|
Pastorația universitară să ajute la formarea protagoniștilor societății La München în Bavaria, Congresul european despre această pastorație a Bisericii De Roberta Sciamplicotti Pastorația universitară este un aspect decisiv al pastorației generale a Bisericii și trebuie să ajute la formarea de adevărați protagoniști ai societății. Este ceea ce reiese din primele intervenții rostite în timpul Congresului european despre pastorația universitară, organizat de Consiliul Conferințelor Episcopale din Europa (CCEE) la München în Bavaria (Germania) între 27 și 30 ianuarie 2011. În salutul său de la început, moderatorul, părintele Duarte da Cunha, secretar general al CCEE, a subliniat că pastorația universitară "este un punct fundamental al pastorației Bisericii": "Nu numai pentru că oferă posibilitatea de a-i însoți pe studenți într-o fază decisivă a vieții lor în care multe aspecte ale personalității se solidifică, dar și datorită acelei convingeri deosebite a Bisericii conform căreia știința, arta și cultura în general sunt un ogor privilegiat pentru a semăna Evanghelia". "Avem nevoie să aducem timpului nostru o reflecție despre om și despre diferitele dimensiuni ale vieții deschisă la adevăr și legată de caritate, și Universitatea este fără îndoială un loc deosebit de potrivit pentru această misiune", a adăugat el. Apoi preotul a amintit că în timpul lucrărilor se va vizita un monument și se va viziona un film despre experiența "Rosa Bianca" (Trandafirul alb), un grup de studenți germani care au sfidat regimul nazist hotărând "cu curaj, plătind cu viața, să acționeze folosind rațiunea deschisă la adevăr știindu-se susținuți de credință". "Trandafirul alb este un simbol, nu unicul în istoria recentă, care arată că Universitatea poate să fie un loc în care o persoană învață cu adevărat să fie protagonistă a vieții sale și să contribuie pentru binele tuturor", a afirmat părintele da Cunha, spunând că această experiență permite să se perceapă idei pentru a înțelege misiunea Bisericii în universitate în ziua de astăzi. "E vorba de a genera oameni angajați și nu resemnați, oameni care stau împreună și care prin prietenie întăresc conștiința despre viață și curajul de a face lucruri mari, o companie care trezește în fiecare dorința de schimbare contrastând ceea ce caută diferitele puteri atunci când vor persoane fără mari dorințe de schimbare, automate și mecanice", a afirmat el. Vor fi "persoane care se roagă și care înțeleg că credința are de-a face cu orice în viață, deci cu știința și cu politica", "persoane care învață să privească cu inteligența și cu inima la realitate conform totalității factorilor care o constituie", "persoane fericite a căror pasiune pentru viață va fi semn al credinței lor și invitație adresată tuturor pentru a se deschide Adevărului și Bunătății lui Dumnezeu", a încheiat el dorind ca acest Congres să reprezinte "un stimulent spre formarea adevăraților protagoniști în viața societății". Exemplul lui Newman Arhiepiscopul de Westminster (Marea Britanie), Monseniorul Vincent Nichols, președinte al Comisiei CCEE pentru Cateheză, Școală și Universitate, a intervenit cu privire la tema "Newman și Universitatea: perspective pentru viitorul Europei", amintind de învățăturile cardinalului John Henry Newman, beatificat de Benedict al XVI-lea în timpul călătoriei lui în Regatul Unit în septembrie anul trecut. Tutore la Oriel College din Oxford, Newman a fost invitat după aceea de arhiepiscopul de Armagh, Paul Cullen, să înființeze în 1851 o universitate catolică în Dublin - actuala University College - devenind primul rector. În vederea acestei funcții, Newman a scris o serie de lecții în care a exprimat ideile sale despre instruirea universitară, care constituie inima cărții lui "Ideea de universitate". Pentru Newman, fundamentale pentru instruirea universitară erau studierea clasicilor, filozofia și teologia, dar mai ales "principiul de a cultiva mintea holistică, deschisă la cel mai amplu corp de cunoaștere și legată de viziunea integrată a umanității în relația sa cu Dumnezeu". "Principiul care stă la baza viziunii sale poate probabil să fie descris ca «Adevăr care unifică»", a spus monseniorul Nichols. "Eram foarte îngrijorat datorită fragmentării instruirii universitare, înțelegând nu proliferarea disciplinelor, cât mai ales lipsa unui principiu integrativ". Pentru Newman, "adevăratul scop al instruirii era să împartă capacitatea de a ajunge la o înțelegere legată a realității", ceea ce numea "intelect imperial". Ideile lui Newman, a spus arhiepiscopul de Westminster, au fost preluate atât de papa Ioan Paul al II-lea cât și de Benedict al XVI-lea, dată fiind "înalta considerație" a amândurora față de recentul fericit. Amintind de vizita britanică a papei Ratzinger și de discursurile pe care pontiful le-a rostit în zilele acelea, Monseniorul Nichols a subliniat că "dacă unirea dintre credință și rațiune este fundamentală pentru bunăstarea societății noastre, atunci este corect să credem că este la fel de fundamentală pentru bunăstarea universității". "Universitățile noastre pot să se înțeleagă pe ele însele ca în slujba adevărului, înflăcărate de convingerea că rațiunea, înțeleasă drept capacitate a oricărei ființe umane de a transcende empiricul, poate să ne ducă înainte nu numai în căutarea adevărului, ci și în răspunsul nostru la acel adevăr în iubire?", a întrebat el. (După Zenit, 27 ianuarie 2011) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |