|
Prietenie, iubire și adevăr - fundamentele dialogului ecumenic Interviu luat arhiepiscopului Kurt Koch, noul președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor
Prima vizită oficială o va face patriarhului Bartolomeu la Istanbul la 30 noiembrie 2010 pentru sărbătoarea sfântului Andrei. Dar deja între 16-19 septembrie 2010 îl va însoți pe papa în Regatul Unit într-o călătorie delicată pentru raporturile cu anglicanii, în timp ce între 20-27 septembrie 2010 va fi la Viena pentru așteptata sesiune a comisiei mixte pentru dialogul teologic cu ortodocșii. Nu a avut timp pentru rodaj arhiepiscopul elvețian Kurt Koch, în vârstă de 60 de ani, de la 1 iulie 2010 președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor. În acest interviu anticipă primii săi pași și schițează programul de lucru pe care îl va pune la punct în noiembrie 2010, la adunarea plenară a Consiliului Pontifical. Ca bun elvețian, spune el, "ecumenismul îl am înăuntrul meu de la naștere". La vârsta de doisprezece ani lectura Pătimirii lui Cristos îl "zdruncină și-l tulbură", pentru că "soldații romani nu vor să împartă tunica lui Isus dar ne-am gândit noi creștinii s-o sfâșiem, despărțind unicul trup al lui Cristos". Era perioada Conciliului al II-lea din Vatican, "mare eveniment în brazda tradiției care trăiește". Apoi cu studiile la Lucerna și München ecumenismul a devenit parte integrantă a bagajului său teologic. Preot din anul 1982 și din 1995 episcop de Basilea, cea mai mare dieceză elvețiană, l-a primit pe Ioan Paul al II-lea la Berna, în iunie 2004, organizând o întâlnire față în față cu tinerii "pentru a reporni evanghelizarea în Elveția prin transmiterea credinței", cealaltă mare pasiune pastorală a lui. Monseniorul Koch ține să precizeze că nu este președintele unui holding internațional "care poate face și organiza tot ceea ce-i trece prin cap. Unitatea creștinilor este o misiune voită de Isus însuși și am un mandat foarte precis al Papei pentru a încerca să rezolv scandalul dezbinărilor". Un mandat pe care Benedict al XVI-lea tocmai i l-a conferit, la 30 august 2010, primindu-l în audiență după ce l-a chemat la Castel Gandolfo ca referent principal la întâlnirea cu ex-studenții săi pentru a vorbi despre interpretarea corectă a Conciliului al II-lea din Vatican și despre reforma liturgică. * * * Ce v-a spus Pontiful încredințându-vă misiunea de președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor? Papa m-a convocat la 6 februarie 2010 și, în audiența privată, mi-a destăinuit că s-a gândit la mine ca episcop care cunoaște comunitățile din reforma protestantă nu numai din cărți ci din experiență vie, directă. Știa că în Elveția am avut ocazia de a dialoga și de a mă confrunta cu reformații. Am discutat despre asta în vizitele ad limina, când era prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței iar eu eram episcop de Basilea. Din anul 2002 sunt membru al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor și munca desfășurată până acum mă face și mai conștient de marea responsabilitate pe care mi-a încredințat-o Benedict al XVI-lea. Puteți să ne anticipați care vor fi strategiile dumneavoastră în diferitele dialoguri, în Orient ca și în Occident? Pentru mine, punctul nevralgic este a recunoaște dimensiunea spirituală ca fundament și suflet al întregii mișcări ecumenice. Nu este o găselniță a momentului, e suficient a reciti numărul 8 al decretului conciliar Unitatis redintegratio și a face referință la experiențele directe. Fără dimensiune spirituală nu se merge nicăieri. Care sunt ingredientele indispensabile pentru dialogul ecumenic? Înainte de toate prietenia. Un dialog credibil și sincer se poate stabili numai dacă există ceea ce eu numesc ecumenismul iubirii. Atunci când relațiile nu sunt bune este greu să ne rugăm împreună și să tratăm teme teologice. Întâlnirea, cunoașterea în mod personal, legarea de prietenii adevărate sunt ingredientele de bază pentru a face să funcționeze dialogul teologic mult mai bine. Așadar, iubire și adevăr. Iubire și adevăr sunt și cele două mari cuvinte ale lui Benedict al XVI-lea, centrul corpus-ului său teologic. Dacă iubirea și adevărul nu merg braț la braț, dialogul se blochează. Este ușor de constatat că nu există viitor pentru un bărbat și o femeie care arată că se iubesc dar nu-și spun adevărul. După cum iubirea fără adevăr nu este iubire, tot așa adevărul de unul singur, fără iubire, poate fi greu de acceptat. Trecând în revistă progresele și zăbavele, care este starea de sănătate a ecumenismului? Pași înainte am făcut în toate direcțiile. Nu trebuie să ne așteptăm desigur la rezultate imediate, și pentru că fundamentul ecumenismului este spiritualitatea. Orice dialog este mereu o nouă provocare, cu caracteristicile sale particulare. Am experimentat asta personal ca membru al comisiei mixte pentru dialogul teologic dintre Biserica catolică și Bisericile ortodoxe orientale și al comisiei internaționale pentru unitatea luterană-catolică. Există o diferență specifică în modul de a proceda. Cu ortodocșii avem un mare fundament comun de credință și câteva diferențe în cultură. În schimb cu lumea care vine din reformă nu este așa de mare fundamentul comun de credință însă cultura este aceeași. Fundamentul comun de credință cu ortodocșii produce rezultate nesperate. De la Moscova v-a sosit un mesaj de felicitare de la patriarhul Ciril care urează "noi perspective de colaborare în folosul ambelor Biserici", subliniind dezvoltările pozitive și constructive în relații. Este adevărat, cu ortodocșii înregistrăm progrese și în dialogul teologic. Și la Viena, între 20-27 septembrie 2010, vom putea face încă progrese, continuând studiul temei despre rolul episcopului de Roma în primul mileniu. Apoi pentru sărbătoarea sfântului Andrei, la 30 noiembrie 2010, voi merge la Istanbul. Este important ca prima mea vizită oficială să fie la patriarhul ecumenic Bartolomeu în cadrul schimbărilor de delegații între Roma și Fanar cu ocazia sărbătorilor patronale. Din partea protestantă, numirea dumneavoastră a trezit reacții pozitive și speranța unei reînnoite "deschideri ecumenice" care v-a fost recunoscută cel dintâi de pastorul luteran Olav Fyske Tveit, secretar general al Consiliului Ecumenic al Bisericilor. Condiția fundamentală este de a discuta ce anume este Biserica, examinând diferitele puncte de vedere. De fapt, există riscul de a pierde însăși viziunea despre unitatea Bisericii. Este un dialog care trebuie aprofundat. Tocmai experiența trăită în Elveția mi-a indicat priorități și urgențe ale angajării ecumenice. De exemplu, ca preot și ca episcop mi-am pus mereu problema multelor căsătorii mixte, a familiilor compuse din catolici și protestanți. Este dureros că soți și soții, părinți și copii nu pot să participe împreună unii la celebrările celorlalți. O realitate pe care la Basilea am trăit-o ca o provocare practică. La Roma, ce anume va putea fi de folos din experiența avută în Elveția? În țara mea comunitățile reformate sunt un caz special, chiar și pentru fragmentata lume protestantă. Conform teologului evanghelic Lukas Vischer, mort în anul 2008, care făcea parte din Consiliul Ecumenic al Bisericilor, comunitățile elvețiene au "mărturisirea de a nu avea nici o mărturisire". La Roma duc mai ales aptitudinea la dialog și o cunoaștere a diferitelor probleme formată pe teren. Deschiderea Papei față de anglicani cu Constituția Anglicanorum coetibus a provocat mult freamăt. Și Benedict al XVI-lea urmează să meargă în Regatul Unit. Situația din lumea anglicană nu este simplă. Cu Anglicanorum coetibus Pontiful a deschis porțile celor care au cerut în mod liber să trăiască în unitatea Bisericii Catolice. În călătoria pe care papa urmează să o facă în Regatul Unit se vor putea trata direct probleme importante și să se contribuie la relansarea dialogului tot mai deschis cu anglicanii. Este semnificativ că în vizitele sale internaționale el inserează mereu o întâlnire ecumenică. Însă nu este o surpriză, dat fiind faptul că deja în discursul de la începutul Pontificatului a reafirmat în mod clar prioritatea unități creștinilor. Care vor fi temele din agendă de la adunarea plenară a dicasteriului din luna noiembrie 2010? Suntem deja în activitate pentru a pregăti întâlnirea. În urmă cu doi ani, în adunarea plenară precedentă, am recapitulat pașii ecumenici din ultimii patruzeci de ani. Acum trebuie să găsim împreună drumurile care trebuie parcurse. Din lucrări va rezulta un program despre ceea ce trebuie făcut în viitor. Suntem conștienți că unitatea creștinilor este o misiune urgentă care trebuie dusă înainte, în pofida dificultăților evidente, cu un dialog care își are fundamentul său în Conciliul al II-lea din Vatican. Puteți să ne prezentați echipa din Consiliul Pontifical? Știu că am colaboratori de mare nivel, în acești ani am putut deja să-i cunosc, începând de la secretarul dicasteriului, episcopul Brian Farrell, care are un cadru precis al diferitelor situații. Și apoi este Monseniorul Eleuterio Francesco Fortino, un om gentil cu care nu poți să nu fii prieten, care cu experiența lui păstrează tradiția acestui oficiu. Cum va împărți munca dumneavoastră? Misiunea mea prevede mai ales țeserea unei rețele dese de întâlniri și vizite cu reprezentanții din realități foarte diferite între ele. Există un aspect al funcției mele deosebit de interesant și care, în schimb, uneori nu este suficient scos în evidență: întâlnirea cu episcopii care vin în vizitele ad limina apostolorum. Pentru mine este fundamentală confruntarea directă, să examinez situațiile caz cu caz. Sunt episcop de cincisprezece ani, în Conferința Episcopilor din Elveția am fost timp de nouă ani vicepreședinte și timp de trei ani președinte. Deci am avut ocazia să-mi dau seama cât sunt de importante vizitele ad limina. Cu acele ocazii dialogul cu cardinalul Ratzinger, pe atunci prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, a fost mereu foarte prețios. Până în acel moment îl cunoșteam bine dar numai prin intermediul cărților lui. În teritoriul diecezei dumneavoastră din Basilea este sediul Fraternității Sfântul Pius al X-lea. Ați avut ocazia să cunoașteți îndeaproape situația, puteți da o evaluare? Nu am avut contacte deosebite cu Fraternitatea Sfântul Pius al X-lea. Dorința mea este ca acest dialog oferit și relansat de papa să poată fi înțeles de toți și să dea rezultatele sperate. Dumneavoastră vă va reveni să duceți înainte și dialogul cu evreii. Intervenind la sinodul din 2008 despre Cuvântul lui Dumnezeu, ați spus că "s-ar putea învăța mult de la ebraism", considerând tot mai mult Scriptura "o realitate vie". Uneori unii uită că președintele Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor este responsabil și al Comisiei pentru Raporturile Religioase cu Ebraismul. Nu este o întâmplare sau o greșeală, ba chiar consider semnificativ acest lucru. Mi-a făcut plăcere ca printre primii care m-au vizitat aici la Roma, în pofida perioadei de vară, au fost tocmai câțiva reprezentanți ai ebraismului. Se observă semnale pozitive evidente în relațiile cu lumea ebraică. Predecesorului meu, cardinalul Walter Kasper, trebuie să i se recunoască meritul că a dat un impuls semnificativ pentru a îmbunătăți raporturile, depășind obstacole și prejudecăți. Cât mă privește, vreau să continui și să aprofundez această muncă de cunoaștere reciprocă. În raporturile cu evreii nu este chestiune de politică, ceea ce contează este dimensiunea religioasă. Acest lucru îl confirmă cuvintele papei și vizitele lui în sinagogile din Köln, New York și Roma. Pe ordinea de zi din munca dumneavoastră nu poate să lipsească problema sectelor. Să ne întrebăm pentru ce așa de multă lume se îndreaptă spre secte. Ce găsesc acolo? De ce oferta apare așa de atrăgătoare? Cum de aceste persoane nu mai bat la ușile bisericilor noastre? Invazia sectelor ne pune întrebări serioase. Desigur că nu trebuie să folosim strategiile lor, dar suntem constrânși să regândim cum vestim Evanghelia, să regândim credibilitatea noastră. Am rămas impresionat ascultând, la Sinodul din 2008, mărturiile reprezentanților din America Latină, care trebuie să se confrunte cu agresivitatea sectelor. În următoarele vizite ad limina ale episcopilor latino-americani vom trata direct problema pentru a vedea ce anume se poate face. Papa v-a chemat pe dumneavoastră, un teolog, să continuați lucrarea ecumenică a unui alt teolog cum este cardinalul Kasper. Transmiterea ștafetei a spulberat și eventualele tentative de a atribui etichete de progresism sau tradiționalism. Între cardinalul Kasper și mine nu sunt diferențe substanțiale. Ne cunoaștem de mulți ani și chiar el, în anul 2002, m-a chemat să fac parte din Consiliul Pontifical. În aceste zile el s-a oferit să faciliteze inserarea mea. Pot să asigur că voi continua munca pe care cardinalul Kasper a implementat-o așa de bine. (După L'Osservatore Romano, 15 septembrie 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 19.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |