|
Când credința Bisericii este slabă, exorcismul pierde eficacitatea Interviu luat părintelui François Dermine, președinte național al GRIS Odinioară exorcismele erau mai imediate în timp ce astăzi cer mai mult timp pentru a fi eficace. Conform părintelui François Dermine, președinte național al Grupului de Cercetare și Informare Religioasă (GRIS), o explicație poate fi găsită în slăbirea credinței în interiorul Bisericii. Italian, dar de origine canadiană, părintele Dermine, prior al conventului Sfântul Dominic din Bologna și profesor de teologie morală, a fost unul din profesorii de la cursul de exorcism care s-a desfășurat la Ateneul Pontifical "Regina Apostolorum" din Roma, de la 28 martie până la 1 aprilie 2011. În acest interviu acordat agenției Zenit el afirmă că astăzi despre diavol, cât privește problemele teologice, nu se știe mai mult față de trecut, dar că a devenit mai ușor de deosebit patologiile de cazurile de posesie din partea celui rău. O problemă care cheamă în discuție discernământul exorcistului, care în afară de a recurge la rugăciune trebuie să se folosească și de consultanțele psihiatrilor. Pentru ce un curs despre exorcism? Părintele Dermine: Pentru că este un curs care folosește pentru a face cunoscută mai bine această slujire preoților dar și domeniului medical și psihologic. Destinatarii nu sunt în mod necesar viitori exorciști și pentru că nu e suficient un curs pentru a deveni exorciști, ci trebuie primit un mandat explicit al episcopului. E vorba de a contribui la readucerea la iveală a unei slujiri care adesea a fost neglijată în Italia și în lume, deci am voit să facem cunoscute necesitatea și actualitatea acestui tip de curs. Aceasta este a șasea ediție a cursului. Mulți din preoții care participă la el au apoi ocazia de a aprofunda materia sau rămâne un ceva numai la nivel de cunoaștere? Părintele Dermine: Trebuie recunoscut, rămâne mai mult la un nivel teoretic decât practic. După aceea, persoanele care obțin permisiunea episcopului sau fac cerere sunt sfătuite să se apropie de un exorcist cu experiență pentru a putea fi instruiți cu privire la exercitarea concretă a slujirii. Astăzi se știe mai mult despre diavol decât se știa în evul mediu? Părintele Dermine: Dintr-un punct de vedere teologic nu e că se știe mai mult astăzi decât se știa deja în evul mediu. Mari învățători ai Bisericii, ca sfântul Toma, sfântul Bonaventura, sfântul Augustin și chiar atâția alți sfinți, au vorbit despre diavol în mod mai aprofundat și chiar și speculativ, filozofic, precum și teologic. În schimb, putem ști mai mult cu privire la anumite boli care în trecut puteau să fie considerate manifestări ale acțiunii diabolice, dar care sunt întocmai numai niște boli. De exemplu, în trecut epilepsia era considerată cu ușurință o formă de posesie diabolică și în schimb e vorba de o boală care trebuie îngrijită. Și cum se deosebește un caz de posesie, infestare sau manifestare diabolică de o boală? Părintele Dermine: Aceasta este, după părerea mea, una din principalele dificultăți ale exorcistului, care este chemat să facă un discernământ care constituie partea centrală a slujiri exorciste. Pentru că există persoane care cred că sunt în voia diavolului și că sunt persecutate prin vexații, obsesii și lucruri de felul acesta. Deci trebuie să înțelegem dacă avem sau nu de-a face cu persoane care suferă de halucinații sau lucruri de felul acesta. Acolo trebuie vorbit cu ele și exorcistul poate să recurgă și la medici, la psihiatri. De exemplu, atunci când eram exorcist în dieceza mea, în echipa mea erau trei preoți - inclusiv eu - și doi psihiatri pe care îi interpelam în cazurile îndoielnice. Discernământul nu este întotdeauna imediat. Vorbind cu persoanele sau despre persoane, ne dăm seama aproape imediat dacă există vreo reacție, nu în mod necesar acele reacții spectaculoase pe care ni le-am putea imagina în cazul posesiilor, ci reacții deosebite cum ar fi alternanțele de cald și de frig, un început de leșin sau râgâitul și lucruri de acest fel. Discernământul se face și cu rugăciunea. Este necesar să amintim că exorcismul este o lucrare supranaturală care are ca personaj principal pe Dumnezeu. Isus însuși a făcut exorcisme. Părintele Dermine: De altfel, Ioan Paul al II-lea spunea că una din principalele slujiri ale lui Isus a fost aceea a exorcismului. Deci a făcut multe exorcisme și chiar foarte multe. Și în Biblie și în Evanghelii nu întotdeauna este clară distincția dintre o vindecare și o eliberare. Într-unul din texte se spune că o persoană era bolnavă și apoi când intervine Isus se spune că a fost eliberată, și viceversa. Exorcismul este asociat de obicei aproape exclusiv de posesie, dar trebuie să ne amintim că exorcistul de multe ori nu are de-a face cu posedați, ci cu persoane care pot să fie victime ale diferitelor forme de persecuții diabolice. Infestări ale caselor unde se aud zgomote, dulapuri care se pot muta sau despica. Apoi pot să existe cazurile de posesie - de exemplu atunci când persoanele aud voci înlăuntrul lor - care se manifestă atunci când se face spiritism. Desigur trebuie să ne convingem că nu e vorba de un caz de schizofrenie. De multe ori reacțiile nu implică fenomene extraordinare. Apoi eliberarea poate avea loc și printr-un drum spiritual: persoana trebuie să-și schimbe viața, să frecventeze sacramentele, etc. Persoana care obține permisiunea de la episcop pentru a exercita această slujire trebuie să aibă calități deosebite? Părintele Dermine: În dreptul despre exorcism se vorbește și de calități morale, spirituale și într-un anumit sens culturale. Trebuie cunoscut de exemplu un minim de psihologie. Care sunt lucrurile periculoase pentru o persoană normală? Părintele Dermine: O bună parte din persoanele care se adresează exorcistului fac asta ca urmare a unei practicări directe, voluntare a ocultismului, a diferitelor forme de magie, spiritism etc. Însă aceste lucruri se pot întâmpla fără ca să existe nici o compromitere din partea subiectului cu ocultul, și aceste persoane pot să fie victime de rele care le sunt făcute. Și aici intrăm în ceva foarte misterios care este farmecul. Atunci când am început slujirea mea de exorcist era un pic perplex cu privire la această realitate, însă a trebuit să-mi schimb părerea. Care este cea mai bună protecție în aceste cazuri? Părintele Dermine: Viața creștină și de rugăciune. Însă nu există, spunem, protecții absolute. Există de exemplu și sfinți, mă gândesc de exemplu la sfântul Ioan Calabria, la sfânta Gemma Galgani, care, deși pentru scurt timp, au fost chinuiți teribil de diavol. Este suficient un singur exorcism pentru a elibera de posesia diabolică? Părintele Dermine: Aici atingem o tastă foarte delicată, în sensul că am auzit relatări ale exorciștilor din urmă cu patruzeci sau cincizeci de ani, conform cărora pe atunci era suficient un singur exorcism pentru a elibera o persoană. Astăzi pot să dureze luni și chiar ani. Și trebuie reflectat de ce este așa. Unii ar putea crede că asta se întâmplă pentru că trăim într-o societate care s-a îndepărtat de Dumnezeu și într-un anumit sens este apostată. Eu aici vă indic o opinie cu totul personală: exorcistul nu recită o rugăciune personală, ci se roagă în numele Bisericii, și dacă credința slăbește în interiorul Bisericii, se poate întâmpla ca acest lucru să contribuie la diminuarea eficacității exorcismului însuși. Ce raport este între formulele de exorcism și credință? Părintele Dermine: Formulele fără credință nu au nici o valoare. Dar, după părerea mea, nu numai credința exorcistului intervine, ci credința Bisericii. Aici atunci când vorbesc despre Biserică nu mă refer la Biserica instituțională care întotdeauna a crezut și a învățat realitatea diavolului și posibilitatea concretă de a îndura persecuții din partea lui. Eu vorbesc despre oamenii din Biserică. Nu toți preoții și nici chiar unii episcopi nu cred cu adevărat în aceste lucruri. Înțeleg că este un discurs foarte delicat... Nu Biserica glorioasă, ci Biserica luptătoare? Părintele Dermine: Biserica aici pe pământ care poate să fie și ispită de secularizare, raționalism... credința despre existența diavolului riscă să slăbească. Iconografia catolică sau lipsa ei are vreo influență? Părintele Dermine: Nu, dacă societatea se secularizează sau chiar renegă propria credință este clar că lasă mai mult spațiu diavolului care este dușman al întrupării. Cel care exercită exorcismul în slujirea sa sacerdotală trebuie să aibă multă experiență? Părintele Dermine: Nu terminăm niciodată să învățăm și experiența se îmbogățește mereu și este în mod absolut fundamental. Problema exorcismelor actuale este că au devenit așa fără a urma învățăturile vreunui maestru. Eu am avut experiență practică foarte puțină și într-un anumit sens a trebuit să mă descurc comițând și vreo eroare. Experiența o dobândim puțin câte puțin, idealul ar fi să avem maeștri în acest domeniu. Nu întotdeauna găsim explicații pentru toate, însă trebuie să credem că Dumnezeu este prezent, că Dumnezeu acționează, că suntem de partea învingătorului și că diavolul încearcă să-l deranjeze pe om, să-l îndepărteze pe Dumnezeu sau chiar să-l distrugă; și că Dumnezeu oferă Bisericii mijloacele pentru a-l combate în mod victorios pe diavol. (După Zenit, 1 aprilie 2011) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 18.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |