|
Pelerin pe urmele lui Isus și ale Mariei (I) Aflată în Țara Sfântă, pe urmele lui Isus și ale Mariei, în cadrul pelerinajului organizat, în perioada 5-12 octombrie 2010, de Oficiul pentru Pelerinaje în colaborare cu Oficiul pentru Pastorația Sanitară al Diecezei Romano-Catolice de Iași, una dintre participante, dr. Ecaterina Hanganu, a trimis o primă corespondență electronică. 1. Ziua Stelei Dacă ar fi să alegem un cuvânt care să exprime cu adevărat sensul pelerinajului, acel cuvânt ar fi: "aici". Și adăugăm, nu în glumă, ci cu uimirea dintotdeauna a începutului, - "aici și acum" - fiindcă lucrurile se petrec chiar așa. Dar să începem cu... începutul. Ce poate fi mai descurajant pentru o călătorie decât s-o începi sub semnul nopții și al ploii?! Numai că întotdeauna, deasupra norilor - nu, nu e soarele, cum spune dictonul - fiindcă din aeroportul Otopeni am plecat spre Țara Sfântă, noaptea - așa că deasupra norilor era tot cerul senin, dar cu puzderia lui de stele. Și cum nimic din universul lui Dumnezeu nu e "întâmplare", ploaia deasă și rece se transformase acolo, jos, într-o potecă iute de fire lungi și argintii, care oglindea stelele. Și ca niciodată, stelele erau la orizontul de aripă al avionului, iar în zare se arcuia strălucitoare constelația căreia românii îi spun "tronul lui Dumnezeu"1. Fiindcă cele șapte zile cât durează pelerinajul repetă pentru fiecare dintre noi, într-un mod mistic, cele șapte zile ale creației. Ziua Stelei - așa s-ar putea numi ziua cea dintâi a pelerinajului. Ghidul precizează vizitarea Bazilicii Nașterii Lui Isus, Câmpul păstorilor, Biserica Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul, Biserica Vizitei Sfintei Fecioare Maria la verișoara sa, Elisabeta. Dar reperele stricte și aparent aride relevă o minune pe care trebuie s-o trăiești, fiindcă niciodată cuvintele nu o vor putea cuprinde: minunea de a fi "aici și acum" cu Dumnezeu făcut om, adică sărbătoarea Crăciunului de dincolo de timp și spațiu: Crăciunul trăit din perspectiva lui Dumnezeu, dar în familia lui, cea omeneasca. Sau, cum spune un colind vechi românesc: "Domnu' nost' Isus Cristos / Pe Adam l-a făcut frumos" - și nu e nici un anacronism aici, fiindcă Tatăl, Fiul și Sfântul Duh chiar că l-au făcut frumos pe Adam, numai că Fiul a trebuit să mai vină o dată, ca să-l facă iarăși, frumos. Și ca o prefigurare a ceea ce încercăm noi să pătrundem cu ochii, sufletul și timpul nostru "cel iute curgător", iată că priveliștea aeriana a luminilor multicolore de pe țărmul Turciei, apoi al Insulei Cipru și al Tel-Avivului alcătuia în noapte un incredibil brad de Crăciun pentru cei care sărbătoresc și pentru cei care așteaptă încă să sărbătorească nașterea celui care deja s-a născut. Steaua cerului, figurată în lumina filtrată de niciunde în Capela păstorilor, steaua de argint din Bazilica Nașterii, steaua de marmură din Biserica Nașterii Înaintemergătorului și cerul de deasupra tuturor ploilor, nopții, frigului, întunericului, disperării omenești îmbrățișând tronul stelar al lui Dumnezeu - iată reperele de suflet ale bucuriei neîntinate de nimic și nimeni: "O, ce veste minunată". Colindul s-a cântat la sosire, s-a cântat în autocar, dar mai ales a alcătuit, împreună cu toate celelalte cântece de Crăciun, fundalul sonor al uluirii noastre când - surpriză ! - a fost celebrată sfânta Liturghie lângă Steaua Nașterii. Ce altă Liturghie, decât aceea a Crăciunului?! Nu a Crăciunului calendaristic, evident, ci a Crăciunului dintotdeauna, pentru ca și în inimile noastre "să se nască / și să crească" el. Și nu întâmplător, la Biserica Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul, prima dintre plăcile care, folosind textul "Benedictus", îl binecuvântează pe Domnul prin gura profetului Zaharia, este scrisă în limba română - fiindcă sărbătoarea Crăciunului este a frumuseții blânde, care trece cu blândețe și iubire peste toate durerile, care "nu strigă în piețe" și nici "nu se bate cu pumnii în piept", fiindcă are înțelepciunea lui Dumnezeu și asta-i e de ajuns. Și poate că am uitat sau am fost făcuți să uităm că acestui tip de blândețe care învinge toate adversitățile tocmai fiindcă e... blajină și plină de iubire, în limba română veche se numește... "moldova", iar alte limbi folosesc rădăcina "mold" pentru familia de cuvinte care înseamnă "rugăciune". Și cum întotdeauna între spațiul exterior și spațiul de suflet există o tainică legătură care se împlinește în inima lui Dumnezeu, sfânta Liturghie în "Spațiul Stelei" a fost celebrată de moldoveni, adică de "oamenii rugăciunii" dintotdeauna: celebrant principal, căruia i-a aparținut și cuvântul de învățătură: pr. Mihai Budău; concelebranți: pr. Cristian Vacaru, pr. decan Isidor Dâscă, pr. Francisc Vernică, pr. Alois Moraru, pr. Daniel Anton Lucaci și pr. Petrică Boroș. Iar susținerea întregii activități, pentru toate cele șapte zile ale "Creației" noastre, îi aparține - din Israel - neobositului pr. Cristian Vacaru, tot moldovean (pentru care probabil s-a inventat cândva cuvântul "entuziast" - fiindcă exact asta este: în Dumnezeu, omul lui Dumnezeu), iar din Dieceza de Iași, pr. Mihai Budău. Și astfel au început clipele "chemării noastre". Fiindcă, așa cum spune cartea Pe urmele lui Isus și ale Mariei - Ghidul pelerinului, editată de pr. Cristian Vacaru pentru Oficiul Pelerinaje al Episcopiei Romano-Catolice de Iași: "Pelerinajul în Țara Sfântă e un har și un privilegiu" - e o chemare, nu un capriciu. E chemarea Stelei, "care are drept punct final, Cerul". 2. Ziua Trecerii Cum altfel s-ar putea începe mai bine cea de a doua zi a pelerinajului "Pe urmele lui Isus și ale Mariei" decât cu sfânta Liturghie? Vi se pare obișnuit ca pelerinii să-și înceapă ziua astfel. Așa și este. Numai că, de data aceasta, jertfa euharistică a fost oferită chiar în Grota Nașterii, atunci când primele raze ale soarelui atingeau pământul - celebrant principal fiind pr. Alois Moraru. Și, în timp ce, pe cerul înalt și senin, stelele păleau una câte una în lumina soarelui - în grotă, Steaua de argint lumina pentru totdeauna în suflet, în corp și în cosmos, fiindcă ea însăși îmbrățișa Soarele care se născuse acolo - adevăratul "Sol Invictus" - soarele neînfrânt. În Israel soarele răsare repede, iar întunericul cade la fel de repede, ca o lespede grea și rece, pe care gălăgia, sclipirea de o clipă și mirosurile orientale ale bazarelor, zgomotul străzii sau iluminația "turistică" nu pot s-o înlăture. Și nici strălucirea demult apusă a istoriei - care lasă nu lumină în urmă, ci doar gustul amar al trecerii tuturor celor omenești. Iată de ce ziua a doua a pelerinajului a urmărit semnele victoriei Soarelui nostru, Isus Cristos: și dacă cele șapte zile ale pelerinajului nostru sunt, într-un mod mistic, cele șapte zile ale creației noastre, această a doua zi e creația noastră întru izbânda luminii. Aveam să pășim astfel, într-o singură zi, de la nașterea lui Isus până la moartea sa, de la prezența copilului fericit, frumos și cucernic lângă duioasa sa mamă (Biserica "Sfânta Ana"), până la moartea ei - și "numele Fecioarei era Maria". Și am putea numi această zi - "Ziua Trecerii". O trecere absolut necesară pentru ca esențialul să iasă la iveală și să rămână pentru totdeauna: Mântuirea. De fapt, trei sunt "trecerile" în istoria sfântă: trecerea îngerului morții care l-a determinat pe faraon să permită plecarea evreilor; trecerea Mării Roșii și implicit, trecerea lor de la sclavie la libertate. Paștele Vechiului Testament e trecerea spre libertate prin încrederea în Dumnezeu . Paștele Noului Testament înseamnă tot eliberarea de sclavie: de fapt, eliberarea din cea mai cumplită sclavie: a păcatului, a fricii și a morții. Și aceasta înseamnă, implicit, restituirea adevăratei demnități omului - fiindcă nimic nu e mai trist și umilitor pentru om decât frica de moarte. Dar pentru asta, a fost nevoie de Calvar. În Biserica Biciuirii, vitraliile nu au cer: aripile laterale sunt ocupate până sus de cei pe care Isus îi hrănise, îi vindecase, le înviase morții și-i scăpase de frica morții, iar acum se înghesuiau să-l condamne - în timp ce deasupra lui Isus însuși, legat la stâlpul biciuirii, se învălătucește ura lor în fâșii lungi, alburii, acolo unde ar fi trebuit să fie cerul - dar cerul tuturor păcatelor luând forma de șerpi - nici nu se mai numește "cer", ci altfel. Sus însă, în cupolă, printre spinii coroanei sale, scânteiază cerul adevărat, care se strecoară prin stelele cu opt colțuri - fiindcă lumina avea să vină, veșnică, numai de la cruce. Despre Sfântul Mormânt nu se cade să vorbim. Despre Bazilica Sfântului Mormânt însă, da. E copleșitor un lucru: coloanele în stil corintic, atât de zvelte în lumea care le-a închipuit - aceea a Greciei antice, sunt aici, în bazilică, grele, apăsătoare ca și cum întreaga forță a creației se scurge în pământ, iar omului nu-i mai rămâne decât să urmeze, irevocabil, același drum. Și totuși, e suficient să înalți privirea: lumina se revarsă, lumina se înalță, lumina te înalță și înălțimea aceea nebănuită, la care crezi că nu vei ajunge niciodată, se face deodată pentru tine scară și drum lin și avânt de suflet și mai presus de toate, certitudine. Este. Există. Există pentru tine. Aici și acum. Pentru toți laolaltă și pentru fiecare în parte. Și există numai și numai pentru tine, copleșitoarea iubire care transformă materia în ceea ce a fost de la început: lumină. De altfel, totul nu e decât transformare în lumină și fiindcă lumina e viața, din fiecare amprentă de durere se înalță viața însăși - fiindcă acestea sunt urmele lui Isus și ale Mariei: durerea care se transformă în viață nesfârșită. Și la această "alchimie spirituală" suntem chemați fiecare dintre noi. Dar pentru asta, e nevoie de un singur lucru: inima noastră, deschisa și plină de iubire in toate zilele vieții - "o inima de carne" adică, nu una împietrită, "ca la Meriba". Iar în structura Bisericii lui Dumnezeu, pietrele înseși sunt vii - de asta, revenind la începuturi, în Biserica "Sf. Ana", totul este asimetric, așa cum suntem și noi, oamenii, atât de diferiți. Poate că acesta e unul din secretele acusticii desăvârșite a construcției. Iar lucrurile au fost gândite astfel pentru ca să ne amintim că iubirea, încrederea și sunetul creează. Acesta e cuvântul făcut om. Și el însuși l-a învățat pe om să se roage, adică să creeze la rândul lui, realitatea conformă planului divin. În Biserica "Tatăl Nostru", construită deasupra grotei unde Isus i-a învățat pe ucenici să se roage, există plăci mari cu această rugăciune scrisă în 135 de dialecte și limbi ale întregului pământ. În chiar interiorul bisericii, la dreapta altarului, rugăciunea este scrisă în limba româna. Lângă placă, lateral, se află o cruce de lemn, iar la piciorul ei este înnodat tricolorul românesc. Poate ca să ne amintească și nouă, încă o dată, că nimeni, nicicând nu-i uitat și nici părăsit. Cu o singură condiție: aceea care este înscrisă pe icoana de altar: "Isuse, mă încred în tine". Iar sfânta liturghie de seară s-a celebrat în Bazilica Agoniei Lui Isus, din Grădina Măslinilor - chiar în fața pietrei pe care Isus a asudat sânge. Celebrant principal, care a ținut și cuvântul de învățătură, a fost pr. Isidor Dâscă. Și aceasta ca să ne amintim cu ce preț am fost mântuii și că, dacă însuși Isus a avut nevoie de mângâierea Tatălui, atunci pietrele vii ale Bisericii sale se împărtășesc și se susțin din aceeași mângâiere, iar coeziunea lor e aceea a sângelui - a sângelui lui Isus - ca într-o unică, mare, armonioasă și veșnică familie. 3. Ziua Paștelui nostru Ziua a treia a pelerinajului ar putea fi numită "Paștele nostru". Dar pentru creștin, fiecare sfântă Liturghie e Paștele. Și totuși, aici, pe dalele de piatră striate orizontal ca să nu alunece caii cuceritorilor romani, sau pe pragul de piatră al bisericilor în care pașii pelerinilor au săpat atât de adânc, încât ești nevoit să pui piciorul negreșit în aceeași urmă, sau în locurile care păstrează de 2000 de ani aceleași nume pe care le auzim în Sfânta Scriptură2 - aici și acum, Paștele e cu adevărat în fiecare zi. Sau - ar putea fi. Intrând în revărsatul zorilor pe Calea Crucii, pentru ca peste fila cea mai sfâșietoare a istoriei sfinte să se reverse numai Soarele neînfrânt (și nu miresmele, mirosurile și uneori chiar miasmele, beția de culori, kitsch-urile cu iz religios, larma plictisită, frântă și agresiv-interesată a tuturor fraților noștri întru Domnul) - așadar, în tăcerea senină a dimineții, rugăciunile noastre se înscriau într-un timp de dincolo de timp. Așa încât, firesc, sfânta Liturghie a fost celebrată chiar în capela de lângă Sfântul Mormânt - celebrant principal, care a ținut și cuvântul de învățătură, fiind pr. Francisc Vernică. Și la fel de firesc, Liturghia a început cu "Cristos a Înviat!" Pentru ca mai apoi, în cursul întregii zile, să ne amintim ceea ce, de fapt, niciodată nu se uită: mai întâi, Mama: la stațiunea I a Căii Crucii, placa stradală menționează: "Via Delarosa" -( și nu "Via Dolorosa", cum ne-am fi așteptat), fiindcă e firesc ca începutul tuturor durerilor s-o amintească pe Maica durerii, - "trandafirul tainic", martiră în inimă - iar Calea Crucii Fiului ei să fie și Calea Durerii ei. Iar la sfârșitul zilei, în lumina tremurătoare a lumânărilor, sub bolțile joase, care amplificau parcă jalea tuturor despărțirilor, a fost la fel de firesc să recităm ca la un priveghi de pe meleagurile noastre, rozariul - în Biserica Adormirea Maicii Domnului. Acolo, statuia în mărime naturală a Sfintei Fecioare, în întregime din abanos, cu fața și mâinile din fildeș alb-galbui, se odihnea în somnul morții înainte de a fi ridicată cu trupul la cer. Și iarăși, amintirea mormântului gol. Trei sunt mormintele goale din Istoria sfântă - preciza pr. Cristian Vacaru - ghid neobosit și enciclopedic, riguros și entuziast - desăvârșit administrator al timpului nostru. Acele trei morminte goale sunt: al Mântuitorului; al Maicii sale preasfinte și al lui Lazăr - pe acesta din urmă l-am vizitat astăzi. Și un amănunt ciudat: mozaicurile uluitoare din Biserica mormântului lui Lazăr din Betania sunt mărginite la partea superioară și inferioară de o bandă albastră pe care este înscris... modelul grecesc caracteristic, alcătuit din două dreptunghiuri întrepătrunse, ca o cale fără de sfârșit: cele două dreptunghiuri au sensul reciproc invers și reprezintă viața umană (+/-) derulându-se la infinit în albastrul cerului; în Biserica Adormirii Maicii Domnului, aceeași bordură nu are decât un singur tip de dreptunghi, fiindcă stăpânirea vieții nesfârșite nu-i aparține ei, ci Fiului; Și iarăși, locul unde Isus a fost încarcerat noaptea, înainte de judecată - iar Petru s-a lepădat de el de trei ori - Biserica Sancti Petri in Gallicantu - iar cocoșul de pe turla bisericii nu e o giruetă, ci imaginea deșteptării fiecăruia dintre noi, din adormirea uitării, fricii și nepăsării - sub razele Soarelui veșnic. Dar mai înainte de aceasta am fost invitați "să ascultăm pustiul" , ca să ne trezim inima la glasul lui Dumnezeu și să putem vedea mai apoi, pe peretele cisternei transformată în închisoare, amprenta lui Isus, rugându-se în noaptea dinaintea morții. Și poate că, în Cenacol, a fost mai dificil să auzim glasul lui din cauza mulțimii de glasuri care se rugau în toate limbile pământului în acel loc, dar se pare că tot așa a fost la Pogorârea Duhului Sfânt "in illo tempore". Iar binecuvântarea a venit și asupra noastră, nu numai în duh și spirit, ci și în fața ochilor noștri uimiți: ieșind afară, nourii au început să se adune, întâi câteva picături răzlețe s-au făcut simțite, apoi: ploaia ! În Israel, când plouă în afara sezonului de "iarnă" (care ține din noiembrie până în aprilie), e o minune, iar "dacă plouă, înseamnă că suntem binecuvântați" - spusese chiar de la începutul pelerinajului, pr. Mihai Budău. Și binecuvântarea... a venit, în ziua I a Paștelui nostru. Și nu pot încheia ziua fără să mai privesc încă o dată semințele de muștar pe care le-am cumpărat din Betania. Nu au nimic de a face cu ceea ce vedem la noi ca "sămânță de muștar": suficient de mare și iute îndată ce ai mestecat-o. Nu, sămânța de muștar la care se referă Isus în parabola cunoscută e atât de mică încât abia se vede: cam câteva sute de semințe de muștar puse laolaltă fac cât o sămânță de mac! Iar alături, pe când gustul iute se făcea simțit, învăluitor și persistent (a ținut până seara!...), am văzut și arborele. Adică, m-am uitat în sus la arborele care se înălța, falnic, revărsându-se peste gard și în care-și făcuseră cuibul "păsările cerului". Poate că pelerinajul nu-i decât sămânța de muștar a credinței noastre, care ne trezește, "ne pune pe jar" și ne învăluie, pentru ca să se reverse apoi peste toate gardurile, limitările, barierele de tot soiul, iar pasărea sufletului să-și găsească aici, pentru totdeauna, adăpostul iubirii mai presus de fire. Dr. Ecaterina Hanganu Note
lecturi: 40.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |