Celibatul sacerdotal în învățătura pontifilor (V)
Ioan Paul al II-lea și "Pastores dabo vobis"
Dintr-o conferință ținută la Ars de cardinalul prefect al Congregației pentru Cler, publicăm partea referitoare la papa Wojtyla.
De Mauro Piacenza
Încă de la începutul pontificatului său, Ioan Paul al II-lea a rezervat mare atenție temei celibatului, reafirmându-i validitatea perenă și scoțându-i în evidență legătura vitală cu misterul euharistic. La 9 noiembrie 1978, la puține săptămâni de la alegerea sa pe scaunul pontifical, în primul discurs adresat clerului din Roma, afirma: "Conciliul Vatican II ne-a amintit acest adevăr splendid despre "preoția universală" a întregului popor al lui Dumnezeu, care derivă din participarea la unica preoție a lui Isus Cristos. Preoția noastră "ministerială", înrădăcinată în sacramentul Preoției, se diferențiază esențial de preoția universală a credincioșilor. (...) Preoția noastră trebuie să fie limpede și expresivă (...), strâns legată de celibat, (...) prin limpezimea și expresivitatea "evanghelică", la care se referă cuvintele Domnului nostru despre celibatul "pentru Împărăția cerurilor" (cf. Mt 19,12)".
Desigur punct de importanță deosebită, în privința tuturor temelor referitoare la preoție și la formarea sacerdotală, a fost exortația apostolică Pastores dabo vobis, din 25 martie 1992, în care darul celibatului este văzut în legătura dintre Isus și preot și, pentru prima dată, este menționată importanța și psihologică a acestei legături, nu în mod separat de importanța ontologică.
De fapt, citim la nr. 72: "În această legătură dintre Domnul Isus și preot, legătură ontologică și psihologică, sacramentală și morală, constă fundamentul și în același timp puterea necesară pentru acea "viață conform Duhului" și pentru acel "radicalism evanghelic" la care este chemat orice preot și care este favorizat de formarea permanentă sub aspectul său spiritual". Viața conform Duhului și radicalismul evanghelic reprezintă, așadar, cele două linii directoare la care nu se poate renunța, de-a lungul cărora se situează valabilitatea documentată și motivată și permanentă a celibatului sacerdotal. Faptul că Ioan Paul al II-lea îi reafirmă imediat valabilitatea, că îi propune lectura ontologico-sacramentală, ajungând până la primirea implicațiilor psihologice juste, pe care celibatul le are în schițarea unei personalități creștine și sacerdotale mature, încurajează și justifică lectura acestei comori ecleziale de neînlocuit sub semnul celei mai mari și neîntrerupte continuități și, în același timp, al celei mai îndrăznețe profeții.
De fapt, am putea afirma că punerea în discuție sau relativizarea celibatului sacru constituie atitudine atitudini reacționare față de suflul Duhului în timp ce, dimpotrivă, valorizarea lui deplină, acceptarea lui corespunzătoare, mărturia lui luminoasă și de nedepășit constituie deschidere și profeție. Adevărată profeție, chiar și în ziua de azi a Bisericii, chiar sub povara recentelor drame, care au murdărit în mod oribil haina albă, și cu și mai mare claritate față de societățile hiper-erotizate, în care domnește suverană banalizarea sexualității și a corporeității. Celibatul strigă lumii că Dumnezeu există, că este Iubire și că este posibil, în orice epocă, a trăi total din El și pentru El. Și este complet natural ca Biserica să-i aleagă pe preoții săi dintre cei care au primit și maturizat, la un nivel așa de împlinit, și de aceea profetic, pro-existența: existența pentru un altul, pentru Cristos! Magisteriul lui Ioan Paul al II-lea, așa de atent la valorizarea fie a familiei, fie a rolului femeii în Biserică și în societate, nu-i este deloc teamă să reafirme validitatea perenă a celibatului sacru. Nu sunt puține studiile care se fac de acum și despre tema interesantă, și plină de consecințe enorme, a corporeității și a "teologiei trupului" în magisteriul Papei Wojtyla. Tocmai Pontiful care, poate mai mult decât toți, în timpurile recente, a elaborat și trăit o mare teologie a trupului, ne încredințează o afecțiune radicală față de celibat și depășirea oricărei tentative de reducere funcționalistă, prin dimensiunile clarificate ontologico-sacramentală și teologico-spirituală.
Un element ulterior care reiese, nu atât ca noutate cât mai ales ca subliniere prețioasă - și deja prezent în Presbyterorum ordinis - este cel al fraternității sacerdotale. Ea nu este interpretată în reducționismele sale psiho-emotive, ci în rădăcina ei sacramentală, fie în relație cu preoția, fie în raport cu preoțimea unită cu propriul episcop. Fraternitatea sacerdotală este constitutivă a slujirii preoțești, scoțându-i în evidență dimensiunea "de trup". Ea este locul natural al acelor relații fraterne sănătoase, al ajutorului concret, atât material cât și spiritual, și al companiei și sprijinului în drumul comun de sfințire personală, tocmai prin slujirea preoțească.
O ultimă referință doresc să fac la Catehismul Bisericii Catolice, publicat în timpul pontificatului lui Ioan Paul al II-lea, în anul 1992. El este, așa cum este subliniat din mai multe părți, instrumentul autentic la dispoziția noastră pentru corecta hermeneutică a textelor Conciliului Vatican II. Și trebuie să devină, cu claritate tot mai mare, punct de referință de care nu se poate face abstracție fie al catehezei, fie al întregii acțiuni apostolice. În Catehism este reafirmată, cu autoritate, validitatea perenă a celibatului sacerdotal, când, la nr. 1579, se citește: "Toți slujitorii hirotoniți din Biserica latină, cu excepția diaconilor permanenți, sunt aleși în mod normal dintre bărbații credincioși care trăiesc necăsătoriți și care vor să-și păstreze celibatul "pentru Împărăția cerurilor" (Mt 19,12). Chemați să se consacre cu inimă neîmpărțită Domnului și "celor ale sale", ei se dăruiesc cu totul lui Dumnezeu și oamenilor. Celibatul este un semn al acestei vieți noi, pentru care este consacrat slujitorul Bisericii; îmbrățișat cu bucurie, el vestește în chip strălucit Împărăția lui Dumnezeu". Toate temele atinse de magisteriul pontifilor sunt condensate în mod minunat în definiția din Catehism: de la motivele cultuale la cele ale imitatio Christi în vestirea împărăției lui Dumnezeu, de la cele care derivă din slujirea apostolică la cele ecleziologice și escatologice. Faptul că realitatea celibatului a intrat în Catehismul Bisericii Catolice exprimă că ea este intim corelată cu inima credinței creștine și îi documentează vestirea radioasă.
(După L'Osservatore Romano, 13 februarie 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.