|
Conferință de presă pentru prezentarea cărții: Lumina lumii. Papa, Biserica, semnele timpurilor. O conversație a Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea cu Peter Seewald Marți, 23 noiembrie 2010, în Aula Ioan Paul al II-lea a sălii de presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă pentru prezentarea cărții: "Lumina lumii. Papa, Biserica, semnele timpurilor. O conversație a Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea cu Peter Seewald" (Libreria Editrice Vaticana). Au intervenit E.S. Mons. Rino Fisichella, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări și dr. Luigi Accattoli, jurnalist. Au fost prezenți dr. Peter Seewald, autor al interviului și pr. Giuseppe Costa, S.D.B., director al Libreria Editrice Vaticana. Publicăm în continuare intervențiile E.S. Mons. Rino Fisichella și a lui dr. Luigi Accattoli: Intervenția E.S. Mons. Rino Fisichella Licht der Welt. Lumina lumii. Grafia papei este inconfundabilă și a o găsim imprimată pe prima pagină a volumului, provoacă un anumit efect. El însuși, cu extremă probabilitate, a ales titlul și acest lucru este semnificativ. Într-un interviu se presupune că rolul central revine celui intervievat; însă în acest caz nu este așa. Titlul ales nu permite ca să ne oprim asupra persoanei papei, ci trimite dincolo, la cel care încă, după două mii de ani, luminează istoria, pentru că a spus că este "lumina lumii". Oricum, protagonistă al acestor pagini apare imediat Biserica. Multele întrebări care compun colocviul nu fac decât să evidențieze natura Bisericii, prezența ei în istorie, slujirea pe care papa este chemat s-o desfășoare și, lucru nu secundar, misiunea pe care și astăzi trebuie s-o continue pentru a fi fidel față de Domnul său. "Trăim o epocă în care este necesară o nouă evanghelizare. O epocă în care unica Evanghelie trebuie să fie vestită în raționalitatea sa mare și neschimbată și, în același timp, în acea putere care depășește acea raționalitate, în așa fel încât să ajungă în mod nou la gândirea noastră și la înțelegerea noastră... Este important de a înțelege Biserica nu ca un aparat care trebuie să facă de toate, ci ca pe un organism viu care provine de la Cristos însuși" (pag. 193-194). În lumina acestei referințe, este ușor de perceput obiectivul care marchează acești ani de pontificat meniți să arate cât este de decisiv pentru omul de astăzi să știe să sesizeze prezența lui Dumnezeu în viața sa pentru a putea răspunde în mod liber - de fapt asta comportă sublinierea continuă a raționalității - la întrebarea caracterizantă cu privire la sensul propriei existențe. Raza de acțiune despre care discută interviul este vastă, pare că nu scapă nimic curiozității lui P. Seewald care vrea să intre până în cutele vieții personale a papei, în marile probleme care marchează teologia momentului, diferitele evenimente politice care însoțesc din totdeauna relațiile dintre diferite țări și, în sfârșit, întrebările care adesea ocupă mare parte din dezbaterea publică. Suntem în fața unui papă care nu se dă înapoi de la nici o întrebare, care dorește să clarifice tot cu un limbaj simplu, dar pentru aceasta nu mai puțin profund, și care acceptă cu bunăvoință acele provocări pe care atâtea probleme le au. Totuși, a reduce întregul interviu la o frază extrapolată din ansamblul gândirii lui Benedict al XVI-lea ar fi o ofensă la adresa inteligenței papei și o instrumentalizare gratuită a cuvintelor sale. În schimb ceea ce reiese din cadrul global al acestor pagini este viziunea despre o Biserică chemată să fie Lumină a lumii, semn de unitate al întregului neam omenesc - ca să folosim o cunoscută expresie a Conciliului al II-lea din Vatican - și instrument pentru a înțelege esențialul vieții. Chiar dacă apare în ochii noștri ca o Biserică ce dă scandal, care nu vrea să se adapteze la comportamentele la modă, care apare incomprehensibilă în învățăturile sale și care, probabil, lasă să se întrevadă posibile drame ale unor oameni care-i umbresc sfințenia. În orice caz, după învățătura Învățătorului "lumina lumii", cetate așezată pe munte pentru a fi văzută de toți este semn de contradicție care are misiunea de a menține vie în cursul secolelor credința în Domnul înviat până la întoarcerea sa: "Să privim la Cristos care vine. În această perspectivă trăim credința, îndreptați spre viitor" (pag. 97). Licht der Welt, desigur, nu este un volum scris de Benedict al XVI-lea; și totuși, aici se condensează gândirea sa, preocupările și suferințele sale din acești ani, programul său pastoral și așteptările pentru viitor. Impresia care rezultă este aceea despre un papă optimist cu privire la viața Bisericii, în pofida dificultăților care o însoțesc din totdeauna: "Biserica crește și este vie, este foarte dinamică. În ultimii ani numărul preoților a crescut în toată lumea și chiar și numărul seminariștilor" (pag. 28). Ca și cum ar spune: Biserica nu poate fi identificată numai în fragmentul dintr-o zonă geografică; ea este un tot care întemeiază, îmbrățișează și depășește orice parte. O Biserică formată și din păcătoși; și totuși, fără a minimaliza răul, el poate pe bună dreptate să afirme că "dacă Biserica n-ar mai fi, întregi domenii din viață ar intra în colaps" (pag. 54), deoarece binele pe care-l face este în fața ochilor tuturor chiar dacă se vrea adesea să se îndrepte privirea în altă parte. Pagină după pagină se observă răbdarea de a voi să răspundă cu claritate la orice întrebare care este pusă. Benedict al XVI-lea deschide inima vieții sale zilnice, așa cum exprimă cu parezia cuvenită problemele care sunt pe tapetul istoriei din acești ani. Dacă, pe de o parte, pare să ne facă să intrăm în apartamentul său, împărtășind cu cititorul ritmurile zilei sale, pe de altă parte evocă imagini care descriu bine starea sufletească din lunile trecute: "Da, este o criză mare, trebuie spus acest lucru. A fost tulburător pentru noi toți. Dintr-o dată toată murdăria aceea a fost ca și cum craterul unui vulcan ar fi erupt pe neașteptate un nor mare de murdărie care mânjea și întuneca totul" (pag. 44). Tonul simplu al răspunsurilor sale este întărit de plasticitatea imaginilor care apar adesea, permițând să se înțeleagă pe deplin drama câtorva fapte. Și totuși, din aspectul liniștit al răspunsurilor și din dezvoltarea argumentării sale, ceea ce reiese în manieră clară este mai ales spiritualitatea care caracterizează viața sa încât ne lasă amuțiți. "Încă din momentul în care alegerea a căzut asupra mea, am fost capabil să spun numai asta: Doamne, ce-mi faci? Acum responsabilitatea este a ta. Tu trebuie să mă conduci. Eu nu sunt capabil. Dacă tu m-ai voit, acum trebuie să mă și ajuți" (pag. 18; cf. pag. 33). Cine citește se oprește. Sau se acceptă viziunea despre credință ca o autentică abandonare în Dumnezeu care te transportă unde vrea el, sau ne lăsăm cuprinși de interpretările cele mai fanteziste care caracterizează adesea vorbăria multă clericală și nu numai. Însă adevărul se află în întregime în cuvintele acelea. Dacă se vrea înțelegerea lui Benedict al XVI-lea, a vieții sale și a pontificatului său, trebuie revenit la această expresie. Aici se condensează vocația la preoție ca o chemare la urmare; aici se înțelege motivul unei traiectorii care nu poate să fie modificată în viziunea sa despre lume și despre acțiunea Bisericii; aici se percepe perspectiva prin care este posibil să se intre în profunzimea gândirii sale și în interpretarea unora acte ale sale. Există un termen în germană care sintetizează toate acestea: Gelassenheit, adică abandonarea încrezătoare usque ad cadaver. El exprimă alegerea decisivă de libertate ca o radicală golire de sine pentru a se lăsa plăsmuit și condus unde vrea Domnul; deci papa se identifică mai mult decât toți ceilalți ca un "sărac cerșetor în fața lui Dumnezeu" (pag. 35). Spiritualitatea cristocentrică, amintită de mai multe ori, alimentată de o profundă legătură cu liturgia (cf. pag. 153-154), permite să se înțeleagă comportamentul lui Benedict al XVI-lea. De altfel, el însuși afirmă asta atunci când, răspunzând la întrebarea despre puterea pe care o are un papă, atestă: "A fi papă nu înseamnă a sta ca un suveran plin de glorie, cât mai degrabă a da mărturie Celui care a fost răstignit și dispus de a exercita propria slujire și în această formă de unire cu el" (pag. 26). În această optică, devine cel puțin paradoxal a citi expresia succesivă care pare să contrazică ceea ce tocmai a afirmat în timp ce, în schimb, îl situează în orizontul său coerent de înțelegere: "Toată viața mea a fost străbătută de un fir conducător: creștinismul dă bucurie, lărgește orizonturile" (pag. 27). Deci, un papă care continuă să fie optimist; nu în primul rând datorită dinamismului obiectiv al Bisericii, făcut evident de atâtea forțe de spiritualitate, ci mai ales în forța iubirii care plăsmuiește și învinge totul (pag. 90-91). Un interviu care, în multe privințe, devine o provocare de a face o serioasă examinare a conștiinței înlăuntrul și în afara Bisericii pentru a ajunge la o adevărată convertire a inimii și a minții. Condițiile de viață ale societății, ecologia, sexualitatea, economia și finanțele, Biserica însăși, toate sunt teme care cer o angajare deosebită pentru a verifica direcția culturală a lumii de astăzi și perspectivele care se deschid pentru viitor. Benedict al XVI-lea nu se lasă înfricoșat de cifrele din sondaje, pentru că adevărul are cu totul alte criterii: "statistica nu este metrul moralei" (pag. 204). Este conștient că suntem în fața unei "otrăviri a gândirii care apriori dă perspective greșite" (pag. 77), pentru aceasta provoacă la perceperea drumului necesar spre adevăr (cf. pag. 79-80), pentru a fi capabili de a da progres genuin lumii de astăzi (cf. pag. 70-71). Oricum, aceste pagini lasă să transpară cu claritate gândirea papei și unii vor trebui să retracteze descrierile nechibzuite date în trecut ca despre un om obscurantist și dușman al modernității: "Este important să încercăm să trăim și să gândim creștinismul în așa fel încât să asume modernitatea bună și dreaptă" (pag. 87) cu victoriile sale și cu valorile pe care a știut să le obțină cu trudă: "Există naturaliter multe teme din care reiese, ca să spunem așa, moralitatea modernității. Modernitatea nu constă numai din negativitate. Dacă ar fi așa n-ar putea să dureze îndelung. Ea are în sine mari valori morale care vin și din creștinism, care numai grație creștinismului, ca valori, au intrat în conștiința umanității. Acolo unde ele sunt apărate - și trebuie să fie apărate de papa - există adeziune în arii foarte vaste" (pag. 40). Aceste referințe ne fac să percepem pentru ce papa se gândește așa de des la tema noii evanghelizări pentru a ajunge la cei care se află în condiția de a fi "fii" ai modernității înțelegând numai câteva aspecte ale fenomenului, nu întotdeauna cele mai pozitive, în timp ce au uitat necesara căutare a adevărului și, mai ales, exigența de a-și îndrepta propria viață într-o viziune unitară și nu contrapusă (cf. pag. 87). Aceasta este una din îndatoririle sale programatice cu care vom fi chemați să ne confruntăm: "A pune din nou în lumină prioritatea lui Dumnezeu. Astăzi lucrul important este să se vadă din nou că Dumnezeu există, că Dumnezeu ne interesează și că ne răspunde. Și că, dimpotrivă, atunci când lipsește, totul poate fi rațional cât se vrea, însă omul își pierde demnitatea și umanitatea sa specifică și astfel se prăbușește esențialul" (pag. 100). Aceasta este misiunea pe care papa și-o stabilește pentru pontificatul său și, în mod cinstit, nu se poate nega cât de urgentă apare ea: "A înțelege dramatismul timpului nostru, a rămâne trainici în Cuvântul lui Dumnezeu, ca și cuvânt decisiv, și în același timp a da creștinismului acea simplitate și acea profunzime fără de care nu poate acționa" (pag. 101). Familiaritate, destăinuiri, ironie, în unele moment sarcasm, dar, mai ales, simplitate și adevăr sunt trăsăturile caracteristice ale acestui colocviu ales de Benedict al XVI-lea pentru a face părtaș marele public de gândirea sa, de modul său de a fi și de modul său de a concepe însăși misiunea care i-a fost încredințată. O activitate care nu e ușoară în perioada comunicării care tinde adesea să sublinieze numai câteva fragmente și lasă în umbră globalitatea. Un volum care trebuie citit și asupra căruia trebuie meditat pentru a înțelege încă o dată în ce mod Biserica poate să fie în lume anunțare a unei vești bune care aduce bucurie și seninătate. * Intervenția făcută de dr. Luigi Accattoli Sugerez colegilor jurnaliști să citească acest volum ca o vizită ghidată la laboratorul papal al lui Benedict al XVI-lea și la lumea vitală a lui Joseph Ratzinger. În această lume are un rol decisiv chemarea la Catedra lui Petru, care l-a surprins în acea după-amiază de aprilie și cu acea vestă neagră sub haina albă l-a dus în loja Bazilicii "Sfântul Petru". Vizita ghidată ne spune ceva despre omul cu vestă, despre cel cu haină albă și despre raportul dintre cei doi. Prezentarea mea se va concentra asupra acestei laturi umane a modului său de a fi papă. Îl vom vedea pe Joseph-Benedict care se îndoiește și se întreabă, sau care - în funcție de tema pe care o tratează - este sigur de sine și de cuvântul său; care ne informează despre cum a ajuns la o decizie, care admite erori și regândiri sau lasă să se întrevadă vreo orientare viitoare. Vom înțelege cel mult acest om chemat să fie papă în atitudinea cu care publică cele două volume despre Isus din Nazaret, care propune nu ca documente de magisteriu, ci ca atestări ale propriei căutări a feței Domnului. Și cu aceste șase ore de conversație amicală el arată propria disponibilitate de a face totul pentru a ne cuceri într-un fel pe vreunul. Ne avertizează încă de la început că "papa poate să aibă opinii personale greșite" și desigur dispune de "facultatea deciziei ultime" în materie de credință, dar asta "nu înseamnă că poate încontinuu să producă infailibilitate" (pag. 23 și urm.). Probabil în această reflecție trebuie căutată prima rădăcină a cărții-interviu care tratează și teme urgente într-o atitudine de libertate și de hazard: hazard în mărturia credinței, se înțelege. De mai multe ori (pag. 28, 135 și urm., 161 și urm., 166, 168) el se întreabă despre cei 83 de ani ai săi și despre câți alții îi va da Domnul și în prezența noastră - s-ar spune - raționează despre oportunitatea demiterii atunci când s-ar afla în imposibilitatea de a-și îndeplini misiunea (pag. 53). În aceeași pagină, neagă că s-a gândit să demisioneze din cauza scandalului pedofiliei: "Nu se poate fugi chiar în momentul pericolului". Știm că toți papii contemporani - de la Pius al XII-lea încoace - și-au pus problema demisiei, dar înainte de acest interviu nici unul nu făcuse asta în public. Cu sinceritate asemănătoare se întreabă pe el însuși - și aproape că ne întreabă și pe noi - "dacă este într-adevăr corect să se ofere mereu mulțimilor și să se lase aclamat ca un star", știind bine că "persoanele au marea dorință de a-l vedea pe Papa" (pag. 110). Raționează despre oportunitatea de a spune "eu" sau "noi" (pag. 124) și se mărturisește "temător" de deciziile cu privire la persoane (pag. 125). Tratează pe larg despre conflictul credinței creștine cu timpul nostru, dar în cel puțin două texte recunoaște cu cuvinte angajante "moralitatea modernității" și existența unei "modernități bune și drepte" (pag. 40 și 87). Cu aceste afirmații în pozitiv ar trebui unite pasajele în care recunoaște samavolniciile religioase din trecut: de la "atrocitățile" comise "în numele adevărului" (pag. 79) la "războaiele de religie" (pag. 84) și la "rigorismele" față de corporeitate, cu care "s-a ajuns la înfricoșarea omului" (pag. 150). În conflictul cu lumea modernă va trebui deci să ne întrebăm la fiecare pas "în ce anume are dreptate secularismul" și unde va trebui în schimb "să se opună rezistență" (pag. 88). Când are ocazie rostește cuvinte polemice. "Au fost răspândite foarte multe prostii, chiar și de presupuși teologi culți" spune el în privința retragerii excomunicărilor pentru cei patru episcopi lefevrieni (pag. 42). El consideră ca "aventuroasă, irosită, ciudată" existența lui Marcial Maciel Degollado, fondator al Legionarilor lui Cristos (pag. 65). "Este o prostie, pentru că atunci lumea era plină de preotese" exclamă el atunci când intervievatorul evocă tema că "în urmă cu două mii de ani ar fi fost inimaginabil" pentru Isus "să cheme femei la preoție" (pag. 209). Într-una din paginile cele mai fericite folosește o expresie creativă pentru a ajuta la înțelegerea misterului învierii: "În înviere [Dumnezeu] a putut să creeze o nouă formă de existență; dincolo de biosferă și de noosferă a adus la existență o nouă sferă, în care omul și lumea ajung la unitate cu Dumnezeu" (pag. 232). Alteori a tratat despre iubire ca "urmă" a Treimii înscrisă în "genomul" uman (7 iunie 2009), sau a desfășurat asemănări inventive între misterul euharistic și fisiunea nucleară (21 august 2005). Nu se teme să folosească expresii ca "păcătoșenia Bisericii" și "cât de mizerabilă este Biserica" (pag. 241). Termenul "murdărie" pentru a indica păcatul care este în Biserică - tipic deja al teologului și cardinalului Ratzinger, de la Introducere la creștinism (1968) la Via Crucis din anul 2005 - apare în volum cel puțin de trei ori cu privire la pedofilia clerului și a "shock-ului enorm" pe care l-a provocat (pag. 44 și urm. și 59). Tot pentru murdărie există o repetată recunoaștere a rolului pozitiv a mass-media, pe care o exprimase deja în diferite ocazii, dar niciodată așa de explicit: "Atât timp cât e vorba de a aduce adevărul la lumină, trebuie să fim recunoscători" (pag. 49 și 61). Despre această temă ne dăruiește unul din aforismele cele mai eficace din volum: "Numai pentru că răul era înlăuntrul Bisericii, ceilalți au putut să-l îndrepte împotriva ei" (pag. 49). Rostește "da"-uri și "nu"-uri seci și despre probleme importante, chiar acele răspunsuri pe care noi jurnaliștii le îndrăgim atunci când facem interviuri: spune că îl înțelege pe cel care "din protest părăsește Biserica" din cauza scandalurilor (pag. 55); asigură că n-ar fi retras excomunicarea pentru episcopul Williamson fără a face o instrumentare ulterioară dacă ar fi știut despre pozițiile sale negaționiste ale lui Shoah (pag. 174). Despre Williamson spune și că "n-a fost niciodată catolic în sensul propriu al termenului: era anglican și de la anglicani a trecut direct la Lefebvre" (pag. 175). Explică itinerarul care l-a dus la decizia cu privire la excomunicările episcopilor lefebvriani, amintind că s-a urmat același criteriu adoptat pentru episcopii chinezi hirotoniți fără mandat papal și că o astfel de soluție fusese prevăzută înainte de alegerea sa: "Deja sub pontificatul lui Ioan Paul al II-lea într-o întâlnire a conducătorilor dicasterului a fost hotărât să se revoce excomunicarea în cazul în care ar fi sosit o scrisoare de acest fel", adică una care să ateste "recunoașterea" primatului papal (pag. 42 și 174). Motivează și precizează noutatea rugăciunii pentru evrei (pag. 155). Îl apără pe Pius al XII-lea indicându-l ca "unul din marii drepți" și explică faptul că s-a informat despre ceea ce conțin arhivele înainte de a-i aproba "virtuțile eroice" (pag. 157 și urm.). Trasează itinerarul care l-a condus să vrea - la împărtășanie - să vină credincioșii în genunchi ca să primească ostia în gură (pag. 219). Caută cu atenție și curaj o cale pragmatică prin care misionarii și alți lucrători pastorali pot să ajute la învingerea pandemiei de SIDA fără a aproba dar și fără a exclude - în cazuri particulare - folosirea prezervativului (pag. 169 și urm.). Reafirmă caracterul "profetic" al enciclicei Humanae vitae a lui Paul al VI-lea, dar nu-și ascunde existența unei adevărat dificultăți de "a găsi căi omenește practicabile" pentru a da curs acelei profeții și recunoaște că "în acest domeniu multe lucruri trebuie să fie regândite și exprimate în mod nou" (pag. 203-207). Se arată încrezător cu privire la posibilele dezvoltări ale întoarcerii la Biserica catolică a grupurilor de anglicani, aproape curios să vadă "până la ce punct pot salvgarda propria tradiție și forma de viață proprie lor" (pag. 142), în care există și acea a hirotonirii celor căsătoriți. Papa nu vorbește despre asta, dar în altă pagină din volum, cu privire la celibat afirmă că "poate înțelege" că episcopii "reflectă" asupra posibilității de a hirotoni "și" bărbați căsătoriți și adaugă: "Greul vine atunci când trebuie spus cum ar trebui să se configureze o asemenea coexistență" (pag. 208). Se declară "foarte optimist cu privire la faptul că creștinismul se află în fața unei noi dinamici" care probabil îl va face să asume "un aspect cultural diferit" (pag. 90 și urm.); dar și "dezamăgit" pentru că "tendința generală a timpului nostru este de ostilitate față de Biserică" (pag. 183). Probabil fraza cea mai amară din volum se referă la ostilitățile experimentate în patrie: "În Germania catolică există un număr considerabil de persoane care, ca să spunem așa, așteaptă numai să-l lovească pe papa" (pag. 179). Visează regăsirea "simplității" și "radicalității" Evangheliei și a creștinismului: aceste expresii apar cel puțin de șase ori și le arată ca darul cel mai mare pe care-l cere de la Domnul său: "Acum e vorba de a duce înainte ceea ce s-a început [din Ioan Paul al II-lea: 'Să țesem aceeași bucată de stofă'] și de a înțelege dramatismul timpului nostru, de a rămâne trainici în Cuvântului lui Dumnezeu ca și cuvânt decisiv și în același timp de a da creștinismului acea simplitate și acea profunzime fără de care nu poate acționa" (pag. 101; vezi și pag. 114 și urm., 231 și urm., 242). Vizita ghidată la laboratorul papal atinge alte camere, dar cele pe care le-am străbătut sunt suficiente pentru a ne da imaginea unui pontificat bogat în invocații către Dumnezeu și de cereri adresate oamenilor. Lectura interviului ajută la înțelegerea - și dacă e posibil iubirea - lumii lui Joseph Ratzinger, a destinului său uman singular și a slujirii sale adusă Bisericii. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |