Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Edificiile simbol al dialogului dintre Dumnezeu și om

Catedralele inimă a Europei

De Timothy Verdon

În inima oricărui oraș european de o oarecare importanță există o catedrală, semn al prezenței - într-un arc de secole mai mult sau mai puțin lung - unei comunități creștine active. În mod tipic mare, această structură se impune asupra conștiinței cetățeanului precum și a turistului, constituindu-și o trăsătură semnificativă a fizionomiei locului. Depozitară de nenumărate vestigii din trecut, invită să percepem identitatea istorică a locuitorilor din acel loc, și să o legăm cu elanul creativ generat de credință; frumusețea edificiului și a artei care îl îmbogățește furnizează de fapt o cheie de lectură a vieții interioare a celor care l-au voit, l-au construit și l-au menținut, cifră sigură a valorilor colective care de două mii de ani plăsmuiesc experiența spirituală a Europei.

Prima din aceste valori este religioasă: aceea a unui raport privilegiat cu Dumnezeu. Catedralele sunt emblematice ale acestui raport: sunt biserici adică sunt case de rugăciune pentru un popor care se crede convocat de Dumnezeu.

Apoi, sunt biserici speciale, în mod normal mai mari și frumoase decât altele pentru că - asemenea templului biblic din Ierusalim - primesc nu numai viața locuitorilor din acel loc ci a tuturor celor pe care Dumnezeu îi cheamă; de fapt, fiecare catedrală simbolizează universalitatea vocației creștine și merită numele pe care Biblia îl atribuie vechiului templu ebraic: "O casă de rugăciune pentru toate popoarele" (Is 56,7). Tocmai această frază va fi citată de Isus atunci când, înainte de pătimirea sa, el eliberează templul din Ierusalim de vânzători și de schimbătorii de bani, spunând: "Nu este scris oare: Casa mea se va numi casă de rugăciune pentru toate popoarele? Dar voi ați făcut-o peștera tâlharilor" (Mc 11,17; cf. Mt 21,12-13; Lc 19,46).

Adică fiecare catedrală simbolizează universalitatea unui raport cu Dumnezeu purificat de Cristos și se oferă ca acel "loc" despre care el vorbea femeii samaritene, unde "adevărați adoratori îl vor adora pe Tatăl în duh și adevăr, căci și Tatăl astfel de adoratori își caută" (In 4,23). Catedralele sunt case de rugăciune pentru cei care, răspunzând lui Dumnezeu, se lasă transformați în adevărați adoratori; sunt semne permanente ale unui raport dinamic, care îl transformă pe om în raporturile sale cu alți oameni, ba chiar cu "toate popoarele".

Apoi, în interiorul acestor edificii există un alt semn, care explică pe deplin sensul termenului "catedrală": catedra sau scaunul episcopului, adesea realizat din materiale nobile și forme monumentale. Ceea ce distinge o catedrală de alte biserici este, de fapt, prezența acestui scaun al slujitorului ecleziastic considerat un succesor al apostolilor trimiși de Cristos la toate națiunile, episcopus sau episcopul. Universalitatea catedralei depinde, de fapt, de universalitatea misiunii încredințată de Cristos apostolilor săi după înviere, atunci când le-a spus: "Așadar, mergeți și faceți ucenici din toate națiunile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-i să țină toate câte v-am poruncit" (Mt 28,19-20). Practic, catedra situată în apropierea altarului explică funcțiile încredințate cu acea ocazie de către Cristos, de a învăța și de a sfinți toate națiunile. Magisteriul episcopilor în slujba sfințirii generațiilor succesive, în locurile unde se înalță catedre și catedrale, este apoi un element constitutiv al transformării promise a credincioșilor în adevărați adoratori ai Tatălui.

Împreună cu învățarea și cu sfințirea popoarelor încredințate lor, episcopii au o a treia funcție, comunicată și aceasta de catedră și de structura arhitectonică asociată: aceea de a conduce in persona Christi. Porunca de a învăța și de a boteza toate națiunile, în textul citat din Evanghelie, este de fapt introdus și completat de fraze care se referă la autoritatea sublimă a Mântuitorului care rămâne în trimișii lui. "Mi-a fost dată toată puterea în cer și pe pământ", spune el; și apoi: "Iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii" (Mt 28,18 și 20b).

Prezentarea frecventă a catedrei ca tron și a catedralei ca aula regia (bazilică) derivă din această ultimă funcție, în care sunt rezumate efectiv celelalte două, deoarece ascultarea credincioșilor față de episcopii lor implică deja dobândirea unei înțelepciuni care sfințește, conform unui principiu enunțat de Cristos. Vorbind apostolilor, el a spus: "Cine vă primește pe voi pe mine mă primește, iar cine mă primește pe mine îl primește pe acela care m-a trimis" (Mt 10,40).

De la începuturile creștinismului, acest principiu de ascultare a fost recunoscut ca fundamental pentru comuniunea eclezială. Un scriitor din secolul al II-lea, sfântul Ignațiu din Antiohia, afirmă că "Isus Cristos, viața noastră inseparabilă, acționează conform voinței Tatălui, așa cum episcopii, constituiți în toate locurile până la marginile pământului, acționează conform voinței lui Isus Cristos". După această frază sfântul adaugă după aceea invitația pasionată "de a acționa în armonie perfectă cu voința episcopului vostru", notând că clerul din comunitatea destinatară a textului său era deja "așa de armonios unit cu episcopul, așa cum sunt coardele unei cetere; în felul acesta, în acordul sentimentelor voastre și în armonia perfectă a iubirii voastre fraterne, se va înălța un concert de laude către Isus Cristos" (Către Efeseni, 2, 2; cf. Franz Xaver Funk, Karl Bihlmeyer, Die apostolischen Väter, ediția a doua, Tübingen 1956, 1, pag. 175-177).

În logica acestui sistem spiritual, este ușor de înțeles semnele materiale care ne interesează. Catedra în apropierea altarului simbolizează unitatea armonioasă a credincioșilor cu episcopul lor, a episcopului cu Cristos și a lui Cristos cu Tatăl; și edificiul care găzduiește catedra și altarul la rândul său preamărește simbolul.

Așa cum afirmă un părinte modern al Bisericii, Paul al VI-lea: "Catedrala este a lui Cristos, lui Cristos îi aparține orice catedrală. Pentru el s-a ridicat o catedră, pe care apostolul său, în locul lui, va vorbi; pentru el un tron, pe care cel care ține locul lui va ședea; pentru el un altar, de pe care acela care îl întruchipează va face să se înalțe către Tatăl însuși sacrificiul său; pentru el este adunată aici Ecclesia, poporul cu episcopul său, și către el înalță imnul său de glorie și rugăciunea sa gemătoare; de la el dobândește acest templu maiestatea sa misterioasă" (discurs rostit în domul renovat din Crema în anul 1959).

Deci fiecare catedră în orice catedrală trebuie vizualizată în termenii deja sugerați într-un mozaic roman de la începuturile secolului al V-lea, în care pe tron în mijlocul adunării stă Cristos însuși, glorios deasupra altarului euharistic. Situarea acestui mozaic într-o bazilică romană, apoi Sfânta Prudențiana, și prezentarea lui Cristos ca un imperator între apostolii transformați în patricieni cu togă, sugerează un alt aspect al temei noastre: întrepătrunderea vieții ecleziastice de simbolurile imperiului roman antic. Deja limbajul folosit de Ignațiu din Antiohia pentru a descrie organizarea Bisericii în secolul al II-lea (perioada de maximă expansiune a imperiului roman), se inspira din retorica statului plină de metafore muzicale, și cu acceptarea oficială a creștinismului în timpul lui Constantin și asumarea din partea prelaților creștini a însemnelor care derivau din ierarhia civilă cum sunt lumânările și tămâia, metafora se traducea în realitate.

Cu definirea succesivă a circumscripțiilor ecleziastice după repartiția teritorială a imperiului în "dieceze", visul roman de unitate politică și culturală a fost asimilată cu viziunea creștină de comuniune eclezială pe care Ignațiu din Antiohia a văzut-o înrădăcinată în raportul dintre Cristos și Dumnezeu Tatăl.

Rezultă că, de la sfârșitul antichității și în timpul evului mediu, scaunul episcopal într-o catedrală evoca - în afară de comuniunea Bisericii locale cu capul ei - aspirația de a reconstitui armonia atotcuprinzătoare a imperiului antic unit în jurul tronului.

Asta grație și rolului legitimant al pontifului roman, papa, a cărui autoritate asupra capitalei antice înlocuia autoritatea cezarilor; comuniunea cu episcopul de Roma a episcopilor din Europa post-antică într-un fel perpetua, de fapt, structura statului antic, și identitatea eclezială creștină, de națiune sfântă, se altoia pe identitatea civică transmisă de imperiul de la sfârșit, conceptul iudeo-creștin "poporul lui Dumnezeu" suprapunându-se pe cel roman de plebs, un popor autonom cu drepturi și obligații, capabil să se apere și gata pentru sacrificiu.

Această suprapunere conceptuală contribuie la prestigiul catedralelor, care era în mod normal singurele structuri citadine cu valențe universale reziduale, semne ale transformării vechiului vis imperial în proiect ecleziastic dinamic.

(După L'Osservatore romano, 26 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 39.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat