Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În secolul al XX-lea mii de martori ai credinței au fost reduși la tăcere în mod barbar de totalitarismul de amprentă sovietică

Memoriile fără chip ale comunismului

Din arhivele cardinalului Franz König istorii de persecuție obișnuită

De Jan Mikrut

Universitatea Pontificală Gregoriana

Prin experiența formată ca responsabil al Oficiului Cauze de Beatificare al Arhidiecezei de Viena și îngrijitor al redactării noului Martirologiu al Bisericii austriece pentru anul 2000 și colaborarea cu Comitetul "Noi Martiri", care se ocupa să elaboreze statisticile martirilor creștini pentru marele Jubileu, a putut să aibă o viziune mondială a persecuțiilor din secolul al XX-lea.

La 24 iunie 2010 a fost deschisă în Arhiva Arhidiecezei de Viena "Kardinal-König-Archiv". Au fost puse la dispoziție studioșilor 2.000 de cartoane, care conțin materialul prețios referitor la viața cardinalului până în anul 1958. În afară de biblioteca privată a cardinalului au fost puse la dispoziție documente personale, fotografii și scrisori.

Secolul al XX-lea, caracterizat de marile totalitarisme - comunismul și național-socialismul - a lăsat până astăzi dovezi tangibile ale marelui curaj în credință demonstrat de numeroși martiri care, cu sângele, au demonstrat legătura lor cu Cristos și cu Biserica. Noi astăzi vom încerca să dăm un chip și un nume câtorva din acești martori reduși la tăcere cu brutalitate.

Ioan Paul al II-lea a subliniat necesitatea de a descoperi memoria martirilor și mărturia lor. Martirii creștini sunt cei care au vestit Evanghelia dându-și viața din iubire. Această mărturie a martirilor creștini trebuia să fie redescoperită din nou de Biserică tocmai acum, când secolul al XX-lea, așa de bogat în mari eroi ai credinței, se îndrepta spre sfârșit. Martirul este un mare martor al lui Cristos și, mai ales în zilele noastre, este semn vizibil al acelei iubiri care rezumă orice altă valoare. Cererea lui a fost bine primită și Bisericile naționale și ordinele călugărești au început să pregătească listele și să adune documentele încă existente despre proprii martiri.

În statisticile pregătite de Comisia noi martiri pentru Marele Jubileu al anului 2000 se numără 12.692 de martiri, împărțiți astfel: din Europa 8.670, din Asia 1.706, din Africa 746, din America de Nord și de Sud 333, din Oceania 126. Un grup deosebit este dat de cei 1.111 de martiri din Uniunea Sovietică. În statistica bătrânei Europe se numără 3.970 de preoți diecezani, 3.159 de călugări și călugărițe, 1.351 de laici, 134 de seminariști, 38 de episcopi, 2 cardinali, 13 cateheți. În total în Europa am avut 8.667 de martori ai lui Cristos. În contextul mondial printre martiri se găsesc 5.173 de preoți diecezani, 4.872 de călugări și călugărițe, 2.215 de laici, 124 de cateheți, 164 de seminariști, 122 de episcopi, 4 cardinali și 12 catecumeni.

Secolul al XX-lea a fost perioada totalitarismelor, a celor două războaie mondiale, a revoluțiilor, a genocidelor tragice și a infinitelor persecuții religioase. Între toate tragediile amintite mai sus, persecuția cea mai mare a fost bătălia organizată împotriva creștinismului de comunismul internațional. Numai Cartea neagră a comunismului, îngrijită de Stéphane Courtois, oferă o statistică provizorie de 85 de milioane de morți cauzate de totalitarismul comunist.

În Rusia trăiau de secole și alte confesiuni creștine, în afară de evrei și musulmani; dar oricine nu împărtășea noua ideologie atee a comuniștilor trebuia să fie îndepărtat cu forța din societate. Astfel se nasc așa-numitele Gulaguri, din rusescul "Direcția principală a lagărelor de muncă de corecție". Numărul de morți în Gulaguri este încă obiect de investigație: o estimare provizorie vorbește despre trei milioane. Incredibila persecuție a numeroșilor opozanți politici este foarte cunoscută și grație publicațiilor scrise chiar de deținuți, dintre care cel mai vestit a fost Aleksander Solzenicyn, care în Arhipelagul Gulag a relatat tragedia deținuților, a făcut cunoscut cuvântul Gulag și însăși existența acestor lagăre.

Biserica Ortodoxă Rusă avea în anul 1917 circa 210.000 de membri ai clerului, 100.000 de monahi și peste 110.000 de preoți diecezani. Circa 130.000 au fost împușcați în perioada 1917-1941. Din cei 300 de episcopi prezenți în anul 1917 în Rusia, 250 dintre ei au fost împușcați. Ceilalți membri ai clerului au supraviețuit în diferite închisori și lagăre de concentrare, supuși la tot soiul de persecuții. În anul 1941, în prima perioadă a războiului cu Germania, erau în libertate numai patru episcopi. Este greu de prezentat un număr precis al victimelor, conform evaluărilor numărul total oscilează între 500.000 și un milion.

Pe teritoriul Uniunii Sovietice erau și alte confesiuni creștine. Între ele catolicii de rit roman și bizantin. În anul 1917 trăiau în Rusia circa 2 milioane de catolici cu circa 1.000 de preoți și 6.400 de biserici. Catolicii romani au fost persecutați ca minoritate străină. Cea mai mare parte dintre catolicii prezenți în acest teritoriu erau cetățeni de origine poloneză. În perioada 1917-1939 au îndurat persecuții atât din motive politice cât și religioase, însă situația s-a înrăutățit după 17 septembrie 1939, când comuniștii ruși au invadat Polonia și au exterminat intellighenzija catolică. Populația de origine poloneză a fost deportată în Siberia și în Kazahstan, unde a trebuit să înceapă o viață în diaspora împreună cu alte popoare.

Iezuitul Walter Ciszek a fost arestat în anul 1941 și condamnat la muncă silnică; deportat în lagărele de muncă din Siberia a rămas acolo timp de 23 de ani, îndurând tot felul de chinuri numai datorită faptului că era preot catolic. După eliberarea sa a fost schimbat de comuniști cu doi spioni sovietici, arestați în Europa occidentală. După anul 1963 a trăit în Statele Unite până la moarte, care a avut loc în anul 1984. Memoriile sale au fost adunate în cartea With God in Russia. Cauza sa de beatificare a fost demarată în anul 1990.

După sfârșitul Celui de-al Doilea Război Mondial și căderea național-socialismului, sistemul comunist a găsit pământ fertil în Europa. Schema era bine rodată: Biserica Catolică împreună cu structurile sale reprezenta vechiul sistem de care trebuiau să se elibereze; religia a fost declasată ca instrument de manipulare din partea preoților și a instituțiilor lor. Noul sistem ateu trebuia să elibereze societatea de influența Bisericii. Marxism-leninismul devine noul sistem politico-economic. În anul 1945 armata rusă a eliberat de național-socialismul german mari teritorii din Europa: Albania, Austria, Bulgaria, Cehoslovacia, Germania, Polonia, România, Ungaria. În țările în care guvernele precedente erau național-socialiste cum ar fi Austria, Germania, Slovacia și Ungaria, Armata Roșie a intrat ca învingătoare cu dreptul de pradă de război.

Au fost foarte multe victimele acestor represalii și între acestea numeroși preoți și surori. Pentru armata rusă și reprezentanții Bisericii au fost responsabili ai tragediilor provocate de național-socialiști și pentru aceasta mulți preoți uciși în primele zile după eliberare au fost declarați dușmani periculoși ai comunismului.

Episcopii europeni - reprezentați de președinții tuturor conferințelor episcopale de pe continent, adunați la 3 octombrie 2010 la Zagreb, la 40-a sesiune plenară a Consiliului conferințelor episcopale din Europa (CCEE) - au dedicat atenție marilor episcopi din țările din blocul comunist cum ar fi Alojzije Stepinac (1898-1960) în Croația, József Mindszenty (1892-1975) în Ungaria și Stefan Wyszynski (1901-1991) în Polonia. Cardinalul Peter Erdö a citat figura cardinalului încarcerat timp de cinci ani din cauza fidelității sale față de Dumnezeu, cardinalul József Mindszenty, și pe unul din membrii Bisericii care a fost victimă a comunismului, cardinalul Stefan Wyszynski. Acești mari oameni ai Bisericii au fost gata să mărturisească fidelitatea lor până la martiriu. Cardinalul ungur a definit perioada comunismului, fără a intra în detalii, ca timp dificil și complex. Sfinții și fericiții ca Alojzije Stepinac duc în întuneric lumina lui Cristos și sunt exemplele noastre și patronii noștri cerești.

Nu mi se pare necesar să relatez aici detaliile din viața fericitului cardinal Stepinac, pentru că înainte și după beatificare au fost publicate numeroase cărți care oferă un profil biografic amplu într-o istorie complicată din punct de vedere politic cum este cea a Croației. La sfârșitul războiului, după fuga lui Ante Pavelic și a guvernului său, Stepinac a rămas la locul său la Zagreb. Comuniștii începuseră deja să persecute Biserica. În martie 1945, Biserica croată a publicat o listă de preoți uciși cu 149 de nume. Tito a încercat să-l convingă pe Stepinac să se despartă de Roma și să întemeieze o Biserică catolică independentă de Sfântul Scaun. Însă Stepinac s-a opus cu forță: "Nici un catolic, chiar și cu prețul vieții, nu poate eluda forul său suprem, Sfântul Scaun, altminteri încetează să fie catolic".

Evenimentele a doi preoți din Arhidieceza de Viena în Austria sunt iluminante ale situației: Johann Wolf (1892-1945) paroh la Kaltenleutgeben și Rudolf Frank (1902-1945) din Niedersulz aproape de Viena, amândoi uciși de armata rusă. Johann Wolf era un preot apreciat, martor orgolios al lui Cristos. După plecare nemților, populația locală a încercat să se ascundă unde putea: rușii căutau alcool și obiecte de valoare ca să le ia cu ei ca pradă de război, dar, mai ales, căutau răzbunarea pentru pierderile grave suferite în bătălie, arzând casele și ucigând civili. Și parohul Wolf a fost ucis în casa parohială împreună cu sora lui și câțiva fugari care încercau să se ascundă.

Rudolf Frank s-a străduit să apere și să ascundă femeile care sufereau violuri din partea soldaților ruși, beți: de fapt, în zona Niedersulz, în Austria de Jos, există foarte multe vii și mari crame și soldații au găsit acolo cantități foarte mari de vin. Duminică, 15 aprilie 1945, populația aștepta sosirea rușilor. Se povestea despre brutalitatea deosebită a noilor ocupanți și în mod deosebit familiile se gândeau la un loc unde să ascundă femeile. Preotul a adunat în casa parohială circa 300 de femei, sperând să poată organiza mai bine protecția. Soldații ruși au sosit la casa parohială pe 16 aprilie, însă parohul a închis ușile și a refuzat să deschidă. Un comportament de acest fel era intolerabil pentru noii stăpâni: preotul a fost bătut, dar soldații au plecat. Ziua următoare, marți 17 aprilie, s-au întors din nou și preotul din nou a blocat ușa sperând să poată proteja femeile ascunse în casa parohială, însă de data aceasta un soldat a tras de două ori și l-a rănit mortal pe paroh.

Albania a fost prima țară europeană care s-a declarat atee și a fost guvernată conform ideologiei comuniste. În anul 1967 a fost introdus în mod oficial ateismul ca fundament pentru viața societății și a fost interzisă orice formă de cult religios. Guvernul a declarat cu orgoliu că Albania a devenit primul stat ateu din lume. În noua constituție a țării, aprobată în anul 1976, la articolul 37 se afirma: "statul nu recunoaște nici o religie și susține propaganda atee pentru a imprima în persoane viziunea științifico-materialistă despre lume". Guvernul a procedat la confiscarea moscheilor, bisericilor, mănăstirilor și sinagogilor. Edificiile de cult au fost transformate în muzee sau birouri publice, depozite, cinematografe, grajduri pentru animale. Părinților le-a fost interzis să le dea copiilor nume cu referințe religioase. După aceea, au fost uciși la Tirana primii doi preoți, Lazër Shantoja și Mark Gjani. În anul 1947 a fost ucis la Scutari iezuitul Ndoc Saraci. După un an, în anul 1948, au fost împușcați episcopii Gjergj Volaj și Frano Gjini și, în anul 1949, după torturi teribile, a murit în închisoare arhiepiscopul de Tirana-Durrës Vincenz Nikollë Prennushi. A lovi dur comunitatea catolică însemna a șterge lunga și toleranta tradiție a țării pentru a face loc noii și agresivei ideologii comuniste. În Albania au fost uciși 5 episcopi, 60 de preoți, 30 de călugări franciscani, 13 iezuiți, 10 seminariști și 8 surori. Lista încă nu este completă, lipsesc martirii laici uciși în timpul perioadei comuniste.

Între figurile marcante ale rezistenței religioase trebuie amintit în primul rând curajosul părinte Mikel Koliqi (1902-1997), creat cardinal de Ioan Paul al II-lea în anul 1994. Părintele Mikel Koliqi a fost condamnat la muncă silnică deja în anul 1945, cu acuza banală că asculta posturi de radio străine.

În România numeroși episcopi, călugări și preoți au fost arestați de poliția secretă și mulți laici au fost închiși în lagărele de muncă. Ca exemplu de persecuție amintesc viața Monseniorului Anton Durcovici (1888-1951), episcop eroic al Diecezei de Iași în România la granița cu Republica Moldova. În anul 1948, Biserica Romano-Catolică din România era organizată în cinci dieceze, 694 de parohii, 1.225 de biserici și 835 de preoți. Biserica Greco-Catolică avea cinci dieceze, 2.536 de biserici, 1.788 de preoți. Conviețuirea pașnică a diferitelor naționalități și culturi care de secole trăiau în pace și toleranță a fost dintr-o dată distrusă de noul sistem politic de după război. Comuniștii, ca principiu, nu voiau să împartă puterea cu nici un alt grup politic sau religios. Deja de la început organizațiile religioase erau obiect al unei persecuții organizate din partea guvernului comunist. Sute de preoți au fost arestați și apoi duși în lagărele de muncă silnică, unde, maltratați, mulți mureau în scurt timp. La 26 iunie 1949 Durcovici a fost arestat în timp ce călătorea într-un tramvai împreună cu un alt preot, Rafael Friedrich. În acea perioadă au fost arestați toți cei cinci episcopi și Biserica a rămas fără conducători, în afară de câțiva preoți aflați încă în libertate. Episcopul a trebuit să îndure maltratări teribile, privat de hrană și în izolare totală, fără baie. Pentru a-l face să sufere și mai mult, milițienii i-au luat hainele. Un preot prizonier, care se ocupa de curățenia de pe coridor, a putut să se apropie de ușa celulei fără a provoca suspiciuni și să spună câteva cuvinte în șoaptă episcopului său. El a recunoscut vocea sa și l-a informat în limba latină, necunoscută de milițieni, că suferea mult și că de acum era aproape de moarte din cauza foamei și a rănilor; întins pe paviment printre mizerie și excremente, pentru el nu mai era posibil să se miște. La sfârșitul colocviului foarte scurt i-a cerut preotului prizonier să-i dea dezlegarea de păcate în caz de moarte precum și binecuvântarea sa. Probabil că deja la 10 decembrie curajosul episcop și martir Anton Durcovici a murit în celula sa.

Conform informațiilor furnizate de studioșii români, în perioada care a urmat după Al Doilea Război Mondial, din cei circa 3.331 de preoți catolici, de ambele rituri, au fost uciși circa 1.405.

În Slovenia istoria a avut același parcurs. Anton Vovk (1900-1963) a fost numit episcop (și apoi arhiepiscop) de Ljubljana la 26 noiembrie 1959. Ioan al XXIII-lea l-a definit "martir al secolului al XX-lea". După Al Doilea Război Mondial episcopi, preoți și credincioși au suferit o represiune dură. La sfârșitul războiului circa 300 de preoți și călugări sloveni au fost expulzați de partidul comunist. Unii au fost uciși fără proces, alții au fost condamnați de tribunalele populare fără nici un motiv, adesea au îndurat ani lungi de închisoare. Numai în mai 1945 au fost arestați 50 de preoți. În anii 1945-1961 au fost condamnați fără proces 425 de preoți. Statul comunist a redus drastic libertatea de cult și a interzis orice activitate în afara parohiilor.

Episcopul Anton Vovk era obișnuit să călătorească în mijloacele publice, însoțit, din motive de siguranță, de alți preoți. Și la 20 ianuarie 1952 călătorea în compania altor persoane de la Ljubljana la Nové Mesto pentru binecuvântarea orgii din biserica parohială din Stopice. În același tren erau și agenți ai poliției, care proiectaseră un atentat împotriva lui. Imediat ce trenul a intrat într-un tunel, pe hainele episcopului a fost aruncat un lichid urât mirositor și inflamabil. La gara din Nové Mesto episcopul a coborât din tren, dar imediat a fost asaltat de un grup de persoane care l-au constrâns să urce din nou, însă nu înainte de a fi aruncat benzină pe haina sa și de a fi dat foc. Mulțimea, în loc să intervină în ajutorul lui, striga cu furie: "arzi diavolule, crapă diavolule!". Nici poliția n-a intervenit.

Episcopul nu și-a pierdut sângele rece și s-a eliberat de hainele care erau în flăcări. Focul i-a provocat răni grave pe față și pe gât, unde colarul de plastic i-a făcut o cicatrice care i-a rămas toată viața. Când flăcările s-au stins, un polițist l-a însoțit în clădirea apropiată a gării, unde din nou a fost agresat de un grup de activiști comuniști. Cu scuza de a îndeplini formalitățile, a fost întârziată intervenția medicului. Dus în sfârșit la spital a fost tratat sumar și retrimis imediat la Ljubljana cu primul tren disponibil. După o boală gravă, arhiepiscopul Anton Vovk a murit la 7 iulie 1963. Investigația diecezană a cauzei de beatificare s-a încheiat la 12 octombrie 2007 și la 26 octombrie documentele au fost duse în Vatican.

Una din cele mai mari dorințe nerealizate a lui Ioan Paul al II-lea a fost aceea de a putea vizita Rusia, însă a reușit să viziteze numai câteva țări din destrămata Uniune Sovietică. Vizita în Ucraina a fost o ocazie pentru a se ruga împreună cu un milion de credincioși, dar și pentru a comemora, în acea zi de 27 iunie 2001, sacrificiul a 27 de martiri, dintre care 9 episcopi, preoți și laici ridicați la gloria altarelor. Persecuțiile din Ucraina încep cu sosirea Armatei Roșii, în martie 1944. Arhiepiscopul Andrej Szeptickyi, deja bătrân și bolnav, a murit la 1 noiembrie 1944. Comuniștii, încă în ultimele zile ale războiului, i-au arestat pe toți episcopii greco-catolici de pe teritoriul național. Destinul lor a fost marcat de numeroase încarcerări, procese farse sau inexistente, izolare totală în lagărele de muncă, departe de comunitățile lor. Fericitul episcop de Mukachevo, Theodore Romzha (1914-1947) a fost cel mai tânăr episcop din Biserica Greco-Catolică. În anul 1946, statul sovietic a încorporat diecezele greco-catolice în Patriarhia Ortodoxă de Moscova. Numai Dieceza greco-catolică de Mukachevo mai funcționa. Serviciile secrete căutau de mult timp un mod pentru a-l ucide pe episcopul Theodore Romzha. În Uniunea Sovietică preoții nu aveau dreptul să se meargă dintr-un loc în altul fără autorizația miliției, astfel și episcopul a cerut o permisiune pentru a vizita o parohie. Această informație a fost folosită de persecutori pentru a organiza un fals accident rutier și a-l ucide pe episcop fără a trezi suspiciuni, temându-se de o reacție a populației. La 27 octombrie 1947 automobilul episcopului a fost lovit de un camion mare însă episcopul, văzându-i pe atentatorii înarmați cu răngi de fier, deși era rănit, a reușit să fugă și a fost internat în condiții foarte grave în spitalul din Mukachevo. Cu trecerea zilelor condițiile lui se îmbunătățeau. Însă o infirmieră, la 1 noiembrie 1947, l-a ucis otrăvindu-l cu curara. La 27 iunie 2001, Theodore Romzha a fost proclamat fericit de Ioan Paul al II-lea la Leopoli.

Viața lui Josyf Ivanovyc Slipyj ilustrează foarte bine situația ucraineană. La 22 decembrie 1939 a fost consacrat arhiepiscop cu drept de succesiune, a devenit conducătorul Bisericii Catolice Ucrainene la 1 noiembrie 1944. Slipyj a fost arestat la 11 aprilie 1945. După un proces fals în anul 1946, a fost condamnat pentru activitate antisovietică la opt ani de închisoare, pe care i-a făcut în diferite Gulaguri. În anul 1954 a fost dus din nou în Siberia, de data aceasta pentru patru pani. În anul 1959 a suportat un al doilea proces și o nouă condamnare, de data aceasta la șapte ani de Gulag. A fost numit cardinal in pectore încă din anul 1960 și la 22 februarie 1965 arhiepiscop major de către Paul al VI-lea. Slipyj a murit la 7 septembrie 1984.

Și în Ungaria sosirea Armatei Roșii a însemnat începutul persecuțiilor. Sacrificiul episcopului de Gyor, Vilmos Apor, și lupta pentru drepturile umane făcută de József Mindszenty, sunt numai cele două exemple cele mai cunoscute. Ruptura de Sfântul Scaun s-a consumat la 4 aprilie 1945, cu plecarea nunțiului, Monseniorul Angelo Rotta de la Budapesta. Comuniștii ruși au dus în Ungaria un grup de comuniști unguri, pregătiți la Moscova, cu misiunea de a prelua puterea politică în țară. Biserica Catolică din Ungaria a fost declarată o organizație contrară intereselor sovieticilor. În anul 1948 a fost proclamată separarea între stat și Biserică și preoții au trebuit să restrângă activitățile lor în interiorul bisericilor. Partidul comunist ungar dorea cu toate mijloacele înainte de toate să răspândească ideologia materialistă printre tineri și clasa muncitoare.

Pius al XII-lea l-a numit, la 15 septembrie 1945, pe József Mindszenty nou arhiepiscop de Esztergom. Mindszenty s-a angajat să apere pozițiile Bisericii, drepturile sale și stabilitatea instituțiilor sale fără compromisuri politice. Noua putere a intensificat campania defăimătoare împotriva lui Mindszenty și a Bisericii Catolice. Comuniștii sperau să-l facă pe Mindszenty să plece din Ungaria, cu ajutorul Vaticanului. Dat fiind faptul că aceste tentative au eșuat, au decis să-l aresteze la Esztergom la 26 decembrie 1948. Într-un proces fals, la 8 februarie 1949, a fost condamnat la închisoare pe viață, dar a fost eliberat în timpul revoluției din anul 1956. La 4 noiembrie 1956 s-a refugiat în ambasada americană, unde a rămas până în anul 1971, când i s-a permis să meargă la Viena. În tratative a avut un rol important arhiepiscopul de Viena, cardinalul Franz König.

Vilmos Apor s-a născut la 29 februarie 1892 la Alba Iulia. În anul 1894 familia s-a mutat la Viena unde Vilmos a frecventat școala; după aceea și-a completat studiile în Ungaria și Austria. La 24 august 1915 a fost hirotonit preot. În august 1918 a fost numit paroh de Gyula: avea 26 de ani și a fost cel mai tânăr paroh din Ungaria. Consacrat episcop la 24 februarie, a luat în posesie canonică dieceza la 2 martie 1941. În același an Ungaria a intrat în război alături de Germania. Când în Ungaria au fost introduse legile rasiale, Apor a luat poziție în favoarea victimelor nedreptății și a încercat tot ce i-a stat în putere să-i protejeze pe locuitorii din dieceza sa. La 19 martie 1944, când trupele germane au invadat Ungaria, Apor a condamnat în catedrală rasismul antiebraic. S-a opus, într-o scrisoare din 28 mai 1944, adresată ministrului de interne, construirii unui ghetou la Gyor, deși știa consecințele cu care se va întâlni. Fiind începută deportarea în masă, a creat grupuri de ajutor de-a lungul parcursului convoaielor, salvând de la moarte mii de evrei. Între timp înaintarea Armatei Roșii era precedată de știri cutremurătoare cu privire la comportamentul soldaților. El a deschis palatul său pentru toți cei care căutau refugiu.

La Crăciunul din anul 1944, trupele sovietice au început invazia, violând femei și ucigând pe toți cei care se opuneau. La 28 martie 1945, în Miercurea Sfântă, Apor a ieșit în întâmpinarea primilor soldați ruși: i-a primit cu calm declarând că toți cei care se găseau în castel erau puși sub protecția lui. Nu s-a îndepărtat de la intrare și a vegheat zi și noapte pentru a-i proteja pe cei trei sute de refugiați. Către seara de Vinerea Sfântă s-au prezentat la intrarea în subsoluri câțiva soldați ruși, conduși de un maior, și au încercat să târască afară fetele. Episcopul s-a opus și soldații au tras, lovindu-l cu trei gloanțe. A fost transportat imediat la spital unde, în pofida operației, la 2 aprilie 1945 a murit. La 9 noiembrie 1997, Vilmos Apor a fost proclamat fericit de papa Ioan Paul al II-lea.

Istoria Poloniei este din totdeauna legată de istoria creștinismului. Biserica și națiunea au trebuit adesea să demonstreze forța lor împotriva destinului tragic din ultimele secole. Poziția geografică între Germania la vest și Rusia la est a determinat adesea istoria dificilă a țării. Sistemul comunist propagat de ruși nu a găsit pământ fertil, în pofida marilor eforturi și persecuții de tot soiul.

În anul 1944 cu Armata Roșie a fost instaurat de Moscova un guvern polonez comunist, impus de Stalin. Când au sosit soldații ruși nu mai era salvare pentru toți cei care nu împărtășeau acea viziune a societății, fie ei persoane sau instituții. După tragedia de la Katyn, unde au murit 22.000 de oficiali polonezi, uciși de serviciile secrete din ordinul lui Stalin, numai un grup mic din societatea poloneză a urat bun-venit soldaților ruși, care au eliberat țara de naționaliștii germani. După milioane de morți în lagărele de concentrare de pe teritoriul polonez - organizate de Berlin în centrul geografic al noului Reich pentru a economisi costurile pentru eliminarea celor pe care Adolf Hitler le considera popoare fără drept la viață - se trecea acum la sistemul criminal al Uniunii Sovietice, cu mii de lagăre de concentrare foarte funcționale și după Al Doilea Război Mondial. În timp ce la Nürnberg Uniunea Sovietică condamna crimele de război comise de Germania, milioane de persoane trăiau și lucrau în condiții inumane în numeroasele Gulaguri din Siberia.

De la începutul, în afară de intellighenzija din țară, Biserica Catolică împreună cu preoții săi constituia un obiectiv primar al puterii comuniste. Aceștia, abia întorși dintr-un lagăr de concentrare special de la Dachau în Germania, au trebuit să îndure alte acte de violență din partea noului guvern. Nu toți reprezentanții Bisericii au avut curajul de a mai rezista. Din cercetările recente ale istoricilor reiese că nu toți au avut un comportament eroic asemenea lui Stanislaw Suchowolec, un preot de 31 de ani, bătut de agenții secreți și apoi sufocat în casa lui, căreia cineva într-o noapte din anul 1989 i-a dat foc. Sau asemenea lui Stefan Niedzielak, un preot de 75 de ani, răpit și ucis brutal la Varșovia. Un exemplu deosebit de fidelitate și curaj este cel demonstrat de un tânăr preot, Jerzy Popieluszko, sechestrat de agenții din serviciile secrete ale statului, torturat și în sfârșit aruncat în Vistula în anul 1984. Lista preoților polonezi persecutați de serviciile secrete ale ministerului de interne este lungă, deși adevăratul număr de persoane discriminate probabil că nu se va ști niciodată: vor rămâne în memorie numai personajele mai vestite sau cele ucise in odium fidei.

Marii protagoniști ai Bisericii în acea perioadă dificilă au fost cardinalii Stefan Wyszynski la Varșovia și viitorul papă, Karol Wojtyla, la Cracovia. Aparatul de stat, pus în mișcare pentru a controla și a frâna activitățile Bisericii, se arată astăzi, după cunoașterea atâtor detalii, cu adevărat impresionantă. Câteva aspecte noi le putem cunoaște din documentele procesului diecezan de beatificare a lui Popieluszko. Pentru un timp îndelungat poliția secretă a pregătit un raport zilnic despre starea activităților Bisericii. Aceste rapoarte ajungeau pe mesele celor mai importante personaje din țară, cum ar fi generalul Wojciech Jaruzelski și membrii comitetului central al Partidului Comunist Polonez și ai guvernului. Asupririle împotriva Bisericii Catolice sunt sistematizate cu o lege din anul 1962. Tot în acest an Stefan Wyszynski, împreună cu alți episcopi polonezi, a publicat o importantă scrisoare pastorală împotriva ateismului. Din august 1980, Popieluszko a devenit un lider al mișcării muncitorilor Solidarnosc, colaborând cu numeroși opozanți ai guvernului polonez și în același moment un adversar al guvernului. Foarte repede cuvintele lui au devenit populare și adesea repetate în diferite ocazii sindicale: "pentru a rămâne un om liber trebuie să trăiești în adevăr. Nu ne putem lăsa conduși de minciună".

Popieluszko a desfășurat în această perioadă dificilă pentru întreaga mișcare Solidarnosc o amplă operă de susținere materială și spirituală a muncitorilor și s-a menținut în contact strâns cu intelectualii din opoziție și cu structurile clandestine din Solidarnosc. Autoritățile politice din Polonia se temeau de influența lui și au devenit tot mai frecvente protestele la Curie și la noul primat al Poloniei, arhiepiscopul de Varșovia Józef Glemp.

La telejurnalul din ziua de 20 octombrie toată Polonia a aflat în mod oficial, grație știrilor relatate de câțiva opozanți bine informați, că părintele Popieluszko a fost răpit. În biserica "Sfântul Stanislav" din Varșovia, unde locuia preotul, au venit mii de persoane ca să se roage pentru libertatea lui. Încă nu se știa că preotul deja fusese ucis și că trupul lui era pe fundul lacului apropiat la Wloclawek. La 30 octombrie aceeași televiziune poloneză a difuzat știrea găsirii trupului părintelui Popieluszko.

Cardinalul Joseph Ratzinger a vizitat mormântul lui la Varșovia, pe câmpia verde de lângă biserica "Sfântul Stanislav Kostka", la 25 mai 2002. În cartea care adună frazele lăsate de persoanele care vizitează mormântul eroicului preot, Ratzinger a scris în italiană următoarele cuvinte: "Domnul să binecuvânteze Polonia, dând preoți cu spiritul evanghelic al lui Popieluszko". Din anul 1984 circa optsprezece milioane de pelerini au mers să se roage la acel mormânt.

Procesul de beatificare a părintelui Jerzy Popieluszko a fost deschis la 8 februarie 1997 la Varșovia. Faza diecezană a durat 4 ani și au fost adunate numeroase documente și interogați 44 de martori. La 3 mai 2001 a început în Vatican procesul super martyrio. La 19 decembrie 2009 Pontiful a semnat decretul martiriului Slujitorului lui Dumnezeu preotul Jerzy Popieluszko. Beatificarea a fost celebrată la Varșovia, în piața centrală a orașului, la 6 iunie 2010. Noile generații de tineri catolici din întreaga lume vor cunoaște martiriul său făcut de comuniști.

Biserica nu numai că a supraviețuit după persecuțiile sângeroase făcute de regimul comunist, ci, grație sângelui martirilor, a fost întărită pentru a înfrunta cu vigoare reînnoită secolul al XXI-lea. Uneori persecutorii au putut să-i elimine glasul, dar niciodată memoria. Și memoria transmisă din gură în gură devine istorie, și istoria adesea dă dreptate celor persecutați. Sunt bărbați și femei, bătrâni și copii, laici și preoți, căsătorite și consacrate, țari și țărani. Fiecare cu un nume care trebuie ținut minte. Pentru este de datoria fiecărui creștin să comemoreze, și nu numai frângerea pâinii, care este Trupul lui Cristos, ci și frângerea acelui trup mistic, care este Biserica.

(După L'Osservatore romano, 29-30 noiembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat