăția cerurilor.

Ei bine, există o întrebare pe care orice copil o pune celor mai mari și evident, mai înțelepți: De ce? De ce durerea, de ce boala, de ce moartea, de ce nedreptatea, de ce atâta suferință? De ce, dacă Dumnezeu e Cel Atotputernic, Drept și Bun, trimite suferința și de ce de atâtea ori cei răi nu duc lipsă de nimic, în timp ce asupra celui bun și drept și credincios se abat atâtea necazuri? De ce Dumnezeu permite răul? Suferința pune sub semnul întrebării nu numai imaginea lui Dumnezeu, în calitate de "Dumnezeu atotputernic, atotștiutor, atotiubitor", ci însăși existența sa. Dar tot suferința este aceea care, punând această întrebare, îndrumă omul spre descoperirea lui Dumnezeu, a lui însuși și a celorlalți ca esență divină. Suferința este tunelul săpat în inima existenței terestre spre lumina divină, una și aceeași în Dumnezeu și în om. Dar pentru ca acela aflat în suferință să se deschidă față de noi, iar noi să reușim să-i vestim cuvântul lui Dumnezeu, trebuie să răspundem mai întâi pentru noi înșine la această întrebare: De ce suferința?

Răspunsul teologilor

Sfântul Augustin considera că răul nu e decât fondul obscur care face ca nesfârșita iubire a lui Dumnezeu față de om să apară mai strălucitoare în lumina sa și că el e cel care, în nemăsurata sa bunătate, preschimbă răul în bine1. Iar Gottfried Leibniz în teodiceea2 sa, afirma că privit în totalitate, nu poate să existe ceva mai bun decât ceea ce vine de la Dumnezeu - altfel spus, lărgirea orizontului propriu în timp sau în spațiu permite perceperea armoniei superioare existente în Creație: schimbarea punctului de vedere șterge suferința3. La nivel intelectual, argumentul ar putea fi apreciat, dar suferința este resimțită la nivel fizic și psihic, dar niciodată pur intelectual. De aceea unii teologi afirmă că suferința nu trebuie înțeleasă, ci asumată4. Pierre Teilhard de Chardin, celebrul paleontolog, preot iezuit, considera că suferința este punctul nodal al evoluției omului spre Christos și aprecia că asumarea suferinței și a morții e aceea care schimbă lumea fiindcă duce la descoperirea lui Dumnezeu5. Un alt răspuns îl oferă Karl Rahner6: "Caracterul de neconceput al suferinței (este) o fărâmă din incomprehensibilitatea lui Dumnezeu". De fapt, un răspuns care să fie de folos în orice circumstanță nu există - decât tot cel al lui Karl Rahner, SJ: "Dumnezeu, cel nepătruns în libertatea sa".

Răspunsul altor religii universale

Budismul, întemeiat de Gautama Buddha (566 aC - 480 aC) afirmă următoarele "patru nobile adevăruri": 1. Totul e suferință; 2. Suferința e determinată de dorință/atașament; 3. Dacă se elimină dorința/atașamentul se poate elimina suferința; 4. Calea cea de opt ori nobilă7 poate elimina dorința. Extremele trebuie evitate (atât hedonismul, cât și mortificarea excesivă).

Hinduismul: Atât timp cât omul este prins în ciclul renașterilor, soarta lui este suferința; instabilitatea minții determină dorința, iar aceasta e cauza suferinței; soluția este controlul simțurilor prin autodisciplină. Suferința provine din acțiunile trecute (karma), dar karma nu presupune resemnarea, ci impune o mai mare responsabilitate a omului față de sine și față de ceilalți.

Religia mozaică: Suferința este dată de Dumnezeu, dar tot el vindecă. Iov, ca și psalmistul, își strigă durerea, îi aduce reproșuri lui Dumnezeu, se tânguiește și plânge, dar înțelege în cele din urmă măreția creației și se abandonează misterului insondabil al dumnezeirii - și atunci este salvat.

Islamul: Nu caută să înțeleagă ceea ce nu e de înțeles cu mintea, ci răspunde stereotip: "Aceasta a fost voia lui Allah", iar omul trebuie să se încreadă în voința sa. Sufismul, care reprezintă dimensiunea predominant meditativă a islamului, cuprinde o întreagă mistică a suferinței, influențată în mare măsură de monahismul creștin: sufismul consideră că alienarea față de Dumnezeu este cauza suferinței.

Răspunsul creștinismului

Toate cele de mai sus sunt doar răspunsuri ale oamenilor sfinți, aflați mai aproape sau mai departe de Dumnezeu. Ei sunt pe drumul spre Dumnezeu, alături de noi sau puțin înaintea noastră, iar răspunsul lor e oarecum "de jos în sus", arătând în sus, spre Dumnezeu. În creștinism însă, Dumnezeu însuși răspunde omului. Iar acest răspuns e Isus, prin nașterea, viața, moartea și învierea sa:

- Isus a venit pentru cei suferinzi de boli ale trupului, ale sufletului, ale spiritului;

- Isus a vindecat în zi de Sabbath, restituindu-i omului demnitatea pierdută prin păcatul originar;

- Isus a suferit el însuși alături de ei (a plâns la moartea lui Lazăr); el însuși era sărac, în pericol de moarte chiar înainte de naștere, ostracizat, condamnat la moarte; a plâns și s-a temut; a dorit să înlăture suferința sa…, a plâns cu lacrimi de sânge, sudoarea fricii s-a făcut de sânge…, pe peretele acelei cisterne de piatră unde a fost coborât cu funii și și-a petrecut ultima noapte, a rămas întipărită umbra sa de sânge, în rugăciune - dar a făcut voia Tatălui său; în sfâșierea și umilința crucii s-a simțit el însuși abandonat, chiar de cel a cărui voie o făcea: "Eli, Eli…" ("Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" - acesta este versetul de început al Psalmului 21, care cuprinde profeția despre pătimirea lui Isus - dar în același timp, despre victoria sa: e ușor să disperi, cel mai greu este însă să speri în nenorocire și în pofida oricărei evidențe: cel care pătimește în acel psalm nu încearcă să-și demonstreze nevinovăția, ci doar strigă spre Dumnezeu din adâncul durerii sale. După Karl Rahner,SJ, acest psalm unește îndrăzneala cea mai înaltă, cu umilința cea mai profundă. Iar Dumnezeu vede și intervine, fiindcă totul se face după planul lui.

Aceasta este de fapt și ideea centrală a Evangheliei după Sfântul Matei: el citează din Psalmi și intercalează pasaje din profetul Zaharia, tocmai pentru a lămuri că prin Isus se împlinesc profețiile Vechiului Testament: totul se face după voia lui Dumnezeu, iar suferința este întotdeauna asociată cu o credință neclintită. Suferința însăși este fericirea, ca premisă a bucuriei care va să vină ("Fericirile", Mt 5,3-12) La Evanghelistul Marcu, suferința pune capăt întunericului lumii și-l preschimbă prin iubire. "Suferința lui Isus învinge demonii care-l împiedică pe om să-și trăiască viața prin deschidere către Dumnezeu. Dumnezeu nu ne eliberează de durere, dar ne dă puterea s-o suportăm"8.

Altfel stau lucrurile la Evanghelistul Luca: acesta, scriind în mediul culturii grecești, îl înfățișează pe Isus potrivit idealului antic: cel just și virtuos suferă ca într-o tragedie antică și tot ca în tragediile antice, spectatorii sunt transformați prin suferința sa (suferința are rol de katharsis - de purificare și înălțare a inimii către Dumnezeu). Sfântul Ioan ne învață prin Evanghelia sa că suferința nu ne poate lua demnitatea regală a existenței umane și nici iubirea pe care ne-o poartă Dumnezeu: de-a lungul vieții și cu atât mai mult în suferință, nu suntem niciodată singuri, dar ceea ce trebuie făcut e să oferim suferința noastră, lui Dumnezeu.

Sfânta Scriptură (atât Vechiul Testament, cât și Noul Testament) ne învață că totul se împlinește conform planului lui Dumnezeu; că trebuie să ne încredințăm cu totul iubirii sale nesfârșite și să căutăm să dăm suferinței noastre un sens - fiindcă planul lui Dumnezeu nu poate fi cunoscut omului.

Dar cum putem spune toate acestea omului aflat în cea mai adâncă suferință? În cel mai adecvat caz, pornind de la atitudinile pe care societatea actuală le impune omului. Iată-le:

1. "Totul se petrece din vina ta!" În felul acesta, se adaugă suferinței și povara culpei - așa cum încercau așa-zișii prieteni să-l consoleze pe Iov și pe care Dumnezeu i-a mustrat.

2. "Te-a pedepsit Dumnezeu" - or Dumnezeu nu pedepsește niciodată (a se vedea vindecarea orbului din naștere);

3. "E treaba ta, nu ne interesează - Muncești cât poți, câștigi pe măsură și, dacă nu mai ești bun de nimic, n-ai decât să suferi sau să mori, suferința ne deranjează, ne strică weekendul, ne prefacem că n-o vedem sau... mai bine s-o euthanasiem". Ați observat cât de rar se uită oamenii unii la alții? Își îndreaptă privirea, evident, unul spre altul, dar nu se văd: e ca și cum ar privi spre un zid opac - un gol care privește spre un alt gol, fără să vadă și fără să-l intereseze nimic.

Vestirea Cuvântului lui Dumnezeu începe cu propriile noastre fapte: grija plină de iubire față de toți cei aflați în suferință. La aceasta se referă Sfântul Părinte papa Benedict XVI în exortația apostolică post-sinodală Verbum Domini, la §99, 103 și 107. Dar când suferința este acută, singurul mod de a-i arăta iubirea pe care Dumnezeu i-o trimite prin noi este tăcerea: "a-l vedea cu adevărat, a-l privi în ochi, a fi alături de…", plini de compasiune, cât timp este necesar. Iar dacă omul își strigă și plânge suferința, trebuie îndrumat ca totul să fie dăruit lui Dumnezeu - aceasta e rugăciunea cea mai adâncă a sufletului omenesc, fiindcă vine din abisul sinelui suprem, în care sălășluiește Dumnezeu. E ca și cum Dumnezeu s-ar întoarce spre el însuși. În momentul acesta, suferința deschide poarta spre sine, dar și spre ceilalți, o poartă a compasiunii și a iubirii. Dar pentru cel aflat în suferință, toate acestea vor fi înțelese mult mai târziu, când durerea se atenuează. Dumnezeu primește revolta, neîncrederea, strigătul disperat al omului fiindcă doar așa se deschid porțile înțelegerii. Așa și numai așa ne putem păstra credința în durere: vorbind cu Dumnezeu, plângându-ne, strigând, reproșându-i, întrebându-l, manifestându-ne disperarea - în rugăciune, cu propriile noastre cuvinte. Pentru că atunci când vorbim cu Dumnezeu, îl recunoaștem și toate cuvintele noastre se transformă în rugăciune.

În cursul spitalizării după atentat, Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea împlinea misiunea de vestitor al Cuvântului lui Dumnezeu pentru cei bolnavi. Când într-o noapte un copil cu leucemie a murit, mama, înnebunită de durere, a năvălit în rezervă strigând: "Unde este Dumnezeul tău acum, când mi-a murit copilul?!" Iar papa i-a răspuns: "Tot acolo unde era și când Fiul lui a murit pe cruce pentru ca fiul tău și noi toți să avem viața veșnică și s-o avem din plin".

Dr. Ecaterina Hanganu

Note
1 "Dumnezeu cel atotputernic (…) fiind bun în cel mai înalt grad, nu ar îngădui niciodată existența vreunui rău în lucrarea sa dacă nu ar fi atât de puternic și bun încât să reușească el însuși să preschimbe răul în bine".
2 Teodiceea (de la gr. theos = zeu și dike = justiție) este un studiu teologic sau filosofic care urmărește să arate de ce Dumnezeu cel atotputernic, atotcunoscator, atotiubitor permite răul.
3 "Infinita înțelepciune a Celui Atotputernic, prin binele său nemăsurat, a făcut în așa fel totul încât văzut în întregime, să nu se poată naște ceva mai bun decât ceea ce vine de la Dumnezeu însuși. De aceea, este de presupus că în ciuda părerii că există ceva reprobabil în opera lui Dumnezeu, aceasta nu ne este suficient cunoscută, iar înțeleptul care poate să o înțeleagă va considera că nici măcar nu putea fi dorită mai bine decât a fost în realitate" (Essais de Théodicée sur la bonté de Dieu, la liberté de l'homme et l'origine du mal, 1710).
4 Anselm Grün, Despre suferință, Ed. "Galaxia Gutenberg", Târgu Lăpuș, 2008, p. 11.
5 "În timp ce eu străbăteam mări și țări în serviciul forțelor pozitive ale Universului, străduindu-mă cu pasiune să surprind toate vârstele pământului, tu, pe patul suferinței, nemișcată, în adâncul sufletului tău ai preschimbat în lumină negura cea mai adâncă a lumii. Spune-mi, surioară dragă, cine oare dintre noi, în ochii Celui de Sus, și-a ales partea cea bună?" (P. Teilhard de Chardin, SJ, în prefața la biografia surorii sale, decedată în 1936 după o cruntă suferință).
6 Karl Rahner, SJ (1904-1984), iezuit german, filosof existențialist și teolog care, alături de Bernard Lonergan și Hans Urs von Balthasar, este considerat unul din marii teologi romano-catolici ai secolului XX.
7 "Calea" cuprinde următoarele opt imperative: 1. judecata corectă (=înțelegerea corectă a celor patru nobile adevăruri); 2. intenția corectă (=aspirația corectă spre eliberarea proprie de atașament, ignoranță și ură); 3. vorbirea corectă (abținerea de la minciună, bârfă, vorbire incisivă); 4. conduita corectă (abținerea de la comportament agresiv); 5. mod de viață corect (a trăi în așa fel încât să eviți necinstea și rănirea altora, inclusiv a animalelor); 6. efort corect (supravegherea minții: abandonarea calităților rele, creșterea celor bune); 7. atenție corectă (asupra corpului, sentimentelor, gândurilor și conștiinței astfel încât să fie îndepărtate dorința aprigă, ura, ignoranța); 8. concentrarea corectă (meditația, astfel încât să fie realizată progresiv înțelegerea imperfecțiunii, impermanenței și a non-separării);
8 Anselm Grün, Despre suferință, Ed. "Galaxia Gutenberg", Târgu Lăpuș, 2008, p. 22 et pass.


 

lecturi: 37.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat