Pentru Ziua Mondială a Păcii
Un mesaj neconvențional
De Lucetta Scaraffia
Mesajul pentru Ziua Mondială a Păcii al lui Benedict al XVI-lea nu are nimic neconvențional. Este un text foarte important și interesant, începând de la afirmația exprimată imediat: "Creștinii sunt actualmente grupul religios care îndură cel mai mare număr de persecuții din cauza propriei credințe". Aceasta este o realitate pe care, de acum, toți au observat-o, dar pe care nimeni n-o spune cu glas tare: o denunțare clară și angajantă care ne pune în fața evenimentelor în mod inevitabil. Acum va fi mai dificil să ne prefacem că nu s-a întâmplat nimic, să ne prefacem că orice episod de persecuție împotriva creștinilor este un caz izolat, lipsit de consecințe asupra realității și asupra vieții diferitelor comunități răspândite în lume.
Tocmai pentru aceasta mesajul papei marchează o schimbare de fază istorică, a cărei semnificație trebuie analizată, fără a nega gravitatea multor situații. În text această denunțare se dezvoltă într-o referință, articulată în mod variat, la respectarea libertății religioase, cu o reflecție a cărei importanță poate fi evaluată ca a doua numai după documentul conciliar Dignitatis humanae, care a marcat pentru Biserică deschiderea la această dimensiune.
Deschidere îndelung contrastată, nu în numele unui obscurantism temător de ceea ce e diferit, așa cum s-a spus de către mulți, ci datorită preocupării ca credincioșii mai puțin pregătiți să confunde adevărul și eroarea, odată ce au fost puse pe același plan, fără distincții care să le clarifice ierarhia. Această preocupare pastorală a fost depășită cu convingerea de a reuși să se explice și să se facă cunoscut adevărul, chiar și în societăți în care acesta nu ar fi foarte clar.
Așadar, o nouă angajare pentru Biserică și o nouă fază marcată de confruntări continue cu secularizarea care înaintează, care a dat angajării religioase o nouă motivație, o nouă direcție în care să meargă, o nouă speranță. De fapt, așa cum spune Benedict al XVI-lea, "libertatea religioasă este condiție pentru căutarea adevărului și adevărul nu se impune cu violența, ci cu "forța adevărului însuși"". Făcând să coincidă libertatea cu căutarea adevărului, Papa permite să se înțeleagă cu claritate că libertatea religioasă nu are nimic de-a face cu relativismul, care neagă existența adevărului.
Condamnarea față de orice tip de instrumentalizare a religiei este categorică, și implică în același timp fanatismele religioase și laicismul exasperat: "Aceeași determinare cu care sunt condamnate toate formele de fanatism și de fundamentalism religios trebuie să însuflețească și opoziția față de toate formele de ostilitate împotriva religiei, care limitează rolul public al credincioșilor în viața civilă și politică". De fapt, dacă fanatismul religios ajunge să practice distrugerea minorităților - și în mod tragic creștinii din Asia și Africa știu ceva despre asta - forme de ostilitate antireligioasă "în țările occidentale se exprimă uneori cu renegarea istoriei și a simbolurilor religioase în care se oglindesc identitatea și cultura majorității cetățenilor".
Și acest fundamentalism diferit, care s-a dezvoltat pe bazele unei secularizări liberale, marchează o schimbare istorică: nu mai este problemă de a da glas tuturor, în același mod, fără a distinge adevărul, ci de a ajunge, în moduri diferite, chiar să se pună călușul la gură celui care crede, celui care face parte dintr-o religie. Este ca și cum toleranța - care la începutul perioadei moderne ajunsese să fie proclamare a libertății religioase printre drepturile fundamentale ale ființei umane, cele care-i garantează demnitatea - dusă printr-un fel de scurtcircuit la exasperare, ar deveni oprimare.
Un exemplu evident - amintit de Benedict al XVI-lea și în discursul adresat noului ambasador al Italiei pe lângă Sfântul Scaun - este reprezentat de expunerea crucifixului în locurile publice, care în multe părți vrea să fie interzisă în numele unei libertăți declinate ca ștergere a oricărui simbol de apartenență religioasă. De fapt, nu este o întâmplare că această fază este marcată de prezența fundamentalismelor, care constituie cealaltă față a laicismului exasperat. Papa le definit ca "forme în oglindă și extreme ale refuzării pluralismului legitim și a principiului de laicitate".
Astăzi problema libertății religioase nu mai este legată de aceea de a explica diferența dintre adevăr și minciună, pentru a evita confuzii, ci a devenit chiar aceea de a susține dreptul de a face auzi propriul glas, de a avea un loc recunoscut în societate. Și nu este o întâmplare că această afirmație a venit de la Benedict al XVI-lea cu ocazia zilei mondiale a păcii: a sufoca glasurile religioase este un act împotriva demnității umane. Așadar, este un obstacol în calea oricărei tentative de pace.
(După L'Osservatore romano, 18 decembrie 2010)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 13.