Sfânta Scriptură și poporul lui Dumnezeu: o lectură a exortației apostolice Verbum Domini
Publicăm lungi fragmente din conferința ținută de cardinalul Kurt Koch, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, la 2 decembrie 2010, la Universitatea Pontificală Urbaniana, cu ocazia deschiderii lucrărilor congresului internațional "Sfânta Scriptură în viața și în misiunea Bisericii" organizat de Catholic Biblical Federation și dedicat exortației apostolice post-sinodale a lui Benedict al XVI-lea Verbum Domini.
*
Fără subiectul care crede din Biserică nu s-ar putea vorbi despre "Sfânta Scriptură". Fără Biserică, ea ar fi pur și simplu o culegere istorică de scrieri, redactate în decursul unui întreg mileniu. Numai poporul lui Dumnezeu aflat în drum prin istorie a făcut din această culegere literară Biblia, ca "o carte", adică "Sfânta Scriptură" în unitatea sa de Vechi și Nou Testament. Sfânta Scriptură se prezintă așadar înainte de toate ca o carte unică, pentru că a crescut în întregime din trupul unicului popor al lui Dumnezeu și pentru că poporul lui Dumnezeu este redactorul Bibliei, mai întâi Israel și apoi Biserica, așa cum a subliniat pe bună dreptate expertul în Noul Testament Gerhard Lohkink: "Sfânta Scriptură nu este un pachet de 73 de cărți, care au fost ulterior legate împreună cu sfoară, ci a crescut ca un copac. La sfârșit pe acest copac au fost altoite încă ramuri complet noi: Noul Testament. Însă și aceste ramuri se hrănesc cu limfa unicului copac și au fost susținute de trunchiul său". În lumina acestei legături strânse între Sfânta Scriptură și Biserică trebuie să fie văzută în manieră nouă și problema canonului biblic. Ernst Käseman a susținut vestita teză conform căreia canonul neotestamentar nu întemeiază unitatea Bisericii, ci multiplicitatea cărților sale și a interpretărilor sale și, de aceea, și varietatea confesiunilor. Această afirmație pare justă numai dacă se ia în considerare canonul neotestamentar în sine. Însă e vorba de o simplificare reductivă a problemei, formulată în perspectiva Reformei și nu în cea a canonului însuși. De fapt, canonul n-a căzut din cer nici nu este preexistent sau prioritar față de Biserică, ci s-a născut în interiorul Bisericii: "Împreună cu constatarea că formarea canonului trebuia înadins să slujească unității doctrinei Bisericii împotriva multiplicității și a contradictorietății filozofiilor eleniste, toate acestea arată că formarea canonului este o creație conștientă a Bisericii care se năștea". În acest sens, canonul nu întemeiază unitatea Bisericii, nici multiplicitatea confesiunilor; mai degrabă, unitatea Bisericii a întemeiat canonul ca unitate.
De fapt, după eforturi lungi și intense, Biserica ce se forma a reușit să fixeze în diferitele cărți exprimarea autentică și criteriul propriei credințe. Fără credința Bisericii dezvoltată în timp n-ar fi existat nici un canon. Sfânta Scriptură în sensul ansamblului diferitelor scrieri este opera Tradiției Bisericii, în care scaunul episcopului de Roma a desfășurat un rol constitutiv. Și dintr-un punct de vedere istoric, recunoașterea Romei ca și "criteriu al adevăratei credințe apostolice" este mai veche "decât canonul Noului Testament, decât Scriptura". Pentru aceasta, ecumenistul catolic Heinz Schütte a definit principiul protestant sola scriptura ca "problema crucială a ecumenismului", deoarece, deși se bazează de fapt pe o decizie a Bisericii primare, nu vrea să recunoască această decizie din punctul de vedere teoretic. Acest paradox demonstrează că tema Bisericii ca și creatoare, transmițătoare și exegetă a canonului biblic nu poate fi eludată, așa cum crede că poate să facă teologia reformată și uneori și exegeza catolică.
Spuse acestea în privința raportului dintre Sfânta Scriptură și Biserică trebuie precizat că, pe de o parte, Scriptura este Sfânta Scriptură nu fără Biserică sau împotriva ei ci numai în interiorul ei și că, pe de altă parte, Biserica pentru a fi cu adevărat Biserică trebuie să rămână fidelă față de Sfânta Scriptură ca și criteriu constant spre care să se orienteze și că nu se poate ridica mai presus de Cuvântul lui Dumnezeu, ci trebuie să fie în slujba lui, așa cum este subliniat clar de Constituția dogmatică despre revelație. Iată că relația dintre Sfânta Scriptură și Biserică revelează natura cea mai profundă a Bisericii: ea "are caracterul său cel mai specific nu în ceea ce-i aparține ei, ci în ceea ce a primit". Sfânta Scriptură este și rămâne o carte vie numai dacă poporul său o primește și și-o însușește. Viceversa, acest popor nu poate exista fără Sfânta Scriptură, deoarece în ea își are fundamentul propriei existențe, propria vocație și propria identitate. Din asta e ușor de înțeles că locul vital în care poporul lui Dumnezeu întâlnește în mod deosebit Cuvântul lui Dumnezeu în Sfânta Scriptură este acțiunea liturgică a Bisericii. Pentru a sublinia faptul că liturgia este locul privilegiat unde răsună Cuvântul lui Dumnezeu care întemeiază Biserica, Papa Benedict al XVI-lea începe partea a doua a exortației sale apostolice Verbum Domini cu o reflecție despre Cuvântul în liturgia sacră: "Fiecare acțiune liturgică este prin natura sa pătrunsă de Sfânta Scriptură".
Problema raportului dintre Biserică și Sfânta Scriptură, care constituie firul conducător al exortației apostolice despre Cuvântul lui Dumnezeu Verbum Domini, nu este numai controversa în interiorul Bisericii catolice, ci reprezintă problema ecumenică de fond. De fapt, obiect de discuție este raportul dintre Cuvântul lui Dumnezeu și slujitorii care au funcția de a mărturisi acest Cuvânt în cadrul comunității de credință. În această privință, la întâlnirea ecumenică cu reprezentanții altor Biserici și comunități ecleziale cu ocazia călătoriei sale în Germania în septembrie 2005, Papa Benedict al XVI-lea sublinia că problema ecleziologică în ecumenism se referă la "modul în care este prezent în lume Cuvântul lui Dumnezeu", și mai precis la "raportul dintre Cuvânt, martor și regula fidei". El afirma de asemenea că problema ecleziologică trebuie să fie considerată ca problemă referitoare la Cuvântul lui Dumnezeu, la suveranitatea lui și la devoțiunea lui în care "Domnul îl încredințează și martorilor și lor le încredințează interpretarea lui, care trebuie să aibă mereu ca și criteriu regula fidei și respectarea Cuvântului însuși". Primul factor, la care deja s-a făcut aluzie, este formarea canonului Sfintei Scripturi, care a ajuns la o configurație a sa mai precisă pe la sfârșitul secolului al II-lea, dar a cărui dezvoltare s-a întins și în secolul următor. Faptul că ceea ce noi astăzi numim "Noul Testament" este rezultatul unei selecții făcută între diferitele texte literare cunoscute în acel timp și că a fost asociat canonul grec al Bibliei ebraice ca "Vechiul Testament" la "Noul Testament" pentru a forma împreună "Sfânta Scriptură" arată nu numai că definirea canonului biblic este operă a Bisericii primare, ci și faptul că formarea canonului biblic și formarea orânduirii ecleziale a Bisericii primare în fond sunt două fețe ale aceluiași proces.
Lectura Sfintei Scripturi și mărturisirea de credință, în Biserica primară, sunt înainte de toate acțiuni liturgice ale comunităților adunate în jurul Domnului înviat. Așadar Biserica primară a creat și formele fundamentale ale liturgiei creștine, care trebuie să fie considerate ca bază permanentă și punct de referință obligatoriu pentru orice reînnoire liturgică. Prima descriere a Liturgiei Euharistiei, adică aceea a lui Iustin martirul pe la jumătatea secolului al II-lea, conține deja elementele fundamentale care au rămas neschimbate în toate marile familii de rit până în zilele noastre. Conform Bisericii primare, Cuvântul lui Dumnezeu, vestit în acțiunea liturgică a Bisericii, își are prima sa exprimare în martorii credinței care-i concretizează prezența. Deoarece Cuvântul și martorul sunt inseparabili, nu numai în sensul că martorul trăiește pentru Cuvântului lui Dumnezeu și trăiește din el, ci și în sensul că Cuvântul trăiește prin martor, în Biserica primară s-a dezvoltat conceptul de succesiune apostolică în slujirea episcopală.
Scrisoarea lui Clement de Roma către corinteni este dovadă a faptului că "formarea, întemeierea teologică și întărirea instituțională a slujirii episcopale" trebuie să fie considerată ca "una din dezvoltările cele mai importante ale epocii post-apostolice". E vorba de o scrisoare redactată în anul 96 la Roma, care va deveni repede comunitatea călăuză în Occident, și adresată Corintului, care era una din primele comunități întemeiate de Paul și care va primi cu bucurie această depeșă. Această scrisoare, care în Biserica din primele secole asumase "un rang cvasi-canonic" și care era citită în mod obișnuit de comunitatea din Corint în serviciul liturgic, documentează faptul surprinzător că deja la puțin timp după moartea apostolilor și cu mult timp înainte de a se completa formarea canonului în toată Biserica, în Occident și în Orient, exista o unică orânduire a slujirilor ecleziale: fiecare comunicate avea un episcop și, dacă era necesar, în funcție de mărime, un colegiu de preoți și de diaconi. "A izola Cuvântul în trecut înseamnă a nega Biblia ca Biblie - scria în anul 1990 pe atunci cardinalul Ratzinger - de fapt o interpretare exclusiv istorică, exclusiv orientată spre "ceea ce a fost" duce ca și consecință intrinsecă la negarea canonului și de aceea la negarea Bibliei ca Biblie". A primi canonul ca și canon înseamnă deci a citi Cuvântul lui Dumnezeu dincolo de contingența sa istorică și a recunoaște poporul lui Dumnezeu ca adevăratul autor în diferiții autori. Făcând astfel, întâlnim Cuvântul lui Dumnezeu nu numai ca un cuvânt rostit în trecut, ci ca și Cuvântul pe care Dumnezeu, prin oamenii dintr-un timp trecut, îl dăruiește oamenilor din toate timpurile ca și Cuvânt mereu actual. Pentru aceasta, Părinții Bisericii consideră Sfânta Scriptură ca un Eden spiritual, în care ne putem plimba cu Dumnezeu și putem admira frumusețea și armonia planului său mântuitor.
Tocmai la asta invită lectio divina, în care creștinul, care în Cuvântul Sfintei Scripturi găsește în manieră directă și mereu actuală mângâierea și apelul lui Dumnezeu, întâlnește în cuvintele Sfintei Scripturi însuși Cuvântul lui Dumnezeu și, astfel, face teologie în sensul cel mai elementar al termenului. De fapt, dincolo de toate eforturile cognitive, deși sunt necesare, întâlnirea cu Sfânta Scriptură este mereu un eveniment spiritual, deci o adevărată întâlnire cu "Cuvântului Dumnezeului cel viu". Teologia trebuie să asume cu seriozitate deosebită această funcție de punte între rațiune și credință în actuala situație pastorală, în care nu numai limbajul de credință al Bisericii dar și lumea Bibliei a devenit de acum străin pentru mulți botezați. Biblistul catolic Walter Kirchschläger a afirmat pe bună dreptate că "în pofida numeroaselor eforturi făcute, înțelegerea generală a Bibliei din partea celor botezați nu s-a dezvoltat așa de amplu cum s-a sperat în timpul Conciliului". La asta se adaugă faptul că divulgarea rezultatelor exegezei istorico-critice creează în mulți credincioși impresia că numai experții pot cu adevărat să înțeleagă Sfânta Scriptură.
Este necesar mai ales să se găsească noi apropieri de Cuvântul lui Dumnezeu, pentru ca acesta să fie perceput de credincioși nu numai ca și Cuvânt din trecut, ci ca și Cuvânt din prezent, cu care Cristos vorbește oamenilor chiar și de astăzi. De fapt, Cristos este Cuvântul viu al lui Dumnezeu și se explică pe el însuși folosind cuvintele Sfintei Scripturi. De aceea problema modului de a citit Sfânta Scriptură și credința în Cristos sunt indisociabile, așa cum afirma sfântul Ieronim. Pentru a-l cunoaște pe Cristos trebuie frecventată Sfânta Scriptură. Și, viceversa, fără întâlnirea personală cu Cristos, Sfânta Scriptură rămâne profană și răgușită. Ea începe să ne vorbească numai atunci când trăim într-un raport de prietenie cu Cristos în comuniunea Bisericii. Prin urmare, în ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu se află o mare forță care poate contribui la refacerea unității creștinilor. Deoarece marea schismă a Bisericii din Occident în secolul al XVI-lea a început cu o citire controversată a Cuvântului lui Dumnezeu, mai ales în privința raportului dintre Sfânta Scriptură și Tradiția Bisericii, și "a ajuns într-un anumit sens până înlăuntrul Bibliei înseși", depășirea ei va fi realizabilă mai ales pe drumul unei citiri comune a Sfintei Scripturi. În fond, omul găsește în Sfânta Scriptură ceea ce caută în ea. Dacă nu caută nimic în ea, nu va găsim nimic în ea. Dacă el caută în ea numai evenimente istorice, va găsi în ea numai ceea ce este istoric. Dacă el îl caută în ea pe Dumnezeu, acolo îl va găsi și va putea să-l mărturisească și altora.
(După L'Osservatore romano, 3 decembrie 2010)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 26.