Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecții despre "Ubicumque et semper"

În fața încercării dure

De Angelo Scola

"Coborând din barcă, a văzut o mare mulțime și i s-a făcut milă de ei pentru că erau ca niște oi fără păstor. Și a început să-i învețe multe" (Mc 6,34). O participare intensă la mâhnirea lui Isus transpare din motu proprio Ubicumque et semper, când Papa, citându-l pe Ioan Paul al II-lea, ia în considerare situația "țărilor și națiunilor întregi puse acum la grea încercare și uneori chiar transformate radical de răspândirea continuă a indiferentismului, a secularismului și a ateismului".

De fapt, Biserica cerșește în fiecare zi de la Domnul Isus privirea lui asupra lumii. Ceea ce, în Canonul roman, la încheierea momentului cel mai important al celebrării euharistice, ne face să ne rugăm cu aceste cuvinte: "Prin Cristos Domnul nostru, prin care tu, Dumnezeule, pururi creezi aceste daruri, le sfințești, le binecuvântezi și ni le dai nouă". Această privire de com-pasiune autentică nu numai că-i pune pe creștini la adăpost de ispita, mereu amenințătoare, de a se crede separați de "fratele om", ci dimpotrivă îi stimulează să caute orice drum care poate fi parcurs pentru a împărtăși condiția umană.

Astăzi în mod deosebit toți cei botezați sunt chemați de Papa să recunoască și să înfrunte perioada inedită în care națiuni și popoare cu veche tradiție creștină sunt cufundate. Putem să-i descriem contururile în sinteză extremă? Expresia "grea încercare" la care fie Ioan Paul al II-lea fie Benedict al XVI-lea au recurs pentru a schița situația actuală este foarte elocventă. Occidentul, care odinioară se putea numi creștin, astăzi trebuie să confrunte cu ceea ce Henri de Lubac a numit "drama umanismului ateu". Aceste cuvinte ne ajută să diagnosticăm nucleul central al grelei încercări: "Nu este adevărat că omul, așa cum pare să se spună uneori, nu poate organiza lumea pământească fără Dumnezeu. Însă e adevărat că, fără Dumnezeu, nu poate până la urmă decât să o organizeze împotriva omului. Umanismul exclusiv este un umanism inuman".

Indiferentismul, secularismul și ateismul care, în moduri și versiuni diferite, s-au impus de-a lungul secolului al XX-lea și până în zilele noastre ca drumuri pentru eliberarea omului și pentru atingerea staturii lui depline, s-au revelat adesea greșite. Și ceea ce se anunța ca o auroră plină de promisiuni, se prezintă acum cu trăsăturile unei "grele încercări". Vedem asta în incidența pe care, cel puțin în Europa, abandonarea credinței creștine a avut-o asupra formelor de viață personală - e suficient să ne gândim la ceea ce astăzi se afirmă și se practică în domeniul afectelor și al muncii - și comunitară, așa cum arată soluțiile precare oferite la problemele cele mai urgente, de exemplu aceea a crizei economice, a imigrației și a dezvoltării integrale a popoarelor.

Realismul crud al diagnozei propusă de cei doi Pontifi este departe de a nega caracterul de aventură fascinantă deși contradictorie proprie timpurilor noastre. Are ca scop să-i stimuleze pe creștini să nu trăiască precum niște "oameni împăiați" (Eliot). În fața "încercării" creștinul este mereu chemat să decidă pentru o reînnoită urmare pe urmele Domnului său care cu fermitate "mergea înaintea tuturor urcând la Ierusalim" (Lc 19,28) pentru a trăi paștele său de moarte și înviere.

Nenumărați martori de-a lungul istoriei Bisericii ne-au documentat posibilitatea reală de a trăi încercarea ca ocazie privilegiată pentru ca să se manifeste puterea răstignitului înviat. Și au făcut asta susținuți de Duhul care le-a dat tărie și speranță. În aventura bimilenară a poporului creștin nu a existat un singur moment în care să nu se fi putut baza pe convingerea mângâietoare a sfântului Paul (Fil 1,6): "Sunt convins că acela care a început în voi această lucrare bună, o va duce la îndeplinire până în ziua lui Cristos Isus".

Și astfel inițiativa Papei de a crea Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări, se revelează ca o decizie prețioasă pentru a împărtăși încercarea bărbaților și femeilor în travaliu în cadrul unei societăți în tranziție dramatică. Este o mărturie de "speranță vrednică de încredere" (Spe salvi, nr. 1). Pentru că Dumnezeu s-a făcut familiar cu oamenii, el este aproape de toți. Pentru aceasta inima oricărui om, că știe sau nu știe, are mereu nostalgie de Dumnezeu și dorește să-l întâlnească pe Cel care - se citește în Gaudium et spes (nr. 22) - "îl dezvăluie pe deplin omului pe om și îi manifestă vocația lui preaînaltă".

(După L'Osservatore romano, 5 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat