Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Omilia papei la Litughia concelebrată cu noii cardinali

Duminică, 21 noiembrie 2010, în solemnitatea "Cristos, Regele Universului", în bazilica "Sfântul Petru", papa Benedict al XVI-lea a prezidat concelebrarea euharistică împreună cu cei 24 de noi cardinali creați în Consistoriul de sâmbătă și le-a înmânat inelul de cardinal, "semn de demnitate, de grijă pastorală și de comuniune mai tare cu Scaunul lui Petru".

În cursul Liturghiei, după proclamarea sfintei Evanghelii, Sfântul Părinte a ținut următoarea omilie:

* * *

Domnilor Cardinali,
Venerați Frați întru Episcopat și întru Preoție,
Iubiți frați și surori,

În solemnitatea lui Cristos Regele universului, avem bucuria de a ne aduna în jurul Altarului Domnului împreună cu cei 24 de noi cardinali, pe care ieri i-am adăugat la Colegiul Cardinalilor. Înainte de toate, lor le adresez salutul meu cordial, pe care-l extind la ceilalți cardinali și la toți prelații prezenți; precum și la distinsele autorități, la domnii ambasadori, la preoți, la călugări și la toți credincioșii, veniți din diferite părți ale lumii pentru această împrejurare fericită, care îmbracă un puternic caracter de universalitate.

Mulți dintre voi ați observat că și precedentul Consistoriu Public pentru crearea de cardinali, care s-a ținut în noiembrie 2007, a fost celebrat în ajunul solemnității lui Cristos Rege. Au trecut trei ani și, conform ciclului liturgic duminical, Cuvântul lui Dumnezeu ne vine în întâmpinare prin aceleași lecturi biblice, proprii ale acestei importante sărbători. Ea se situează în ultima duminică din anul liturgic și ne prezintă, la sfârșitul itinerarului credinței, chipul regesc al lui Cristos, asemenea Pantocratorului din absida unei bazilici antice. Această coincidență ne invită să medităm profund asupra slujirii Episcopului de Roma și asupra slujirii cardinalilor, legată de ea, în lumina Regalității singulare a lui Isus, Domnul nostru.

Prima slujire a Succesorului lui Petru este cea a credinței. În Noul Testament, Petru devine "piatră" a Bisericii deoarece este purtător al Crezului: acel "noi" al Bisericii începe cu numele celui care a mărturisit cel dintâi credința în Cristos, începe cu credința lui; o credință mai întâi acerbă și încă "prea umană", dar apoi, după Paști, matură și capabilă să-l urmeze pe Cristos până la dăruirea de sine; matură în a crede că Isus este cu adevărat Regele; că este Regele tocmai pentru că a rămas pe Cruce, și în acel mod și-a dat viața pentru păcătoși. În Evanghelie se vede că toți îi cer lui Isus să coboare de pe cruce. Îl iau în râs, dar este și un mod pentru a se dezvinovăți, ca și cum ar spune: nu este vina noastră dacă tu ești acolo pe cruce; este numai vina ta, pentru că dacă tu ai fi cu adevărat Fiul lui Dumnezeu, Regele iudeilor, tu n-ai sta acolo, ci te-ai salva coborând de pe acel lemn infam. Așadar, dacă rămâi acolo, înseamnă că tu greșești și noi avem dreptate. Drama care se desfășoară sub crucea lui Isus este o dramă universală; îi privește pe toți oamenii în fața lui Dumnezeu care se revelează prin ceea ce este, adică Iubire. În Isus răstignit divinitatea este desfigurată, despuiată de orice glorie vizibilă, dar este prezentă și reală. Numai credința știe s-o recunoască: credința Mariei, care unește în inima ei și această ultimă piatră din mozaicul vieții Fiului său; Ea nu vede încă totul, dar continuă să se încreadă în Dumnezeu, repetând încă o dată cu aceeași abandonare "Iată slujitoarea Domnului" (Lc 1,38). Și apoi este credința tâlharului cel bun: o credință abia schițată, dar suficientă pentru a-i asigura mântuirea: "Astăzi vei fi cu mine în paradis". Decisiv este acel "cu mine". Da, acest lucru îl mântuiește. Desigur, tâlharul cel bun este pe cruce ca lui Isus, dar mai ales este pe cruce cu Isus. Și, spre deosebire de celălalt răufăcător, și decât toți ceilalți care-și bat joc de ei, nu-i cere lui Isus să coboare de pe cruce, nici să-l coboare pe el. În schimb spune: "Amintește-ți de mine când vei intra în împărăția ta". Îl vede pe cruce, desfigurat, de nerecunoscut, și totuși se încredințează Lui ca unui rege, ba mai mult, ca Regelui. Tâlharul cel bun crede în ceea ce este scris pe acea tăbliță deasupra capului lui Isus: "Acesta este regele Iudeilor": crede și are încredere. Pentru aceasta este deja, imediat, în "ziua de azi" a lui Dumnezeu, în paradis, pentru că paradisul asta este: a fi cu Isus, a fi cu Dumnezeu.

Iată așadar, iubiți Frați, că iese în evidență clar primul și fundamentalul mesaj pe care Cuvântul lui Dumnezeu ni-l spune astăzi: mie, Succesor al lui Petru, și vouă, cardinali. Ne cheamă să stăm cu Isus, ca Maria, și să nu-i cerem să coboare de pe cruce, ci să rămânem acolo cu El. Și asta, din cauza slujirii noastre, trebuie s-o facem nu numai pentru noi înșine, ci pentru toată Biserica, pentru întregul popor al lui Dumnezeu. Știm din Evanghelii că crucea a fost punctul critic al credinței lui Simon Petru și al celorlalți Apostoli. Este clar că nu putea fi altfel: erau oameni și gândeau "după cum gândesc oamenii"; nu puteau tolera ideea unui Mesia răstignit. "Convertirea" lui Petru se realizează pe deplin atunci când renunță să voiască "salvarea" lui Isus și acceptă să fie salvat de El. Renunță să voiască salvarea lui Isus de pe cruce și acceptă să fie salvat de crucea sa. "Eu m-am rugat pentru tine, ca să nu piară credința ta; iar tu, când te vei fi întors, întărește-i pe frații tăi" (Lc 22,32), spune Domnul. Slujirea lui Petru constă în întregime în credința sa, o credință pe care Isus o recunoaște imediat, încă de la început, ca genuină, ca dar al Tatălui ceresc; dar o credință care trebuie să treacă și prin scandalul crucii, pentru a deveni autentică, într-adevăr "creștină", pentru a deveni "stâncă" pe care Isus să poată construi Biserica sa. Participarea la domnia lui Cristos are loc în mod concret numai în împărtășirea cu înjosirea sa, cu Crucea. Și slujirea mea, iubiți Frați, și prin urmare și a voastră, constă în întregime în credință. Isus poate să construiască pe noi Biserica sa în măsura în care găsește în noi acea credință adevărată, pascală, acea credință care nu vrea să-l facă pe Isus să coboare de pe cruce, ci se încredințează Lui pe Cruce. În acest sens locul autentic al Vicarului lui Cristos este Crucea, să persiste în ascultarea Crucii.

Este dificilă această slujire, pentru că nu se aliniază la modul de a gândi al oamenilor - la acea logică naturală care de altfel rămâne mereu activă și în noi înșine. Dar aceasta este și rămâne mereu prima noastră slujire, slujirea credinței, care transformă întreaga viață: a crede că Isus este Dumnezeu, că este Regele tocmai pentru că a ajuns până la acel punct, pentru că ne-a iubit până la capăt. Și această regalitate paradoxală trebuie s-o mărturisim și s-o vestim așa cum a făcut El, Regele, adică urmând aceeași cale și străduindu-ne să adoptăm aceeași logică, logica umilinței și a slujirii, a bobului de grâu care moare pentru a aduce rod. Papa și Cardinalii sunt chemați să fie profund uniți înainte de toate în asta: cu toții împreună, sub conducerea Succesorului lui Petru, trebuie să rămână în domnia lui Cristos, gândind și acționând după logica Crucii - și acest lucru nu este ușor niciodată și nici sigur. În asta trebuie să fim compacți, și suntem așa pentru că nu ne unește o idee, o strategie, ci ne unesc iubirea lui Cristos și Duhul său Sfânt. Eficacitatea slujirii noastre adusă Bisericii, Mireasa lui Cristos, depinde în mod esențial de asta, de fidelitatea noastră față de regalitatea divină a Iubirii răstignite. Pentru aceasta, pe inelul pe care astăzi vi-l înmânez, sigiliu al legământului vostru nupțial cu Biserica, este reprezentată imaginea Răstignirii. Și din același motiv culoarea hainei voastre face aluzie la sânge, simbol al vieții și al iubirii. Sângele lui Cristos pe care, conform unei iconografii antice, Maria îl adună din coasta străpunsă a Fiului mort pe cruce; și pe care apostolul Ioan îl contemplă în timp ce curge împreună cu apa, conform Scripturilor profetice.

Iubiți Frați, de aici derivă înțelepciunea noastră: sapientia Crucis. Asupra acestui lucru a reflectat profund sfântul Paul, primul care a trasat o gândire creștină organică, centrată tocmai pe paradoxul Crucii (cf. 1Cor 1,18-25; 2,1-8). În Scrisoarea către Coloseni - din care Liturgia de astăzi ne propune imnul cristologic - reflecția paulină, fecundată de harul Duhului, ajunge deja la un nivel impresionant de sinteză exprimând o concepție creștină autentică despre Dumnezeu și despre lume, despre mântuirea personală și universală; și totul este centrat pe Cristos, Stăpânul inimilor, al istoriei și al cosmosului: "Pentru că în el i-a plăcut lui Dumnezeu să facă să locuiască toată plinătatea și prin el să reconcilieze toate pentru sine, făcând pace prin sângele crucii sale, prin el, fie între cele de pe pământ, fie între cele din ceruri" (Col 1,19-20). Iubiți Frați, asta suntem chemați mereu să vestim lumii: pe Cristos "imaginea Dumnezeului nevăzut", pe Cristos "primul născut din toată creația" și "primul născut dintre cei morți", pentru ca - așa cum scrie Apostolul - "ca să fie el cel dintâi în toate" (Col 1,15.18). Primatul lui Petru și al Succesorilor săi este totalmente în slujba acestui primat al lui Isus Cristos, unic Domn; în slujba Împărăției sale, adică a Domniei sale de iubire, pentru ca ea să vină și să se răspândească, să-i reînnoiască pe oameni și lucrurile, să transforme pământul și să facă să răsară în el pacea și dreptatea.

În cadrul acestui plan, care transcende istoria și, în același timp, se revelează și se realizează în ea, are loc Biserica, "trup" pentru care Cristos este "capul" (cf. Col 1,18). În Scrisoarea către Efeseni, sfântul Paul vorbește în mod explicit despre domnia lui Cristos și o pune în raport cu Biserica. El formulează o rugăciune de laudă adusă "măreției puterii lui Dumnezeu", care l-a înviat pe Cristos și l-a constituit Stăpân universal, și conclude: "Toate le-a pus sub picioarele lui, / iar pe el l-a rânduit cap peste Biserica întreagă, / care este trupul său, / plinătatea aceluia care împlinește toate în toți" (Ef 1,22-23). Același cuvânt "plinătate", care-i revine lui Cristos, Paul îl atribuie aici Bisericii, prin participare: de faptul trupul este părtaș de plinătatea Capului. Iată, venerați Frați cardinali - și mă adresez și vouă tuturor, care împărtășiți împreună cu noi harul de a fi creștini - iată care este bucuria noastră: aceea de a participa, în Biserică, la plinătatea lui Cristos prin ascultarea Crucii, de "a avea parte la moștenirea sfinților în lumină", de a fi fost "strămutați" în împărăția Fiului lui Dumnezeu (cf. Col 1,12-13). Pentru aceasta noi trăim în veșnică aducere de mulțumire, și chiar prin încercări nu dispar bucuria și pacea pe care Cristos ni le-a lăsat, ca zălog al Împărăției sale, care este deja în mijlocul nostru, pe care o așteptăm cu credință și speranță și o pregustăm în caritate. Amin.

Benedictus PP. XVI

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat