Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Celibatul sacerdotal în învățătura pontifilor (II)

Pius al XII-lea și "Sacra virginitas"

Mauro Piacenza

Dintr-o conferință ținută la Ars de cardinalul prefect al Congregației pentru Cler, publicăm partea referitoare la papa Pacelli.

O contribuție determinantă din punctul de vedere magisterial a fost dat de enciclica Sacra virginitas, din 25 martie 1954, a slujitorului lui Dumnezeu Pius al XII-lea. Ea, ca toate enciclicele acelui Pontif, strălucește prin modul doctrinal clar și profund de a pune problema, prin bogăția de referințe biblice, istorice, teologice, spirituale, și constituie și astăzi un punct de referință de importanță deosebită.

Dacă, în sens strict, enciclica are ca obiect formal, nu celibatul ecleziastic, ci fecioria pentru Împărăția cerurilor, cu toate acestea sunt în ea foarte multe idei de reflecție și referințe explicite la condiția celibatară și a preoției.

Documentul se compune din patru părți: prima schițează "adevărata idee despre condiția feciorelnică", a doua identifică și răspunde la câteva erori ale epocii, care nu-și pierd caracterul lor problematic nici astăzi, a treia parte schițează raportul dintre feciorie și sacrificiu, în timp ce ultima, în mod de concluzie, schițează câteva speranțe și câteva temeri legate de feciorie.

Fecioria, în prima parte, este prezentată ca un mod excelent de a trăi urmarea lui Cristos. "De fapt, ce înseamnă a urma dacă nu a imita?", se întreabă Pontiful. Și răspunde: "Toți acești discipoli au îmbrățișat starea de feciorie pentru conformitatea cu Mirele Cristos. (...) Caritatea lor arzătoare față de Cristos nu se putea mulțumi cu legături de iubire cu el: era avea absolută nevoie de a se manifesta cu imitarea virtuților sale și, în mod special, cu conformitatea cu viața Sa consacrată în întregime pentru binele și pentru mântuirea neamului omenesc. Dacă preoții (...) respectă castitatea perfectă, acest lucru, în definitiv, este pentru că Învățătorul lor divin a rămas el însuși feciorelnic până la moarte".

În realitate, și desigur nu întâmplător, pontiful aseamănă condiția feciorelnică sacerdotală cu aceea a călugărilor și călugărițelor, arătând, în felul acesta, că celibatul, care diferă din punct de vedere normativ, are în realitate același fundament teologic și spiritual.

Un alt motiv al celibatului este găsit de către pontif în exigența, legată de mister, a unei libertăți spirituale profunde. Afirmă enciclica: "Tocmai pentru că slujitorii sacri să se poată bucura de această libertate spirituală a trupului și a sufletului, și pentru a evita ca să se amestece în afaceri pământești, Biserica latină cere de la ei ca să asume în mod voluntar obligația castității perfecte", și adaugă: "Însă slujitorii sacri nu renunță la căsătorie numai pentru că se dedică apostolatului, ci pentru că slujesc la altar".

În felul acesta, rezultă că se unește cu motivația apostolică și misionară, în magisteriul lui Pius al XII-lea, tocmai cea cultuală, într-o sinteză care, dincolo de orice polarizare, reprezintă unitatea reală și completă de motivații în favoarea celibatului sacerdotal.

De altfel, deja în exortația apostolică Menti nostrae, același Pius al XII-lea afirma: "Prin legea celibatului, Preotul, departe de a-și pierde paternitatea, o mărește la infinit, pentru că el dă naștere la copilași, nu pentru această viață pământească și trecătoare, ci pentru viața cerească și veșnică".

Misionaritatea, sacralitatea slujirii, imitare realistă a lui Cristos, rodnice și paternitate spirituală constituie, așadar, orizontul de referință al celibatului sacerdotal de care nu se poate face abstracție, nu independent de corectarea unor erori mereu latente, cum ar fi necunoașterea excelenței obiective, și desigur nu prin sfințenie subiectivă, a stării feciorelnice față de cea matrimonială, afirmarea imposibilității umane de a trăi condiția feciorelnică sau înstrăinarea celor consacrați față de viața lumii și a societății. În această privință pontiful afirmă: "Sufletele consacrate la castitatea perfectă nu sărăcesc pentru aceasta propria personalitate umană, deoarece primesc de la Dumnezeu însuși un ajutor spiritual imens mai eficace decât "ajutorul reciproc" al soților. Consacrându-se direct celui care este principiul lor și comunică viața lui divină, nu se sărăcesc ci se îmbogățesc".

Aceste afirmații ar putea să fie suficiente pentru a răspunde, cu claritatea necesară, la atâtea obiecții cu caracter psihico-antropologic, care sunt aduse și astăzi celibatului sacerdotal.

Ultima și fundamentala temă tratată de enciclica Sacra virginitas este aceea, mai propriu-zis sacerdotală, a raportului dintre feciorie și sacrificiu. Afirmă pontiful, citându-l pe sfântul Ambrozie: "Castitatea perfectă nu este decât un sfat, un mijloc capabil de a conduce mai sigur și mai ușor la perfecțiunea evanghelică (...) acele suflete «cărora le-a fost dat» (Mt 19,11). Ea nu este impusă, ci propusă". În acest sens, este dublă invitația lui Pius al XII-lea pe urma marilor părinți: pe de o parte, el afirmă obligația de "a măsura bine forțele" pentru a înțelege dacă suntem în măsură să primim darul de har al celibatului, încredințând întregii Biserici, în acest sens, în special zilelor noastre, un criteriu sigur de discernământ onest; pe de altă parte, scoate în evidență legătura intrinsecă dintre castitate și martiriu, învățând, cu sfântul Grigore cel Mare, că virtutea castității și martiriul reprezintă, în orice timp, cea mai înaltă și eficace formă de mărturie.

Apare evident pentru toți că, mai ales în societatea noastră secularizată, continența perfectă pentru Împărăția cerurilor reprezintă una din mărturiile cele mai eficiente și cele mai capabile să "provoace" în mod salutar inteligența și inima contemporanilor noștri. Într-un climat tot mai mult, și aproape violent, eroticizată, castitatea, mai ales a celor care în Biserică sunt împodobiți cu preoția ministerială, reprezintă o provocare, și mai elocventă, făcută culturii dominante și, în definitiv, întrebării însăși despre existența lui Dumnezeu și despre posibilitatea de a-l cunoaște și de a intra în raport cu el.

Mi se pare necesar acum să scot în evidență o ultimă reflecție despre enciclica lui Pius al XII-lea, deoarece ea, mai mult decât celelalte, apare în mod clar împotriva curentului față de multe din obiceiurile răspândite astăzi printre destul de mulți membri ai clerului și în diferite locuri de "formare". Citându-l pe sfântul Ieronim, pontiful scoate în evidență că "pentru păzirea castității folosește mai mult fuga decât lupta deschisă (...) și această fugă constă nu numai în a îndepărta cu grijă ocaziile de păcat, ci mai ales în a înălța mintea, în timpul acestor lupte, către Cel căruia i-am consacrat fecioria noastră. «Priviți din nou frumusețea Celui care vă iubește», recomandă sfântul Augustin".

Astăzi ar apărea aproape imposibil pentru educator să transmită valoarea celibatului și a curăției pentru tinerii seminariști, într-un context în care, de fapt este imposibil să se supravegheze vizionările, lecturile, folosirea internetului și cunoștințele. Dacă este tot mai evidentă și necesară implicarea matură a libertății candidaților într-o colaborare voluntară și conștientă la opera de formare, nu mai puțin enciclica evaluează ca o eroare, și suntem pe deplin de acord, a permite celui care se pregătește la preoție orice experiență, fără discernământul necesar și cuvenita dezlipire de lume. A permite asta echivalează cu a nu înțelege nimic despre om, despre psihologia lui, despre societatea și despre cultura care ne înconjoară. Înseamnă a fi închiși într-un fel de ideologie preconcepută care merge împotriva realității. E suficient să privim în jurul nostru. Cât realism este în versetele psalmului: "Au ochi și nu văd"! Trebuie să destăinui, la sfârșitul acestui scurt excursus despre enciclica lui Pius al XII-lea - dar același lucru l-aș putea spune pentru Ad catholici sacerdotii a lui Pius al XI-lea - că rămân întotdeauna surprins de modernitatea și actualitatea sa. Deși rămâne focalizarea proeminentă asupra aspectului sacral al celibatului și asupra legăturii dintre exercitarea cultului și a fecioriei pentru împărăția cerurilor, magisteriul acestor doi pontifi prezintă celibatul întemeiat în mod cristologic, fie în direcțiunea configurației ontologice cu Cristos preot-feciorelnic, fie în cea a lui imitatio Christi.

Dacă în pare apare justificată lectura care vede în magisteriul papal despre celibat, anterior Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican, o insistență asupra argumentărilor sacrale-rituale, și, în cel de după Conciliu, o deschidere spre motivații mai cristologico-pastorale, totuși trebuie recunoscut - și acest lucru este fundamental pentru corecta hermeneutică a continuității, adică pentru hermeneutica "catolică" - că fie Pius al XI-lea, fie Pius al XII-lea subliniază pe larg motivațiile cu caracter teologic. Celibatul rezultă, din pronunțările menționate, nu numai deosebit de oportun și potrivit pentru condiția sacerdotală, ci intim legat cu însăși esența preoției, inclusiv ca participare la viața lui Cristos, la identitatea lui și, de aceea, la misiunea lui. Desigur nu este o întâmplare că acele Biserici de rit oriental care hirotonesc și viri probati, nu admit deloc la hirotonirea episcopală preoți uxorati!

(După L'Osservatore romano, 30 ianuarie - 1 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat